Adsense

Isnin, 19 September 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Kongsi ilmu

Posted: 18 Sep 2011 04:03 PM PDT

Hip

Chocolate sebagai pelapis

PERIT jerih melalui saat jatuh bangun selama 11 tahun bergelar anak seni ternyata mematangkan penyanyi kelahiran Gelang Patah, Johor, Norhasliah Abu Hassan atau lebih dikenali dengan nama Alyah ini. Andai disusuri perjalanan seninya, lebih banyak kepahitan dilalui sebelum kemanisan akhirnya mampu dikecapi.

Bakat yang dicungkil daripada pertandingan Bintang HMI 2000, suatu waktu dulu bagai tidak mampu membawa nama Alyah ke mana-mana. Percubaan Alyah bersama album beberapa selepas pertandingan itu kurang menjadi. Namun dia tidak pernah berhenti mencuba, apabila nasibnya kemudian disandarkan kepada dua lagi program realiti iaitu Gangstarz (bersama One Nation Emcees) dan One In A Million (OIAM). Percubaan Alyah dalam pertandingan OIAM bagaimanapun dilihat sedikit berhasil apabila penyertaannya mendapat perhatian. Malah tiga tahun kebelakangan ini, dia juga sudah boleh menghela nafas lega apabila kehadirannya mula disedari berbekalkan lagu hit Tak Mungkin Kerna Sayang. Kekuatan vokal, penampilan yang mengikut gaya semasa dan rangkaian lagu hit menjadi formula yang melonjakkan namanya.

Namun populariti tidak sedikit pun menghanyutkan wanita berusia 31 tahun ini. Dia sentiasa beringat, malah kejayaan serta pengalaman yang dimiliki itu kini dikongsi bersama tiga gadis yang ingin mencari tapak dalam dunia nyanyian. Mereka dijadikan anak didiknya menerusi penubuhan sebuah kumpulan diberi nama Chocolate, yang bernaung di bawah syarikatnya, I Like Music Entertainment.

Kini, ke mana dia pergi, tiga gadis itu - Nadia Pamela Yunus, 24; Nur Shareeza Abidin, 18; dan Melley Matius, 23 - pasti akan turut diusung bersama bagi mendedahkan mereka kepada dunia seni.

"Perjalanan Alyah sebagai seorang penyanyi solo tetap diteruskan, cuma Alyah wujudkan sebuah kumpulan wanita ini untuk dijadikan pelapis. Alyah ingin kongsi apa yang dilalui sepanjang 11 tahun lalu bersama mereka. Bukanlah sebab Alyah sudah berasa yakin dengan apa yang dikecapi sekarang, cuma Alyah rasa rugi jika apa yang dipelajari selama ini tidak dikongsi dengan orang lain.
"Mereka berbakat, tapi jika bukan kakak yang menolong adik, siapa lagi yang akan bantu? Alyah juga tidak mahu ada pihak yang cuba mengambil kesempatan ke atas mereka, kerana memang ada segelintir orang yang suka berbuat demikian pada bakat baru.

"Walaupun Alyah membantu mereka, Alyah tetap suruh mereka berdikari. Alyah tak mahu mereka naik dengan mudah, sebaliknya Alyah ingin mereka belajar sedikit demi sedikit. Apa yang Alyah dapat tengok, walaupun mereka sedang menuntut di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), tetapi mereka sangat rajin. Habis saja kelas, mereka tidak buang masa. Biarpun penat, mereka rajin berlatih," kata Alyah yang turut menyumbangkan suaranya dalam single pertama kumpulan itu, Boomerang.

Lagu berkenaan bukan saja dimuatkan dalam album Chocolate, bahkan ia turut disenaraikan sama dalam album terbaru Alyah yang dijangka menemui peminat pada penghujung tahun ini.

Selain bekerja keras untuk album kumpulan itu, Alyah juga berkongsi ilmu penampilan diri bersama anak didiknya agar mereka juga dilihat menawan setiap kali muncul di khalayak ramai.

Lebih menyerlah secara kumpulan

DITANYA kenapa Chocolate yang dipilih menjadi nama kumpulan itu, penyanyi yang kini meletup bersama lagu Kisah Hati ini menjelaskan, nama terbabit bersesuaian dengan imej yang dibawakan ketiga-tiganya. Rasa coklat yang manis dan digemari semua peringkat usia diharap dapat memberi sinar kepada kumpulan terbabit.

Walaupun sibuk memberikan tumpuan kepada Chocolate, Alyah tidak pernah melupakan kariernya sendiri. Malah dia juga memastikan kumpulan itu tampil berbeza dengan dirinya yang bergerak solo, dari segi bentuk muzik. Justeru, konsep lagu Chocolate juga sedikit berlainan daripada lagunya supaya peminat dapat mengenal pasti identiti muzik mereka.

"Alyah masih kekal dengan genre sama. Cuma sebagai pengenalan, Alyah juga akan muncul dalam album kumpulan ini. Bagi membantu mereka memulakan tapak dalam industri pula, Alyah akan bawa mereka ke mana saja. Contohnya, sebelum ini Alyah dapat undangan mengadakan persembahan untuk majlis makan malam, Alyah tampilkan mereka sekali pada acara pembukaan.

"Alyah tahu artis berkumpulan jarang bertahan lama, tetapi sebagai permulaan, biarlah mereka tampil secara grup dulu. Alyah tidak pernah tetapkan berapa lama mereka harus bersama kumpulan ini, tapi kalau mereka boleh bertahan lama, adalah lebih baik.

"Mereka sangat berbakat, mampu menyanyi secara solo dengan baik. Tetapi apabila mereka bergabung, kekuatan vokal mereka lebih terserlah lagi," kata Alyah.
Sementara itu Nadia yang mewakili rakan-rakannya berkata, mereka bertiga beruntung kerana menjadi pilihan penyanyi hebat itu.

"Kak Alyah banyak menolong kami. Dengan berkat bantuan Kak Alyah, sedikit sebanyak kami dapat gambaran mengenai dunia hiburan tanah air, walaupun sebelum ini tidak banyak yang kami ketahui. Pengalaman yang dikongsikan bersama kami memang banyak membantu. Kami harap kehadiran Chocolate diterima dan kami juga berharap dapat memperbaiki lagi kebolehan sama ada dari sudut vokal mahupun tarian," kata Nadia.


Tunai hajat arwah adik

Posted: 18 Sep 2011 03:58 PM PDT

Hip

Azad anggap isterinya wanita Melayu terakhir

AIR mata Azad Jazmin Jeffri, 35, berjurai sebaik saja lafaz nikah kepada pasangannya, Eira Syazira, 27, disahkan sekali gus titisan jernih itu menandakan kesyukuran dan kegembiraan yang tidak terhingga apabila mampu melalui pelbagai ranjau berduri sepanjang tiga tahun menyulam cinta.

Pasangan pelakon itu disatukan selepas Isyak, malam kelmarin, di kediaman keluarga Eira dengan mas kahwin RM300 bersama sembilan dulang hantaran dibalas 11 oleh pihak perempuan, manakala jumlah wang hantaran dirahsiakan. Diminta berkongsi perasaannya, aktor Ngangkung itu mengakui terharu dan gembira bercampur baur apatah lagi pernikahan mereka secara tidak langsung memenuhi hajat arwah adiknya, Nizar Jeffri, 31, yang meninggal dunia tahun lalu.

"Arwah menghembuskan nafas terakhir akhir tahun lalu disebabkan paru-paru berair, namun kami sekeluarga reda sekali pun dia tidak dapat bersama pada hari ini. Dia pernah menyatakan, saya bertuah memiliki Eira dan mahu melihat kami disatukan segera.

"Sememangnya Eira lemah lembut, penyabar dan sentiasa memahami saya. Secara jujur kehadirannya melengkapi hidup saya. Eira umpama wanita Melayu Terakhir. Nasihat serta sokongannya menguatkan semangat saya," katanya yang bertekad menjadikan gadis itu sebagai permaisuri hidup sejak awal perkenalan.

Akad nikah disempurnakan bapa Eira sendiri, Shuhaimi Acheh, dengan disaksikan Imam Besar Masjid Putrajaya, Abdul Manaf Mat, yang turut dihadiri kira-kira 500 tetamu termasuk rakan artis dan penerbit. Dengan sekali lafaz Eira sah menjadi milik Azad. Selain beg tangan berjenama Tod's, pihak pengantin lelaki turut membawa dulang berisi jam tangan, sepasang kasut, buah-buahan, coklat, telekung, sejadah, al-Quran, sirih junjung, iPad 2 serta sebentuk cincin berlian.

Selain jam tangan, tas tangan lelaki, kasut dan tali pinggang, pihak Eira membalas dengan jambangan coklat, sejadah dan al-Quran, sirih junjung, satu set barangan sukan dari jenama pasukan bola sepak kegemaran Azad, Chelsea, sepersalinan baju Melayu dan sebentuk cincin.

Nyata riak bahagia tidak mampu disembunyikan kedua-duanya yang sepadan menyarung persalinan senada putih rekaan Wanpa, malah konsep pilihan sesuci rona salju disulami mawar segar merah saga seakan melambangkan cinta suci nan mekar antara mereka.

Bagi Eira atau nama sebenar Syazira Shuhaimi, keperibadian Azad yang menjadi pelindungnya saat susah dan senang membuka hati untuknya melayari kehidupan berkeluarga bersama-sama semetelah jejaka terbabit juga sangat mementingkan nilai kekeluargaan seperti dirinya.

"Kami saling melengkapi. Kalau saya panas, Azad akan menyejukkan begitu juga sebaliknya. Alhamdulillah impian hidup bersama dimakbulkan oleh-Nya. Macam persiapan hari ini, walaupun segala-galanya dipercepatkan kerana memenuhi permintaan keluarga, majlis ini berlangsung dengan lancar.

"22 Februari 2008 tarikh perkenalan kami ketika terbabit dengan penggambaran Dendam Adam. Terlalu banyak dugaan sebenarnya. Bayangkan dua tiga minggu sebelum bernikah ini pun ada saja gangguan. Namun selepas melakukan solat istikharah, penunjuk positif menguatkan jodoh kami," akuinya yang dirisik Mei lalu.

Tarikh nikah dipercepat

Mengikut perancangan asal selepas majlis merisik dan pertunangan diadakan pertengahan Mei lalu, mereka memilih melangsungkan perkahwinan pada 11 Februari 2012 yang jatuh pada hari lahir Azad, tetapi dipercepatkan sekembalinya keluarga Eira daripada umrah sekali gus mengambil keberkatan Syawal.

Malah akad nikah ini juga disifatkan sebagai majlis rumah terbuka menjamu tetamu yang hadir bersama konsep dan dekorasi majlis dipertanggungjawabkan kepada Zaha Wedding Planner.

Eira yang melancarkan album solo berjudul Di Hati Ini di bawah naungan FG Music Sdn Bhd memberitahu, biarpun persiapan dilakukan tergesa-gesa, dia bersyukur kerana ramai pihak yang sudi menaja sejurus selepas kad undangan kahwin dilayangkan.

"Macam majlis di sebelah Azad pada 26 November nanti di Pulau Pinang, ada syarikat yang bermurah hati untuk menaja sepenuhnya, tetapi Azad lebih senang membayar katering kerana lebih selesa menjamu tetamu dengan duit sendiri.

"Bagi majlis sebelah saya pula pada 19 November, mulanya ia dirancang untuk diadakan di Putrajaya International Convention Centre (PICC), tetapi emak saya yang berasal dari Kelantan berhajat mengadakan kenduri di rumah sendiri.

"Lagipun emak saya mempunyai perkhidmatan katering sendiri dan dia bercadang bergotong-royong menyediakan hidangan dengan sanak-saudara," katanya yang akan menyarungkan persalinan rekaan Hazwani Osman dan Hairi Tajudin pada majlis resepsi nanti.

Pasangan ini dijangka berbulan madu sambil bercuti bersama peminat November ini ke Bali dan Jakarta atas tajaan Poto Travel & Tours Sdn Bhd yang turut bekerjasama dalam penghasilan album sulung seterusnya mengambil cuti panjang berlibur di Itali, tahun depan.

"Biarlah segala-gala persediaan selesai dulu sebelum memikirkan bulan madu. Buat masa ini saya dan Azad juga ada perancangan untuk membuka perniagaan bersama yang menjual pakaian dan beg tangan secara online serta kedai. Kami juga akan berduet untuk single seterusnya.

"Dilahirkan dalam keluarga yang suka berniaga juga membuatkan saya turut cenderung ke arah itu, lagi pun usaha ini sudah kami bincangkan bersama sejak merancang hidup bersama," kata Eira lagi yang mengaku mahu segera bergelar ibu.