Adsense

Jumaat, 2 September 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Berkorban demi filem

Posted: 01 Sep 2011 03:49 PM PDT

Hip

Milia bertuah dapat bimbingan pengarah terkenal

NADA perbualan yang tadinya rancak bertukar menjadi perlahan. Wajah yang sebelum itu ceria berubah warna serta merta. Sebak suara pelakon utama filem Karipap-Karipap Cinta, Milia Aimellia Zaid, tatkala ditanya mengenai sambutan Hari Raya tahun ini.

Puas menahan akhirnya manik jernih yang bertakung di kelopak mata tumpah juga ketika menjawab pertanyaan itu.

Entah kenapa perasaan sedih dan sayu menyelubungi jiwanya ketika umat Islam lain sedang bersiap sedia menghadapi hari kemenangan selepas sebulan menahan hawa nafsu. Kata Milia, nalurinya cukup tersentuh sebaik saja mengenangkan Aidilfitri. "Tahun ini nampaknya saya tidak dapat meraikan Hari Raya bersama keluarga tercinta kerana terikat dengan jadual promosi filem Karipap-Karipap Cinta. Disebabkan itu saya awal-awal lagi sudah menghantar mereka ke kampung," kata Milia sambil menyeka air matanya yang menitis di pipi.

Memandangkan filem arahan Othman Hafsham ini filem sulung lakonannya, kata Milia, dia terpaksa berkorban demi menunjukkan betapa komited dirinya terhadap filem itu.

"Sedih itu memanglah sedih, tapi nak buat macam mana, saya perlu mempromosikan filem ini yang bakal masuk ke pawagam pada Hari Raya nanti. Mujurlah keluarga saya sendiri memahami dan tidak merungut. Bagaimanapun, saya sudah pun membuat persiapan serba sedikit untuk diri sendiri dan keluarga sebelum menghantar mereka pulang ke kampung di Juaseh, Negeri Sembilan," ujarnya ketika berkunjung ke Balai Berita beberapa hari menjelang Syawal.

Ketika pelakon wanita muncul di arena seni bagai cendawan tumbuh selepas hujan, namun tuah ternyata memihak kepada gadis berusia 18 tahun ini. Bayangkan, daripada 180 calon yang datang untuk sesi uji bakat, tuah berpihak kepadanya untuk memegang watak sebagai Sarah.
"Selepas tamat penggambaran drama Bonda dan masih menanti-nanti tawaran berlakon yang lain, saya pun melayari laman web dan terpandang iklan mencari pelakon untuk sebuah filem. Dengan niat mahu menimba pengalaman sebagai pelakon layar perak, saya pun memberanikan diri mencuba.

"Selepas sekian lama menanti, tiba-tiba saya mendapat panggilan daripada pihak produksi yang menyatakan mereka berminat untuk menawarkan watak Sarah kepada saya. Bagaimanapun, mereka tidak menyatakan keputusan itu secara langsung. Mereka mainkan saya terlebih dan hanya selepas itu barulah mereka memberitahu yang saya terpilih untuk berlakon dalam filem itu," ujar Melia dalam nada teruja.

Melia nyata cukup bertuah kerana mendapat bimbingan sutradara handalan yang pernah menghasilkan filem hebat sebelum ini. Namun begitu, Milia tidak malu mengakui dia tidak mengenali sutradara terbabit sebelum ini.

"Terus terang saya memang tidak kenal siapa dia Othman Hafsham. Tapi saya tahulah filem yang pernah dihasilkannya sebelum ini seperti Adik Manja dan Mekanik. Bekerja dengan dia cukup menyeronokkan kerana dia bukan saja mengarah, tetapi banyak memberikan petua berguna ketika di lokasi supaya saya boleh muncul menjadi pelakon yang disegani satu hari nanti," katanya.

Risau watak Sarah jadi kontroversi

DALAM novel asal tulisan Nazri Md Anuar itu, watak Sarah ialah graduan Universiti Al-Azhar, Mesir. Kalau berdasarkan logika dan melihat lokasi tempat Sarah menimba ilmu, pastinya penampilan Sarah lebih kepada imej seorang Muslimah sejati yang bertudung litup tanpa memperlihatkan sehelai rambut.

Namun apabila dipindahkan ke layar perak, imej yang ditampilkan amat berbeza sekali. Walaupun mempunyai pendidikan ilmu agama yang tinggi namun Sarah hanya mengenakan selendang. Apakah Melia tidak bimbang jika penampilannya itu bakal menjadi bualan mereka yang tidak senang dengan imej yang ditonjolkannya itu?
"Sebenarnya imej yang saya tampilkan itu ditonjolkan selepas berbincang dengan pengarah dan penerbit. Saya tak mahu peminat saya keliru dan menyangkakan saya memang mengenakan tudung di luar lokasi seperti yang pernah berlaku ke atas Tiz Zaqyah. Disebabkan imej bertudung terlalu kuat dalam drama Nur Kasih, ramai yang menganggap Tiz memang bertudung dan mengharapkan dia terus mengenakan tudung.

"Kalau ada yang terus mempertikaikannya dan menganggap saya mempersendakan wanita lulusan Al-Azhar, saya rasa berlakon itu sendiri sebenarnya memang sudah salah di sisi agama. Jadi saya rasa tak perlulah saya nak ulas lebih-lebih perkara ini dan tidak perlu nak memanjangkannya," pinta Melia mengharapkan pengertian.

Selain Melia, filem terbabit menampilkan Gambit Saifullah, Eman Manan, Rosnah Johari, Fish Fadzil serta Shawal AF5


Nasib baik boleh berlakon

Posted: 01 Sep 2011 03:44 PM PDT

Hip

Adibah makin cintakan dunia teater selepas terbabit dalam muzikal Cuci

KELU seketika lidah Adibah Noor, tatkala diajukan pertanyaan mengenai karier nyanyiannya yang dianggap sesetengah pihak kian malap. Sedangkan, agak lama juga dia cuba membina nama sebagai penghibur disegani, sehingga dirinya berada di puncak menerusi Terlalu Istimewa beberapa tahun lalu.

Begitupun, dunia seni memang ada pasang surut dan setiap penyanyi mahupun pelakon pasti berdepan keadaan itu. Adibah mungkin tidak terkecuali, walaupun dia sebenarnya masih lagi laris di kalangan penganjur majlis tertutup.

Ketika yang sama dia mengakui dirinya tidak akan berada di kedudukan atas buat selama-lama, apatah lagi dengan adanya barisan penyanyi generasi baru. Apa saja liku yang perlu dilalui, dia sedikit pun tidak menyesali segala apa yang terjadi kerana penyanyi bersuara lunak ini amat memahami, tumpuan peminat kepada seseorang artis bukanlah bersifat abadi. Walaupun tidak menafikan ada rasa kecewa dalam dirinya apabila bercerita mengenai dunia muzik, namun Adibah tetap bersyukur kerana masih ada sisi berbeza dalam dirinya yang setidak-tidaknya mampu memahat namanya untuk kekal lebih lama dalam dunia seni. Bakat lakonan yang diserlahkan sejak beberapa tahun lalu paling tidak membuka mata banyak pihak untuk menggunakan kebolehannya itu.

Selain filem, dirinya juga tidak asing di pentas teater. Malah, siapa yang boleh lupa gandingannya bersama Awie ketika mereka menjayakan pementasan muzikal Cuci. Bukan saja suaranya yang menggetarkan panggung, malah bakat lakonannya juga cukup menjadi.

Dia sendiri begitu senang mendekatkan diri dengan seni persembahan terbabit, selepas terlebih dulu memikat peminat dengan suaranya sebelum ini.

"Alhamdulilah saya masih diterima dalam industri ini sehingga ke hari ini, malah kawan-kawan juga banyak memberikan sokongan kepada saya sejak dulu hingga kini.
"Lepas raya, saya sibuk dengan promosi filem terbaru, Nasi Lemak 2.0 dan latihan teater The Secret Life Of Nora yang akan dipentaskan tidak lama lagi," jelas wanita berusia 41 tahun ini.

Lakonan teater hanya mula dicuba olehnya apabila dilamar oleh Hans Isaac untuk menjayakan muzikal Cuci. Sebelum itu nama Adibah cukup sinonim dengan filem arahan Allahyarham Yasmin Ahmad. Di bawah pengarah berkaliber itu, dia beraksi dalam Sepet, Gubra, Mukhsin dan Talentime. Adibah juga berlakon dalam filem pengarah lain seperti Buli Balik, Jin Notti, Magika, Hooperz dan Crayon.

"Seronok berlakon teater kerana ia nyata berbeza daripada filem. Penghayatan dalam lakonan teater perlu lebih lagi kerana kita berada di set yang nyata.

"Saya sendiri tidak mahu tertumpu kepada filem semata-mata, kerana saya ingin menjadi pelakon atau artis yang versatil. Jadi, kita kena mencuba banyak bidang seni demi mengejar impian itu," katanya.

Adibah ditemui ketika meraikan 85 penghuni Rumah Titian Kasih, Titiwangsa, sempena majlis berbuka puasa dan kutipan amal untuk pusat kebajikan berkenaan anjuran syarikatnya, Adibah Noor Entertainment.

Penyanyi dan pelakon ini sebenarnya sudah pun beramal untuk rumah kebajikan berkenaan sejak empat tahun lalu.

Sambut Syawal di Melbourne

SEDANG insan lain bergembira menyambung Syawal bersama keluarga, hati Adibah sedikit tersentuh kerana DIA terpaksa berjauhan daripada famili.

Menyambut Lebaran di perantauan mungkin bukan perkara asing baginya, tetapi beraya tanpa keluarga di sisi sedikit menyentuh hati wanita ini.

"Malam raya saya ada program di RTM dan keesokan harinya saya bertolak ke Melbourne, Australia, untuk promosi filem Nasi Lemak 2.0 di sana.

"Memang sayu juga tapi nak buat macam mana? Orang tua saya pun tak ada dekat sini kerana mereka berada di Makkah dan akan hanya pulang ke tanah air sehari sebelum raya," jelasnya.

Begitupun kata Adibah, selepas pulang dari Melbourne, tentunya dia akan menggunakan waktu yang ada untuk beraya sakan bersama sanak-saudara dan rakan-taulan

Dedah wanita ini, dia juga sering beraya bersendirian tanpa keluarga di sisi. Namun kehadiran rakan-rakan sedikit sebanyak menceriakan hati.

"Saya sudah biasa hidup berdikari. Bagaimanapun saya tetap dapat beraya dengan keluarga pada 2 September, sebelum sibuk dengan promosi filem dan teater pula selepas itu nanti," katanya yang bergandingan dengan Namewee, Afdlin Shauki, Nur Fathia, Reshmonu, Datuk David Arumugam dan Pete Teo dalam filem terbabit.