Adsense

Jumaat, 30 September 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Farid minat polo sejak kecil

Posted:

Farid minat polo sejak kecil

Farid minat polo sejak kecil

Oleh NUR AZHARI ZAINOODDIN
Gambar MOHD. FARIZWAN HASBULLAH


POLO memberi kepuasan kepada Farid untuk melepaskan lelah dalam mengharungi rutin sebagai anak seni.


BERMULA dengan menyaksikan para pemain polo beraksi di padang polo Kelab Polo Diraja Pahang telah membuka minat aktor tampan Farid Kamil untuk mencuba sukan itu.

Baginya, aksi mengejar bola sambil menunggang kuda membuatkan hatinya menjadi teruja untuk mencuba sukan yang sinonim dengan golongan bangsawan itu.

Bagaimanapun, akui pengarah filem Kongsi itu, peluangnya untuk berjinak-jinak dengan sukan itu mula terbuka awal tahun lalu.

"Minat saya dengan sukan polo ini bermula ketika kecil lagi yang mana waktu itu saya dan keluarga tinggal berhampiran dengan padang polo Kelab Diraja Pahang di Pekan, Pahang.

"Ketika itu usia saya baru 10 tahun dan setiap petang apabila ada kelapangan saya pasti akan pergi ke sana dan menyaksikan ahli-ahli kelab berkenaan menunjukkan aksi mereka di padang.

"Namun untuk mencuba pada masa itu agak susah maklumlah masih kecil, lalu saya hanya jadi pemerhati dengan melihat mereka semua bermain," jelas pemilik nama sebenar Farid Kamil Zahari itu memulakan cerita.

Menyambung bicara, Farid menjelaskan keinginan yang memuncakkan di hatinya untuk menceburi sukan berkenaan tidak pernah lentur malah sentiasa membara dan meluap-luap.

Setelah belasan tahun memendam rasa, Farid kini boleh tersenyum girang apabila keinginannya untuk menunggang kuda di padang polo dapat direalisasikan.

"Bermula akhir tahun lalu saya mula berkunjung ke Kelab Polo Diraja Selangor dan duduk memerhatikan dari jauh seperti mana yang saya lakukan 20 tahun lalu. Mungkin nasib saya baik, setelah dua-tiga kali berkunjung saya ditegur oleh Huzaini Yunus yang merupakan kapten pasukan polo kebangsaan.

"Pada pertemuan itu saya meluahkan keinginan yang selama ini terpendam di hati ini.

"Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, Huzaini mempelawa saya untuk menunggang kuda dan sejak itu saya tekad untuk belajar dan mendalami selok-belok sukan polo. Insya-Allah apabila sudah mahir nanti saya akan menyertai pertandingan dan menjadi seperti jaguh polo negara, Shariman Sarir," luah Farid sambil tersenyum.

Menambah bicara, Farid memberitahu, bagi memahirkan dirinya dengan sukan berkenaan dia akan memastikan masa-masa lapangnya dihabiskan di padang berkenaan.

"Kalau kita tengok orang menunggang dan bermain polo ini macam senang tetapi apabila mencuba barulah rasa cabarannya.

"Bukan mudah untuk mengawal kuda sambil bermain polo. biarpun kuda yang berlari, kita yang duduk di atas itupun terasa penatnya," ujar anak kelahiran Kedah itu sambil mengusap kepala kuda yang ditungganginya, Isabella.

Ezlynn sudah berteman

Posted:

Ezlynn sudah berteman

Ezlynn sudah berteman

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM


Macam gaya duta basikal pula.


KETIKA S3 menjayakan program Artis Pencinta Alam ke Pulau Banding, Gerik, Perak,baru-baru ini, penyanyi Ezlynn adalah di antara artis yang terlibat.

Memandangkan sepanjang tiga hari berada di sana, pelbagai aktiviti diatur oleh penganjur dan jurufoto S3 hanya berkesempatan merakamkan gambar Ezlynn di saat akhir sebelum rombongan pulang ke Kuala Lumpur.

Walaupun dalam keadaan kelam kabut dan panas terik, Ezlynn atau nama penuhnya Azline Ariffin,30, tetap memberi kerjasama walaupun tanpa mekap.

"Maaf ya kak, Lynn tidak bersolek macam selalu. Maklumlah kita kat sini, tak mungkin nak bersolek mampan...kenalah ikut keadaan sekitar. Masuk hutan, nak bersolek sakan...siapa yang tengok," katanya sambil ketawa sebelum mula mengayuh basikal.

Biarpun sekadar mengenakan gincu, namun kejelitaan penyanyi lagu Hi Hi Bye Bye itu tetap terserlah.

Menurut Ezlynn, sekarang kalau tidak sibuk dengan kegiatan seni suara atau lakonan, dia banyak menghabiskan masa dengan teman barunya, mountain bike (basikal bukit).

Dia yang gemar berjogging pada waktu lapang itu berkata, mula menggemari sukan lasak basikal bukit sejak dua tahun lalu dan sering menyertai aktiviti yang dianjurkan oleh pelbagai pihak.

"Lynn suka sukan outdoor sebab ia mencabar. Macam berbasikal ini, sudah berapa kali jatuh bangun. Kata orang, kalau naik mountain bike dan tidak jatuh tergolek...tidak sah.

"Naik mountain bike ini berbeza daripada basikal biasa kerana kita akan lalui laluan tidak rata. Waktu itulah kita kena bijak mengawal.

Silap haribulan boleh jatuh. Apa pun Lynn akan pastikan menggunakan peralatan yang lengkap," katanya yang tidak serik walaupun sudah berkali jatuh.

Pemilik basikal bukit hard tail ini sering diundang menyertai pelbagai aktiviti dan jika tidak bercanggah dengan jadual kerjayanya, Ezlynn tidak akan menolak.

Katanya, kegiatan berbasikal lasak ini bukan sahaja baik untuk kesihatan, malah sentiasa menguji tumpuan penunggang agar berjaya sampai ke destinasi dengan selamat.

"Setakat ini Lynn tidak menyertai mana-mana persatuan basikal sebab senang bergerak solo. Kalau diundang sertai aktiviti mereka dan kebetulan ada kelapangan, Lynn tidak akan menolak.

"Walaupun berbasikal di tengah panas dan jatuh, Lynn tidak kisah kerana di sebalik itu ada kebaikannya. Memanglah kulit Lynn jadi gelap daripada biasa tapi ia nampak glowing dan garis-garis di bawah mata pun hilang. Selain itu pembuangan toksid berlaku kerana bila bersukan kita dapat cukup oksigen," jelasnya.

Jadi puntianak

Setelah berlakon filem Diva Popular, Bilut dan Zombie Kampung Pisang, kini Ezlynn menunggu tayangan filem Husin, Mun dan Jin Pakai Toncit yang merupakan sekuel daripada filem Hantu Kak Limah Balik Rumah.

Dalam filem arahan Mamat Khalid itu, Ezlynn masih memegang watak Mun, teman wanita kepada Husin, lakonan Awie.

"Kali ini watak Mun best, boleh terbang macam puntianak. Untuk buat adegan terbang itu, Lynn kena berada di tempat tinggi dengan badan diikat. Kali pertama, Lynn buat adegan macam itu.

"Lynn tidak rasa takut sangat ketika menjalani babak itu sebab Lynn dilengkapi dengan peralatan keselamatan. Tapi kalau suasana sekeliling memang gerun. Kami shooting malam.

"Bila berada di tempat tinggi, Lynn boleh melihat sekeliling tapi disebabkan gelap, pandangan Lynn hanya tertumpu pada pengarah sahaja," katanya yang akan muncul dengan single Dusta sebagai pengenalan produk terbaru daripada Alibi Music.

"Lagu itu dicipta oleh Francis Cobb dan Eiqa. Ia berentak dance dan rakamkan pada tahun lalu," katanya ketawa.