Adsense

Isnin, 25 Oktober 2010

borak kosong

borak kosong


Kanak-kanak sanggup mengabdikan diri kepada ayahnya

Posted: 25 Oct 2010 09:10 PM PDT

Seorang kanak-kanak di China telah mendapat penghargaan tinggi dari pemerintah kerana telah melakukan "PERBUATAN LUAR BIASA". Yang membuatnya dianggap luar biasa adalah perhatian dan pengabdian pada ayahnya, sentiasa kerja keras dan pantang menyerah, serta kelakukan dan tutur kata yang menimbulkan rasa simpati.

Sejak ia berusia 10 tahun anak ini ditinggalkan oleh ibunya yang sudah tidak tahan lagi hidup bersama suaminya yang sakit keras dan miskin. Dan sejak hari itu Zhang Da hidup dengan seorang ayah yang tidak boleh bekerja, tidak boleh berjalan serta selalu sahaja sakit. Keadaan ini memaksa seorang kanak-kanak hingusan yang  belum genap 10 tahun ketika itu untuk mengambil tanggungjawab yang sangat berat. Dia harus ke sekolah dan mencari makan untuk ayahnya dan juga dirinya sendiri, dia juga harus memikirkan untuk membeli ubat-ubat yang mahal harganya untuk keperluan ayahnya.

Dia masih terlalu kecil untuk menjalankan tanggung jawab yang susah dan pahit ini. Dia adalah salah satu dari sekian banyak kanak-kanak yang harus menerima kenyataan hidup yang pahit di dunia ini. Tetapi yang membuat Zhang Da berbeza  ialah dia tidak menyerah.

Hidup harus terus berjalan, tapi tidak dengan melakukan kejahatan, melainkan memikul tanggungjawab untuk meneruskan kehidupannya dan ayahnya.

Kehidupannya semakin mencabar apabila dia sudah bersekolah. Dari rumah sampai sekolah harus berjalan kaki melalui hutan kecil. Dalam perjalanan ke sekolah itulah, dia mula memakan daun, biji-bijian dan buah-buahan yang  ditemui. Kadang-kadang dia juga menemukan sejenis akar atau rumput dan cuba memakannya. Sehinggakan dia mengetahui yang mana boleh dimakan atau tidak. Setelah balik dari sekolah , dia dengan beberapa tukang batu untuk membelah batu-batu besar dan memperolehi upah dari pekerjaan itu. Hasil kerja sebagai tukang batu ia gunakan untuk membeli beras dan ubat-ubatan untuk ayahnya.

Selama lima tahun dia menjalani kehidupan sebegini tetapi badannya tetap sihat, segar dan kuat untuk ZhangDa merawat ayahnya yang sakit.

Sejak umur 10 tahun ini  jugalah, dia mula bertanggungjawab untuk merawat ayahnya. Dia mendukung ayahnya ke tandas dan sekali-sekali memandikan ayahnya, dia membeli beras dan membuat bubur.Segala urusan ayahnya,  dia kerjakan dengan rasa tanggungjawab dan penuh kasihsayang. Semua pekerjaan ini menjadi tanggungjawabnya sehari-hari.

Zhang Da menyuntik sendiri ayahnnya.Ubat yang mahal dan jauhnya tempat berubat membuat Zhang Da berfikir untuk menemukan cara terbaik untuk mengatasi semua ini. Sejak umur sepuluh tahun ia mulai belajar tentang ubat-ubatan melalui sebuah buku terpakai yang belinya. Yang membuatnya luar biasa adalah ia belajar bagaimana seorang jururawat memberikan injeksi/suntikan kepada pesakitnya. Setelah ia rasa ia mampu,ia nekad untuk menyuntik ayahnya sendiri. Sekarang pekerjaan menyuntik papanya sudah dilakukannya selama lebih kurang lima tahun,maka Zhang Da sudah biasa dengan pekerjaannya itu.

Ketika acara penganugerahan penghargaan tersebut berlangsung, pembawa acara bertanya apa yang diinginkan Zhang Da " Apakah wang atau lainnya. Disini ada banyak pejabat, pengusaha, juga ada ratusan juta penonton telivisyen.Mereka boleh membantu mu!" Namun apa yang dikatakan Zhang Da sungguh mengejutkan siapapun, ia hanya berkata, " Aku hanya ingin ibu ku kembali!."

Kisah di atas bukan saja mengharukan namun juga menimbulkan kekaguman. Seorang anak berusia 10 tahun dapat menjalankan tanggung jawab yang berat selama 5 tahun. Kesulitan hidup telah menempa anak tersebut menjadi dia seorang anak yang tabah dan pantang menyerah.

Kanak-kanak di gelar "Little Loli” jadi fenomena di internet kerana kecantikannya

Posted: 25 Oct 2010 08:02 PM PDT

Kita selalu melihat dan mendengar suatu fenomena dimana orang menjadi terkenal melalui internet di China tanpa disengajakan. Beginilah yang terjadi kepada seorang kanak-kanak perempuan yang mempunyai kecantikkan semulajadi yang di gelar "little loli ''

Gambar-gambar kanak-kanak perempuan ini tersebar dengan cepat di internet di China. Orang ramai menyebutnya "Jiuzhaigou Little Loli" (Jiuzhaigou adalah sebuah kota di Sichuan, salah satu daerah di China). Kanak-kanak ini terkenal kerana kecantikan semulajadinya. Orang ramai terpesona dan tertarik dengan kecantikannya dan terkesima pada pandangan pertama.






Sembahyang di atas salji

Posted: 25 Oct 2010 06:41 PM PDT

Sebagai insan yang mempunyai tanggungjawab yang wajib
dilaksanakan,kita mesti menunaikannya walaubagaimanapun halangannya.
Cuba lihat gambar dibawah walaupun dalam keadaan sejuk dan bersalji
mereka ini terus menunaikan kewajipan mereka.....




tiada alasan untuk kita meninggalkan sembahyang....


Jururawat cuai matikan alat sokongan hayat

Posted: 25 Oct 2010 06:10 PM PDT

Kecuaian seorang jururawat mematikan alat sokongan hayat pesakitnya berjaya dirakamkan melalui kamera tersembunyi dan membolehkan siasatan ke atasnya dijalankan.

Melalui rakaman berkenaan, jururawat itu, Violetta Aylward, dilihat mematikan suis alat yang disambung kepada Jamie Merrett dan lelaki terbabit terpaksa bertarung nyawa sebelum pasukan paramedik tiba membantu.

Mengalami lumpuh dari leher ke bawah, Merrett, 37, memasang kamera itu kerana bimbang terhadap layanan diberikan ke atasnya.


Insiden itu berlaku hanya beberapa hari selepas kamera itu dipasang tanpa pengetahuan Violetta.


Rakaman itu menunjukkan Violetta mengusik-usik alat sokongan hayat itu beberapa ketika sebelum terdengar bunyi amaran kuat menandakan ia dimatikan kedengaran.

Merrett kemudian kelihatan tercungap-cungap sebelum keadaan itu disedari Violetta.

Melihat keadaan itu, jururawat dari Reading itu segera cuba memulihkannya sebelum pasukan paramedik tiba untuk membantunya dan menghidupkan semula mesin berkenaan.

Bagaimanapun, bantuan itu hanya tiba 21 minit selepas mesin sokongan hayat itu dimatikan, menyebabkan Merrett mengalami kerosakan otak.


Kakak Merrett, Karren Reynolds, berkata sejak insiden itu hidup lelaki terbabit berubah sama sekali.

Sebelum kejadian pada Januari 2009 itu, katanya, Merrett boleh bergerak menggunakan kerusi roda serta berkomunikasi menggunakan komputer yang dikawal melalui suara.

"Kini Merrett tidak mempunyai kehidupan sepatutnya dan dia seperti seorang kanak-kanak," katanya.

Untuk berkomunikasi dengan Merrett kini, kata Karren, ahli keluarga terpaksa menggunakan bahasa mudah bagi membantu pemahamannya.

Sementara itu, peguam Merrett, Seamus Edney, berkata setakat ini kes kecuaian itu adalah paling serius membabitkan jururawat.

"Tetapi tiada siapa tampil mengaku salah walaupun selepas dua tahun kejadian berlaku," katanya, semalam.

Sementara siasatan dijalankan oleh Majlis Jururawat dan Bidan Britain, Violetta kini digantung tugas.-myMetro



Lihatlah betapa sayangnya ibu mereka..

Posted: 25 Oct 2010 05:17 PM PDT

Banyak orang masih tidak menyedari betapa besarnya kasih sayang seorang ibu.Sebenarnya kasih sayang seorang ibu itu tidak hanya ada dalam diri manusia, tetapi juga ada dalam diri haiwan. Lihatlah betapa sayang nya ibu hiwan-haiwan  yang begitu menyayangi anak-anaknya......










"Aku tanya ini anak siapa ni?"

Posted: 25 Oct 2010 04:00 PM PDT

"Aku tanya ini anak siapa ni?"


Aksi kucing

Posted: 25 Oct 2010 12:01 PM PDT




Tak pasal-pasal kena flying kick

Posted: 25 Oct 2010 11:01 AM PDT

TAK PASAL-PASAL KENA FLYING KICK..


Seekor anjing menyelamat bayi yang di tinggalkan di dalam hutan

Posted: 25 Oct 2010 10:01 AM PDT

Seekor anjing menyelamatkan nyawa seorang bayi yang ditinggalkan di Kenya.Anjing menemukan gadis kecil di hutan di luar Nairobi. Warga mengatakan anjing itu membawa anak itu menyeberang jalan yang hiruk pikuk dan melalui pagar kawat berduri.


Anjing itu menemukan bayi berumur dua-minggu, terbungkus dengan kain kotor, dan membawanya  ke kandangnya.
Sekelompok anak laki-laki bermain di dekat anak-anak anjing anjing itu mendengar tangisan bayi dan memberitahu kepada ibu mereka. Ibu mereka terkejut menemukan gadis kecil terletak di antara anak-anak anjing. Bayi itu dibawa ke hospital dengan panas yang tinggi dan demam. Doktor berkata kemungkinan bayi itu, yang dipanggil Angel itu terlantar selama dua hari sebelum ditemukan.


Kes ini mendapat liputan luas media dan surat khabar Kenya mengatakan mereka menerima banyak tawaran dari orang yang ingin menjaga dia. Ramai juga anggota masyarakat menyumbangkan pakaian bayi dan lampin bayi.


Anjing itu di beri nama  Mkombozi, atau Penyelamat, dan sedang dirawat pusat perlindingan haiwan Kenya.

Apa rasa jika tiba-tiba anda tersedar semasa pembedahan?

Posted: 25 Oct 2010 09:30 AM PDT

Semasa melakukan pembedahan seorang pesakit seharusnya dibius agar tidak merasakan sakit. Tapi apa yang akan terjadi jika pesakit  tiba-tiba terbangun saat pembedahan dijalankan?



Inilah yang dialami oleh Carol Weiher ketika melakukan pembedahan pada mata kanannya tahun 1998, dia tiba-tiba terbangun dan setelah itu ia mendengar suara orang bercakap 'Potong lebih dalam, tarik lebih keras'. Pada ketika itu dia ingin berteriak atau menggerakkan jarinya dan memberi tanda bahawa dia tersedar tetapi tidak mampu kerana otot yang lemah kesan daripada bius.

Dia hanya mampu berdoa dan berteriak didalam hati serta cuba menahan kesakitan kerana dia tahu dia tidak mampu berbuat apa-apa.Dia tinggal di Reston Virginia.

Weiher adalah salah seorang daripada ramai orang yang mengalami kesadaran anestesi (anesthesia awareness). Meskipun biasanya pesakit tidak ingat apa-apa mengenai pembedahan yang dijalaninya kerana diberikan anestesi umum, tapi sekitar 1-2 dari 1.000 orang boleh terbangun pada saat pembedahan dijalankan.


Sebahagian besar kes yang terjadi adalah seperti yang dialami Weiher, iaitu hanya terbangun dan sadar akan lingkungan sekitarnya. Tapi beberapa orang lainnya ada yang mengalami rasa sakit parah sehingga memiliki masalah psikologi atau trauma.


Doktor mengatakan anestesi umum yang dilakukan biasanya aman dan tidak membuat pesakit terbangun di semasa pembedahan dijalankan kerana doktor akan mengumpulkan data pesakit terlebih dahulu. Hal ini penting untuk menentukan dose obat anestesi yang tepat.

Seseorang yang mendapatkan anestesi umum akan merasa seperti tidur siang. Selama tidur otak akan berada di dalam kondisi paling aktif, tapi di sisi lain akan menekan aktivitas sistem saraf pusat. Sedangkan ubat anestesi yang diberikan akan membuat otak menjadi kurang aktif dan oksigen berkurang, sehingga seseorang menjadi tidak sedar diri.

Terbangun semasa pembedahan atau anesthesia awareness kemungkinan berhubungan dengan kesalahan manusia atau peralatan yang digunakan dalam memberi ubat anestesi,' ujar Dr Alexander Hannenberg, ketua American Society of Anesthesiologists.

Sekitar 4.000 orang di seluruh dunia memiliki pengalaman terbangun semasa pembedahan (anesthesia awareness). Orang yang memiliki masalah dengan jantung atau paru-paru, meminum alkohol setiap hari berisiko mengalami hal tersebut.

Wanita jadikan tikus sebagai binatang peliharaan

Posted: 25 Oct 2010 08:00 AM PDT

Menjadikan tikus sebagai binatang peliharaan 
adalah sesuatu yang pelik..kalau didalam sangkar  tak apa
tetapi tikus ini bebas berkeliran di sekitar rumah dan bilik tidur
wanita ini...
Dia juga sanggup untuk mengdakan acara pengebumian untuk tikusnya
yang telah mati...


Macam nikan bagus,berbaris

Posted: 25 Oct 2010 07:40 AM PDT

pandai betul binatang ni...
macam nikan bagus....

adik ni pulak dah tak tahan ...
botol air pun boleh...asalkan dapat kelegaan...


Bersukan penting tapi jangan sampai macam ni..

Posted: 25 Oct 2010 06:00 AM PDT

Sebenarnya inilah aksi-aksi yang terjadi secara tidak sengaja
didalam sukan...tapi jangan sampai macam ni...





dan yang ni paling dasyat kalau berlaku...

propaganda yang sengaja dilakukan untuk memburukkan negara China.


Guna patung Micheal Jackson untuk halau burung

Posted: 25 Oct 2010 04:00 AM PDT

Seorang anak petani  Lee Ping-hsing, a 30 tahun telah membuat patung Micheal Jackson sebagai 'orang-orang' di sawah kepunyaan bapanya untuk menghalau burung.Dia yang merupakan peminat fanatik Micheal Jackson merancang untuk membuat satu lagi patung kerana mengambil semangat Micheal Jackson....




Bukti kenapa rakyat China masih berdendam dengan Jepun

Posted: 25 Oct 2010 03:00 AM PDT

Gambar-gambar ini menunjukkan kekejam tentera Jepun di daerah Nanjing China semasa
perang dunia ke 2.Kekejam inilah yang membuat segelintir rakyat China
masih berdendam dengan Jepun....

 dihukum sesuka hati...

 budak kecil yang tak berdosa di bunuh...

 keegoan tentera Jepun membuatnya di benci..

membunuh sesuka hati....

Jika traffic light merah lama begini,apa yang anda buat?

Posted: 25 Oct 2010 02:00 AM PDT

Jika traffic light merah lama begini apa yang anda akan buat?

cuba perhatikan masa anda di suruh berhenti sewaktu lampu merah..


anda rasa masa itu terlalu lama...
yang ini lagi lama....

jadi apa yang perlu kita lakukan jika terjadi begini???

sumber : taukahkamu.com

Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab (tudung) ?

Posted: 25 Oct 2010 01:40 AM PDT

1.Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab (tudung)???sebab...DIA AKAN TUTUP AURAT

2. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA AKAN JAGA MARUAH PADA DIRI DIA

3. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA CANTIK

4. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA TAK AKAN TUNJUKAN KECANTIKAN PADA ORANG LAIN

5. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA ANAK SOLEHAH

6. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA PATUH PERINTAH ORANG TUA DAN SAUDARI-SAUDARANYA

7. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA MENGHORMATI ORANG LAIN

8. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA TAKUT APABILA DIA TAK PAKAI JILBAB ORANG AKAN LIAT DIA CANTIK.DAN ADA NIAT YANG TAK BAIK TERHADAP DIRI DIA

9. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA INGIN JAUH DARI FITNAH

10. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA TAK AKAN MENYUSAHKAN ORANG LAIN

11. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA AKAN DAPAT PAHALA

12. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA DAPAT MENGHINDARI MAKSIAT

13. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... SUPAYA DIA DAPAT MENJADI CONTOH PADA PEREMPUAN LAIN

14. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... SUPAYA LELAKI YANG BERIMAN SAJA YANG SUKA DIA

15. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA DENGAR SERUAN RASULULLAH

16. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DAPAT MENGURANGKAN NAFSU LELAKI

17. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... RAMBUT PEREMPUAN ADALAH MAHKOTA BAGINYA.., JADI JANGAN SEWENANGNYA MENUNJUK KEPADA LELAKI..KERANA JIKA DITUNJUKKANNYA DIA AKAN TAK BERNILAI (low class)...(no offence hah..) KERANA MAHKOTA ANDA TELAH DILIHAT OLEH SEMUA LELAKI (kecuali keluarga)

18. Kenapa perempuan itu cantik kalau pakai jilbab???sebab... DIA TAK AKAN RAMBUTNYA DITARIK, DIGANTUNG DENGAN BARA-BARA API DAN DIBAKAR DENGAN DAHSYAT DEKAT AKHIRAT KELAK

Dalil mengenai wajibnya mengenakan pakaian bahagian atas (khimar/tudung) adalah Firman Allah,

"Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka" [QS An-Nur (24):31].

Dan Hadis Rasulullah riwayat dari Bazzar dan At-Termizi menjelaskan,

"Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya."

Dalil lain yang menunjukkan bahawasanya seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah kepada Asma' binti Abu Bakar,

"Wahai Asma' sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya." [HR Abu Dawud]

p/s: Duhai calon penghuni syurga... untukmu yang paling bahagia karena agama dan akhlakmu.. meski tanpa permata, berlian dan emas yang menghiasi melainkan berkat akhlak karimahmu yang selalu engkau jaga menjadikanmu sebagai wanita yang anggun..

Duhai calon yang akan dicemburui oleh para bidadari syurga... bersegeralah untuk memakai jilbab or tudung kepala dengan sempurna karena akan terlihat lebih cantik apabila kamu memakainya. Kalau engkau memakai jilbab or tudung, sesungguhnya Allah teramat suka dan cinta terhadap hamba-Nya yang mahu mengikuti perintah-Nya..

Duhai calon perhiasan dunia-akhirat.. ku ucapkan selamat bagimu yang telah memakai jilbab dan ku do'akan semoga jilbab yang kita kenakan ini dapat melindungimu. Bagi yang belum semoga secepatnya akan mengenakannya karena SUNGGUH ENGKAU SANGAT CANTIK DENGAN MEMAKAI JILBAB

sumber : http://blognyajose.blogspot.com/2010/10/wanita-muslimah-lebih-cantik-jika.html

Kempen keamanan yang pelik,duduk diatas muka

Posted: 24 Oct 2010 11:16 PM PDT

Macam-macam cara digunakan untuk menunjukkan keperhatinan tentang
keamanan dunia tapi kempen keamanan yang di buat oleh
Roman Shusterman 29 tahun sungguh pelik.Dia menganjurkan kempen 
keamanan dengan mempelawa orang ramai duduk di atas mukanya
"Peace Through Face-Sitting" yang dibuat di Mahattan's Union Square
setiap hari dari 2p.m hingga 6 p.m.Dia membenarkan sesiapa sahaja duduk
diatas mukanya demi nama keamanan.




Nota Sutimah untuk kekasihnya Robert

Posted: 24 Oct 2010 11:07 PM PDT

Inilah nota yang di tulis Sutimah untuk kekasih Robert (Robbie) warga Filipina...
untuk meminta memutuskan perhubungan...
Sutimah hanya berpandukan kamus untuk menulis nota ini dan ini hasilnya

Hi Robbie, with this letter I want to give know you
(hai Robbie, bersama surat ini saya ingin memberitahu kamu)

I WANT TO CUT CONNECTION US
[Saya ingin memutuskan hubungan kita]

I have think this very cook cook
(saya telah memikirkan hal ini masak masak)

I know my love only clap half hand
(saya tahu cinta saya hanya bertepuk sebelah tangan)

Correctly, I have see you go with a woman entertainment at town with my eyes and head myself
(sebenarnya, saya telah melihat kamu pergi bersama seorang wanita penghibur di kota dengan Mata kepala saya sendiri)

You always ask apology back back times
(kamu selalu minta maaf berulang ulang kali)

You eyes drop tears crocodile
(matamu mencucurkan airmata buaya)

You correct correct a man crocodile land
(kamu benar-benar seorang lelaki buaya darat)

My Friend speak you play fire
(teman saya bilang kamu bermain api)

Now I know you correct correct play fire
(sekarang saya tahu kamu benar benar bermain api)

So, I break connection and pull body from love triangle this
(jadi, saya putuskan hubungan dan menarik diri dari cinta segitiga ini)

I know result I pick this very correct, because you love she very big from me
(saya tahu keputusan yang saya ambil ini benar, karena kamu mencintai dia lebih besar dari saya)

But I still will not go far far from here
(namun saya tetap tidak akan pergi jauh-jauh dari sini)

I don't want you play play with my liver
(saya tidak ingin kamu main-main dengan hati saya)

I have been crying night night until no more eye water thinking about your body
(saya menangis bermalam-malam sampai tidak Ada lagi airmata Memikirkan dirimu)

I don't want to sick my liver for two times
(saya tidak mau sakit hati untuk kedua kalinya)

Safe walk, Robbie(selamat jalan, Robbie)
Girl friend of your liver(kekasih hatimu)

Note: This river I forgive you, next river I kill you !
(kali ini aku maafkan kamu, kali lain aku bunuh kamu