Adsense

Isnin, 5 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Usaha tingkatkan industri kreatif

Posted:

Usaha tingkatkan industri kreatif

Usaha tingkatkan industri kreatif


FILEM Hikayat Merong Mahawangsa antara filem yang banyak mendapat sokongan dan bantuan kewangan daripada agensi yang terletak di bawah KPKK.


APABILA bercakap soal industri kreatif, orang selalunya akan mengaitkan dengan muzik, filem, lakonan dan pementasan. Ia hanya akan dirujuk sebagai hiburan semata-mata. Ada pula akan mengaitkannya sebagai sesuatu yang melalaikan dan boleh menyumbang kepada gejala sosial.

Tetapi realitinya, dunia kreatif sebenarnya adalah satu industri.

Di negara-negara maju ia turut menyumbangkan kepada pertumbuhan ekonomi negara. Di Amerika Syarikat misalnya, industri kreatif menyumbang AS$3 trilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara itu.

Di Malaysia pula, ramai yang tidak sedar bahawa ia telah menyumbangkan sebanyak RM9.4 bilion kepada KDNK negara pada tahun 2008.

Sebab itu industri yang dikaitkan dengan hiburan dan melalaikan oleh sesetengah pihak itu sebenarnya amat penting untuk dibangunkan secara bersepadu dan terancang melalui

satu dasar dan hala tuju yang komprehensif.

Menyedari kepentingan industri itu, Kementerian Penerangan Kebudayaan dan Komunikasi telah mengadakan Persidangan Industri Kreatif pada 2009.

Dari situ lahirkan Dasar Industri Kreatif Negara (DIKN) yang berfungsi menyelaras segala dasar secara jelas yang membabitkan pembangunan industri kreatif di negara ini.

Ia merupakan dasar induk dalam menetapkan prinsip-prinsip asas pembangunan industri kreatif.

Dasar ini akan menjurus dan memacu segala kegiatan kreatif secara lebih produktif dan ekonomik melalui sinergi sektor awam dan swasta.

Seperti yang ditegaskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Belanjawan 2010 bahawa industri kreatif wajar dimajukan untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Katanya, ia meliputi seni persembahan dan muzik,reka bentuk, animasi, pengiklanan dan pembangunan kandungan.

Kata Najib, DIKN berupaya membuka lebih banyak peluang kepada pelbagai kumpulan karyawan sedia ada, generasi akan datang dan industri-industri sampingan untuk mencetus lebih banyak idea, kreativiti dan inovasi yang boleh dikomersialkan.

DIKN yang dilancarkan pada 21 Oktober lalu juga bakal mewujudkan 50,000 peluang pekerjaan menjelang tahun 2020.

Perkara itu ditegaskan oleh Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim bahawa dengan dasar itu sumbangan industri kreatif kepada KDNK akan melonjak.

Tetapi yang paling penting, DIKN bakal memberi manfaat kepada para penggiat seni di negara ini tanpa mengira apa bidang yang mereka ceburi.

Full content generated by Get Full RSS.

Filem lebih banyak pembelaan?

Posted:

Filem lebih banyak pembelaan?

Filem lebih banyak pembelaan?

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my


FILEM KL Gangster merupakan filem tempatan yang mencatat kutipan tiket paling tinggi berjumlah RM11.7 juta adalah bukti peningkatan dalam industri tersebut.


INDUSTRI perfileman di negara ini boleh dikatakan paling bertuah berbanding bidang-bidang seni yang lain. Ini kerana, filem mendapat perhatian yang paling banyak daripada pihak kerajaan menerusi Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) terutamanya menerusi bantuan kewangan.

Dana Industri Kreatif berjumlah RM200 juta yang disediakan kerajaan baru-baru ini bukan sahaja turut dinikmati oleh para penggiat seni lain, malah bidang perfileman antara yang banyak mendapat manfaat daripadanya.

Menurut Ketua Pengarah, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) Mohd. Naguib Razak, 43, bantuan seperti Skim Pinjaman Filem Cereka (SPFC) berjumlah RM50 juta beberapa tahun lalu yang disediakan melalui perbadanan itu juga banyak membangunkan bidang tersebut.

"Ini adalah bukti kesungguhan kerajaan melalui usaha Finas yang ditubuhkan 30 tahun lalu dalam bidang perfileman di negara ini. Namun, itu bukan bermakna kerajaan mengetepikan bidang-bidang seni yang lain kerana dalam peruntukan Dana Industri Kreatif, ia juga membantu bidang-bidang seni yang lain.

"Cuma dalam dana-dana tertentu seperti SPFC ia lebih mengkhususkan kepada bidang perfileman. Tidak dinafikan bidang perfileman mempunyai prospek untuk menjana pendapatan lumayan dan menyumbang kepada ekonomi negara selain faktor penerimaan meluas masyarakat terhadap medium ini," katanya kepada Mega.

Sehubungan itu katanya, Finas yang berperanan membantu memperkembangkan bidang perfileman tanah air diberi tanggungjawab bagi menjayakan hasrat tersebut.

Ia termasuklah dengan menyediakan pelbagai kemudahan seperti Studio Mix Stage Finas di Hulu Klang, Selangor dengan kos RM53 juta demi manfaat para pembikin di negara ini.

Jelas Mohd. Naguib, selain filem cereka, Finas juga tidak terlepas pandang industri filem animasi yang semakin berkembang pesat di mana agensi kerajaan itu turut memberi banyak kemudahan termasuklah dengan mewujudkan Dana CGI (Imej Janaan Komputer) berjumlah RM8.8 juta baru-baru ini.

"Setakat ini sebanyak RM5 juta daripada Dana CGI itu telah pun disalurkan kepada penerbit-penerbit yang layak menerima kemudahan itu. Antara filem yang menerima dana itu ialah filem Between Two Sky terbitan Line Clear dan filem 29 Februari (KRU Studios).

"Dana itu disalurkan kerana dua penerbit itu bukan sahaja layak dengan latarbelakang dalam bidang penerbitan yang cemerlang tetapi filem-filem itu juga mengandungi aspirasi yang disokong oleh Finas.

"Filem Between Two Sky contohnya, mengisahkan tentang hubungan antara Malaysia dan Australia, manakala 29 Februari sarat dengan elemen-elemen sejarah masyarakat di negara ini sewaktu era sebelum negara mencapai kemerdekaan daripada British," jelasnya.

Tambah Mohd. Naguib yang sebelum menjadi Ketua Pengarah Finas merupakan pembikin filem dokumentari berkata, usaha agensi di bawahnya itu bukti pihak kerajaan bersungguh-sungguh dalam membantu mempertingkatkan bidang seni terutamanya filem, drama, animasi dan dokumentari tempatan.

Kesan daripada bantuan berupa dana, sokongan moral dan insentif Finas itu berjaya merancakkan industri perfileman berdasarkan bilangan filem-filem cereka yang diterbitkan sejak kebelakangan ini.

"Kalau 10 tahun dulu dalam setahun cuma ada sekitar 25 filem cereka diterbitkan tetapi sekarang ini bilangannya mencecah 60 filem cereka setahun. Malah, saya anggarkan sehingga hujung tahun ini sahaja kutipan tiket kasar filem-filem cereka tempatan mampu mencapai RM100 juta.

"Pada Festival Filem Malaysia ke-24 pada 20 November lalu sahaja sebanyak 41 filem cereka bertanding dalam pelbagai anugerah. Jumlah itu tidak termasuk filem-filem animasi, dokumentari dan filem pendek. Semua itu menggambarkan yang industri ini semakin berkembang pesat," ujarnya lagi.

Tambahnya lagi, kejayaan filem KL Gangster terbitan Skop Production yang mengaut kutipan tiket RM11.7 juta sebagai filem tempatan yang paling tinggi setakat ini bukti perkembangan pesat dalam bidang tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.