Adsense

Rabu, 28 September 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Bakat kecil dihargai

Posted: 27 Sep 2011 04:11 PM PDT

Hip

BAKAT cilik bukan saja turut sama diberi peluang mewarnai industri seni, malah kini keupayaan yang ada pada mereka turut mula diiktiraf, sebagai menghargai sumbangan golongan kecil ini.

Bertempat di Sunway Lagoon Amphitheater, Anugerah Kanak-Kanak 2011 anjuran TV3, baru-baru ini dilangsungkan dengan mempertaruhkan tujuh kategori.

Penanti kira-kira 2,000 peminat untuk mengetahui keputusan pada majlis itu berakhir dengan menyaksikan Fimie Don yang terkenal menerusi drama Hikayat Putera Shazlan meraih dua kemenangan, iaitu dalam kategori Pelakon Kanak-Kanak Lelaki Terbaik dan Pengacara Paling Cool melalui segmen Berita Adik. Manakala si comel yang kian meniti bibir peminat, Mia Sara Nasuha, terpilih memenangi anugerah Pelakon Kanak-Kanak Perempuan Terbaik hasil lakonannya dalam drama Adam Maya.

Bagi anugerah Penyanyi Kanak-Kanak Perempuan Popular pula, ia menjadi milik peserta program realiti Idola Kecil 2, Dayana, sementara rakannya daripada program sama, Azzam, menerima trofi bagi kategori lelaki.

Seperti yang dijangka, watak animasi Upin dan Ipin yang mencetuskan fenomena tersendiri dalam dunia penyiaran berjaya memenangi anugerah Animasi Paling
Comel.
Bagi Program TV Paling Hebat pula, daripada 10 program yang dicalonkan, Upin dan Ipin berjaya mengetepikan calon lain termasuk Adik-Adikku, Berita Adik, Geng Bas Sekolah serta Tom Tom Bak.

Anugerah kali pertama dianjurkan itu turut mengiktiraf pengacara serba boleh, Aznil Nawawi, yang merangkul anugerah Pengacara Paling Berinspirasi, Bunkface sebagai Artis Paling Berinspirasi dan Dr Sheikh Muszaphar Shukor menerima trofi Idola Pilihan. Tiga kategori terakhir itu ialah anugerah khas.

Menurut Pengurus Kumpulan Pengurusan Jenama TV3 (TV3 Kids), Mohd Azri Badri, penganjuran anugerah itu boleh dilihat sebagai usaha untuk memberikan pengiktirafan terhadap bakat dan pencapaian kanak-kanak dalam kategori tertentu.

Katanya, anugerah yang julung kali diadakan di Malaysia itu diharap dapat memberikan inspirasi bagi melahirkan lebih ramai lagi artis cilik dan bakat muda yang mempunyai potensi besar.

"Bagaimanapun, tiga daripada anugerah yang dipertandingkan iaitu anugerah khas adalah terbuka kepada kanak-kanak dan golongan dewasa," katanya sambil memberitahu kemungkinan penambahan kategori akan dilakukan dalam anugerah seterusnya, di samping berhasrat mengadakan anugerah ini pada setiap tahun sebaik melihat sambutan yang cukup gah daripada peminat yang mengundi dalam laman sosial seperti Facebook.

Majlis anugerah yang turut diserikan gandingan pengacara, Alif Satar dan Zher Peen, itu menarik apabila dikendalikan dalam dwibahasa iaitu bahasa Melayu dan Inggeris, selain menampilkan artis terkenal seperti Shaheizy Sam, Suki, Haziq serta Juliana Evans sebagai penyampai trofi.

Anugerah pembakar semangat

SEBAGAI pemenang dua anugerah, Fimie amat bersyukur apatah lagi apabila stesen penyiaran berkenaan tidak melupakan sumbangan bakat cilik dalam bidang seni.
Fimie, 13, berkata anugerah yang diadakan itu tidak syak platform terbaik bagi menggerakkan bakat cilik seterusnya dalam dunia lakonan, nyanyian dan pengacaraan tanah air.

Pelajar Sekolah Menengah Kota Damansara Seksyen 7, ini yang menganggap dirinya disaing hebat oleh Dayana dan Haziq berkata, kejayaan itu tentu sekali dilihat sebagai rezeki dan pembakar semangat untuk memberikan sesuatu yang lebih baik selepas ini.

Berlakon sejak usianya enam tahun, Fimie nyata gembira dengan pengiktirafan diterima, serta berharap anugerah itu menggalakkan lebih ramai bakat baru untuk mewarnai dunia seni selepas ini.

"Saya suka berlakon dan keluarga juga menyokong minat saya selama ini. Antara pulangan istimewa yang saya sudah dapat sejak berlakon adalah membeli sebuah basikal Fixie yang saya beli daripada hasil duit lakonan sendiri, selain selebihnya disimpan oleh ibu," kata anak bongsu daripada tiga beradik ini.
Abang dan kakaknya juga turut terbabit dalam dunia lakonan.

Katanya lagi, cita-citanya adalah untuk menjadi penghibur yang serba boleh.

"Anugerah yang saya terima ini pula bukanlah tiket untuk saya berlagak sombong, tetapi saya melihatnya sebagai anugerah daripada pembentukan sikap yang baik serta usaha yang tidak mengenal erti kepayahan dalam menjadi diri saya seperti hari ini," katanya.

Harap terus diminati ramai

SI comel bernama Mia Sara ini mungkin menjadi pilihan ramai untuk menerima anugerah yang mempertandingkan dirinya. Biarpun masih kecil, namun dia nyata berbakat besar. Lebih istimewa, Mia petah apabila berkata-kata.
Begitupun, keterujaannya terserlah apabila dia berjaya menewaskan calon kecil lain dalam anugerah yang kali pertama dianjurkan.

"Mia gembira dapat anugerah ini dan harap akan terus diminati peminat Mia. Mia mahu buat yang terbaik. Berlakon dengan baik dan terima kasih kepada semua," kata si cilik ini ketika ditanya perasaannya memenangi anugerah istimewa itu,
Manakala bapanya yang sentiasa bersama anak kesayangannya itu, Muhammad Ridhuan, berkata dia bersyukur anaknya terpilih memenangi anugerah terbabit.

"Pastinya sebagai bapa saya gembira dengan kejayaan anak saya ini. Terima kasih juga kepada peminat yang pilih Mia dan semua kemenangan ini datangnya daripada peminat.

"Sebenarnya, pada mulanya saya sendiri tidak tahu wujudnya anugerah seperti ini untuk kanak-kanak. Tetapi setelah dihubungi pihak TV3 yang memaklumkan pencalonan Mia, barulah saya tahu mengenainya," katanya sambil memberitahu anugerah seperti ini sepatutnya sudah lama diadakan bagi menilai bakat cilik yang berpotensi untuk maju.

Katanya, dia melihat anugerah itu sebagai sesuatu yang cukup positif dalam bidang seni, serta berupaya membuka peluang kepada lebih ramai kanak-kanak untuk sama-sama memeriahkan industri.

"Anugerah ini lebih spesifik kepada kanak-kanak dan saya melihatnya sebagai perkembangan yang positif dalam mendedahkan sesuatu yang sihat kepada kanak-kanak seperti di luar negara. Saya akan terus menyokong sesuatu yang baik seperti ini," katanya.

Aznil terkedu

AZNIL sememangnya cukup disegani sebagai pengacara. Mana tidaknya, kebanyakan program kendaliannya mampu menarik perhatian ramai, seterusnya muncul sebagai rancangan popular. Sejak lebih sedekad lalu, namanya begitu kukuh dalam bidang pengacaraan. Justeru tidak hairanlah apabila dia muncul calon pilihan untuk memenangi anugerah Pengacara Paling Berinspirasi pada anugerah terbabit.

Begitupun, pengacara ini nyata terkejut apabila namanya diumumkan sebagai penerima anugerah berkenaan dalam majlis yang cukup meriah itu. Lebih-lebih lagi, ketika pengumuman pemenang anugerah itu dilakukan, Aznil dan Haziq bertindak sebagai penyampai trofi.

Sebaik saja Haziq mengumumkan namanya, suasana kaku seketika dan wajah Aznil kelihatan terpinga-pinga.

"Saya terkejut sebaik saja nama saya diumumkan Haziq kerana saya ialah penyampai trofi bagi anugerah itu. Itu sebabnya saya suruh Haziq umum sekali lagi. Semuanya cukup spontan dan itulah yang saya mahu daripada bakat cilik. Mengacarakan sesuatu secara spontan dan tidak ramai yang boleh lakukan seperti itu," katanya.

Aznil berkata, anugerah yang diterimanya dilihat sebagai satu tanggungjawab besar, apatah lagi apabila ribuan kanak-kanak ingin menjadikannya sebagai idola mereka.

"Sebaik saja menerima anugerah ini, saya melihatnya sebagai tanggungjawab besar yang harus saya pikul selepas ini. Ini bukan anugerah pengacara popular daripada hasil usaha saya sendiri, tetapi kali ini saya dipilih kanak-kanak untuk menjadi idola mereka. Jadi dari segi sikap dan segala-galanya perlulah positif kerana selepas ini saya menjadi cermin kepada semua kanak-kanak," katanya yang pada mulanya hadir ke majlis itu bagi memberikan sokongan serta mahu memeriahkan acara.


Minat kurang menebal

Posted: 27 Sep 2011 04:01 PM PDT

Hip

Artis popular bersikap acuh tak acuh terhadap siri promosi FFM24

MATLAMAT Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (GAFIM) untuk memupuk kesedaran pelakon dan masyarakat terhadap kepentingan Festival Filem Malaysia (FFM) hampir tercapai menerusi penganjuran siri jelajah yang baru diperkenalkan tahun ini.

Pengerusi Publisiti dan Promosi FFM 24, Ahmad Ibrahim atau Mat London, berkata FFM bagaimanapun masih memerlukan bantuan media bagi menghebahkan aktiviti siri jelajah itu kerana publisiti berhubung aktiviti itu masih kurang.

Katanya, memandangkan aktiviti berkenaan baru diperkenalkan, kebanyakan pelakon belum memahami mekanisme itu. Bagaimanapun, setelah berkunjung ke dua lokasi iaitu Pulau Pinang pada 16 September diikuti Ipoh, Perak pada Ahad lalu, beberapa pelakon terkenal mula menunjukkan minat untuk menyertai siri jelajah yang bakal berkunjung ke Johor Bahru pada 22 dan 23 Oktober ini. Budaya kita tidak diajar begitu. Sejak dianjurkan 23 tahun lalu, tiada sebarang siri jelajah diadakan. Bagaimanapun apabila GAFIM mengambil alih, kita mula memperkenalkan siri jelajah ini. Memang pada awal-awal dulu, kita agak kecewa kerana artis tidak menunjukkan minat untuk memeriahkan siri jelajah yang dianjurkan.

Tetapi kita pun tidak boleh menyalahkan artis semata-mata kerana budaya ini tidak diajar dari dulu. Bukan mereka tidak berminat, cuma minat mereka kurang menebal. Ada yang terbabit dengan penggambaran sedangkan kita sudah undang mereka melalui pihak penerbit.

Sebenarnya ramai yang tidak tahu apakah sumbangan siri jelajah ini dan bagaimana mekanisme pelaksanaannya. Bagaimanapun setelah melihat dua siri jelajah yang berjaya diadakan, ada yang mula sedar dan menyatakan minat untuk menyertai program yang bakal diadakan di Johor nanti. Antaranya seperti Nasha Aziz, Sofia Jane, Adi Putra dan mungkin Aaron Aziz serta Fizz Fairuz.

Kita merayu pada media agar dapat memainkan peranan menyebarkan mengenai objektif yang cukup murni ini, katanya ketika dihubungi.
Mat London berkata, dia amat berpuas hati dengan sambutan diberikan masyarakat setempat ketika berkunjung ke Pulau Pinang baru-baru ini. Bagaimanapun, kunjungan ke Lost World Of Tambun pada hujung minggu lalu sedikit mengecewakan kerana jumlah peminat yang hadir tidak menepati sasaran.

Namun begitu beliau percaya, siri jelajah yang akan ke destinasi seterusnya iaitu Danga Bay, Johor, sebelum berakhir di Kuala Lumpur dijangka meriah berikutan sebuah karnival diatur oleh Yayasan Warisan Johor dengan kerjasama Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

FFM bukan hanya untuk golongan artis, tetapi sebaliknya anugerah ini adalah untuk semua. Sebenarnya kita mengadakan siri jelajah ini sebagai tanda terima kasih kepada masyarakat yang selama ini banyak membantu pembangunan industri perfileman tanah air.

Selain itu, kami juga ingin memastikan agar masyarakat dapat berasa dekat dengan mereka yang terbabit dalam dunia seni. Pada siri jelajah yang dianjurkan, kami bukan membawa pelakon semata-mata, tetapi kami turut mengundang pengarah dan penerbit bagi melengkapkan lagi kitaran mereka yang terbabit dalam bidang seni. Bukan saja kepada mereka yang terbabit di hadapan kamera tetapi juga di belakang tabir.

Bukan itu saja, kami juga mengadakan siri jelajah untuk menggalakkan lagi masyarakat supaya berkunjung ke panggung wayang. Setakat ini kita amat berpuas hati apabila 43 buah filem layak bertanding. Jadi kami harapkan angka berkenaan akan meningkat lagi tahun depan, katanya.

Pada siri jelajah destinasi ketiga di Johor, GAFIM katanya akan turut mengundang beberapa pelakon veteran dan baru dari negara jiran Singapura. Katanya, mereka juga antara pihak yang turut membantu menyemarakkan industri perfileman tanah air. Justeru, mereka juga wajar diberi perhatian.