Adsense

Isnin, 13 Disember 2010

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Nikah pada tarikh mula keluar bersama

Posted: 12 Dec 2010 05:02 AM PST

CINTA yang bertandang di hati tidak pernah diundang dan pelakon jelita berdarah Jawa, Cina dan Arab, Rabecca Nur Al Islam, 25, tidak pernah menyatakan siapa jejaka yang datang dalam mimpinya setiap malam.

Bukan ingin menyembunyikan kisah cintanya itu, namun selagi belum pasti apakah hubungan yang terjalin akan berakhir sehingga ke jenjang pelamin, bagi Rabecca lebih baik dia berdiam diri dulu.

"Heboh bercerita sana sini, andai kata hubungan saya itu tidak menjadi, saya juga yang tanggung malu. Orang sekeliling mula membuat pelbagai spekulasi dan untuk mengelakkan perkara itu terjadi, lebih baik jangan pukul canang.


"Sebenarnya sudah tiga tahun saya dan calon suami, Nor Azam Datuk Sulaiman, 42, berkenalan. Barangkali ada yang sudah tahu dan tidak kurang juga yang berteka-teki. Perkenalan bermula pada satu pertemuan pada majlis yang diadakan di Kuala Lumpur.

"Ketika itu, kami hanya bertanya khabar. Tanpa saya ketahui, Azam minta nombor telefon saya daripada rakan yang juga adalah sahabatnya. Sejak itu dia sering menghubungi saya dan mengajak keluar.

"Namun hati masih sangsi untuk menerima pelawaannya itu maklum saja saya tidak mengenali latar dirinya. Lebih kurang enam bulan hanya berhubung menerusi telefon, barulah saya memberanikan diri bertentang mata dengannya.

"Pertemuan diatur dan sehari ke sehari kami bertambah mesra. Azam, duda anak dua dan berasal dari Kuching, Sarawak. Selepas wujud keserasian antara kami, dia menyatakan hasrat untuk melamar saya sebagai suri hatinya.


"Kala itu saya baru berusia 22 tahun dan dia pula 39 tahun. Azam berasakan dia sudah berusia dan mahu kami segera menikah.


"Tapi saya pula berasakan diri ini masih muda waktu itu dan ada impian yang belum terlaksana. Selepas puas berlakon drama, saya teringin hendak berlakon filem. Lalu saya minta tempoh dua tahun untuk mengejar cita-cita dan apabila masa yang diminta tamat saya tambah setahun lagi," katanya yang belum bersedia bergambar dengan Azam buat masa ini.

Rabbecca menyingkap segala rahsia cintanya pada majlis minum petang bersamanya tajaan butik Chopard di pusat beli-belah lima bintang, Suria KLCC, Jumaat lalu.

Dia mengumumkan majlis pernikahan dan persandingan mereka akan berlangsung selama tiga hari dari 14 hingga 16 Januari depan.


Menyambung bicara dengan wajah yang berseri sambil melaram kurung moden rona kuning rekaan Ezuwan Ismail, Rabecca berkata, selepas semua agenda dipastikan, barulah dia bersedia untuk berkongsi kegembiraan itu dengan wartawan dan peminat.

"Saya jenis yang berterus terang dan tidak akan menyembunyikan perkahwinan saya dengan media. Ia detik yang sangat bermakna dalam hidup saya, lantaran itu saya ingin berkongsi kebahagiaan itu dengan orang lain.


"Apabila tarikh pernikahan sudah ditetapkan keluarga barulah saya berani buka mulut. Bukan lelaki yang berstatus Datuk dan golongan VIP menjadi pilihan, yang penting hati budinya dan keikhlasannya untuk berkongsi hidup dengan saya.


"Azam baik hati, memahami dan menyayangi serta menghormati dan keluarga. Sebagai ayah dua anak, saya tengok Azam seorang yang penyayang. Saya juga sangat mengutamakan keluarga.


"Bakal suami juga begitu, sangat mementingkan keluarga. Keserasian itulah yang membuatkan kami ingin memulakan kehidupan berkeluarga dengan segera.


"Saya sangat menyukai kanak-kanak sehingga saya ada mengambil anak angkat, Nor Adam Daniel yang kini berusia tiga tahun. Azam walaupun sudah ada anak, masih ingin membesarkan lagi keluarga dan tidak mahu tangguh perkahwinan kami," katanya.


Justeru, apabila cita-citanya untuk berlakon filem (Malaikat Maut & Keramat) tercapai, Rabecca segera memberikan keputusan.

"Keluarga Azam dating merisik saya pada Ogos lalu, menyarungkan cincin. Majlis pertunangan kami sebenarnya akan diadakan pada hari pernikahan kami iaitu beberapa jam sebelum berlangsungnya upacara akad nikah.


"Kami bercadang bernikah pada 14 Januari ini di kediaman baru kami di Ampang, Selangor, disusuli majlis persandingan keesokannya di Hotel Flamingo, Ampang. Lusa pula akan diadakan majlis resepsi khusus untuk rakan rapat di Menara Kuala Lumpur.


"Saya memilih untuk bernikah pada 14 Januari kerana itulah tarikh kali pertama kami keluar bersama," katanya.


Pada hari pernikahan nanti, konsep majlis adalah rona merah dan putih manakala pada hari persandingan di Hotel Flamingo, dia memilih konsep tradisional diikuti majlis ketiga dalam gaya Inggeris.

Rabecca akan menggunakan khidmat Wawa dari Cleo Studio sebagai perancang majlis perkahwinannya. Pada majlis perkahwinannya kelak, Rabecca akan menyarungkan busana pengantin rekaan Calvin Thoo, Ezuwan Ismail, Salikin Sidik dan Ezral Butik Citra.

Bagaimanapun apabila ditanya mengenai wang hantaran, Rabecca berkata dia belum tahu jumlahnya. Barang hantaran pula termasuk barang kemas Chopard.

"Duit hantaran terpulang kepada Azam. Apapun saya bersyukur kerana dia sudah menyediakan rumah untuk kami memulakan hidup bersama dan dia berharap semoga perkahwinan keduanya ini berkekalan sehingga ke akhir hayat.

"Dengan majlis pengumuman ini juga, saya harap tiada lagi spekulasi siapa bakal suami saya. Sebelum ini, gara-gara selalu terbang ke Jakarta, ada yang membuat tanggapan saya ada kekasih di sana.


"Ia hanya spekulasi. Saya ke sana untuk beli-belah, meninjau peluang perniagaan dan melawat saudara mara sebelah ibu saya," katanya.


Mengenai kerjaya seninya selepas berumah tangga nanti, jelas Rabecca, Azam tidak menghalangnya untuk terus berlakon tetapi kenalah dia bijak memilih cerita dan watak. Bakal mempelai itu memilih kota London untuk memadu kasih.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Hati Shila dah dimiliki?

Posted: 12 Dec 2010 04:59 AM PST

USIANYA baru mencecah 20 tahun, namun kematangan wajah penyanyi Nurshahila Amir Hamzah atau Shila kian terserlah. Bahkan, dia kini kelihatan seperti wanita matang seolah-olah sudah bersedia menempuh alam rumah tangga.

Apakah benar, hati Shila sudah dimiliki? Tidak tersentak dengan pertanyaan berbaur peribadi itu, Shila tegas menafikannya. Ujar anak dara penyanyi N D Lala ini, dia masih belum memikirkan soal kahwin.


Ujar Shila, jika dia mahu berkahwin sekalipun, mungkin perkara itu akan berlangsung dalam tempoh empat atau lima tahun lagi. Ini kerana, dalam usia sekarang dia mahu lebih menumpukan fokus kepada karier.

"Memang niat saya mahu ubah penampilan diri daripada remaja kepada wanita dewasa. Saya mahu penampilan nampak lebih profesional dengan cara percakapan dan pemikiran yang matang. "Namun buat masa ini, saya belum bertemu calon yang sesuai. Maklum saja, karier sebagai anak seni memerlukan saya mencari pasangan yang boleh menerima diri seadanya. Lelaki itu, kena faham kerjaya seni saya.


"Saya sentiasa sibuk dengan aktiviti seni hingga kekurangan masa untuk keluar berhibur. Jadi, macam mana saya hendak bercinta dan apakah semua lelaki mudah boleh menerimanya?" katanya.


Sekalipun menafikan dia kini bercinta, Shila tetap dikaitkan ada hubungan istimewa dengan pemain bola sepak pasukan Harimau Muda (HM), Haziq Zikri Elias atau Zikri, 19. Bahkan, Shila dikatakan sudah bertemu ibu Zikri.

Terus-terang, Shila akui dia memang pernah bertemu dengan ibu Zikri. Bagaimanapun, akuinya hubungannya dengan pemuda kacak itu hanyalah sekadar kawan rapat. Katanya, buat masa ini mereka belum sampai tahap bercinta.


"Kami hanya berkawan. Lagipun, usia saya setahun lebih tua daripada Zikri. Setakat ini semua OK dan saya tak mahu rosakkan persahabatan kami.

"Kalau pun sekarang kebanyakan wanita lebih gemar memilih teman lelaki muda sebagai pasangan mereka, itu hak masing-masing," katanya.


Menurut Shila, dia sedar Zikri tidak akan lama menetap di Malaysia memandangkan ibu bapanya tinggal di luar negara. Selama dua tahun dipanggil Shila OIAM, akhirnya anak sulung dalam keluarga ini nekad menggunakan nama pentas baru, Shila Hamzah. Ini kerana, sudah tiba masa dia menggunakan nama ayah sendiri yang menjadi tunggak kejayaannya.


"Ayah saya banyak memberikan galakan sejak dari kanak-kanak hingga sekarang. Saya tahu ayah dulu popular dengan N D Lala, tapi saya mahu menggunakan Amir Hamzah kerana ia nama sebenar ayah dan milik kami sekeluarga," katanya.


Sejak menyandang takhta naib juara One In A Million 2 (OIAM2), karier seni Shila kian menyerlah. Selain aktif memenuhi undangan pentas, Shila juga dipilih sebagai duta produk kecantikan Safi Balqis Perfect 10.


Mengikat kontrak selama dua tahun, pemilihan Shila itu sekali gus menggantikan tempat pelakon Dynas Mokhtar selaku duta terdahulu. Shila sendiri tidak menyangka akan dipilih menjadi duta produk kecantikan itu. "Saya tertarik dengan produk ini bukan saja kerana ia bagus untuk kulit dengan rumusan Perfect 10, tetapi suci dan selamat," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.