Adsense

Ahad, 19 Jun 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Biar cinta datang sendiri

Posted:

Biar cinta datang sendiri

Biar cinta datang sendiri

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM dan ihsan DN & AD ENTERTAINMENT



JIKA diselak diari hidup si hitam manis selama 12 tahun menjadi penyanyi, percayalah, tiada sedikit pun kisah sensasi yang melibatkan kehidupan peribadinya.

Selama tempoh itu juga, memang sukar sekali untuk menyelami rahsia hati Dayang Nurfaizah apabila membabitkan soal hati dan perasaan.

Memang tidak pernah langsung kedengaran sebarang gosip cinta Dayang dengan mana-mana lelaki sehingga ada yang beranggapan mungkin Dayang terlalu memilih dalam mencari cinta.

Apatah lagi usianya yang bakal menginjak 30 tahun pada 20 Julai ini, sememangnya dikira sudah cukup haul bagi wanita sebayanya untuk mendirikan rumah tangga dan memiliki keluarga sendiri.

Sedangkan bekas pengurusnya, Shaliza Kader Sultan juga sudah menamatkan zaman bujangnya dan kini menetap di San Francisco, Amerika Syarikat, inikan pula Dayang yang merupakan seorang bintang terkenal tanah air.

Barangkali Dayang sendiri sudah bosan untuk menjawab mengenai soal cinta tetapi sebagai seorang artis yang menjadi milik masyarakat, serba sedikit kisah peribadinya perlu juga untuk dikongsi bersama peminat.

"Seperti mana yang pernah saya katakan sebelum ini, saya adalah seorang yang membosankan kerana kehidupan saya hanyalah di rumah.

"Saya memang jarang keluar rumah untuk bersuka-ria tanpa sebarang hala tuju. Lebih baik saya di rumah bersama keluarga dan menghabiskan masa dengan menonton televisyen atau mendengar muzik serta lagu-lagu terbaru.

"Ini adalah diri saya sejak 12 tahun apabila kali pertama menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur untuk mencari peluang membina nama sebagai seorang penyanyi.

"Mungkin kedengaran sesuatu yang sangat mustahil tetapi percayalah, saya tidak pernah bercinta atau jatuh cinta pada sesiapa. Itulah realiti sebenar Dayang Nurfaizah apabila membicarakan tentang perihal cinta," katanya sambil disulami ketawa kecil.

Anak kelahiran Kuching, Sarawak ini berkata demikian usai majlis pelancaran album studio kelapannya, Sayang & Cahaya yang berlangsung di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menyambung bicara, kata Dayang, dia percaya kepada Qada dan Qadar apabila memperkatakan tentang jodoh.

Baginya, ketentuan hidup setiap manusia di muka bumi ini sudah ditentukan oleh Allah SWT dan begitu juga dengan dirinya.

"Saya percaya jodoh akan datang juga kepada saya tetapi hanya masa yang menentukan. Kalau kita asyik mencari cinta, nanti kita dianggap sebagai terdesak pula.

"Saya bukan seperti itu. Tanyalah kepada mana-mana wanita, siapa yang tidak mahu jodoh yang terbaik untuk mereka kerana perkahwinan adalah perkara yang serius dan bukannya untuk sehari dua.

"Dalam hal ini juga, saya sendiri tidak pernah meletakkan sebarang kriteria untuk mencari lelaki idaman saya yang layak dijadikan teman lelaki dan suami.

"Bohong kalau saya mengatakan saya tidak cemburu melihat teman-teman seusia saya sudah berkahwin dan memiliki cahaya mata. Tetapi, saya tidak mahu membebankan diri saya sehingga membuatkan saya tertekan," ujar penyanyi yang mula mencipta nama menerusi lagu Hakikat Cinta pada tahun 1999 ini dalam nada yang sedikit serius.

Dalam masa yang sama juga, Dayang menafikan bahawa dirinya dikongkong oleh keluarga serta pihak pengurusannya sehingga ia menjadi satu halangannya untuk mencari cinta.

Bagi Dayang, soal itu langsung tidak wujud kerana kedua ibu bapanya, Awang Dowty Awang Fauzi dan Nona Nahrawi begitu terbuka dalam bab cinta serta perkahwinan.

Antara sedar atau tidak, ketiadaan insan bernama lelaki dalam hidup Dayang telah mengundang persepsi negatif segelintir pihak yang mula memandang serong kepadanya.

Kata mereka, mustahil untuk seorang wanita seperti Dayang tidak pernah merasai nikmat bercinta dan mempunyai perasaan terhadap lelaki.

Sehinggakan, Dayang dilabelkan sebagai seorang yang menyukai kaum sejenis gara-gara tidak pernah menjalinkan hubungan dengan sebarang lelaki.

"Bukan sekali, tetapi sudah banyak kali saya mendengar orang mengatakan saya seorang lesbian. Tetapi, saya tidak kisah apa orang nak kata.

"Hakikatnya, hanya saya yang tahu dan kenal dengan diri saya sendiri. Sejak 12 tahun lalu, fokus dan keutamaan saya adalah kerja.

"Saya sendiri belum puas dengan kejayaan saya sebagai seorang penghibur. Saya tidak mahu kalau saya bercinta kelak, ia akan mengganggu fokus saya.

"Biarlah sampai ke satu tahap apabila saya sudah mendapat apa yang saya inginkan, mungkin ketika itu barulah saya akan fikirkan tentang cinta," ujar pemilik nama penuh Dayang Nurfaizah Awang Dowty ini penuh optimis.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kritikan biarlah bertempat

Posted:

Kritikan biarlah bertempat

Kritikan biarlah bertempat

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar AZRUL EDHAM MOHD. AMINUDDIN

MEMANG tidak habis kisah tentang pasangan sensasi, Scha Alyahya dan kekasihnya, Awal Ashaari diperkatakan ramai.

Semuanya gara-gara Scha dan Awal kerap meluahkan rasa ketidakpuasan mereka terhadap segelintir wartawan dan penulisan tentang diri mereka.

Jika ada yang tidak kena di mata mereka, maka, semuanya akan diluahkan di laman sosial, Facebook dan juga Twitter.

Sehinggakan tindakan mereka itu menyebabkan ada penerbitan yang secara diam menyenarai hitamkan nama mereka berdua daripada sebarang publisiti.

Pernah dulu kecoh tentang isu di mana Scha telah menyamakan wartawan dengan monyet dengan menulisnya di Twitter.

Namun, Scha menafikan sekeras-kerasnya dan mendakwa kenyataan itu merujuk kepada sebuah syarikat produksi sekali gus menafikan wartawan adalah musuhnya.

Apakah benar pasangan merpati dua sejoli ini tidak boleh dikritik sehingga bertindak pantas mengeluarkan kenyataan balas di alam maya?

Bertemu dengan Scha pada sidang akhbar Dunia Kita di Alexis, The Gardens, Mid Valley, baru-baru ini, peluang itu diambil untuk bertanyakan perihal sebenar berhubung isu tersebut.

Dengan tenang, sambil menghela nafas yang panjang, Scha memberikan justifikasi dengan mengatakan apa yang diluahkan olehnya dan Awal semuanya bersebab.

"Kami hanya mahu menegakkan kebenaran dan menjelaskan keadaan yang sebenar di sebalik tulisan yang ada kalanya tidak ditulis seperti apa yang berlaku sewaktu temu ramah.

"Lantaran itu, Twitter merupakan medium yang paling tepat untuk kami memperbetulkan apa yang patut dilakukan. Sementelah, Twitter dan Facebook merupakan medan yang tiada sempadan untuk meluahkan isi hati kami.

"Namun, saya dan Awal sama sekali tidak pernah terlintas menggunakan medium tersebut untuk menghentam atau memusuhi media," kata Scha panjang lebar mempertahankan dirinya.

Mengikut perancangan awal, sidang akhbar itu juga sepatutnya disertai Awal tetapi pada saat akhir, pelakon dan pengacara kacak itu terpaksa ke Jakarta, Indonesia atas tuntutan kerja.

Menyambung bicara, anak kelahiran Sungai Petani, Kedah itu mengakui peranan pihak media dalam menaikkan dan mempopularkan nama artis.

Dia juga sedar dirinya begitu kerdil jika hendak dibandingkan dengan pihak media, ibarat mentimun dengan durian.

Cuma kata Scha, ada ketikanya dia tidak dapat menahan sabar lalu meluahkan apa yang terbuku di hatinya di Twitter sehinggakan terpaksa dinasihatkan oleh Awal supaya lebih bersabar.

"Tetapi, apakan daya terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata, memang tidak boleh ditarik balik. Begitu juga dengan Awal.

"Jadi, dalam hal seperti ini, kami akan sentiasa ingat-mengingati dan saling menasihati agar tiada perkara buruk boleh berlaku. Apa pun, saya berharap agar tiada pihak yang salah anggap dengan segala tindakan kami di Twitter selama ini," pintanya penuh diplomasi.

Bekas pemenang Dewi Remaja 2006 ini pernah memberitahu seboleh-bolehnya dia tidak mahu berlakon bersama di samping Awal kerana tidak mahu penonton dan peminat berasa bosan.

Dalam erti kata lain, Scha mahu menjaga hubungan eksklusifnya dengan Awal tanpa mencampur adukkan perihal peribadi dan kerjayanya.

Ternyata selepas kejayaan drama Prebet Jamilah yang ditayangkan di Astro Ria (saluran 104, Astro) pada 31 Ogos tahun lalu, keserasian Scha dan Awal terus mendapat kepercayaan stesen berbayar terulung negara itu.

Menerusi drama mini bersiri Dunia Kita yang mula ditayangkan sejak 27 Mei lalu, Scha dan Awal sekali lagi digandingkan dalam drama terbitan Box Lite Film Sdn. Bhd. itu.

"Kelebihan yang ada pada kami itulah digunakan sebaik mungkin untuk mencipta keserasian di lokasi menerusi drama Dunia Kita.

"Tetapi, saya tidak mahu menggunakan kesempatan itu untuk memadu kasih di lokasi hanya kerana kami adalah pasangan kekasih.

"Saya mempunyai prinsip sendiri kerana saya memang tidak suka mencampur adukkan kerja dengan peribadi.

"Malah, Awal sendiri tahu dan dia pernah memberitahu saya bahawa Scha yang dikenalinya secara peribadi cukup berbeza apabila di lokasi," kata pemilik nama sebenar Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al-Yahya ini sambil ketawa kecil.

Mengulas tentang watak Rania dalam Dunia Kita pula, Scha perlu mengucapkan terima kasih kepada penerbitnya, Michael Ang yang berjaya membawanya keluar dari kepompong watak yang pernah dibawakannya sebelum ini.

Berperwatakan riang, berkeyakinan tinggi, ceria dan berbakat besar dalam bidang rekaan fesyen membuatkan Scha berasa seperti orang baru membawakan watak Rania.

"Bukan saya tidak berani mencuba watak berbeza, malah saya teringin mencuba watak lain. Tetapi apabila tiga tahun berlakon dalam Awan Dania, ia secara tidak langsung produser lain melihat kekuatan saya adalah untuk watak sebegitu.

"Cuma dalam Dunia Kita ini watak saya agak berbeza daripada Dania kerana saya memiliki lebih banyak sifat kewanitaan dan manja," kata Scha yang akan muncul sebagai pengacara program Impian Bapa menerusi Astro Ceria (saluran 611, Astro) tidak lama lagi.

Selain Scha dan Awal, drama sebanyak lapan episod itu turut dibintangi Marsha Milan Londoh, Saiful Nizen, Datuk Jalaluddin Hassan, Sharifah Shahora dan pemenang sulung Carefree Girl Bebaskan Bakatmu, Nur Amalina Ajaian.

Dunia Kita yang diterbitkan dengan kerjasama jenama panty liner terkemuka, Carefree itu boleh ditonton di Astro Ria setiap hari Jumaat pukul 7.30malam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.