Adsense

Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Tidak mahu peminat jemu

Posted:

Tidak mahu peminat jemu

Tidak mahu peminat jemu

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar ihsan HBO


MUSIM keempat True Blood musim keempat menjanjikan pelbagai kejutan untuk pengikut setianya.


TIADA siapa pernah menyangka hubungan yang pada mulanya hanya rakan sekerja akhirnya membawa kepada dan seterusnya ke alam perkahwinan.

Mahu atau tidak, Stephen Moyer harus mengucapkan terima kasih kepada siri televisyen popular, True Blood yang telah menemukan dirinya dengan isterinya kini, Anna Paquin.

Mereka mendirikan rumah tangga dalam satu majlis kecil-kecilan di Malibu, California, Amerika Syarikat, pada 21 Ogos 2010.

Lebih setahun mendirikan rumah tangga bersama belahan jiwanya itu, Moyer akui hidupnya telah banyak berubah sementelah dia sendiri belum pernah melalui fasa perkahwinan sebelum ini.

Biarpun mempunyai sepasang cahaya mata, Billy, 11, dan Lilac, 8, hasil daripada hubungan terdahulu, memikul tanggungjawab sebagai seorang suami bagi Moyer, adalah sesuatu yang tidak pernah dijangkanya.

"Ada sebab mengapa saya mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Paquin. Memang benar saya mempunyai anak tetapi perasaan itu tidak sama apabila status saya berubah menjadi seorang suami.

"Apabila sampai ke satu tahap, saya mahu orang tahu bahawa saya adalah seorang suami dan bapa. Sampai bila saya harus berteman hidup dengan wanita yang hanya digelar teman wanita.

"Saya berasa begitu janggal untuk beritahu kepada semua orang bahawa saya mahu menghabiskan seluruh hidup saya dengan teman wanita.

"Disebabkan itu, saya sendiri perlu memikirkan sesuatu agar saya dapat merasai nikmat alam berumah tangga.

"Jadi, apabila sudah mempunyai seorang isteri, perasaan itu cukup berbeza dan ia begitu indah sekali," jelas Moyer sambil menggambarkan kehidupan barunya selepas bergelar seorang suami.

Mungkin untuk segelintir pihak, keputusan yang diambil oleh Moyer untuk berkahwin dengan Paquin adalah sesuatu yang cukup memeranjatkan dan dilihat sebagai terburu-buru.

Mana tidaknya, tidak sampai dua tahun berkenalan, mereka berdua bertunang dan seterusnya berkahwin. Sehinggakan ramai wanita yang dilihat begitu kecewa dengan tindakan Moyer itu.

Status baru

Namun, bagi anak kelahiran Brentwood, Essex, England itu, pertemuannya dengan Paquin disifatkan bagai satu kisah dongeng yang dia sendiri tidak pernah merasainya.

Entah mengapa kata Moyer, sebaik sahaja dia dipertemukan dengan isterinya sewaktu di lokasi penggambaran True Blood, dia sudah dapat merasakan keserasian antara dirinya dengan wanita berusia 29 tahun itu.

"Bagi saya, Paquin seorang yang bijak dan manis sekali. Saya masih ingat lagi menontonnya di kaca televisyen sewaktu dia memenangi Oscar pada tahun 1994.

"Malah, saya bersama anak-anak pernah menonton filem lakonannya, Fly Away Home beberapa kali. Sehinggakan saya ketawa sendirian bahawa tidak pernah menyangka yang saya akan berkahwin dengan budak kecil ini (ketawa).

"Lebih setahun menjadi suami isteri, kami gembira dengan apa yang kami lalui kini. Banyak perkara yang boleh kami kongsi bersama sehingga ada kalanya ia berlanjutan sehingga ke set penggambaran," jelas Moyer yang berusia 42 tahun itu panjang lebar.

Meskipun dalam musim keempat True Blood mempunyai adegan ranjang yang membabitkan Paquin bersama salah seorang pelakon siri itu, Alexander Skarsgard, ternyata Moyer tidak mahu melihat perkara itu sebagai sesuatu yang serius.

Ini kerana katanya, Skarsgard yang memegang watak sebagai Eric Northman dalam siri itu merupakan kawan baiknya dan menganggap setiap babak hanyalah lakonan semata-mata.

"Saya bertemu dan ada bercakap dengannya berhubung soal ini kerana tahu dia mempunyai banyak babak bersama dengan isteri saya. Saya hanya berterus-terang kepadanya sambil memberitahu bahawa saya dan dia adalah pelakon yang perlu menjalankan tanggungjawab dengan baik.

"Walaupun saya tidak akan berada di set penggambaran setiap masa untuk melihat apa yang dilakukannya, tetapi, saya pasti akan mendapat sebarang berita daripada krew yang diibaratkan sebagai alat perakam saya.

"Apa yang saya lakukan ini adalah juga sebahagian daripada kerja saya dan isteri saya juga perlu berdepan dengan situasi sama apabila dalam musim ini, saya mempunyai hubungan dengan dua orang wanita.

"Perbezaannya di sini adalah saya cukup mengenali Skarsgard tetapi isteri saya pula tidak kenal dua wanita yang akan ditampilkan dalam musim keempat ini.

"Memang sukar kerana saya juga perlu meminta pandangan daripada Paquin," kata Moyer yang memberitahu situasi itu amat berbeza ketika di awal True Blood mula direalisasikan.

Full content generated by Get Full RSS.

RM40 juta kutipan tertinggi MACP

Posted:

RM40 juta kutipan tertinggi MACP

RM40 juta kutipan tertinggi MACP

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar MOHD. AZIM ABD. RAHMAN

TAHUN ini Badan Perlindungan Hakcipta Karyawan Muzik Malaysia (MACP) mencatat rekodnya sendiri apabila berjaya mengutip royalti lagu dan lirik ahli-ahlinya yang disiarkan melalui radio, televisyen dan tempat-tempat awam seluruh negara berjumlah RM40 juta.

Menurut Pengerusi MACP, Habsah Hassan jumlah kutipan royalti itu adalah yang tertinggi pernah dicapai oleh badan bukan kerajaan (NGO) tersebut biarpun mereka terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran sejak ia ditubuhkan 20 tahun yang lalu.

"Ini adalah pencapaian terbaik MACP yang mempunyai hampir 2,800 ahli terdiri daripada komposer dan penulis lirik. Seramai 27 kakitangan MACP telah berusaha untuk membuat kutipan royalti lagu dan lirik ahli-ahlinya yang disiarkan di tempat-tempat terbuka," katanya

Pencapaian itu katanya, ekoran kerjasama yang telah diberikan oleh stesen-stesen penyiaran tempatan seperti RTM, Astro dan Media Prima Berhad selain pusat-pusat hiburan dan penganjur persembahan pentas yang telah menggunakan karya ahli-ahli MACP sepanjang tahun lalu.

Habsah yang juga penulis lirik berkata demikian pada Malam Mesra Anugerah MACP 2011 di mana pada majlis itu, komposer Datuk M. Nasir diumumkan pemenang Anugerah Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak buat kali ke-12 sejak ia dianjurkan dua dekad lalu.

Meskipun bersaing dengan ramai komposer generasi baru seperti Taja (Meet Uncle Hussain), Yuna, Ana Raffali dan Sam (Bunkface) tetapi Nasir menganggapnya sebagai suatu persaingan sihat dalam menghasilkan kepelbagaian lagu dalam persada muzik tanah air pada masa depan.

"Tidak dinafikan memang ramai penyanyi yang mencipta lagu sendiri tetapi pada masa sama sesebuah lagu atau lirik itu kena juga diekspresikan oleh komposer tertentu. Malah, tidak semua artis boleh jadi macam mereka yang bukan sahaja boleh mencipta lagu tetapi menyanyikannya sendiri.

"Dalam hal ini, saya anggap MACP banyak memberi dorongan kepada golongan seperti ini untuk berkarya. Saya sendiri menyokong penuh usaha MACP. Saya anggap MACP sebagai antara pengutip royalti yang paling berjaya di dunia," katanya sewaktu ditemui selepas anugerah itu.

Yuna yang merupakan pencipta dan penyanyi lagu berjudul Dan Sebenarnya berasa berbaloi kerana biarpun baru tahun pertama menyertai MACP tetapi karyanya itu berjaya mengungguli kategori Lagu Melayu Persembahan Terbanyak di mana dia menerima hadiah berupa sebuah trofi.

Jelas penyanyi bertudung ini, dia berasa bertuah kerana dengan bakat dan kebolehannya mencipta lagu, lirik serta menyanyikan sendiri karya-karyanya itu membolehkannya meraih pendapatan lumayan selain menggalakkan lebih ramai penyanyi sepertinya.

"Sekarang ini penyanyi yang mencipta lagu, lirik dan menyanyikannya sendiri semakin ramai misalnya Najwa Latif dan Amirah Ali. Ia seperti sudah menjadi trend dalam industri muzik sekarang ini. Secara tidak langsung ia menggalakkan kita semakin inovatif," ujarnya.

Penyanyi dan gitaris kumpulan Bunkface, Sam atau Shamsul Annuar Mohd. Baharum yang mengungguli kategori Anugerah Komposer Muda Berpotensi biarpun setakat ini baru mencipta sekitar 20 buah lagu sepanjang lima tahun terbabit dalam bidang muzik.

Kata anak kacukan Melayu dan Inggeris itu, dia akan meneruskan usahanya mencipta lagu dan lirik sendiri bukan setakat untuk dinyanyikan oleh Bunkface tetapi turut disumbangkan kepada penyanyi-penyanyi lain yang berminat dengan karya-karyanya itu.

"Kalau boleh saya mahu menjadi M. Nasir yang seterusnya. Saya akan terus mencipta lagu di mana setakat ini ramai penyanyi lain yang berminat dengan karya saya. Penyanyi Suki (One In A Million) misalnya, berminat untuk menyanyikan lagu-lagu ciptaan saya," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.