Adsense

Rabu, 5 Januari 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Cerita ditaja semua dusta - Shahir

Posted:

Cerita ditaja semua dusta - Shahir

Cerita ditaja semua dusta - Shahir

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar SHAHRIL AZMAN ZAIN


SEGALA cerita dusta yang mengaitkan dirinya ditepis dengan berhemah oleh Shahir.


BEBERAPA bulan kebelakangan ini, memang heboh dan kecoh industri hiburan tanah air apabila juara Akademi Fantasia musim kelapan (AF8), Shahir dikatakan sudah mula berani menunjukkan belangnya.

Shahir telah dilabel sebagai seorang artis yang tidak berdisiplin gara-gara kerap menghilangkan diri pada saat-saat akhir dalam mana-mana majlis yang membabitkan penyertaannya.

Tidak cukup dengan itu, anak jati Perak Darul Ridzuan ini juga mula buat hal dengan pihak media apabila didakwa gemar membatalkan temu janji pada saat akhir.

Tidak cukup dengan itu, Shahir juga kononnya bagaikan kaduk naik junjung apabila dikatakan sudah pandai meminta bayaran jika mahukan dirinya muncul dalam mana-mana penerbitan.

Memang tindakan Shahir itu cukup berani untuk artis yang tidak sampai setahun berkecimpung dalam lapangan seni. Sedangkan artis senior ternama tidak pernah berbuat demikian.

Apa sudah jadi sebenarnya dengan Shahir? Benarkah dia sudah menjadi seorang yang lupa daratan?

Bukan hanya kisah masalah disiplinnya yang dijaja di media massa sehingga menyebabkan peminat setianya tidak tenteram, tetapi ada lagi kisah

hangat yang diperkatakan tentang anak muda ini.

Bayangkan, tidak sampai setahun menjadi artis, Shahir sudah mampu memandu kereta mahal dan mewah serta mendiami rumah banglo yang dikatakan bernilai lebih RM1 juta.

Kalau fikir secara logik, mana mungkin dan memang mustahil untuk artis baru dan mentah seperti Shahir untuk memiliki kemewahan seperti itu.

Kalau ada yang mampu sekali pun, barangkali hanya akan dapat dimiliki oleh sesetengah artis popular mungkin dalam tempoh tiga hingga tujuh tahun menjadi anak seni.

Jadi, adakah benar Shahir dibela dan ditaja oleh seseorang sehingga mampu hidup dalam kemewahan sebegitu rupa?

Persoalan demi persoalan mula timbul dan untuk mendapatkan penjelasan dari mulut Shahir sendiri memang sukar dalam tempoh 'kehilangannya' beberapa bulan kebelakangan ini.

Menyedari dia tidak lagi mampu bersembunyi atau meyimpan rahsia yang dipendam itu, Shahir bingkas bangkit dan tampil ke depan untuk menjernihkan keadaan sebelum menjadi lebih keruh seperti Sungai Gombak.

Tidak berasas

Begitu juga dengan kisah hidupnya ditaja oleh seorang yang berpangkat VIP gara-gara memandu kereta mewah dan tinggal di banglo yang tersergam indah.

Tidak langsung meninggikan suaranya atau menunjukkan reaksi tidak selesa tatkala diajukan dengan soalan panas itu, Shahir memberikan justifikasi terhadap cerita yang disifatkannya tidak berasas itu.

Walhal kata Shahir, kereta dan banglo yang diperkatakan ramai itu sebenarnya milik keluarga angkatnya yang mempunyai hubungan rapat dengan keluarganya di Kampar, Perak.

"Jujurnya, kisah saya ditaja itu tidak benar sama sekali. Saya tahu semuanya bermula selepas kereta saya mengalami kemalangan dan kemudiannya saya memandu pula kereta BMW.

"Jadi, semua itu adalah milik keluarga angkat saya. Kebetulan ketika kereta saya rosak teruk, ibu angkat saya membenarkan saya menggunakan kereta barunya itu kerana hadiah kereta sewaktu menang AF8 masih belum diterima.

"Begitu juga kisah tentang rumah banglo, semuanya dusta kerana di situlah tempat saya menumpang teduh. Keluarga saya di Perak memang tahu dan kenal rapat dengan keluarga angkat saya itu.

"Tiada lebih yang saya minta agar semua kisah dusta ini tidak lagi dibangkitkan kerana ia memang tidak benar sama sekali. Kini, saya sudah menggunakan kereta kemenangan saya sebagai Juara AF8 iaitu Peugeot 207," katanya sambil tersenyum menampakkan barisan giginya yang tersusun rapi selepas membuka pendakap giginya pada November lalu.

Harapan

Dengan penuh harapan yang tinggi menggunung, Shahir mengharapkan tahun 2011 akan memberi sinar baru yang terus menerangi perjalanannya sepanjang tahun ini.

Malah, Shahir juga cukup sedar jika bukan kerana peminat dan pihak media, tidak mungkin dia terus berdiri teguh di persada seni tanah air untuk menjadi seorang penyanyi yang disegani ramai.

"Saya harap dengan penjelasan saya ini akan dapat memberi gambaran sebenar kepada masyarakat apa sebenarnya yang berlaku dalam kehidupan saya kebelakangan ini.

"Tiada apa yang merisaukan saya kerana hanya saya dan Allah SWT sahaja yang tahu apa yang berlaku. Saya juga sedar sampai bila harus saya mendiamkan diri kerana saya perlu tampil untuk menjelaskan perkara sebenar.

"Istilah menyesal juga tidak ada dalam kamus hidup saya kerana saya bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan. Saya akan menyesal kalau tiada kerja untuk saya lakukan lagi selepas ini," ujar Shahir dalam nada yang cukup optimis.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Nani teruja menikmati Tiramisu

Posted:

Nani teruja menikmati Tiramisu

Nani teruja menikmati Tiramisu

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar AHMAD ZAKKI JILAN


MANTAP... Empat pelakon utama drama bersiri Tiramisu iaitu (dari kiri) Zain Abdul Hamid, Sharifah Amani, Tania Hudson dan Pierre Andre yang hadir pada sidang akhbar di Bangsar, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KALI pertama, Sharifah Amani Syed Zainal Rashid Al-Yahya dipertemukan dengan Pierre Andre menerusi filem Cinta arahan Kabir Bhatia sekitar lima tahun lalu.

Dalam filem yang telah diangkat sebagai Filem Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-20 (2007), Sharifah Amani memegang watak Arianna manakala Pierre pula sebagai Taufiq dan gandingan mereka itu telah berjaya mencipta keserasian antara mereka.

Memang tidak keterlaluan dikatakan, reaksi kimia yang tercerna antara mereka terpancar jelas di layar lebar dan mereka berdua juga dilabelkan sebagai pasangan yang cukup serasi.

Malangnya, selepas kejayaan filem Cinta, tiada satu pun filem mahupun drama yang menggandingkan mereka berdua.

Baik Sharifah Amani atau lebih mesra disapa Nani itu mahupun Pierre, masing-masing sebenarnya menunggu skrip dan cerita yang sesuai untuk kembali bersama dalam seluloid.

Akhirnya, doa dua orang anak muda ini dimakbulkan apabila Filmscape membuka peluang itu kepada mereka sekali lagi untuk digandingkan bersama dalam drama bersiri, Tiramisu.

Tiramisu yang sudah pun ditayangkan menerusi slot Akasia TV3 merupakan drama terbitan Filmscape yang sebelum ini cukup berjaya dengan drama bersiri seperti Nur Kasih, Habil Qabil, Kekasihku Seru, Tower 13 dan banyak lagi.

Bertemu dengan Nani pada majlis pelancaran Tiramisu di Restoran Rebung, Bangsar, Kuala Lumpur, baru-baru ini, pelakon berusia 24 tahun itu memang sudah lama mendambakan untuk berlakon dalam sebuah drama romantik komedi.

Ini kerana jelas Nani, sejak kebelakangan ini, watak-watak yang diberikan kepadanya semuanya adalah yang berat sehingga dia sendiri perlu merehatkan seketika mental dan fizikalnya daripada berterusan membawakan watak sedemikian.

"Jadi, apabila saya ditawarkan oleh Fimscape untuk membintangi Tiramisu, ia adalah saat terbaik untuk saya. Lagipun, sudah lama saya tidak membintangi drama bersiri dan inilah masa yang sesuai untuk saya melakukannya.

"Lebih-lebih lagi, apabila mendapat tahu akan dipasangkan dengan Pierre sebagai teraju utama, ia membuatkan saya lebih teruja untuk berlakon dalam Tiramisu," ujar Nani yang kali terakhir membintangi drama bersiri Rona Roni Makaroni yang disiarkan di Astro Ria pada tahun 2009.

Sebelum itu, dia pernah berlakon dalam dua drama bersiri lagi iaitu Sindarela (2008) dan Emil Emilda (2007).

Selain Nani dan Pierre, drama bersiri 28 episod yang diarahkan oleh Faisal Ishak itu turut dibintangi oleh pelakon-pelakon popular lain seperti Zain Abdul Hamid, Tania Hudson, Rahhim Omar, Dira Abu Zahar, Allahyarham Faizal Yusop, Mia Sara, Sheila Mambo dan ramai lagi.

Nani yang baru sahaja dinobatkan sebagai Pelakon Wanita Filem Terbaik Anugerah Skrin 2010 menerusi filem Muallaf itu turut memberitahu, barisan pelakon lain yang membintangi drama bersiri itu juga membuatkannya tidak menunggu lama untuk menerima tawaran Filmscape itu.

"Memang menyeronokkan apabila dapat berlakon di samping Dira dan arwah Faizal yang memegang watak sebagai kakak dan abang ipar saya dalam drama ini. Begitu juga dengan Rahhim yang menjadi bapa saya.

"Sepanjang berlakon dalam Tiramisu, ia berlangsung dalam keadaan yang cukup baik dan kami pun tiada masalah di lokasi. Semuanya berjalan lancar seperti mana yang dirancang," katanya yang memegang watak Melur dalam Tiramisu.

Berbicara tentang watak Melur, bagi Nani, ia adalah watak yang mudah untuk dibawakan kerana sebahagian daripada diri Melur ada dalam dirinya. Malah, sebaik sahaja membaca skripnya, dia sudah jatuh cinta dengan watak Melur.

Mengenai Pierre pula, Nani memang sudah lama mendambakan untuk kembali berlakon bersama anak kepada pelakon Khatijah Tan itu kerana keserasian dan dia sendiri berasa selesa apabila berdampingan dengan Pierre.

"Memang menyeronokkan apabila dapat berlakon semula dengan Pierre. Memang sudah lama saya mahu berganding dengannya selepas Cinta tetapi tiada peluang untuk kami bersama.

"Diharapkan dengan kehadiran Tiramisu ini akan mengubat kerinduan peminat yang selama ini menantikan kemunculan saya dan Pierre selepas filem Cinta," katanya yang baru selesaii membintangi sebuah filem Jepun yang masih belum berjudul.

Sementara itu, Faisal yang ditemui pula berkata, dia mempunyai alasan sendiri tentang rasional tiramisu diangkat sebagai subjek dalam drama bersiri terbaru arahannya ini.

Katanya, sebagai salah sebuah kek yang sukar untuk dibuat, dia mahu menggunakan metafora itu bagi menggambarkan perjalanan hidup dan perhubungan antara Dani Mirzan (Pierre) dan Melur (Nani).

"Sepanjang hidup mereka, ada sahaja halangan dan cabaran yang berlaku sehingga menyukarkan untuk Dani dan Melur bersatu. Inilah yang saya cuba gambarkan dalam drama ini sebagaimana sukarnya untuk membuat kek tiramisu sehingga ia menjadi sebuah santapan yang enak.

"Mengenai lakonan Pierre dan Nani, mereka berdua memang tiada masalah dan saya sendiri seronok bekerja dengan mereka. Ini kerana kedua-duanya tahu apa yang perlu dilakukan dan memberi apa yang saya mahukan.

"Begitu juga dengan kesemua pelakon yang sekali gus menjadikan proses penggambaran begitu mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi," kata Faisal yang sebelum ini pernah mengarahkan drama bersiri seperti Penunggu Gunung Raya, Tudung Ekspres, Habil Qabil dan terbaru, Juvana.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.