Adsense

Khamis, 3 November 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Susah senang Umie, Erra

Posted:

Susah senang Umie, Erra

Susah senang Umie, Erra

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar SYEFRY MONIZ
Lokasi ISTANA BUDAYA, Jalan Tun Razak, 50694 Kuala Lumpur.


ERRA Fazira dan Umie Aida berpegang pada satu prinsip bahawa pengorbanan perlu seiring dengan kejujuran dan keikhlasan.


ADA sebab mengapa dua primadona ini disatukan dalam sesi fotografi khas sempena Hari Raya Aidiladha yang bakal disambut pada 6 November ini.

Melihatkan kepada pencapaian yang telah dicipta oleh Datin Umie Aida dan Erra Fazira sebagai aktres ternama negara, sesungguhnya ia bukanlah satu tugas yang mudah.

Baik Umie mahupun Erra, kedua-duanya telah melakukan pengorbanan yang cukup besar dalam mencipta nama sebagai seorang bintang.

Seperti mana kata Umie, dia mengakui laluannya untuk menjadi seorang aktres tidak seindah yang disangka ramai pihak.

Di kala remaja seusianya sibuk menelaah buku dan mengulangkaji pelajaran, Umie pula perlu menghabiskan masanya di lokasi penggambaran sebaik sahaja dia menceburkan diri dalam dunia lakonan pada tahun 1991 menerusi filem Memory.

"Mungkin secara luarannya, orang melihat menjadi seorang artis adalah indah belaka tetapi realitinya, ia tidak seindah yang disangka.

"Seperti mana saya sendiri, saya perlu memekakkan telinga daripada terus memikirkan apa yang orang memperkatakan tentang diri saya.

"Maklumlah, mulut orang mana boleh ditutup. Mahu atau tidak, semuanya harus ditelan dan kita perlu yakin pada diri sendiri bahawa kita berada di pihak benar. Hidup sebagai seorang manusia ini tidak pernah sempurna bukan?," cerita aktres berusia 38 tahun ini membuka bicaranya pada petang itu.

Tidak cukup dengan itu kata Umie, dugaan mendatangi dirinya sebaik sahaja dia membesarkan dan membela dua orang anak angkatnya, Mohd. Daniel Firdaus, 18, dan Mohd. Dzulhelmy, 17.

Pada ketika dia sedang membina namanya, dia berkorban masa, wang ringgit dan tenaganya dalam membesarkan dua puteranya itu dan mahu melihat mereka membesar menjadi seorang yang berguna kepada negara, bangsa dan agama.

Jelas pemilik nama penuh Umi Khalsum Rahmad Ali ini lagi, ketika itu jugalah, dia perlu berani berdepan dengan kehidupan walaupun dia pernah dicerca dan dilemparkan dengan kata-kata kurang manis hanya kerana mahu membesarkan dua anaknya itu.

"Bagi saya, pengorbanan itu sendiri membawa definisi yang sangat luas dalam segala aspek dan apa yang penting, semuanya harus dilakukan dengan penuh keikhlasan serta kejujuran.

"Jika kita melakukan sesuatu perkara untuk mengharapkan balasan atau penghargaan, maka, pengorbanan itu tidak mempunyai sebarang makna," kata pemilik trofi Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-16 (2003) menerusi filem Embun itu lagi.

Berkorban demi keluarga

Pendapat itu juga turut dipersetujui oleh Erra yang dari awal begitu khusyuk mendengar Umie yang rancak bercerita.

Kata Erra atau nama penuhnya, Fazira Wan Chek pengorbanan bagi dirinya bermula sebaik sahaja dia menjejakkan kaki dalam dunia seni sekitar tahun 1993.

Mula meraih perhatian selepas dinobatkan sebagai Ratu Cantik Malaysia ketika itu dan kemudiannya disunting pula oleh pengarah dan penerbit filem tersohor, Datuk Yusof Haslam membintangi Sembilu, Erra tidak menoleh ke belakang lagi.

Bermula detik itu, kehidupan wanita berusia 37 tahun ini berubah secara total sehingga mampu dikalungkan dengan gelaran Primadona Filem Melayu alaf baru.

Jelas Erra lagi, dia tekad untuk menjadi anak seni kerana minat dan sudah pasti, matlamat utamanya adalah untuk membantu dan menyara keluarga untuk menjalani kehidupan yang lebih baik.

"Sudah puas saya perhatikan bagaimana ibu saya, Azizah Zaik bekerja keras dan menjalani hidup sebagai ibu tunggal dalam membesarkan saya.

"Pengorbanan ibu cukup besar dan kerana itu, saya mahu mengubah senario itu dengan mengambil alih tugasnya sebagai ketua keluarga.

"Seperti mana kata Umie, pengorbanan itu tidak seharusnya diharapkan balasan. Bagi saya, apa yang saya lakukan hari ini adalah untuk membalas jasa keluarga adalah satu tanggungjawab yang harus dipikul sebagai seorang anak," kata anak kelahiran Sungai Choh, Rawang, Selangor ini memberikan hujahnya.

Hubungan rapat Erra, Umie

DALAM kerancakan berbicara dengan dua wanita gigih ini, sempat juga ditanya kepada mereka tentang pengorbanan masing-masing dalam persahabatan mereka.

Apatah lagi, usia persahabatan mereka pun bakal menjangkau sedekad dan sudah pasti dalam tempoh itu banyak perkara yang dilalui bersama baik susah mahupun senang.

Sambil berpandangan sesama sendiri dan kemudiannya disambut dengan derai tawa yang berpanjangan, Umie dan Erra yang saling menggelarkan diri masing-masing sebagai makcik ini membuka bicara mereka.

Kata Umie, dalam apa jua yang dilakukannya, pengorbanan tidak pernah terlepas dalam diari hidupnya dan begitu juga persahabatan bersama Erra.

"Ada kala kami tidak mampu melakukan banyak perkara bersama-sama lantaran kesibukan masing-masing. Mahu atau tidak, antara kami perlu berkorban seandainya hasrat itu tidak dapat direalisasikan.

"Seperti mana yang saya katakan tadi, dalam apa jua yang dilakukan perlulah jujur dan ikhlas. Barulah ia akan diberkati dan kekal lama. Itu yang boleh saya katakan tentang persahabatan saya dengan Erra," katanya sambil menjeling ke arah Erra yang cukup anggun berkebaya merah di sebelahnya.

Sambil menganggukkan kepala tanda setuju dengan apa yang diperkatakan oleh sahabatnya itu, Erra juga sempat diusik sama ada mereka berdua pernah bermasam muka dan bertegang leher gara-gara percanggahan idea mahupun pendapat.

Dengan pantas isteri kepada Engku Emran Engku Zainal Abidin dan ibu kepada Engku Aleesya ini menggelengkan kepalanya.

"Sepanjang enam tahun saya rapat dengan Umie, rasanya belum pernah kami bergaduh besar sehingga tidak bertegur sapa untuk jangka masa yang lama.

"Kalau orang tengok gaya kami berbual memang orang akan menyangka kami sedang bergaduh. Tetapi hakikatnya tidak kerana itulah stail kemesraan kami," jelas Erra yang pernah dinobatkan sebagai Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia sebanyak dua kali ini sambil memeluk erat Umie.

Full content generated by Get Full RSS.

Antara sanggul dan air mata

Posted:

Antara sanggul dan air mata

Antara sanggul dan air mata

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my

MALAM yang dinanti-nantikan oleh semua karyawan seni tanah air termasuk pemerhati dan peminat hiburan amnya sudah tiba ke kemuncaknya.

Tepat pukul 9 malam ini bertempat di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, acara anugerah berprestij, Anugerah Skrin 2011 (ASK 2011) akan melakar satu lagi sejarah dalam direktori hiburan tempatan.

Memang tidak dinafikan lagi, tahun ini memperlihatkan saingan yang cukup hebat dan sengit menerusi drama serta filem yang layak dipertandingkan dalam edisi kali ini.

Jika hendak dibandingkan dengan kualiti filem dalam pertandingan kali ini, ternyata penerbitan drama yang bertanding sememangnya menunjukkan peningkatan yang sangat ketara dalam pelbagai aspek.

Seiring dengan misi dan matlamat ASK yang mahu memartabatkan karyawan drama khususnya seperti mana di awal penganjuran anugerah cetusan TV3 ini, sesungguhnya persaingan kali ini akan memeningkan kepala juri dalam menentukan pemenangnya.

Beberapa minggu kebelakangan ini, ramai yang sudah mula memperkatakan tentang dua drama yang bersaing hebat untuk merebut gelaran Drama Terbaik.

Dua karya yang dimaksudkan itu tidak lain dan tidak bukan, Sanggul Beracun dan Airmata Nur Salina yang memiliki kekuatan tersendiri untuk dinobatkan dengan gelaran tertinggi itu.

Sejak ditayangkan sekitar pertengahan tahun lalu, Sanggul Beracun sudah menjadi buah mulut ramai yang mengakui kehebatan penerbitan drama itu yang setaraf dengan kualiti sebuah filem.

Mempertaruhkan kisah rakyat tentang seorang wanita yang mahu menghapuskan sumpahan ke atas dirinya apabila perlu berkahwin dan membunuh 99 orang lelaki, tidak mustahil Sanggul Beracun untuk diangkat sebagai terbaik.

Diarahkan oleh aktor versatil yang terkenal dengan genre komedi, Sabri Yunus, tiada siapa sangka anak kelahiran Kelantan itu mampu memberikan sentuhan magis yang sangat luar biasa.

Malah, Sabri juga mempunyai harapan yang sangat cerah untuk merangkul gelaran Pengarah Drama Terbaik sekali gus menempatkan dirinya bersama-sama pengarah yang pernah menjulang gelaran tersebut.

Namun, laluan Sabri tidak semudah yang disangka kerana dia perlu berhadapan dengan pengarah wanita tersohor negara, Erma Fatima yang telah mengarahkan sebuah naskhah hebat menerusi Airmata Nur Salina.

Pernah mengungguli kategori Drama dan Pengarah Drama Terbaik dua tahun lalu bagi drama Tersasar Di Jalanmu, siapa tahu rezeki untuk Erma menggondol dua trofi itu sekali lagi.

Kategori lakonan juga merupakan sesuatu yang cukup menarik untuk diperkatakan kali ini terutama Pelakon Wanita Drama Terbaik.

Kalau sudah dramanya diramalkan akan menang besar malam ini, maka pelakonnya juga terkena tempias yang sama apabila nama dua primadona unggul, Erra Fazira dan Umie Aida dicanang akan berentap merebut gelaran itu.

Menerusi Sanggul Beracun, Erra telah memberikan dimensi lakonan yang cukup berbeza sekali gus membuktikan sebenarnya bekas Ratu Cantik Malaysia itu berada dalam liga tersendiri.

Jika trofi itu bukan milik Erra, pastinya ia akan menjadi milik Umie yang sememangnya terbukti kehebatan lakonannya.

Apatah lagi Umie sendiri sudah dua kali diiktiraf di pentas ASK dengan gelaran Pelakon Wanita Drama Terbaik. Lalu, adalah menjadi sesuatu yang cukup manis untuk melihat Umie naik ke pentas untuk kali ketiga dan menerima trofinya.

Atau mungkinkah trofi itu akan menjadi milik aktres senior seperti Norlia Ghani yang memberikan lakonan berkesan dalam drama Janji Syurga?

Pelakon Lelaki Drama Terbaik juga bakal memperlihatkan saingan yang bukan calang-calang dengan kualiti lakonan terbaik aktor senior dan junior.

Antara nama-nama yang disebut adalah Remy Ishak, Eman Manan, Faizal Hussain dan Namron yang sudah terbukti kehebatan masing-masing di gelanggang lakonan.

Sebagai bintang baru, Remy tidak mengecewakan dalam Airmata Nur Salina dan siapa tahu dia bakal membuatkan pelakon senior lain berputih mata.

Eman juga bakal mencipta kejutan dan melangkah dengan penuh bergaya untuk menerima trofinya malam ini berdasarkan lakonannya dalam drama Iqra.

Sesuatu yang cukup menarik untuk diperkatakan kali ini adalah kategori Drama Rantaian Terbaik yang juga menyenaraikan drama-drama hebat dan terbaik.

Full content generated by Get Full RSS.