Adsense

Rabu, 10 November 2010

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Kuasa besar Lady Gaga

Posted:

Kuasa besar Lady Gaga

Kuasa besar Lady Gaga

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar ihsan UNIVERSAL MUSIC


Kekuatan Lady Gaga tidak hanya terletak kepada rekod penjualan albumnya sahaja tetapi juga dari segi jumlah anugerah dan pengiktirafan yang diterimanya sepanjang dua tahun ini.


DUA tahun dalam bidang seni sudah cukup menterjemahkan misi dan matlamat artis personaliti unik ini dalam melebarkan sayap seninya.

StefaniJoanne Angelina Germanotta atau lebih dikenali di seluruh dunia sebagai Lady Gaga tidak perlu menunggu lama untuk menjadikannya sebagai ikon baru dalam dunia muzik dunia dan juga fesyen.

Selain muziknya yang cukup diminati ramai itu, Lady Gaga juga dikenali dengan perwatakan aneh menerusi fesyen yang sering digayakan.

Atas kelebihan itulah, maka tidak hairan, mengapa nama Lady Gaga terus berada di puncak dan menjadi pujaan muda-mudi yang menyifatkan dirinya sebagai pencetus evolusi baru dalam dunia muzik.

Tidak keterlaluan dikatakan, selepas Madonna, tiada siapa yang lebih layak untuk menggantikan Ratu Pop Dunia itu dalam menggalas gelaran sebagai ikon industri muzik antarabangsa.

Jangan tidak tahu. Virus Lady Gaga juga berjaya menular ke industri hiburan tempatan negara-negara lain di dunia termasuk Malaysia.

Tidak percaya? Lihat sahaja bagaimana pelantun lagu Tak Mungkin Kerana Sayang iaitu Alyah yang tidak segan-silu mengakui Lady Gaga banyak mempengaruhinya dalam rutin fesyennya.

Malah, lagu terbarunya, Kau Bisu juga mengambil pengaruh lagu-lagu popular Lady Gaga.

Adakah itu tidak cukup untuk mengatakan Lady Gaga sememangnya seorang yang cukup berkuasa sehingga mampu menakluk dunia dengan muzik dan personalitinya.

Pasti akan ada yang berkata di manakah terletaknya kehebatan Lady Gaga sehingga dia dijulang dan diletakkan di puncak tertinggi hanya dalam tempoh yang cukup singkat?

Perdebatan tidak akan terus berhenti kerana masing-masing ada pendapat tersendiri. Biasalah, mana yang peminat fanatik pasti akan menjadi 'peguam bela' kepada artis kesayangan mereka.

Bagi mereka yang berfikiran sebaliknya, Lady Gaga tidak lebih seperti penyanyi pop lain yang bila-bila masa sahaja akan menamatkan riwayatnya memandangkan iklim muzik dunia ketika ini sukar sekali untuk diramal.

Namun, melihatkan kejayaan dan kehebatan Lady Gaga yang dikecapinya dalam masa yang cukup singkat, barangkali pandangan sinis itu mampu disangkal dengan pantas.

Bukan semua bertuah menjadi seperti Lady Gaga. Kalau ada yang popular, mungkin sinar kerlipannya tidak mampu kekal lama dan akhirnya berkubur begitu sahaja.

Tidak seperti Lady Gaga, kekuatannya terletak kepada gabungan muzik dan imejnya yang bergerak selari sehingga mampu menjenamakan dirinya sendiri.

Jika tidak, mana mungkin majalah Time menyenaraikan penghibur berusia 24 tahun itu sebagai salah seorang daripada 100 individu paling berpengaruh di dunia.

Begitu juga dengan majalah Forbes yang juga menyenaraikan Lady Gaga sebagai salah seorang individu paling berkuasa di dunia dan meletakkannya di tangga ketujuh dalam senarai 100 Wanita Paling Berkuasa di dunia.

Pembawakan imej dan muziknya banyak dipengaruhi oleh artis-artis terdahulu seperti David Bowie dan kumpulan Queen. Malah, Lady Gaga juga mengatakan Madonna, Michael Jackson dan Britney Spears juga banyak menyumbang kepada dirinya hari ini.

Malah, Madonna sendiri mengakui dia melihat banyak persamaan antara dirinya dengan Lady Gaga.

Dalam satu temu bual di awal kemunculannya selepas lagu pengenalannya, Poker Face meledak di pasaran dunia, Lady Gaga memberitahu bagaimana dia menyanjungi Freddie Mercury dan kumpulan Queen.

"Bagi saya, Freddie merupakan individu yang cukup unik dan salah satu judul lagu popular mereka, Radio Ga Ga memberi inspirasi kepada saya untuk menukar nama saya menjadi Lady Gaga," ujarnya tanpa selindung.

Jika kumpulan Queen mampu menjadi legenda, tidak mustahil untuk Lady Gaga terus bertahan seperti mana idolanya.

Setidak-tidaknya kuasa itu dilihat mampu bertahan dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang.

Namun, seperti yang dikatakan tadi. Cita rasa peminat muzik hari ini sukar sekali untuk ditelah kerana muzik mengalami evolusi yang sangat ketara.

Jika Lady Gaga bijak untuk mencorakkan dan merangka strategi terbaik agar masyarakat tidak terus bosan dengannya, tidak mustahil untuk muzik serta dirinya sendiri terus diterima dengan baik.

Setakat Ogos lalu, rekod penjualan album dan single Lady Gaga memang cukup cemerlang apabila berjaya terjual lebih daripada 66 juta unit di seluruh dunia.

Angka yang cukup hebat itu merangkumi album perdananya, The Fame dan album pembungkusan album itu, The Fame Monster yang menghasilkan banyak single popular.

Ia termasuklah Bad Romance, Paparazzi, Just Dance serta Telephone yang menampilkan duet sensasinya bersama Beyonce Knowles.

Kekuatan Lady Gaga tidak hanya terletak kepada rekod penjualan albumnya sahaja tetapi juga dari segi jumlah anugerah dan pengiktirafan yang diterimanya sepanjang dua tahun ini.

Setakat ini, Lady Gaga sudah menerima 180 pencalonan dan memenangi 104 daripadanya menerusi pelbagai anugerah di seluruh dunia.

Sudah pasti yang paling membanggakan Lady Gaga apabila album The Fame diiktiraf sebagai Album Dance/Elektronik Terbaik pada Anugerah Grammy tahun ini. Dia juga menerima sebuah lagi trofi untuk Rakaman Dance Terbaik bagi lagu Poker Face.

Siapa sangka, dia juga menjadi pilihan kebanyakan artis popular masa kini yang beratur untuk menggunakan khidmatnya sebagai komposer dan penerbit.

Kelmarin, dia menambah koleksi anugerahnya apabila mendominasi Anugerah Muzik MTV Eropah dengan memenangi tiga anugerah daripada lima pencalonan yang diterimanya.

Ini termasuklah Penyanyi Wanita, Penyanyi Pop dan Lagu Terbaik untuk Bad Romance dalam acara anugerah yang mula diperkenalkan sejak tahun 1994 itu lagi.

Apa yang membanggakan, Lady Gaga memenangi tiga anugerah itu tidak sampai setahun dia dinobatkan sebagai Artis Baru Terbaik dalam acara yang sama.

Walaupun tidak dapat hadir menerima anugerahnya pada malam bersejarah itu, anak jati New York, Amerika Syarikat itu sempat menitipkan ucapan buat peminatnya ketika dia sedang sibuk beraksi dalam konsertnya yang berlangsung di Budapest, Hungary.

"Kemenangan ini cukup bermakna untuk saya dan alangkah indahnya kalau saya berada di sana bersama-sama kalian. Terima kasih dan saya cintakan kamu, Eropah," ucapnya dalam video yang dipancarkan secara terus menerusi satelit di Madrid, Sepanyol iaitu lokasi berlangsungnya acara itu.

Tahun depan, album keduanya, Born This Way akan berada di pasaran. Semuanya mengambil pendekatan untuk tunggu dan lihat sama ada ia mampu mencetus fenomena berganda.

Tetapi, rasanya tiada yang mustahil untuk Lady Gaga mengulangi kejayaannya seperti mana sebelum ini.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Penghormatan

Posted:

Penghormatan

Penghormatan

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar MOHD. NOOR AMIN


HUJAN membawakan lagu Tunggu Sekejap dalam P. Ramlee...Di Manakan Ku Cari Ganti: Satu Indiepretasi.


DUA dekad lalu, penghibur tersohor negara, Datuk Sheila Majid menongkah arus pasaran muzik tempatan ketika itu apabila muncul dengan album Legenda.

Memuatkan lagu-lagu popular Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang diberi gubahan dan susunan muzik yang baru, album tersebut telah diangkat sebagai sebuah album penghargaan terhadap P. Ramlee yang terbaik setakat kini.

Album bertajuk Legenda itu mencatat jualan melebihi 100,000 unit.

Keunikan album tersebut terletak kepada susunan muziknya sehingga lagu-lagu P. Ramlee kedengaran cukup segar dan menjadi tanda aras baru dalam penghasilan album tempatan.

Selepas kejayaan album Legenda, ramai artis yang mengambil inisiatif yang serupa untuk memberikan penghormatan kepada seniman agung itu. Namun, bukan semuanya dapat diterima dengan baik seperti mana Legenda.

Kehebatan album Legenda membuktikan dalam arus modenisasi dan transformasi muzik yang dilalui hari ini, lagu P. Ramlee masih lagi hidup dan relevan biarpun masa silih berganti.

Atas faktor itulah yang menggerakkan hati Astro dan stesen radio XFM (dahulunya dikenali sebagai X Fresh) bergabung dan merealisasikan projek P. Ramlee...Di Manakan Ku Cari Ganti: Satu Indiepretasi yang kini menjadi bualan.

Menampilkan 20 pemuzik independent (indie) tempatan, projek khas yang diberi nama Projek Indiepretasi itu memuatkan 18 buah lagu P. Ramlee yang diberi gubahan muzik yang baru mengikut selera anak muda hari ini.

Bagi mereka yang sudah pun mendengar kesemua 18 buah lagu yang dimainkan di Era FM, Gegar FM, Sinar FM dan termasuk XFM, pasti akan tertarik dan kagum dengan hasil yang telah dilakukan itu.

Ternyata, Astro dan XFM mengambil risiko yang cukup besar dan percaturan yang boleh disifatkan berani dalam memberikan satu kelainan dalam penggubahan semula lagu-lagu P. Ramlee.

Antara nama-nama yang terlibat menyumbangkan bakat dan kreativiti mereka untuk projek hebat ini ialah Yuna, Hujan, Azlan & The Typewriter, One Buck Short, They Will Kill Us All, Monoloque, Pop Shuvit, Pesawat dan ramai lagi.

Dalam satu pertemuan dengan tiga individu yang bertanggungjawab merealisasikan Projek Indiepretasi ini, masing-masing tidak menyangka projek tersebut mencetus fenomena baru dalam industri muzik.

Mereka yang dimaksudkan itu ialah Naib Presiden Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh; Penolong Naib Presiden Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Saniboey Mohd. Ismail dan Pengurus Program XFM, Adly Syairi.

Kata Khairul Anwar, idea projek itu tercetus adalah untuk menyokong penayangan dokumentari khas mengenai P. Ramlee yang ditayangkan di saluran History (saluran 555,As tro) pada 31 Oktober lalu.

Bukan hanya Projek Indiepretasi tetapi Astro juga lahir dengan idea untuk mengadakan konsert Konsert Penghargaan P. Ramlee Di Mana Kan Ku Cari Ganti pada 24 Oktober lalu.

"Kami fikir apa salahnya jika kami merangka strategi terbaik untuk menyemarakkan lagi tayangan dokumentari tersebut.

"Maka itu, selepas mengadakan perbincangan, kami memutuskan untuk muncul dengan projek ini seiring dengan konsertnya yang sudah pun ditayangkan baru-baru ini.

"Melihat kepada sambutan yang diberikan, kami cukup gembira. Kami juga mengharapkan akan ada pihak lain turut sama membantu meneruskan kesinambungan ini sebagai mengenang legenda negara," ujar Khairul Anwar.

Diterbitkan dengan usahasama History Channel dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), dokumentari yang diarahkan oleh sutradara tersohor, Datin Paduka Shuhaimi Baba itu mendapat maklum balas yang cukup positif.

"Sebagai penyiar, kami menerima maklum balas yang cukup positif dan berjaya membuka mata penonton tentang kehidupan sebenar seorang bintang ternama yang barangkali belum pernah dicungkil sebelum ini.

"Rata-rata yang menonton dokumentari itu semuanya menitiskan air mata kerana tidak menyangka pengakhiran hidup seniman agung itu cukup menyedihkan," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.