Adsense

Sabtu, 3 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Janganlah marah sangat Hattan

Posted:

Janganlah marah sangat Hattan

Janganlah marah sangat Hattan

AMBOI sejak minggu lalu Joyah tengok ramai betul yang bercerita perihal Hattan yang naik hantu dengan seorang orang media.

Dalam banyak blog, Hattan mengeluarkan kata-kata pedas termasuklah mengatakan wartawan berkenaan pendek, muka tak kacak macam Anuar Zain dan sebagainya. Amboi, kenapa naik hantu sampai macam sekali Hattan? Rileks-rileks sudahlah.

Joyah tak berpihak pada mana-mana, walaupun wartawan tu kawan Joyah dan Hattan pun Joyah kenal juga, selain minat lagu-lagu dia. Tapi setahu Joyah gosip yang ditulis oleh wartawan tu langsung tak ada menyebut nama mana-mana artis, kenapa pula ada yang hendak bising-bising? Jauh sekali nak sebut nama Hattan yang baru sahaja mendirikan rumah tangga buat kali kedua tu. Jadi, sesiapa sahaja boleh jadi artis yang ditulis tu, bukan Hattan semata-mata tau.

Tapi nampaknya penyanyi Bisa Bonar tu memang marah. Katanya gosip tu memang ditujukan pada dirinya walaupun tak sebut nama.

Orang kata, siapa makan cili dia yang terasa pedas. Kalau Hattan hangat pijar dengan gosip tu, soalan soal Joyah ialah, kenapa?

Kalau Hattan bahagia dengan isteri barunya, baik jangan ambil pot dengan cerita tu, buat tidak peduli saja, itu bukan awak pun. Tutup kes, habislah cerita.

Hattan pun dah ada orang baru dalam hidupnya. Joyah harap sangat penyakit 'marah-marah' Hattan segera hilang kerana tak 'macho' lah bang, kalau tak pandai kawal emosi.

Cuba romantis sikit, barulah seronok dalam situasi diri sedang berbulan madu. Tak gitu Hattan?

Full content generated by Get Full RSS.

RTM haram lagu Panik Bunkface

Posted:

RTM haram lagu Panik Bunkface

RTM haram lagu Panik Bunkface

LAMA betul Joyah tak dengar cerita stesen radio haramkan sesebuah lagu. Yang biasa Joyah dengar cerita stesen radio yang tak nak main lagu artis kita, memang banyak, melambak-lambak. Asyik sangat dengan lagu artis Indon, lagu artis sendiri dicampak ke tepi, tidak dipeduli.

Ha, dan yang terbaru, Joyah dengar stesen radio RTM telah mengharamkan lagu Panik yang dinyanyikan oleh kumpulan Bunkface. Pelik sungguh Joyah selepas dengar cerita beberapa orang belakang tabir dalam kes ini.

Kata mereka bila pengurusan Bunkface hantar sahaja lagu ke RTM, mereka terus tak mahu siar sebab ada perkataan berbunyi 'mulut celaka' dan 'reformasi'. Apa masalah dengan dua perkataan tersebut?

Joyah selak Kamus Dewan untuk mencari perkataan yang menjadikan lagu tu diharam. Joyah jumpa perkataan celaka dan perkataan reformasi dalam kamus yang Joyah rujuk. Apa masalahnya?

Soalnya di sini, kenapa lagu tu diharamkan? Bukan mereka guna perkataan bahasa pasar yang tak wujud atau perkataan yang tak ada makna, atau perkataan daripada bahasa rojak, bahasa longkang.

Jadi Joyah rasa, RTM perlu memberi penjelasan panjang lebar kenapa dan mengapa lagu tu diharamkan, edarkan kenyataan kepada media, mudah cerita.

Kalau nak kata lagu tu ada unsur tidak sihat, dekat mana? Bahagian mana? Kenalah bagitahu, jangan main hentam keromo saja.

Tolonglah, zaman sudah berlalu. Zaman hendak 'gam' dan sembunyi tangan sudah lapuk. Kalau betul RTM tak suka sesebuah lagu, itu memang satu keputusan yang perlu sebab RTM mempunyai dasar-dasar yang tersendiri, artis pun kenalah patuhi, media pun akan sangat menghormatinya.

Ini juga sebagai langkah supaya artis muda kita lebih berhati-hati, jangan buat lagu atau lirik tak mencerminkan jati diri yang baik, kalau mahu RTM pilih lagu mereka untuk siaran.

Bagaimanapun RTM dalam waktu yang sama juga, perlu memberi penjelasan kenapa dan mengapa mengambil sesuatu tindakan, supaya orang tidak bercakap sesuka hati di luar sana.

Dunia sudah semakin terbuka, RTM pun kenalah terbuka dan berani ke depan menyatakan pendirian mereka dalam sesuatu hal. Bukannya sembunyi dan 'gam' secara diam-diam seperti ini.

Full content generated by Get Full RSS.