Adsense

Khamis, 28 Julai 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


APM 2011 terakhir untuk Faizal

Posted:

APM 2011 terakhir untuk Faizal

APM 2011 terakhir untuk Faizal

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar FATAH SULAIMAN


BUKAN mahu berlagak, tetapi sebagai seorang karyawan muzik, Faizal Tahir berhak memberikan justifikasi.


BIARPUN Anugerah Planet Muzik 2011 (APM 2011) sudah berlalu pada 15 Julai lalu, namun ramai yang masih lagi memperkatakan tentang acara hiburan yang telah diadakan di Singapura itu.

Lebih banyak yang negatif daripada positif yang dikhabarkan tentang APM 2011. Namun, penganjuran APM kali ini nampaknya telah memberikan tamparan yang cukup hebat buat penyanyi dan komposer terkenal, Faizal Tahir.

Ternyata, APM 2011 telah meninggalkan impak yang bukan kecil untuk Faizal apabila dikritik dan dikecam hebat gara-gara gagal memberikan persembahan yang mampu membanggakan negara.

Alam maya cukup sesak pada waktu itu apabila ramai yang mempersoalkan tindakan Faizal yang dilihat telah mencalarkan namanya sendiri.

Mana tidaknya. Sebelum ini, trek rekod Faizal memang cukup cemerlang dalam mana-mana acara anugerah seandainya dia diberi peluang membuat persembahan.

"Saya sebenarnya cukup kecewa dengan apa yang berlaku. Seboleh-bolehnya saya juga tidak mahu lagi mengulas lanjut tentang isu ini kerana saya menganggapnya sebagai mimpi ngeri yang mahu dilupakan dengan segera.

"Apa yang boleh saya katakan di sini, APM 2011 adalah yang terakhir untuk saya dan tidak mungkin saya akan membuat persembahan di acara itu lagi.

"Jika selepas ini, pihak penganjur tidak lagi mahu menyenaraikan karya saya untuk dipertandingkan, saya sudah tidak kisah lagi. Bagi saya, apa yang berlaku telah menjejaskan maruah saya sebagai seorang penghibur.

"Persembahan pada malam itu juga saya sifatkan sebagai persembahan terburuk saya sepanjang saya bergelar seorang penyanyi," katanya dalam nada tegas namun penuh diplomasi.

Faizal yang merupakan naib juara One In A Million musim pertama itu ditemui pada majlis pelancaran Sesuci Fitrah TV3 dan Ramadan Di Hatiku TV9 di Restoran Ibunda, Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menyambung bicara, bapa kepada empat orang cahaya mata itu menjelaskan masalah sistem bunyi telah mencacatkan perjalanan persembahannya malam itu.

Bukan hanya dirinya, malah pemuzik pengiring Faizal iaitu The Royal FT Force juga berdepan dengan masalah serupa sehingga menyebabkan nyanyiannya kedengaran sumbang sewaktu menyampaikan lagu Hanyut dan Selamat Malam.

Apabila memperkatakan tentang perihal ini, Faizal memberitahu kesilapan terletak kepada pihak produksi yang disifatkannya tidak begitu profesional menjalankan tugas mereka dengan baik.

Sehinggakan, Faizal sendiri tidak sedar apabila namanya diumumkan sebagai Artis Lelaki Terbaik memandangkan tiada pihak yang memberi arahan kepadanya untuk bersiap sedia naik ke pentas.

"Sudahlah jarak dari bilik menunggu ke pentas jauh sehinggakan saya terpaksa berlari. Kemudian dalam keadaan tercungap-cungap itu jugalah saya perlu bersedia untuk membuat persembahan selepas itu.

"Mengenai persembahan saya pada malam itu, belum pernah saya berhadapan dengan situasi seperti itu. Masalah mula timbul sejak dari hari latihan lagi apabila apa yang saya mahukan tidak dipenuhi oleh mereka.

"Akhirnya, ia tidak berjalan dengan lancar seperti mana yang saya mahukan apabila bukan satu tetapi lapan monitor tidak berfungsi dengan baik pada malam acara itu," cerita Faizal yang kini cukup popular dengan lagu Karma ciptaannya bersama Audi Mok.

Disebabkan kekecewaan yang teramat sangat itu, penyanyi yang cukup masyhur dengan lagu Sampai Syurga dan Mahakarya Cinta itu tertinggal trofi kemenangannya di bilik hotel.

Dalam masa yang sama, Faizal juga menafikan sekeras-kerasnya bahawa dia mahu menunjuk lagak atau pun bersikap seperti seorang rockstar apabila mengeluarkan kenyataan seperti ini.

"Saya lakukan bersebab dan semuanya justifikasi daripada pihak saya berhubung dengan apa yang berlaku. Saya percaya kalau artis lain yang berdepan dengan masalah serupa, pasti akan melahirkan rasa tidak puas hati mereka," ujar bekas anggota kumpulan nasyid, Mirwana ini dengan maksud yang cukup dalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Cinta baru Eira Syazira

Posted:

Cinta baru Eira Syazira

Cinta baru Eira Syazira

Oleh MUHAMMAD SYAFIQ ROOS ANNUAR
Gambar RIDUAN RIZAL


Eira teruja dengan kelahiran album pertamanya, Di Hati Ini.


BERMULA dengan hanya menyanyikan lagu tema drama bersiri Cinta Balkis, Eira Syazira membuka langkah berani dengan terjun ke dalam bidang nyanyian.

Walaupun sedia maklum industri muzik pada ketika ini berada pada tahap yang tidak memuaskan, namun bagi Eira, dia percaya setiap penyanyi mempunyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri.

Optimis dengan peluang yang terbuka luas, Eira Syazira atau nama sebenarnya Syazira Shuhaimi yakin dengan sambutan yang bakal diberikan terhadap album sulungnya itu.

Menjadikan penghibur ternama negara, Datuk Sheila Majid sebagai idolanya, Eira tidak mahu ambil pusing dengan kata-kata masyarakat yang cuba memperlekehkan bakat nyanyiannya.

"Bagi saya, kita tidak perlu takut dalam mencuba sesuatu yang kita yakin mampu untuk lakukan. Setiap peluang yang datang kepada kita, tidak harus dibiarkan berlalu pergi begitu sahaja.

"Untuk itu, saya amat bersyukur dengan peluang yang diberikan dan berjanji akan mencuba sebaik mungkin," ujarnya anak kelahiran Kuala Lumpur ini penuh semangat.

Menyedari untuk menjadi seorang penyanyi yang baik bukanlah satu proses yang mudah, aktres berusia 27 tahun ini telah menghadiri kelas vokal di bawah bimbingan Siti Hajar Ismail.

Selepas mengikuti beberapa kelas bersama guru vokal ternama itu, barulah Eira sedar bukan mudah untuk menjadi seorang penyanyi.

"Saya perlu menyiapkan diri saya sebaik mungkin untuk menjadi seorang penyanyi. Untuk itu, saya amat menitik beratkan soal latihan vokal dan nyanyian.

"Kalau ada masa terluang dan tidak sibuk dengan lakonan, saya akan menghabiskan masa dengan berlatih menyanyi," ujar pelakon yang mula menempa nama menerusi drama rantaian, Meniti Bara terbitan Skop Productions tidak berapa lama dulu.

Eira yang kini bernaung di bawah syarikat rakaman FGM itu mempertaruhkan single pertama, Di Hati Ini dalam menarik perhatian pendengar tempatan.

Antara lagu lain yang turut dimuatkan dalam album pertamanya itu termasuklah Sememangnya, Nour El Ain, Sisi Duka dan Bukan Mimpi Kesiangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.