Adsense

Khamis, 5 April 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Faizal lepas geram

Posted: 04 Apr 2012 04:26 PM PDT

Hip

Faizal Tahir

Faizal Tahir

Cuba sentuh hati peminat dengan Mahakarya Cinta pada malam kemuncak ABPBH2011

JIKA bukan kerana digantung daripada membuat persembahan secara langsung garagara insiden membuka baju, pastinya malam kemuncak Anugerah Juara Lagu ke-22 menjadi acara penuh bermakna buat Faizal Tahir apabila dapat menyanyikan sendiri lagu Mahakarya Cinta ciptaan Audi Mok itu. Namun, hukuman itu membuatkan Faizal hanya mampu melihat lagunya itu dinyanyikan Bob AF dari jauh. Meskipun dalam hatinya terselit perasaan ralat dan kecewa yang teramat sangat, namun dia reda dengan apa yang berlaku.

Dalam diam dia menanam impian untuk menyanyikan lagu itu di atas pentas yang sama prestijnya dengan Anugerah Juara Lagu.

Ternyata doa bapa kepada empat cahaya mata ini dimakbul akhirnya.

Sewaktu ditanya pengarah muzik Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2011, Datuk Ramli MS mengenai lagu yang ingin disampaikannya malam itu, dengan pantas Faizal memberikan judul lagu itu kepada Ramli.

"Saya memilih untuk menyanyikan lagu itu kerana saya geram apabila gagal membawakannya pada AJL ke-22.
Justeru apabila abang Ramli bertanya lagu yang ingin saya nyanyikan malam itu, lantas lagu Mahakarya Cinta menjadi pilihan.

"Sebagai lagu yang berjaya memperkenalkan diri saya dalam bidang seni, saya rasa adalah sesuai untuk saya menyanyikannya pada malam kemuncak ABPBH2011.

Memang sangat teruja dan tidak sabar untuk menyanyikan lagu itu pada Ahad nanti," kata Faizal ketika ditemui pada majlis pelancaran Bulan Kesihatan Mulut 2012 yang disempurnakan Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Shirlin Abdul Rashid Sirlin, di Bandar Utama, semalam.

Faizal bersama tiga anaknya itu Ahmad Mikaeel Zidane, Siti Raudhah Nur Iman dan Ahmad Rifa'ie Zidane dipilih sebagai jurucakap kepada kempen yang dijalankan selama sebulan itu.

Memandangkan itulah kali pertama Faizal menyampaikan lagu terbabit di sebuah pentas yang cukup gah dan menjadi tumpuan ramai, pastinya ada sesuatu yang istimewa menanti peminat yang menyaksikan secara langsung acara yang diadakan di Arena of Stars, Genting Highlands itu.

"Ramai tahu saya memang seorang yang suka membuat persembahan berkonsep. Walaupun persembahan ABPBH bukan membabitkan pertandingan, namun itu tidak bermakna saya buat secara ala kadar. Bagi saya, sama ada AJL, ABPBH dan juga Anugerah Industri Muzik, jika saya terbabit dalam persembahannya, saya akan tetap memberikan yang terbaik.

"Pada malam kemuncak nanti, saya akan membuat persembahan yang mampu menyentuh hati penonton," katanya.

Sempena ABPBH edisi jubli perak ini, Faizal turut dicalonkan sebagai finalis kategori Penyanyi LelakiPopular, bersaing dengan Anuar Zain, Hafiz, Aizat dan Black. Sebagaipenyandang kategori itu tahun lalu, mampukah dia mempertahankan gelaran berkenaan untuk kesekian kalinya?

"Bagi saya, populariti artis ada turun naiknya. Jika tahun lalu populariti saya berada pada kedudukan 100 peratus, tahun ini saya rasakan ia menurun menjadi 70 hingga 80 peratus. Puncanya, tidak banyak produk saya diketengahkan tahun lalu. Pilihan saya untuk tahun ini ialah Anuar Zain dan Hafiz.

"Anuar mempunyai kekuatan tersendiri. Walaupun dia jarang keluar TV, tapi popularitinya tetap kekal. Hafiz pula popular dek kemenangannya meraih dua anugerah pada AJL awal tahun ini," ujarnya yang bakal muncul dengan album terbaru Mei ini.

Ombak Rindu dibawa ke pentas

Posted: 04 Apr 2012 03:55 PM PDT

Hip

Osman Ali enggan dedahkan bentuk persembahan sehingga malam ABPBH2011

PENGARAH Ombak Rindu, Osman Ali yang bertanggungjawab mengarahkan sketsa filem itu pada malam kemuncak Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2011, Ahad ini akan mengadunkan beberapa babak istimewa filem itu bagi mengimbau kenangan terhadap filem terbabit. Pada malam kemuncak yang turut disiarkan secara langsung di TV3 dan Hot FM itu, Osman berkata, dia mahu memberikan kesan berbeza kepada penonton untuk sketsa itu walaupun mengakui ia cabaran hebat buat dirinya dan pelakon.

"Bukan sesuatu yang mudah memberikan perasaan yang sama kepada penonton dalam masa hanya kurang daripada lima minit. Jika sebelum ini, filem itu mengambil masa berbulan-bulan, tetapi untuk sketsa ini, hanya dua atau tiga kali latihan yang sempat dijalankan.

"Tapi saya tetap percaya kepada kehebatan pelakon untuk membuktikan bakat mereka. Bayangkan, sketsa itu akan dipersembahkan di hadapan ribuan peminat dan disaksikan penonton televisyen.

Mungkin ada sedikit kesilapan seperti tersasul dan sebagainya. Jadi cabaran tetap ada," katanya.

Ditanya kelainan sketsa itu daripada filem arahannya, Osman berkata, ia akan mengalami perubahan dari segi gubahan muzik untuk lagu Ombak Rindu itu sendiri selain banyak menggunakan pencahayaan untuk menaikkan mood teater.
"Untuk sketsa ini, kita akan menggunakan muzik orkestra yang dipimpin Datuk Ramli MS agar penonton lebih merasainya," katanya.

Walaupun masih tidak dapat memastikan babak yang akan dipetik untuk sketsa itu, Osman berkata, dia akan menggunakan babak sedih supaya selari dengan pencahayaan serta lagu yang digubah nanti.

"Saya masih merujuk skrip asal Ombak Rindu dan untuk mengatakan babak manakah yang dipilih, saya masih dalam proses mencari babak yang paling diingati penonton supaya apabila ia dilakonkan semula, penonton akan mengingati seluruh jalan ceritanya.

"Sememangnya, saya akui, untuk sketsa ini, saya tidak boleh memberikan impak yang sama seperti filem, tetapi ia akan memetik perasaan yang sama," katanya.

Sementara itu, berbicara perancangannya tahun ini, Osman berkata filem terbarunya, Jiwa Taiko akan menemui penonton pada Jun ini.

"Jiwa Taiko ialah filem terbitan syarikat saya sendiri, Nuansa dengan kerjasama syarikat produksi lain. Ia dilakonkan Remy Ishak, Diana Danielle, Nadia Nissa dan Fizz Fairuz.

"Bagi filem ini, saya mencari kelainan dengan menghasilkan genre aksi dan drama. Sudah lama selepas Anak Halal, saya tidak hasilkan filem seperti itu," katanya yang merancang penghasilan Anak Halal 2 pada tahun ini.

Menurutnya, dia akan menghasilkan filem cinta, Munajat Kasih tetapi masih mencongak barisan pelakon untuk filem yang ditulisnya sendiri itu.

"Selepas Ombak Rindu, rezeki semakin murah dan banyak menerima tawaran mengarah filem. Saya sangat bersyukur dan berkirakira untuk melahirkan sekurangkurangnya dua filem untuk tahun ini.

"Produksi Grand Brillience juga akan menerbitkan sebuah filem saya dan ini menunjukkan saya tidak terikat pada satu produksi saja," katanya.

Katanya, dia bukanlah pengarah yang mampu melahirkan banyak filem dalam setahun kerana selain mahu menjaga kreativiti dan kualiti, dia tidak begitu mahir dalam melaksanakan banyak tugasan dalam satu masa yang terhad.

"Saya tidak mahir sangat membuat filem dengan cepat walaupun kuantiti juga penting.

Jadi cukuplah hanya dua filem dalam setahun," katanya yang tidak menafikan Ombak Rindu ada dicadangkan untuk diteruskan tetapi masih dalam perbincangan.

"Saya ada idea jika Ombak Rindu mahu diteruskan tetapi ia bukan satu keputusan yang mudah.

Pihak penerbit perlu bertemu dan meminta persetujuan daripada penulis novel, lagipun novel itu mempunyai sambungan dengan tajuk yang berbeza," katanya.