Adsense

Jumaat, 7 Oktober 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Tiada dendam

Posted: 06 Oct 2011 03:54 PM PDT

Hip

Rafidah Ibrahim

Rafidah Ibrahim

Enggan panjangkan kontroversi

GOSIP membabitkan gadis ini tidak memerlukan pengenalan. Sana sini kisahnya kecoh diperkatakan, tidak kiralah sama ada di media cetak, elektronik, mahupun di alam maya.

Tatkala berkunjung ke Balai Berita baru-baru ini, kalau boleh pelakon dan pengacara, Rafidah Ibrahim, enggan dikaitkan kembali dengan Mamat Sepah kerana episod itu sudah disimpan kemas dalam diari hidupnya. Katanya, biarlah pihak di sebelah sana mengeluarkan seberapa banyak kenyataan sekali pun, namun untuk dia membuat serangan balas adalah tidak mungkin sama sekali.

Ditemani pengurusnya, Shah Zemeer, wanita muda yang lebih dikenali sebagai Fida ini kelihatan semakin kuat. Sebelum ini, apabila ditemubual pihak media mengenai isu tidak bertudung dan percutian bersama Mamat ke Pulau Batam secara berdua-duaan, dia pasti tenggelam dengan emosi.

Bagaimanapun kali ini, dia kelihatan semakin tabah menempuh dugaan maha hebat membabitkan dirinya itu. Imej baik yang dijaga selama empat tahun tercalar sekelip mata hanya kerana seseorang. Kata Fida, selepas ini dia mahu lebih berhati-hati apabila memilih kawan.

"Saya tidak mahu lagi mengeluarkan sebarang kenyataan membabitkan kes itu kerana saya tidak mahu ia berpanjangan. Cukuplah dengan kenyataan yang pernah saya buat sebelum ini. Bagi saya, tidak berbaloi untuk memanjangkan kes itu. Lebih baik saya fokus kepada apa yang ingin dilakukan selepas ini.
"Alhamdulillah tidak ada yang mencemuh, sebaliknya ramai juga menitipkan kata-kata nasihat apabila berlakunya kes ini. Namun tidak kurang yang cuba mengambil kesempatan serta menokok tambah cerita bagi memburukkan lagi nama saya.

"Walau apa pun dugaan yang mendatang, saya masih perlu berdepan dengan orang ramai. Dalam hal ini, saya tidak boleh menyalahkan sesiapa. Cuma saya agak sedih dan terkilan kerana selama empat tahun dalam industri, saya tidak pernah dikaitkan dengan sebarang kontroversi. Tapi disebabkan perkara ini, dalam sekelip mata imej baik yang saya jaga tercalar," jelas Fida.

Walau hebat menghadapi cemuhan, keluarga langsung tidak diheret dalam hal ini. Ibunya memang tidak mencampuri urusan kerjayanya, namun dia kurang pasti perasaan adik-beradik yang lain kerana mereka jarang bertemu.

Mohon maaf dedah aurat

LUKA yang menghiris hatinya sudah sembuh, namun parutnya masih lagi berbekas. Ketika yang sama dia menganggap apa yang berlaku itu sebagai pengajaran buat dirinya. Fida yang turut berbakat dalam nyanyian ini juga tidak menganggap persahabatan dengan Mamat sebagai satu kesilapan, cuma akan lebih berhati-hati selepas ini.

"Saya mohon maaf kepada peminat kerana mendedahkan rambut ketika di Batam. Saya sedar perubahan mendadak yang dilakukan menyebabkan peminat tidak dapat menerimanya. Saya perlu berubah. Saya mengaku ia kesalahan yang tidak sepatutnya dilakukan. Saya juga berjanji untuk tidak mengulanginya lagi. Mungkin saya perlu mencari penata gaya yang dapat membentuk imej yang bersesuaian dengan diri saya selepas ini," ujar Fida yang baru-baru ini menemui peminat menerusi drama Kasih Alia.

Mengenai tindakannya menayangkan rambut seperti yang dapat dilihat dalam foto yang tersebar di internet, Fida mempunyai penjelasannya sendiri.

"Saya masih lagi bertudung. Cuma pada ketika itu saya mendedahkan rambut di dalam kereta. Apabila keluar daripada kereta, saya tetap memasukkan kembali rambut dan tidak membenarkan sesiapa melihat rambut saya.

"Saya akan lebih berhati-hati lagi selepas ini dalam memilih kawan. Mungkin selepas ini tiada lagi lelaki bergelar selebriti menjadi teman saya. Lebih baik saya mencari lelaki biasa bagi mengelakkan sebarang kontroversi seperti ini," katanya yang bakal mengusahakan perniagaan tudung dan skaf.

Bagaimanapun gadis ini berharap, isu dirinya menayangkan rambut ketika bercuti tidak dikaitkan dengan perniagaan yang bakal dilancarkan itu. Tegas Fida, dia tidak mahu persepsi yang bukan-bukan dilemparkan apabila dia melancarkan perniagaan itu nanti.


Ella memang teringin berlakon

Posted: 06 Oct 2011 03:52 PM PDT

Hip

Ella

Ella

Ligat siapkan album baru, teruja beraksi di konsert kumpulan Whitesnake

MASIH terbayang kehebatan Ratu Rock ini sewaktu percubaan pertamanya beraksi di layar perak. Siapa yang boleh lupa akan filem Bayangan Maut dan Pemburu Bayang lakonan pemilik nama penuh Norzila Aminuddin atau lebih komersial dengan panggilan Ella ini.

Filem lakonannya bersama Awie itu mendapat sambutan hangat penonton sekali gus meraih kutipan pecah panggung. Selepas filem itu, kelibat Ella memang tidak banyak kelihatan dalam filem. Kali terakhir dia muncul di layar perak adalah sekitar 1997 menerusi filem Hanya Kawan yang menyaksikan gandingannya dengan Hans Isaac. Meletakkan tanda noktah kepada kerjaya lakonan kerjaya seni Ella lebih banyak tertumpu kepada bidang nyanyian pada waktu.

Namun populariti yang dimilikinya membuatkan tawaran berlakon untuknya datang mencurah-curah meskipun berkali-kali dia menolaknya dengan penuh diplomasi atas alasan mahu memberi sepenuh perhatian terhadap nyanyian yang menjadi kecintaannya selama ini.

Bukan kerana jual mahal ataupun serik, tapi kata Ella, dia terpaksa mengatakan tidak kepada tawaran yang datang kerana tidak mahu menyusahkan sesiapa.

"Ella memang tak pandai berlakon dan Ella memang tak mahu menyusahkan sesiapa. Jadi selepas filem Hanya Kawan, Ella mahu lebih fokus dalam bidang nyanyian.
"Lagipun kesibukan memenuhi undangan nyanyian membuatkan Ella terpaksa melupakan saja bidang lakonan," kata penyanyi yang berasal dari Klang, Selangor ini.

Namun, selepas lebih sedekad tidak muncul di layar lebar, Ella didatangi tawaran yang menurutnya amat sukar untuk ditolak. Cerita penyanyi berperwatakan manja ini, dalam tawaran itu dia diberikan watak yang tidak memerlukan dia menjadi dirinya sendiri.

"Ella tak boleh nak jelaskan secara keseluruhan watak Ella dalam filem ini kerana Ella belum memberikan sebarang kata putus. Tapi apa yang Ella boleh katakan, wataknya memang lain dan Ella memang suka. Ella tak perlu menyanyi seperti filem sebelum ini.

"Buat masa ini, Ella sendiri tidak pasti apakah dapat berlakon dalam filem ini kerana Ella sekarang sedang menghasilkan album terbaru. Sudah lebih 50 peratus siap. Tak berani nak memberikan kata putus kerana Ella kena tak mahu mengganggu jadual promosi album ini nanti.

"Apapun, Ella akan cuba berbincang dengan syarikat rakaman dan pihak pengurusan Ella. Terpulanglah nanti bagaimana keputusannya. Namun kalau ditanya, Ella memang nak sangat berlakon dalam filem ini.

"Malah pihak produksi sendiri meminta Ella sendiri memilih siapakah pelakon lelaki yang sesuai untuk digandingkan dengan Ella," katanya ketika ditemui di majlis sidang media memperkenalkan dirinya sebagai penyanyi yang akan membuka tirai persembahan Whitesnake World Tour 2011 – Live In Malaysia di Hotel Hilton KL, petang kelmarin.

Hadir sama, promoter konsert berkenaan dari JS Concert Productions, Susan Tan dan James Siva.
Mengulas lanjut persembahannya pada konsert yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil itu, Ella mengakui teruja kerana berpeluang berkongsi pentas dengan kumpulan kegemarannya itu.

"Abang Ella yang minat sangat dengan kumpulan ini dan sejak dari zaman sekolah lagi, Ella sudah didedahkan dengan lagu mereka.

"Perasaan seronok dan teruja semakin bertambah selepas Ella mendapat tahu bahawa pihak pengurusan Whitesnake sendiri yang memilih Ella untuk membuka tirai konsert ini nanti," katanya yang meminati lagu Here I Go Again dan Is This Love nyanyian kumpulan rock British itu.

Tambahnya, persembahan selama setengah jam itu nanti akan menyaksikan Ella menyanyikan rangkaian lagu popularnya termasuk sebuah lagu baru.

Hasilkan jenama sendiri

SETIAP kali penyanyi ini tampil di atas pentas, Ella tidak pernah lekang dengan jeans, jaket dan juga kemeja T. Malah itulah juga gayanya sejak bergelar anak seni lebih dua dekad lalu. Setiap kali dia tampil dengan gaya seperti itu, pasti akan mendapat pujian peminat.

Pertanyaan paling kerap diajukan padanya adalah mengenai jeans yang digayakannya itu. Ada saja pujian yang diberikan. Sama ada potongannya, gaya, warna dan sebagainya. Disebabkan peminatnya cukup gemar dengan jeans yang dipakainya, timbul idea untuk mengeluarkan seluar menggunakan namanya sendiri sebagai jenama.

"Insya-Allah, Ella akan mengeluarkan seluar jenama Ella sendiri pada tahun depan. Ella mendapat inspirasi untuk menghasilkan seluar berjenama sendiri selepas peminat sering bertanyakan jeans yang Ella gayakan.

"Seluar itu nanti sesuai dipakai untuk semua, tak kira jantina sebab Elaa mahu peminat berpeluang memiliki dan menggayakannya," katanya dalam nada teruja.

Sementara itu, dalam diam Ella sudah mempunyai labelnya sendiri iaitu Family Tree. Sebagai permulaan, dia akan menerbitkan single yang menampilkan anak saudaranya sendiri, Kaka.

"Dia (Kaka) memang nak jadi penyanyi. Jadi Ella nasihatkan dia, kalau betul-betul mahu menjadi penyanyi, hendaklah serius. Untuk single ini, dia lebih sesuai dengan konsep R&B," kata Ella sambil mengakui tahun depan bakal menjadi tahun paling sibuk untuknya.