Adsense

Sabtu, 26 Mei 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Cahaya tak banyak kerenah

Posted: 25 May 2012 06:26 AM PDT

TIADA ayat yang mampu menggambarkan betapa bersyukur dan gembiranya pasangan ini saat menerima khabar berita mereka bergelar ibu selepas tiga tahun menanti.

Berbaloi penantian itu dirasakan apabila pada tanggal 28 Februari lalu, wajah zuriat comel mereka itu dapat ditatap buat pertama kalinya. Dinamakan dengan sepotong nama yang cukup indah, diam tak diam Cahaya Malaika kini sudah pun berusia tiga bulan.

Baik suami yang juga penyanyi popular, Asmawi Ani (Mawi), 31, mahupun isterinya, Nora'Ashikin Rahman (Ekin), 33, kedua-dua menyifatkan kehadiran puteri kesayangan itu sebagai pelengkap rumah tangga mereka yang dibina sejak 20 Disember 2008.

Mawi saat ditemui di kediamannya berlokasikan Kelab Golf, Bandar Baru Bangi, pagi Rabu lalu, berkata, Cahaya bayi seorang bayi yang tidak banyak kerenah.

"Dia hanya menangis kalau nak susu, selebihnya dia akan tidur. Alhamdulillah, tidak susah nak menjaganya. Saya juga semakin biasa menguruskannya dengan Ekin. Bila sudah jadi ayah, hidup pun terasa lain.

"Setiap kali menatap wajah Cahaya, saya pasti teringatkan emak dan arwah ayah. Baru saya tahu betapa seronoknya ibu bapa kita apabila menjaga kita ketika kecil.

"Cahaya adalah harta paling bermakna dalam hidup kami berdua. Saya berharap dapat menjadi ayah yang bertanggungjawab, membekalkan ilmu dunia dan akhirat buatnya, insya-Allah," katanya.

Sementara itu, Ekin memaklumkan, sebelum berkahwin lagi dia sudah membataskan karier seninya dan apabila bergelar ibu, Ekin mengambil keputusan untuk meninggalkan bidang lakonan.

"Saya sudah tidak mahu berlakon lagi kerana mahu membesarkan anak sendiri. Komitmen saya sekarang selain keluarga adalah sebagai duta tudung Ariani. Beberapa hari yang lalu, saya baru saja terbabit dalam fotografi untuk koleksi terbaru Ariani.

"Tinggalkan Cahaya sekejap pun sudah buat saya resah gelisah, mujurlah emak dan nenek ada. Cahaya masih lagi menyusu badan tapi tidak susah tinggalkan dia kerana Cahaya lebih gemar minum susu badan menggunakan botol.

"Pengalaman menjadi ibu sangat membahagiakan saya, tambahan tiga tahun menunggu untuk dapatkan anak. Alhamdulillah, Cahaya anak yang senang sangat dijaga," katanya.

Akui Mawi, dia dan isteri meletakkan Cahaya sebagai keutamaan dalam hidup mereka kini sekali gus merangsang Mawi untuk kembali merancakkan karier seninya yang perlahan kebelakangan ini.

"Saya sedang dalam perancangan menyiapkan single pop terbaru berjudul Termolek, hasil ciptaan Datuk M Nasir dan liriknya ditulis Ad Samad.

"Kemudian pada Jun, penggambaran muzik video lagu ini akan dibuat seterusnya ditayangkan secara ekslusif di Astro. Untuk muzik video itu, Irwan iaitu pengarah bagi muzik video Tak Mungkin Berpaling yang pernah dinyanyikan saya secara duet dengan Zamani masih dikekalkan.

"Sejurus selepas pelancaran muzik video berkenaan, syarikat saya, MW Entertainment Sdn Bhd menjalinkan kerjasama dengan Arteffects Sdn Bhd untuk menghasilkan album Asmaa-Ul-Husna yang berkaitan iaitu nama-nama Allah SWT.

Tumpuan Mawi tidak terbatas kepada pembikinan album saja malah MW Entertainment Sdn Bhd sedang merencanakan telefilem terbaru, Siapa Dapat Lisa yang dibintangi oleh SepahTu dan Didie Alias. Sebelum ini, syarikatnya itu pernah menerbitkan drama Paknil Ibu Kirim Salam, Seruan Pulau Nami dan Jiwa Kacau.

"Alhamdulillah perlahan-lahan saya usahakan dan kini saya sudah boleh tersenyum dengan pencapaian MW Entertainment. Bermula dengan hanya menerbitkan program pengembaraan sendiri, Langkah Mawi dan sekarang saya semakin berani untuk lebih serius dalam penerbitan drama pula.

"Siapa Dapat Lisa adalah sebuah telefilem yang akan ditayangkan pada 23 Ogos sempena sambutan Aidilfitri nanti. Ia mengisahkan dua pekerja bengkel yang cuba merebut hati seorang gadis jelita, Lisa yang baru saja berpindah ke kampung. Setakat ini, saya masih lagi tercari-cari pelakon yang sesuai membawakan watak Lisa.

"Konsep yang diketengahkan masih sama seperti beberapa drama yang pernah saya terbitkan sebelum ini iaitu komedi kerana saya suka menghasilkan sesuatu yang menghiburkan penonton. Tambahan pula, Siapa Dapat Lisa akan ditayangkan pada Aidilfitri nanti justeru, bertepatan suasana hari raya yang meriah dan menggembirakan.

"Drama ini begitu menarik kerana tidak sekadar menampilkan SepahTu, tapi plot ceritanya juga berbeza yang mana perebutan antara dua lelaki itu penuh drama dengan elemen melucukan. Ia memaparkan gelagat Jep dan Shuib yang berusaha menambat hati orang tua Lisa semata-mata ingin mengurat gadis itu.

"Saya yakin penonton akan terhibur dengan lakonan mereka terutamanya apabila saya cuba menyuntik cara tradisional orang lama dalam usaha mendekati anak gadis orang dengan memenangi hati orang tua," katanya.

Cenderung menerbitkan drama dan telefilem bercorak komedi, bukan bererti MW Entertainment Sdn Bhd tidak berkemampuan menghasilkan drama berat.

"Selepas raya, MW Entertainment Sdn Bhd akan memulakan penggambaran Bil Terakhir. Bil Terakhir ini mengisahkan apabila kita sudah mati, bil terakhir kita adalah amalan untuk dihitung," katanya.


Media Prima lancar Bananana!

Posted: 25 May 2012 06:12 AM PDT

BAGAIKAN berada di alam fantasi lagaknya apabila maskot animasi Pow Pow (8TV), Euro (Slavek & Slavko), Boboiboy & Yaya, Iwan, Sze To & Kumar (Bola Kampung), Supertots dan Saladin bebas berkeliaran dalam Empire Ballroom, Empire Hotel Subang, Subang Jaya pada Khamis lalu.

Tidak cukup itu, ada kakitangan Media Prima mengenakan kostum Sailormoon, Little Red Riding Hood, Pocahontas, Willy Wonka dan Naruto. Bahkan Ketua Pegawai Operasi Rangkaian Television Media Prima, Ahmad Izham Omar sendiri mengenakan kostume Goku daripada animasi popular Dragon Ball.

Inilah kelainan dilakukan sempena pelancaran jenama terkini rancangan kanak-kanak Media Prima Berhad (Media Prima). Jenama dikenali sebagai Bananana! ini dicetuskan bagi menyatukan semua rancangan kanak-kanak di stesen TV milik Media Prima (TV3, ntv7, 8TV, TV9) dan Tonton, portal video premier di Malaysia.

Menurut Ahmad Izham, Bananana! dipilih bagi menyelaras semua program kanak-kanak di stesen milik Media Prima supaya senang diingati penonton. Bananana! akan digunakan sepenuhnya bermula 1 Jun ini.


"Inilah tujuannya kami mengadakan Bananana Party pada petang ini. Tujuannya untuk memberitahu jenama ini akan kekal digunakan di semua stesen TV Media Prima. Manakala kandungan rancangan untuk kanak-kanak pula dipelbagaikan.


"Program yang disiarkan nanti bercampur antara tempatan dan luar. Selain daripada program antarabangsa seperti Ben 10 dan Doraemon, kami ada program tempatan seperti Upin & Ipin dan Boboiboy! yang akan mendapat tempat di pasaran rantau Asia dan juga di seluruh dunia.

"Selain daripada itu, terdapat juga pelbagai kandungan baru dan menarik yang lain seperti Bola Kampung, Supertots, Dunia Eicak dan banyak lagi. Kami juga menubuhkan Bananana! Studios bagi menghasilkan produk animasi tempatan.

"Kerjasama ini dijalinkan dengan usahasama dengan pihak MDeC, Cradle, Rhythm & Hues serta untuk mencungkil bakat baru dalam penghasilan animasi tempatan.

"Hasil kandungan animasi pendek daripada pengkarya animasi yang berbakat dan syarikat yang menghasilkan animasi akan disiarkan di Tonton untuk tatapan rakyat di seluruh negara bagi menyaksikan kempen yang dikenali sebagai The Next Big Thing Project.

"Dari situ mereka akan diundi oleh penonton dan mereka yang mendapat undian tertinggi akan diberi suntikan modal oleh MDeC bagi menghasilkan animasi untuk disiarkan menerusi stesen milik kami," katanya.

Tambah Ahmad Izham lagi, The Next Big Thing Project akan bermula pada 1 Julai nanti. Dia membayangkan banyak manfaat yang bakal diperolehi terutamanya penonjolan unsur kebudayaan masyarakat majmuk negara kepada dunia luar menerusi animasi ini.

Menurutnya lagi, setiap program animasi mereka mendapat rating penonton tinggi daripada pelbagai peringkat umur sebanyak 24 juta orang setiap hari.

Sehingga akhir bulan Februari 2012, Media Prima telah berjaya mendominasi peratusan sebagai pembekal kandungan rancangan kanak-kanak di negara ini sebanyak 46.6 peratus.

"Sebenarnya penjenamaan semula ini lebih daripada mencari kutipan iklan. Seperti saya katakan tadi, tujuan sebenar kami ialah mencari bakat baru dalam bidang animasi.

"Ini ialah satu 'platform' untuk bawa animasi tempatan ke tahap tertinggi sepertimana ditunjukkan oleh Upin & Ipin serta Boboiboy!," katanya yang turut bercadang melantik artis tertentu sebagai ikon animasi tertentu.

Menurut Pengurus Jenama Bananana! Azri Badri pula, biarpun menggunakan satu jenama, program animasi diantara setiap stesen tetap dipecahkan mengikut sasaran penonton masing-masing.

"Program animasi di TV3 adalah untuk pasaran semasa manakala animasi di TV9 pula lebih kepada golongan masyarakat luar bandar. Ia termasuk Idola Kecil juga akan dimasukkan dalam jenama Bananana!

"Sebenarnya Bananana! Studios sudah lama ditubuhkan tapi kami ambil sedikit masa untuk aktif. Kami sudah hasilkan lima animasi tempatan yang akan menemui penonton nanti. Dalam masa sama, Bananana! akhirnya dijadikan jenama untuk semua program kanak-kanak.

"Menerusi The Next Big Thing Project pula, kami akan siarkan 20 hingga 30 animasi baru menerusi Tonton untuk dinilai oleh peminat. Ada diantaranya bersiri dan ada berbentuk filem. Animasi ini akan bersaing untuk kami mengenal pasti yang betul-betul berkualiti," katanya.