Adsense

Ahad, 25 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Kekok adegan asmara

Posted:

Kekok adegan asmara

Kekok adegan asmara

MOHD. KHAIRUL MOHD ALI
Gambar Mohd Farizwan Hasbullah


Aqasha dan Ayu Raudhah pertama kali melakonkan babak asmara melalui drama Gemersik Kalbu.


MELAKONKAN babak intim dalam drama dan filem, bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan penghayatan yang cukup tinggi. Sesetengah pelakon harus mengorbankan perasaan malu dan segan supaya tidak nampak kekok di depan kamera. Sebab itu, meskipun babak asmara mendapat pelbagai pro dan kontra daripada masyarakat, ia masih menjadi sesuatu yang dianggap perlu oleh sebahagian besar karyawan filem dalam melariskan produk mereka.

Pelakon Ayu Raudhah sendiri mengakui dia agak kekok dan tidak selesa melakonkan babak-babak asmara bersama dengan pelakon lelaki dalam drama.

Ini termasuklah dalam drama terbaru yang menyaksikan kemunculannya bersama pelakon Aqasha - Gemersik Kalbu.

Menurut Ayu, sebagai isteri orang, pastinya agak kekok untuk melakonkan babak-babak intim bersama pasangannya dalam drama yang diangkat daripada novel popular itu.

"Pada awalnya, saya memang kekok apabila tiba kepada babak-babak intim.

"Rasa malu, segan dan kekok sangat kerana tidak biasa begitu dengan lelaki lain selain suami.

"Apatah lagi dengan status saya sebagai isteri orang. Jadi tidak boleh saya nafikan pada permulaan, agak sukar juga buat saya untuk membiasakan diri," kata Ayu.

Bagaimanapun menurut pelakon itu, demi tanggungjawab yang harus digalas, dia akhirnya dapat menyesuaikan diri dan memberikan apa yang diinginkan pengarah.

"Mujurlah Aqasha banyak membantu dengan memberikan tunjuk ajar agar kami berjaya memberikan yang terbaik dalam babak tersebut.

"Walaupun drama tersebut memerlukan kami menunjukkan keintiman, ia tidaklah keterlaluan sangat. Sensitiviti kena jaga juga memandangkan penonton drama kita terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat," katanya.

Apabila ditanya apakah reaksi suaminya apabila mendapat tahu drama itu memerlukannya untuk beraksi secara intim dengan Aqasha, Ayu berkata, suaminya sangat profesional.

"Sebelum menerima tawaran untuk terlibat dengan drama ini, kami sudah berbincang terlebih dahulu. Secara jujurnya, suami saya tidak menghalang kerana dia faham kerjaya saya sebagai seorang pelakon.

"Dia juga mempunyai caranya yang tersendiri. Sebagai contoh jika ada babak-babak yang dilakonkan saya tidak berapa disukainya, dia akan tutup televisyen dan tidak menontonnya.

"Walaupun begitu, dia sangat memahami tugas saya dan tahu apa yang saya lakukan itu hanyalah atas urusan kerja semata-mata," jelasnya.

Sementara itu, Aqasha berkata, dia selesa digandingkan dengan Ayu dalam drama tersebut.

"Kami pernah berlakon bersama sebelum ini. Tetapi bukanlah bergandingan. Jadi secara rasmi ini adalah kali pertama kami digandingkan bersama sebagai teraju utama.

"Sebenarnya tidaklah terlalu banyak babak yang memerlukan kami menunjukkan keintiman. Tetapi cabarannya tetap ada.

"Sewaktu babak tersebut, kami berdua beraksi secara profesional. Kami berpuas hati dengan hasil lakonan," katanya.

Mahu mengandung lagi

Sementara itu, bercakap soal peribadi Ayu berkata, meskipun kandungan pertamanya keguguran, dia tidak pernah berasa serik untuk hamil lagi.

Bahkan, setiap masa dan ketika, pelakon jelita itu berharap agar rumah tangganya dikurnia dengan kehadiran zuriat sebagai penambah seri.

Umum sudah mengetahui berita berhubung keguguran yang dialami oleh pelakon ini selepas terlibat dengan penggambaran drama Gemersik Kalbu itu sewaktu kandungannya berusia enam minggu.

"Saya mengambil kejadian tersebut sebagai takdir yang telah ditentukan buat kami. Mungkin masih belum tiba masanya untuk kami bergelar ibu dan bapa.

"Pastinya perasaan sedih itu ada kerana kami amat gembira setelah mendapat tahu saya sudah mengandung. Antara kami berdua, suami yang lebih gembira kerana bakal menjadi bapa.

"Kami menganggap sebagai belum lagi rezeki kami. Mungkin ia berlaku akibat kepenatan kerana saya terlalu sibuk dengan sesi penggambaran di lokasi," katanya lembut.

Pelakon yang mendirikan rumah tangga dengan bintang bola sepak Mohd. Zaquan Adha Abdul Radzak itu juga berkata kehidupannya bahagia bersama suami tercinta, lantas mengetepikan desas desus yang mengatakan hubungan mereka bermasalah.

"Khabar angin yang mengatakan rumah tangga kami bermasalah itu tidak benar. Sejujurnya, kami bahagia dengan kehidupan sebagai pasangan suami isteri.

"Walaupun masing-masing mempunyai karier yang berbeza, tetapi kami amat menyokong antara satu sama lain," jelasnya menolak dakwaan tersebut.

Bergelar bapa

Sementara itu, Aqasha yang kini bergelar bapa kepada seorang bayi lelaki berkata, kehidupan setelah mempunyai cahaya mata amat berbeza berbanding berdua dengan isteri tersayang.

"Setelah kelahiran orang baru ini, hidup saya banyak berubah. Saya lebih memahami tanggungjawab, bukan hanya sebagai seorang bapa dan suami, tetapi juga sebagai seorang lelaki.

"Baru kini saya tahu pengorbanan yang perlu dilakukan ibu bapa kita dalam membesarkan seorang anak.

"Yang pastinya, saya gembira dan sangat seronok setelah bergelar bapa selama tiga bulan setengah ini kerana banyak yang saya dapat pelajari.

"Bukan sahaja karektor anak saya, tetapi setiap hari adalah suatu perjalanan yang membantu saya untuk mengenali diri saya dengan lebih mendalam," kata bapa kepada Alehandra Ahmad ini.

Menurut Aqasha, Alehandra bermaksud pejuang bangsa, manakala Ahmad bermaksud yang terpuji.

"Jadi saya berharap anak saya akan membesar menjadi seseorang yang berguna kepada bangsa, agama dan juga negara," tambahnya.

Drama Gemersik Rindu diarahkan Heykal Haniffah dan turut membariskan ramai lagi pelakon berbakat. Antaranya Fazreen Rafi, Anzalna, Zain Saidin, Dian P.Ramlee, Khatijah Tan dan Watie Sadali.

Drama ini dapat disaksikan pada setiap Isnin hingga Khamis, pukul 7 malamm, bermula 2 Januari 2012.

Full content generated by Get Full RSS.

Gelaran datuk henti tohmahan

Posted:

Gelaran datuk henti tohmahan

Gelaran datuk henti tohmahan

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar WAHIDIN SALIM dan MAHATHIR ALI


Ac dan Eizlan bersama isteri masing-masing meraikan hari besar mereka setelah menerima gelaran di Istana Pahang, Khamis lalu.


SEMENJAK awal 2010, apabila pengacara dan pelakon AC Mizal menggunakan gelaran datuk pada pangkal namanya dalam urusan seni dan kerjaya bisnes, banyak yang skeptikal terhadap dirinya.

Malah, tidak kurang juga yang melahirkan rasa curiga, apakah benar artis yang terkenal pada zaman keunggulan kumpulan 4U2C itu telah menerima sebarang pingat penganugerahan?

Ramai yang membuat spekulasi kurang menarik mengenai berita itu. Ada yang berpendapat ia tidak lebih sekadar satu gimik.

Ironinya, jika tidak benar, apakah AC, seorang artis yang dikenali ramai dan popular dalam industri hiburan sanggup mengusung gelaran itu dalam setiap aktiviti seninya?

Dan, cakap-cakap 'kurang indah' itu akhirnya terhenti apabila Khamis, 22 Disember 2011, suami kepada pelakon Emylia Rosnaida itu mengadap Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk menerima Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP).

Ini sekali gus membuktikan sememangnya anak seni yang hadir dengan penuh kreatif ini layak dan berada dalam senarai orang kehormat itu.

AC menerima anugerah itu dalam satu majlis yang diadakan di Istana Abu Bakar, Pekan, Pahang, bersama-sama dengan dua lagi anak seni, Datuk Eizlan Yusof dan Datuk Fazli Yaakob serta 137 penerima pingat lain yang membawa gelaran datuk.

"Apa lagi yang boleh saya katakan, selain bersyukur kepada Allah. Akhirnya majlis penganugerahan ini menjawab segala-galanya. Saya berharap agar segala cakap-cakap buruk tentang penganugerahan terhadap pingat bergelar datuk terhadap diri saya tidak lagi kedengaran selepas ini," kata pengacara Maharaja Lawak Mega itu.

Menurut AC, dia telah menerima surat penganugerahan pingat berkenaan daripada pihak istana semenjak awal 2010 lagi. Selepas itu, apabila ada pihak bertanyakan kesahihan apakah dia telah menerima gelaran kehormat negeri tersebut, AC tidak sesekali berbohong dan memilih menyatakan kebenaran.

Bagaimanapun untuk urusan acara istiadat pengkalungan pingat, dia perlu menanti lebih setahun kerana mengikut giliran yang sepatutnya.

"Ia adalah proses biasa. Tetapi banyak yang kurang faham. Bagaimanapun, siapalah saya untuk menutup mulut orang ramai daripada berkata-kata. Katalah apa saja, asalkan saya tahu dimana kebenarannya.

"Bila pihak Istana memilih kita untuk dikurniakan pangkat dan gelaran, itu adalah rezeki dan penghormatan yang besar daripada pihak Istana sendiri.

"Pada saya ini adalah anugerah dan wajar disyukuri dan diterima dengan penuh rasa hormat. Bukan membangga diri, tetapi ini adalah satu penganugerahan yang memberikan lebih semangat untuk kita terus berbakti kepada masyarakat," katanya.

Menurut AC, sepanjang menjadi anak seni, dia sudah lali berhadapan dengan segala tohmahan dan kejian masyarakat yang tidak senang dengan dirinya. Bagaimanapun AC sedar, tidak semua melihat dirinya dari sudut pandangan negatif. sebaliknya masih ada yang positif dan mendoakan kejayaannya dari sehari ke sehari.

"Satu persatu, cerita yang tidak baik tentang diri saya disebarkan tapi saya tetap bersabar kerana itu semua dugaan untuk berjaya. Memang rasa tertekan tapi bila saya dihujani dengan pelbagai masalah, saya akan redakan sakit kepala dengan melayari laman sosial Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak misalnya.

"Saya akan memujuk hati dengan berkata, kalau PM pun orang mengata, tapi dia masih lagi terus memimpin negara. Apalah sangat dengan saya.

"Jadi bila mengenangkan situasi Perdana Menteri yang terus teguh itulah, saya pun tidak akan mudah mengalah dengan segala cemuhan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.