Adsense

Khamis, 8 Mac 2012

borak kosong

borak kosong


Hanya tak bayar tol di penjara seumur hidup

Posted: 08 Mar 2012 09:30 PM PST

Hanya gara-gara tak mahu mengeluarkan wang untuk membayar tol, seorang lelaki dihukum penjara seumur hidup. Shi Jianfeng ini nekad memalsukan plat nombor kendaraan  agar terhindar daripada membayar jalan tol.

Hakim di Daerah Henan, menjatuhkan hukuman itu kerana Shi Jianfeng menggunakan plat nombor kendaraan tentera demi menghindari membayar perbelanjaan jalan tol sebanyak US$560.000 . Jianfeng dinyatakan terbukti menampal plat nombor kendaraan tentera di dua trak pasir miliknya selama sembilan bulan.

Selain dihukum penjara, Jianfeng juga dijatuhi denda 2 juta Yuan dan kehilangan hak politiknya.

Namun,  Hakim Pingdingshan memerintahkan agar proses persidangan diulang semula kerana ada  orang lain disayaki terlibat dalam kes ini.

Pejabat berita Xinhua melaporkan pegawai kehakiman, Liu Penghua, mengatakan Jianfeng pernah mengaku bahawa dia diperalat oleh adiknya, Shi Junfeng.

Shi Junfeng yang mengetahui hal ini terus menyerahkan diri kepada polis di Kota Yuzhou,Dia mengaku telah memperalatkan abangnya yang hanya seorang petani. Namun, Junfeng tidak menyangka abangnya akan dihukum sedemikian berat.

Kes ini mendapat banyak protes di kalangan masyarakat yang menganggap banyak kejahatan yang lebih serius hanya mendapatkan hukuman ringan. Masyarakat juga mengeluhkan mahalnya kos tol di sebahagian besar jalan-jalan utama China.(bbc.co.uk)
sumber : TRIBUNNEWS.COM

Mayat berusia 2.150 tahun masih utuh

Posted: 08 Mar 2012 09:15 PM PST

Mayat 2.150 Tahun Masih Utuh dan Segar Dari muzium peninggalan benda bersejarah China di Kota Changsha . Mayat tersebut utuh bagai manusia hidup dan diletakan dalam kotak  berisi cairan pengawet.

Mayat wanita bernama Sinzui tersebut berkulit putih pucat, dengan mata tertutup, lidah terjulur dan berambut hitam dengan tinggi badan mencapai 158 sentimeter.

Berdasarkan atas data di muzium tersebut, mayat itu ditemukan pada tahun 1972 dalam peti kayu berukuran panjang lima meter, lebar dua setengah meter dan tinggi dua meter, yang terkubur pada kedalaman 20 meter dari permukaan tanah di kawasan perbukitan Mantui, Changsha.

Saat ditemukan, tiga peti dengan ukuran sama di dalamnya masing-masing terdapat satu mayat, yakni seorang laki-laki berusia 58 tahun dan 30 tahun, namun jasad dua lelaki itu tidak dipamerkan di muzium Changsha.

Penemuan tiga peti besar utuh tersebut berawal dari perintah pemimpin China saat itu agar rakyat di Changsha menggali lubang besar untuk berlindung bila terjadi perang. Ketika rakyat menggali di perbukitan Maantui, pada kedalaman 20 meter ditemukan ketiga peti kayu berukuran besar tersebut dan setelah dibuka berisi masing-masing satu mayat.

Selain itu, aneka barang digunakan sejak 2.100 tahun lalu itu juga tersimpan dalam peti dan masih utuh, bahkan warnanya pun tidak memudar. Pemerintah China kemudian menurunkan pasukan untuk membongkar dan menyelamatkan tiga peti kayu dan seluruh isinya, termasuk tiga mayat tersebut.

Pasukan doktor yang melakukan pembedahan, menyatakan mayat itu utuh dan basah tanpa rosak, meski terkubur 2.100 tahun. Setelah dibedah, mayat itu diawetkan dengan teknologi tinggi untuk selanjutnya disimpan dalam muzium Changsha, yang dibangun untuk menyelamatkan, menyimpan dan mempamerkan temuan, yang boleh mengungkapkan kehidupan warga China pada 2.100 lalu itu.

Berbagai alat juga ditemukan dalam peti itu, yang juga diselamatkan dan dibersihkan dengan teknologi tinggi dan bersama mayat wanita itu disimpan dan dipamerkan di muzium Changsa.

Benda kuno bersejarah tinggi itu antara lain aneka tulang-belulang binatang, yang dagingnya dimakan manusia ketika itu, mata wang logam bulat dan petak dari buluh.

Selain itu, alat masak dari kayu dan logam, sudu logam dan kayu berukuran besar, piring dan gelas dari logam dan kayu. Puluhan patung manusia dari tanah liat dan kayu, senjata kuno berupa anak panah dan busurnya, pedang kuno sepanjang 1,5 meter dan aneka senjata tajam lain juga tersimpan di sana.

Di samping itu, terdapat relief tanah liat bergambar puluhan orang, yang hidup pada zaman tersebut, alat penumbuk padi, alat musik kecapi berukuran kecil dan besar, gitar kuno, belasan seruling aneka ukuran, angklung dari kayu, tikar berukuran 2x05 meter dan alat permainan, seperti, catur kuno.

Selain itu, surat catatan kejadian 2.100 tahun lalu, nama pemimpin saat itu, puluhan kitab China kuno, puluhan lukisan bunga, belasan kain sutra dan baju kuno china, ikat pinggang, selendang, kaos kaki, sepatu dan celana.

Semua barang kuno tersebut ditemukan bersamaan di dalam peti kayu berisi tiga sosok mayat tersebut. Menurut Yu Wen Hui, pemimpin biro perjalanan Dong Fang Internasional Ltd, Guangzhou, China, berdasarkan atas catatan, yang diterjemahkan dari kitab kuno dan surat ditemukan dalam peti, usia mayat dan barang kuno tersebut mencapai 2.100 tahun.

Mayat dan aneka barang peninggalan bersejarah kehidupan China tempo dulu itu kini menjadi salah satu objek wisata unggulan di kota Changsha dan dikunjungi sekitar 800.000 orang tiap tahun, kata Yu Wen Hui. hebat deh.

Baru satu jam nikah dan cerai kerana suami tak nak belikan kereta

Posted: 08 Mar 2012 09:00 PM PST

wandinews.com - Ada-ada saja! Sepasang pengantin baru bercerai hanya dalam waktu satu jam sejak menikah di catatan sivil. Gara-garanya, sang isteri marah kerana suaminya tidak mahu membelikan kereta.

Seperti diberitakan harian Taiwan, Nanyang Siang Pau, Khamis (8/3/2012), wanita bernama Wang Xing Nvzai (27) itu baru saja mencatatkan pernikahannya dengan Lee, seorang pemuda berumur 23 tahun di pejabat sivil di Distrik Tanzi, Taiwan.

Setelah itu, Wang mengajak suami barunya ke sebuah showroom kereta. Wanita itu meminta Lee membelikan kereta untuknya. Namun reaksi sang suami menimbulkan kekesalan Wang.

Lee berkata bahawa dirinya akan mempertimbangkan permintaan isteri barunya itu. Mendengar kata-kata suaminya itu, Wang pun kesal. "Ceraikan saya jika kamu tidak mahu membelikan!" cetus Wang kepada Lee.

Mendengar ucapan  isterinya, Lee pun berang. Mereka berdua kemudian kembali ke pejabat catatan sivil yang mereka datangi sekitar sejam lalu. Pasangan Taiwan itu pun mendaftarkan perceraian mereka.

Peristiwa yang terjadi pada 6 March itu pun menjadi bahan pembicaraan warga Taichung City, tempat tinggal pasangan tersebut. Bahkan pihak pejabat catatan sivil di Tanzi menyebut ini sebagai pernikahan sah yang paling singkat di Taiwan. (detikNEWS)

Ups, Rambut Kim Kardashian Botak

Posted: 08 Mar 2012 08:45 PM PST


infospesial.net -  Hal mengejutkan terlihat dari rambut Kim Kardashian saat ia muncul di Paris pada hari Selasa (6/3/2012). Bintang realiti ini tampil cantik meskipun terlihat tanpa make up, namun satu hal yang mengejutkan, rambut Kim terlihat mulai botak.
Seperti dilapor dari Aceshowbiz, Ketika Kim baru saja sampai di lapangan terbang Paris, ia pun diserbu oleh kamera paparazzi dan tanpa ia sedari rambutnya yang tipis dan mulai mengalami kebotakan tersorot oleh kamera paparazi.
Akibat hal tersebut banyak orang berspekulasi jika kebotakan Kim tersebut diakibatkan oleh kesalahan prosedur pada hair extensions. Namun beberapa pihak memberikan pendapat berbeda dengan mengungkapkan bahawa rambut Kim terlihat tipis disebabkan posisi tidur Kim selama dalam pesawat.
Kim sendiri terbang ke Paris untuk menghadiri acara fashion week, dia juga ditemani oleh sang kakak, Kourtney Kardashian yang kini sedang mengandung anak keduanya.

Karya seni unik,lucu ,aneh dan menjijikkan

Posted: 08 Mar 2012 08:30 PM PST

Damien Hirst adalah salah satu seniman atau artist yang popular di England, namun jangan anggap biasa dulu, nama Damien Hirst selalu identitikan dengan hasil karya seni yang unik, lucu, aneh dan menjijikkan bagi sebahagian orang yang melihat karya-karyanya. Meskipun tentu saja tidak sedikit yang menganggap karya Damien Hirst sungguh luar biasa atau menakjubkan.

Karya kontroversial Damien Hirst adalah ketika ia memasukkan ikan hiu (sudah mati) ke dalam formalin dan terjual dengan harga £50.000. Selain itu ada juga karya-nya yang lain yang berjudul Away from the Flock, dimana dia kembali memasukkan seekor binatang ke dalam formalin.

Karya terbaru Damien Hirst yang sedikit menjijikkan berjudul Let's Eat Outdoors today. Lihat saja bagaimana Dia mengumpulkan ribuan lalat dalam sebuah kotak kaca di bawah ini. Hmmm...




DAN KARYANYA YANG LAIN




Louisa Francis, Wanita Dengan Fobia Terhadap Butang

Posted: 08 Mar 2012 08:15 PM PST

Fobia datang dalam bentuk yang bermacam-macam, mulai dari ketakutan terhadap haiwan, serangga tertentu, ketinggian, sampai pada sesuatu yang lebih aneh seperti takut pada angka 13.

Namun, Louisa Francis asal Newcastle, Inggris, ternyata mempunyai sebuah phobia yang boleh dikatakan sangat aneh, kerana ia menghidap koumpounophobia, yang ertinya ia merasa takut pada butang baju.
Ibu rumah  berusia 30 tahun tersebut selalu panik jika berhadapan dengan butang, dan bahkan sampai melarikan diri jika butang  ditempatkan terlalu dekat dengannya.



Fobia anehnya ini dimulai saat ia berusia tujuh tahun, setelah sebuah permainan anak-anak yang menggunakan butang membuatnya takut setengah mati, sehingga ia harus melarikan diri.
Kerana ketakutannya itu, Louisa membeli pakaian yang tanpabutangbagi Ia dan putrinya Bobby, dan memilih zip  sebagai gantinya.



"Aku tahu itu tidak rasional, dan saya jelas tahu sebuah butang tidak dapat menyakiti saya, atau bahkan bergerak, tapi ada sesuatu tentang bentuk dan teksturnya yang membuat saya ketakutan." jelas Louisa.
Meskipun begitu, butang pada seluar jeans ternyata adalah suatu penegcualian bagi Louisa, kerana butang seperti itu tidak memiliki 'nuansa' dan tekstur yang sama dengan versi plastik yang mengilap.

Penderita Autis yang Hampir Bisu Ternyata Mampu Bernyanyi Merdu

Posted: 08 Mar 2012 08:00 PM PST

Seorang lelaki autis yang hampir bisu segera akan merilis album pertamanya, setelah ia ditemukan memiliki nada yang sempurna dan suara yang menakjubkan.
Kyle Coleman (25) dari Gwithian, Cornwall, didiagnosa menderita autis saat ia berusia tiga tahun, dan hanya mampu mengucapkan beberapa patah kata.
Namun, bakat luar biasanya dalam menyanyi berhasil ditemukan setelah ibunya Caroline membawa Kyle ke sebuah sesi terapi muzik pada tahun 2009.
Sejak itu, terapis muzik Carine Kelley telah mengunjungi Kyle di rumahnya dua kali seminggu, dan telah menemukan bahawa muzik adalah cara naluriah baginya untuk mengekspresikan emosi.
"Ini menjadi jelas, Kyle memiliki hubungan alamiah dengan unsur muzik dan boleh menciptakan lagu-lagu favouritenya, meskipun ia tidak memiliki pengetahuan muzik sebelumnya," tutur Kelley.
"Keperibadian dan emosinya keluar saat menyanyi dan ini memungkinkan bagi kita untuk mengembangkan hubungan khusus dengannya, serta meningkatkan kepercayaan diri dari Kyle." tambahnya.
Setelah menyedari anaknya memiliki bakat dalam menyanyi, Ibunya kemudian membawa Kyle ke Plymouth untuk melihat bagaimana ia melakukannya di studio rakaman.
Tanpa terpengaruh dengan situasi yang baru itu, Kyle merakam lagu favoritnya, 'Monday, Monday' oleh Mamas and Papas.
Pemilik studio sangat terkesan oleh kemampuan Kyle, dan ia menyarankan mereka memikirkan untuk merakam sebuah album amal.
Sekarang, 18 bulan kemudian, Kyle sedang mempersiapkan untuk melakukan debutnya.
"Ayahnya adalah seorang pemuzik dan dia meninggal dua tahun lalu dalam kemalangan motor. Saya fikir kemampuan muziknya adalah dari sisi ayahnya.' ungkap Caroline.



Kyle telah membuat sembilan cover, termasuk lagu dari Robbie Williams, Cat Stevens dan Razorlight, ditambah satu lagu yang ditulis khusus untuknya tentang autisme.


Album ini didukung oleh National Autistic Society (NAS) dan akan dirilis bertepatan dengan Hari Autisme Dunia. Album yang berjudul Kyle 'Therefore I Am', akan tersedia di Amazon dan iTunes pada  2 April dan wang yang terkumpul akan diberikan kepada NAS dan badan amal lainnya.

Tahanan Mati ‘Sumber Utama Organ di China’

Posted: 08 Mar 2012 07:45 PM PST

Tahanan masih menjadi sumber utama organ yang digunakan dalam operasi transplantasi kerana kurangnya penderma sukarela di China. Seorang pegawai tinggi kesihatan negara tersebut mengatakan pada hari Rabu (07/03).
China telah lama berjanji akan mengurangi ketergantungan organ mereka terhadap pada penjenayah mati, tetapi kerana tingginya permintaan dan kekurangan sumbangan organ menyebabkan mereka tetap menjadi sumber utama, jelas Wakil Menteri Kesihatan Huang Jiefu yang dikutip Legal Daily.


AFP menulis, Huang membuat pernyataan tersebut disidang tahunan parlimen negara itu di Beijing, dimana sekitar 3.000 delegasi dari seluruh negeri tersebut berkumpul selama pertemuan yang berlangsung 10 hari itu.
China melarang perdagangan organ tubuh manusia pada tahun 2007 dan dua tahun kemudian mulai melancarkan sistem donasi nasional, tetapi permintaan untuk transplantasi organ masih jauh untuk memasok keperluan dalam negeri sebesar 1,3 juta orang.
Sekitar 10.000 transplantasi dilakukan setiap tahun, tetapi 1,3 juta orang diperkirakan sedang menunggu transplantasi, kata media pemerintah, yang kemudian membuka pintu untuk penjualan organ ilegal.
Chinese Medical Association, sebuah badan rasmi yang mewakili para doktor di negara itu, mengatakan pada tahun 2007 China tidak akan lagi melakukan transplantasi organ dari tahanan yang dieksekusi kecuali kepada kerabat dekat mereka.



Pada tahun 2009 Huang mengatakan hak-hak terpidana mati dihormati dan persetujuan tertulis dari tahanan diperlukan sebelum organ mereka diambil, tulis China Daily pada saat itu.
Tapi Huang mengakui bahawa tahanan yang dieksekusi adalah "bukan sumber yang tepat untuk transplantasi organ".



Kelompok hak asasi manusia Internasional telah lama menuduh China mengambil organ dari tahanan yang dieksekusi untuk transplantasi tanpa persetujuan tahanan atau keluarga mereka, yang dibantah oleh pemerintah China.
Peneliti Amnesti Internasional China, Sarah Schafer mengatakan bahawa tidak banyak yang berubah dari komen Huang yang terbaru ini.
"Kami merasa bahawa kurangnya kemajuan ini cukup mengerikan. Tidak mungkin seorang tahanan yang menghadapi eksekusi dapat memberikan persetujuan berarti." tutur Schafer kepada AFP.

Perkosa anak angkat dirakam dengan video

Posted: 08 Mar 2012 07:30 PM PST


berita-beritadotcom (Brebes, Jawa Tengah): Alvianto (65), warga Kecamatan Banjarharjo, Kabupaten Brebes, ditahan Polres Brebes, Rabu (7/3)/2012). Lelaki yang dipecat dari anggota Polri itu dibawa ke Mapolres Brebes kerana diketahui telah mencabuli anak angkatnya, Sn (19). Ia merakam adegan seks tersebut dalam video.
Korban yang masih duduk di bangku SMA itu kini mengalami tekanan berat akibat perbuatan  pelaku. Pelaku yang ditangkap di rumahnya tersebut masih menjalani pemeriksaan di ruang Unit Pelayanan Perempuan dan Anak (UPPA) Mapolres Brebes.
Perbuatan cabul pelaku yang sudah bergelar haji itu diketahui sudah dilakukan sejak anak angkatnya duduk di bangku SMP.
Kapolres Brebes AKBP Kif Aminanto SIK SH MH melalui Kasat Reskirm AKP Sugeng SH MH mengatakan, kes pencabulan terhadap pelajar itu terungkap berawal dari laporan ibu kandung mangsa ke polis.
Hal itu dilakukan setelah ibu kandung mangsa mengetahui tindakan kriminal itu. Dari laporan itu, pihaknya melakukan penyelidikan dan diketahui ketahui kebenarannya.
"Setelah bukti kuat kami perolehi, pelaku hari ini kami tangkap di rumahnya. Kami kini masih melakukan pemeriksaan," katanya. Menurut dia, dari hasil pemeriksaan sementara, perbuatan pelaku ternyata sudah dilakukan sejak tiga tahun lalu. Tepatnya, sejak mangsa masih duduk di SMP.
Dalam melakukan aksi bejatnya itu, pelaku selalu mengancam akan menyebarkan video bergambar mangsa . Video itu dirakam pelaku sendiri melalui handphone. Akibat ancaman itu, mangsa ketakutan sehingga mahu menuruti perintah pelaku. "Yang jelas, kesnya masih kami selidik,"kata Kasat. (wawan)

Maut jatuh dari balkoni jiran

Posted: 08 Mar 2012 07:15 PM PST

PUCHONG – Cuba mengelak diri daripada polis dengan memanjat balkoni rumah jiran mengundang padah kepada seorang warga Afrika apabila dia maut selepas terjatuh dari tingkat 12 sebuah pangsapuri di sini, petang semalam.

Difahamkan, sepasukan anggota polis menyerbu satu unit rumah Kondominium Vista Milinium di Puchong Perdana di sini, kira-kira jam 2.30 petang selepas menerima maklumat berhubung kes dadah.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, selepas pintu jeriji dipecahkan, terdengar bunyi bising dan kelihatan beberapa orang berebut-rebut keluar ke balkoni dan bilik tidur pangsapuri itu.

Menurutnya, secara tiba-tiba salah seorang daripada lelaki berkenaan dikatakan memanjat balkoni dan cuba melompat ke rumah bersebelahan untuk melarikan diri.

"Tanpa memikirkan tindakannya boleh membawa maut, lelaki terbabit cuba turun dari tembok batu ke tingkat bawah dengan berpaut pada sebatang saluran paip plastik.

"Tidak tahan beban berat badan lelaki itu, saluran plastik berkenaan pecah menyebabkan dia terjatuh," katanya.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan mendapati, terdapat lapan warga Afrika termasuk seorang wanita di dalam pangsapuri berkenaan.

"Masing-masing tiga dari Liberia, dua dari Guinea, dua dari Nigeria dan seorang dari Ghana. Enam daripada mereka didapati positif dadah jenis ganja manakala dua lagi positif dadah jenis heroin dalam ujian saringan air kencing dijalankan.

"Turut ditemui seberat 1.47 gram ganja," katanya lelaki yang ditemui maut dikenali sebagai Eddy berusia lingkungan 20-an dari Liberia.

Mayat lelaki berkenaan dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat.



sumber : sinar harian

Kereta kasut diuji

Posted: 08 Mar 2012 07:00 PM PST


HYDERABAD, India - Seorang pekerja menguji sebuah kereta yang mempunyai bentuk seperti kasut tumit tinggi di sebatang jalan raya di sini kelmarin.
Kasut itu dihasilkan sebagai sebahagian daripada satu siri ciptaan yang dilakukan oleh pereka kereta di India, Sudhakar Yadav.
Kereta itu boleh bergerak selaju 45 kilometer sejam. - REUTERS
sumber : kosmo online

Wanita sarat 9 bulan jual ganja ditahan

Posted: 08 Mar 2012 06:45 PM PST


BANDAR COTABATO (Filipina): Pegawai antinarkotik menahan seorang wanita hamil di pekan Maguindanao kerana memiliki tiga kilogram daun ganja kering.
Suspek itu ditahan selepas kejayaan operasi menumpaskan perdagangan dadah di Barangay Dalumangcob di bandar Sultan Kudarat. Wanita itu hamil sembilan bulan.

Mila (bukan nama sebenar) berkata, dia menjual daun ganja kerana tertarik untuk "mendapatkan wang tambahan mudah" kerana bakal melahirkan anak.


"Sebenarnya ia cuma hari ke-empat saya menjual ganja," katanya.

Mila berikrar tidak akan terjebak dalam penjualan dadah lagi sekiranya dia dibenarkan keluar dari pusat tahanan kerana dia mengandung.


Namun begitu, pihak berkuasa tetap akan mendakwanya kerana memiliki ganja dan melanggar Akta Republik 9155 atau juga dikenali sebagai Akta Dadah Berbahaya.



Sementara itu, anggota polis dan agen Peguatkuasaan Agensi Dadah (PDEA) memusnahkan kebun ganja di bandar Kapangan di Wilayah Banguet yang bernilai 2.8 juta peso (RM200,000).

Pengarah Wilayah PDEA, Gil Castro berkata, kebanyakan pokok ganja dirampas itu di Kampung Belis di kawasan pedalaman.


Tiada suspek ditahan.

Kapangan adalah bandar yang dulu terkenal dengan pengeluaran anturium dan kokun sutera yang terletak di utara Wilayah Benguet yang bersempadan dengan Wilayah Pergunungan. - Inquirer



sumber : myMetro

Warga emas seludup 40,000 pil rangsang seks palsu ditahan

Posted: 08 Mar 2012 06:30 PM PST


LOS ANGELES: Bekas pegawai penguat kuasa undang-undang berusia 71 tahun dari Korea Selatan semalam ditahan, beberapa hari selepas kastam menemui bagasi dan beg golf miliknya dimuatkan dengan hampir 40,000 pil Viagra dan pil penguat tenaga batin lain yang palsu di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles, kata pihak berkuasa persekutuan.
Kil Jun Lee baru pulang bercuti dari Korea Selatan pada 25 Februari lalu apabila pegawai kastam menemui 29,827 pil Viagra palsu, 8,993 pil Cialis palsu dan 793 pil Levitra palsu yang disembunyikan dalam paket aluminium dan bernilai lebih AS$700,000 (RM2.2 juta), kata pegawai imigresen dan kastam dalam satu kenyataan. Ketika ditanya sama ada ubat itu untuk kegunaannya sendiri, Lee memberitahu pegawai kastam dia menghidap sakit jantung dan jika dia menggunakan semua pil itu, ia akan membunuhnya. - AP


sumber : myMetro

Bayi nyaris maut kerana setitis air teh

Posted: 08 Mar 2012 06:15 PM PST


LONDON: Seorang bayi nyaris maut selepas terkena setitik air teh panas, lapor media semalam.
Alexander Caven-Atack baru berusia 10 bulan apabila kesan kecederaan akibat titisan air panas itu dijangkiti kuman.

Akibat insiden itu, doktor terpaksa membuang 80 peratus daripada lapisan atas kulitnya dan dirawat di hospital.


Kesan melecur akibat air panas itu dirawat doktor di Hospital Colchester, tetapi mereka terlepas pandang jangkitan yang berlaku.

Lima hari selepas itu, kulit belakang, tangan dan muka bayi terbabit mula melepuh dan menggelupas.


Dia dikejarkan ke unik kebakaran di Hospital Broomfield di Chelmsford dan doktor di situ terpaksa membuang 80 peratus daripada kulitnya.



Malah, ibu bapa Caven-Atack turut diingatkan, nyawa anak mereka mungkin terancam dalam pembedahan itu.

Bagaimanapun, Caven-Atack kini pulih sepenuhnya. - DM



sumber : myMETRO

Vikki ada 94 anak, tapi anak patung

Posted: 08 Mar 2012 06:00 PM PST


LONDON: Gara-gara ditakdirkan tidak mampu hamil dan melahirkan anak, seorang remaja menghabiskan wang sehingga RM100,000 bagi membeli anak patung sebagai koleksinya.
Menderita penyakit sindrom ovari polycystic (PCOS), Vikki Andrews, 19, mula membeli anak patung tiga tahun lalu.

Media semalam melaporkan, Vikki disahkan doktor menghidap PCOS selepas dia menjalani pemeriksaan ketika dia berusia 16 tahun.


Tindakannya mengumpul pelbagai jenis dan bentuk anak patung menyebabkan bilik tidurnya kini dipenuhi objek berkenaan.

Digelar "anak patung kelahiran semula", mainan itu diperbuat daripada plastik tetapi menggunakan rambut manusia.


Menurut Vikki, anak patung pertamanya bernilai RM1,000 dan diberi nama Charlotte.



Masih belajar dan bekerja sambilan di sebuah bar, Vikki berkata, dia menggunakan wang simpanannya yang dikumpul sejak berusia 14 tahun bagi menambah koleksinya. "Dalam tempoh seminggu selepas membeli Charlotte, saya membeli anak patung kedua sebagai 'adik' untuknya," katanya.

Sejak itu, kata Vikki, dia semakin ghairah mahu mengumpul anak patung.


PCOS dianggap satu daripada masalah paling meluas dihadapi wanita di dunia.

Walaupun ia bersifat kompleks, ada bukti kukuh menunjukkan PCOS boleh dianggap sebagai antara penyakit genetik.


PCOS dianggap satu daripada punca utama gangguan kesuburan.


Sementara itu, tunang Vikki, Warren Bone, 19, tidak berminat dengan koleksi berkenaan.


Tidak cukup dengan itu, ibu bapa Vikki juga melarang dia membawa anak patung berkenaan ke ruang tamu rumah mereka di Newbury, Berkshire.


Namun, kata Vikki, kadang-kadang dia melanggar arahan itu.


"Sesekali saya membawanya ke tempat kerja untuk bermanja," katanya. - TS

OKU ‘diacah’ lemas terjun sungai

Posted: 08 Mar 2012 05:45 PM PST


KANGAR: Akibat terkejut dengan gurauan rakannya menyatakan tempat mereka melepak di pelantar ikan di Kampung Tandiap, dekat sini, diserbu polis, seorang lelaki kelainan upaya (OKU), dikhuatiri lemas apabila bertindak terjun ke dalam Sungai Perlis berhampiran muara Kuala Perlis, dekat sini, petang kelmarin.
Sehingga lewat petang semalam, pasukan penyelamat gagal menemui mangsa dikenali Mat Yusuf Mohamad, 32 dari Bukit Tok Po, Kuala Perlis dan mangsa dipercayai hanyut ke laut.

Bagaimanapun, dua lagi rakan mangsa yang turut terjun ke sungai berkenaan berjaya menyelamatkan diri dengan berenang ke tebing dalam kejadian jam 5.10 petang itu.


Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, pihaknya sedang menyiasat motif sebenar pemuda berkenaan terjun ke sungai bersama dua lagi rakannya semasa berehat di pelantar ikan itu.

"Dakwaan menyatakan Mat Yusof terjun ke sungai selepas dikejar sepasukan anggota polis bahagian narkotik adalah tidak benar.


"Mungkin ada rakan mangsa membuat gempar menyatakan pasukan narkotik sedang menyerbu tempat itu hingga menyebabkan mangsa hilang punca sebelum bertindak demikian," katanya, di sini, semalam.



Abdul Rahman berkata demikian ketika meninjau operasi mencari dan menyelamat mangsa membabitkan polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia di sini, semalam.

Operasi dihentikan lewat petang kelmarin berikutan hujan dan arus deras, disambung semula pagi semalam.


Mengulas lanjut, beliau berkata, polis sememangnya ada membuat operasi di sekitar Kuala Perlis yang terletak dua kilometer dari lokasi kejadian, tetapi operasi itu tamat setengah jam lebih awal.


sumber : myMetro

Tertimbus lepas merajuk

Posted: 08 Mar 2012 05:30 PM PST


KUALA LUMPUR: Seorang remaja yang maut selepas tertimbus dalam tanah runtuh dalam kejadian di Kuarters Kerani Polis di Jalan Belfield Off Jalan Maharajelala, malam kelmarin, dikatakan ke belakang rumah kerana merajuk dengan bapanya.
Dalam kejadian jam 9.20 malam, arwah Raja Mohd Irfan Raja Mohd Hazlan, 13, pelajar tingkatan satu sebuah sekolah menengah di Jalan Hang Jebat, tertimbus dari paras pinggang ke bawah selama lebih 10 minit sebelum diselamatkan jiran, tetapi mangsa meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL) jam 11.50 malam.

Menceritakan kembali kejadian malang itu, jiran mangsa, Zaharah Hashim, 54, berkata, menurut ibu mangsa, ketika kejadian mereka berlima berada di dalam rumah termasuk mangsa dan dua lagi adik-beradiknya.


"Ketika itu, hujan lebat dan bapa mangsa dikatakan menyuruh mangsa mengangkat kain di jemuran, tetapi mangsa enggan sebelum bertindak melarikan diri ke belakang rumah gara-gara merajuk. "Dengan tiba-tiba, bapa mangsa terdengar bunyi yang kuat di belakang rumah dan hanya sempat menarik tangan mangsa masuk ke dalam rumah namun terlambat selepas tanah di belakang rumah runtuh dan mangsa yang tersepit di pintu belakang tertimbus separuh bahagian badannya termasuk muka," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.


sumber : myMetro

Cucu angau kebas duit simpanan datuk

Posted: 08 Mar 2012 05:15 PM PST


KUALA LIPIS: Hanya kerana ingin memiliki sebuah kereta serta berkahwin dengan wanita pujaan, seorang penganggur berusia 40-an sanggup mengeluarkan wang milik datuknya berjumlah RM21,760 menerusi 19 pengeluaran bemenggunakan kad ATM di sekitar bandar ini tanpa pengetahuan warga emas yang juga pesara polis itu.
Kejadian terbabit disedari pesara berusia 74 tahun berasal dari Kampung Kuala Kechau, di sini, pada 1 Februari lalu ketika dia mahu mengeluarkan wang apabila mendapati jumlah simpanannya berkurangan.

Hairan dengan kekurangan jumlah wang simpanannya hasil daripada penjualan tanah, mangsa meminta kakitangan bank membuat semakan sebelum dimaklumkan terdapat 19 kali pengeluaran wang menerusi kad ATM sejak Januari lalu.


Difahamkan, pada 12 Januari lalu, mangsa pernah didesak cucunya membuat kad ATM dengan alasan kasihan melihat datuknya itu menunggu lama setiap kali mahu mengeluarkan wang menggunakan buku simpanan.

Mangsa bersetuju membuat kad ATM itu dan tidak sedar nombor identiti peribadi (PIN) yang sepatutnya menjadi rahsia sudah ditukar cucunya yang memegang kad berkenaan.


Selepas menghantar mangsa pulang ke rumah, lelaki berkenaan membuat pengeluaran wang sedikit demi sedikit di beberapa buah bank sehingga mencecah jumlah RM21,760 sebelum melarikan diri dan gagal dihubungi datuknya.



Mangsa kebingungan selepas wang itu hilang, mengambil masa hampir seminggu mengesan suspek, namun gagal menemui cucunya itu yang dipercayai sudah melarikan diri.

Berikutan itu, warga emas berkenaan membuat laporan di Balai Polis Lipis, kira-kira jam 11 pagi, kelmarin.


Ketua Polis Daerah Lipis, Superintendan Abdul Razak Hassan yang mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian terbabit berkata, sehingga kini, suspek masih gagal dikesan, namun polis percaya penganggur terbabit masih berada di daerah ini.

Menurutnya, siasatan awal mendapati, mangsa mula mengetahui kehilangan wang berkenaan ketika mahu membuat pengeluaran wang sebanyak RM500 di bank untuk kegunaan keluarga.


Katanya, mangsa terpaksa mengeluarkan wang menggunakan buku simpanan kerana cucunya tidak menyerahkan kad ATM sebelum mendapati baki akaun tidak sampai RM200.


"Bagaimanapun, pada masa sama kami percaya lelaki terbabit bertindak demikian kerana tidak bekerja dan memerlukan wang. Siasatan awal mendapati lelaki itu ada membeli Perodua Myvi terpakai serta berkahwin dengan teman wanitanya, baru-baru ini.


"Mangsa turut mengesahkan dia tidak pernah mengeluarkan wang sebelum ini dan polis masih meneruskan gerakan memburu penganggur terbabit yang dikatakan sudah melarikan diri," katanya di sini, semalam.


Menurutnya, polis masih meneruskan siasatan kejadian terbabit dan mengklasifikasikan kes berkenaan mengikut Seksyen 4 Akta Jenayah Komputer 1997.



sumber : myMetro

Buang ibu di hotel bajet

Posted: 08 Mar 2012 05:00 PM PST


KUALA LUMPUR: Menitis air mata seorang ibu yang lumpuh apabila menyedari dirinya ditinggal terbiar oleh anak tunggalnya di sebuah hotel bajet di Jalan Raja Muda Musa, Kampung Baru, di sini, sejak empat hari lalu.
Dia kini dijaga kakitangan hotel berkenaan yang membantunya menguruskan diri termasuk mandi dan mengganti lampin pakai buang selepas anaknya gagal dikesan.
Warga emas itu mulanya tinggal bersendirian di kampungnya di Johor, tetapi sejak sebulan lalu anaknya yang masih bujang membawanya ke ibu kota.

Faridah Maulud, 66, yang keseorangan ditemui pekerja hotel dalam keadaan meniarap di lantai ketika memeriksa bilik disewa anaknya selepas lelaki berusia 27 tahun itu gagal menjelaskan bayaran empat hari hingga menimbul tanda tanya kepada pengurusan hotel.



Ketika ditemui Harian Metro semalam, warga emas itu kelihatan lemah dan tidak bermaya serta berkali-kali memaklumkan dia ingin ke rumah kebajikan kerana tidak mahu menyusahkan staf hotel yang membantunya.



sumber : myMetro

Tak sangka teguran guris hati

Posted: 08 Mar 2012 04:45 PM PST


PASIR GUDANG: "Saya tidak sangka teguran diberikan mengguris hati pasangan terbabit apabila dikaitkan dengan kehilangan Dirang," kata Milnah Jul, 52, nenek Nur Nadirah Abdullah atau Dirang, 5, yang hilang sejak 1 Mac lalu.
Pasangan itu yang juga jiran mangsa ditahan polis bersama seorang lelaki dipercayai rakan mereka pada hari sama kehilangan kanak-kanak itu di kawasan berhampiran rumah mangsa.

Milnah berkata, mereka sekeluarga tidak mengenali pasangan terbabit kerana mereka baru berpindah pada Disember lalu.


"Sebelum ini, saya mendengar khabar angin segelintir penduduk di sini memberitahu keburukan suspek.

"Ramai menasihatkan kami supaya berhati-hati dengan mereka, malah difahamkan sejak berpindah ke sini, banyak kejadian pelik berlaku membabitkan kes kecurian motosikal, kereta dan wayar kabel. "Bagaimanapun, kami sekeluarga tidak ambil peduli dan tidak mahu campur dalam urusan itu," katanya ketika ditemui di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam, di sini, semalam.



sumber : myMetro

Bang ini spender perempuan bukan laki-laki punya

Posted: 08 Mar 2012 04:30 PM PST



abang-abang jangan bagi malu kaum...

Pakai baju ala pembantu rumah,anak artis China ini kena kutuk di internet

Posted: 08 Mar 2012 04:15 PM PST

HANGZHOU - Puteri bintang China, Xu Jiao dikecam netizen kerana mengenakan pakaian pelayan saat menghadiri pameran komik, dan games di Hangzhou.

Kedatangan puteri Xu Jiao yang namanya dirahasiakan mengenakan pakaian pelayan ke pameran dianggap menyamakan pakaian pembantu rumah tangga dengan karakter komik, yang jelas berbeza. Demikian seperti dilansir Sina.

Para netizen itu mengtakana, kalau pembantu tidak termasuk dalam karakter kostum animasi. Puteri Xu Jiao diejek dengan kata-kata kasar oleh netizen yang kesal melihat aksinya itu.

Mendapati kostum yang dipakainya menuai kontroversi, gadis berusia 14 tahun itu memposting permintaan maaf, dan menyebutkan kalau dia tidak seorang profesional. Namun, hanya penggemar buku komik.

Sejumlah besar orang netizen meninggalkan komen untuk mendukung, mengatakan dia lucu dan cantik.
(efi)

Penyanyi dangdut ini seterika wajah untuk cantik

Posted: 08 Mar 2012 04:00 PM PST

Liputan6.com, Jakarta: Penaynyi dangdut Melinda menilai wajah adalah bahagian tubuh yang paling penting diperhatikan lantaran langsung terlihat orang ramai. Untuk itu, Melinda rajin melakukan perawatan wajah.


 Terbukti baru-baru ini, Melinda mengunjungi klinik wajah langganannya untuk mendapatkan perawatan khusus wajah. Perawatan wajah itu disebut dengan seterika wajah. Pertama-tama, wajah Melinda dibersihkan, kemudian diberi krim penghantar panas, kemudian "diseterika" hingga selesai.


 Hasilnya, wajah Melinda menjadi lebih tirus dari yang semula sedikit kendur. "Rasanya jadi lebih kencang, tadi kan seperti kendur itu, kerana ada lemaknya, sekarang sudah takk ada lemaknya. Jadi tak perlu disuntik-suntik," ujar penyanyi Cinta Satu Malam itu di Halo Selebriti di SCTV. Melinda mengaku dengan perawatan itu, ia ingin terus tampil menarik kendati di usia yang sudah tidak tergolong muda lagi seperti artis Jennifer Lopez. "Udah nambah umur, udah ada anak, pengen lebih awet muda, dan tetap kelihatan remaja lagi. Biar janda tapi tetap dirawat, pengen seperti artis idola saya kayak JLo," ucapnya.


 Sementara itu mengenai resolusinya di tahun  2012, Melinda tetap ingin fokus merawat anak dan mengalami perubahan di kariernya menjadi lebih baik lagi. "Tahun depan memulai lembaran baru, pengen karier lebih bagus lagi, badan lebih oke, kalau bisa lebih kurus kayak JLo," ujar Melinda. Lebih jauh untuk urusan asmara, Melinda mengaku tidak mahu memikirkan hal itu dahulu. "Aku fokusnya di anak, pasangan hidup jangan dulu deh," pungkasnya.(BJK/MEL)

Pelukan ayah selamatkan bayi berusia 4 bulan

Posted: 08 Mar 2012 03:45 PM PST

Rakaman CCTV menunjukkant kendaraan yang di pandu Mr Hayden 82tahun meluru laju ke tepi jalan menghentam Andrew Leech yang sedang menggendong  bayinya berusia empat bulan dalam pelukannya.Mr Hayden dipercayai terkena serangan jantung.


Ketika kereta mendekati Mr Leech secara spontan dia membalikkan badannya untuk melindungi anaknya. Akibatnya dia tersepit di dinding dan membuat kakinya patah, tapi aneh dan luar biasa dia dengan tenang menggendong anaknya menurut beberapa saksi setelah kecelakaan.








Lelaki tunjuk marah dengan menghentak kepalanya di cermin kereta

Posted: 08 Mar 2012 03:30 PM PST






LETAK MAKLUMAT IKLAN
Semua ini dilakukan bila perasaan marah menguasai diri...
sakit soal no 2 yang penting dapat lepaskan geram....