Adsense

Rabu, 27 Julai 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Jawablah!: Jangan cetuskan kontroversi

Posted: 26 Jul 2011 06:12 PM PDT

Hip

TIDAK pernah dia menyangka bahawa muzik video Karma nyanyiannya yang disiarkan di TV dan laman sosial Youtube mendapat maklum balas kurang baik daripada penonton.

Puncanya, babak anak perempuan membunuh bapa sendiri yang dipaparkan dalam klip itu disifatkan sebagai melampau dan kurang sesuai sebagai tontonan masyarakat.

Walaupun niat asalnya adalah untuk memberi kesedaran dan menerangkan makna sebuah karma, ternyata mesej yang cuba disampaikan penyanyinya, Faizal Tahir tidak dapat diterima. Malah, ramai menganggap penyanyi itu tidak dapat membezakan antara karma dan dendam. Ketika dihubungi Hip, penyanyi berusia 32 tahun ini tetap mempertahankan pendiriannya menghasilkan klip video Karma dan meminta mereka yang tidak berpuas hati supaya menonton sehingga selesai untuk mengetahui kebenarannya.

Sambil menegaskan bahawa apa yang dilakukannya mempunyai maksud mendalam, Faizal juga meminta penonton supaya membuka minda mereka untuk melihat video muzik itu lebih jauh dan bukan sekadar pencetus kontroversi.

Hip: Ramai yang mendakwa klip video Karma mempunyai membawa mesej kurang baik dan mengelirukan penonton. Komen Faizal.
Faizal:
Idea menghasilkan video muzik Karma ini muncul selepas berbincang dengan Audi Mok. Kami bersetuju dengan konsepnya kerana ia jelas memaparkan makna karma itu sendiri. Memang ramai menghubungi saya mengatakan video muzik itu mengelirukan kerana ia bukan menjelaskan mengenai karma tetapi lebih kepada dendam. Bagi saya, apa yang disiarkan menerusi klip video itu tiada apa yang mengelirukan. Malah mesej disampaikan pun jelas iaitu buat jahat di balas jahat. Di penghujung cerita, saya turut paparkan babak anak yang membunuh bapa kandungnya itu dibawa ke muka pengadilan dan bukannya dia terlepas begitu saja. Apa yang saya maksudkan mengenai karma adalah hukuman Tuhan ke atas hambaNya yang melakukan dosa besar. Memang benar, karma adalah hukuman Tuhan kepada manusia, bukannya manusia kepada manusia. Namun harus diingat, hukuman yang diterima oleh pelakon berkenaan dalam video muzik itu datang daripada Tuhan. Cuma Tuhan menyalurkan hukumannya itu menerusi manusia iaitu watak gadis yang dilakonkan Iqa Mentor.
Hip: Apakah muzik video ini sengaja dibuat begitu supaya mencetuskan kontroversi sekali gus popular sekelip mata?
Faizal:
Saya tidak berniat begitu dan sewaktu pembikinannya, saya tidak menyangka video muzik ini menerima maklum balas negatif dan mencetuskan kontroversi. Bagi saya, setiap kali menghasilkan video muzik, saya akan pastikan ia bukan dibuat ala kadar dan tiada jalan cerita. Disebabkan itulah muzik video itu digarap sedemikian rupa. Isu sebenarnya adalah sejauh manakah keterbukaan penonton dalam memahami video ini. Mereka sepatutnya membuka minda supaya melihat video muzik ini dengan lebih meluas.

Sistem bunyi APM teruk

Hip: Adakah komen negatif seperti ini akan menyekat kreativiti Faizal berkarya pada masa akan datang?
Faizal:
Saya berterima kasih kerana membangkitkan isu ini. Sekurang-kurangnya saya dapat memberi penjelasan kepada peminat yang keliru dengan video muzik itu. Ia tidak akan menghalang saya menghasilkan video muzik berkualiti dan ada mesej kuat. Kalau anda perasan, saya jarang menghasilkan lagu cinta yang ringan serta video muzik menggambarkan pasangan kekasih berpegangan tangan. Saya tidak akan buat sebegitu. Muzik saya diibaratkan seperti mesej dan sudah tentu ia perlu disertakan dengan video yang mantap untuk menguatkan mesej itu.

Hip: Ketika Anugerah Planet Muzik 2011 di Singapura pada 15 Julai lalu, Faizal dilihat tidak bersedia ketika mahu mengambil hadiah. Nyanyian Faizal juga dikatakan sumbang terutama ketika menyampaikan lagu Selamat Malam. Boleh jelaskan?
Faizal:
Terus terang saya katakan, itu semua salah produksi. Bayangkan tiada siapa yang memberi panduan kepada saya walaupun pengurus pentas mengenai perjalanan acara itu. Bayangkan ketika nama saya diumumkan, saya memang tak perasan sehinggalah terdengar lagu saya dimainkan di atas pentas untuk masa yang lama. Rupa-rupanya nama saya diumumkan sebagai pemenang. Perkara itu berlaku kerana kedudukan bilik menunggu dan pentas utama cukup jauh sehingga saya terpaksa berlari untuk naik ke pentas. Saya bertanya kepada Linda Onn yang menjadi penyampai waktu itu berkenaan kategori apa yang saya menang kerana saya sendiri tidak pasti disebabkan saya dicalonkan untuk tiga kategori. Mengenai nyanyian sumbang, saya akui perkara itu. Tapi itu semua disebabkan sistem bunyi yang teruk. Monitor di atas pentas tidak berfungsi dengan baik, begitu juga monitor di telinga saya. Sudahlah waktu latihan, apa yang saya mahukan, tidak dipenuhi. Saya akui, persembahan malam itu adalah yang paling hancur dalam sejarah kerjaya seni saya.

Hip: Masih berminat jika diundang untuk menjayakan persembahan malam kemuncak APM pada masa akan datang?
Faizal:
Jika mereka masih tidak berubah dan tidak profesional dalam penganjuran, saya rasa ini adalah kali terakhir saya menyertai APM. Cukuplah dengan pengalaman yang saya tempuhi sebelum ini. Saya tak mahu kejadian yang sama berulang kembali kerana tak mahu nama dan karier saya terjejas disebabkan sikap tidak profesional orang lain.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Album nasyid sentuhan A Ali

Posted: 26 Jul 2011 05:54 PM PDT

Hip

A Ali bersama sebahagian kumpulan nasyid sekolah sekitar Johor Bahru pada pelancaran album Dia Yang Teratas Segalanya.

A Ali bersama sebahagian kumpulan nasyid sekolah sekitar Johor Bahru pada pelancaran album Dia Yang Teratas Segalanya.

AGAK lama menyepi daripada dunia seni hiburan tempatan, Hamdan Atan atau lebih dikenali sebagai A Ali yang pernah popular dengan kumpulan Kembara pada era 80-an kini muncul dengan buah tangan terbaru, iaitu Dia Yang Teratas Segalanya: Himpunan Juara Nasyid Sekolah-Sekolah Peringkat Kebangsaan, Daerah dan Negeri Johor & Melaka.

Album yang menghimpunkan 11 lagu nasyid cukup syahdu dan alunan muzik yang gemersik, yang bisa meruntun jiwa pendengar yang inginkan ketenangan rohani.

Keaslian lirik dan irama masih dikekalkan mengikut gaya dan kehendak sekolah, cuma susunan muzik dan penyampaian diberi suntikan baru oleh penyanyi dan komposer terbabit, yang menampilkan teknik penyampaian lebih segar seiring dengan konsep album iaitu nasyid kontemporari. Setiap kumpulan nasyid melontarkan paduan vokal yang unik serta melodi yang harmonis, memberikan kekuatan kepada album ini untuk dijual di pasaran tempatan.

Antara lagu yang berjaya menyentuh jiwa pendengar adalah Wawasan Ummah nyanyian Soutul Haq daripada Sekolah Kebangsaan Telok Mas Melaka. Lagu itu juga diiktiraf sebagai lirik dan lagu terbaik peringkat kebangsaan pada tahun 2008. Garapan lirik yang indah disulami dengan vokal syahdu, kumpulan Soutul Haq pasti menambat hati pendengar setia nasyid.

Selain itu, alunan merdu suara anak gadis A Ali, Nuazira A Ali yang menyanyikan lagu Keranamu Kekasih turut memperlihatkan album ini cukup istimewa.

Percubaan pertama A Ali dalam mengangkat muzik nasyid pada peringkat sekolah dianggap berjaya kerana munculnya bintang baru penyanyi bergenre nasyid sekali gus menyemarakkan lagi industri muzik nasyid yang dilihat semakin suram.
Kumpulan nasyid yang turut terbabit dalam album ini ialah kumpulan Dzil Afnan daripada SMK Agama Bandar Penawar Kota Tinggi (Bahana Cinta), Imtiyaaz - SMK Kelapa Sawit Kulai, Johor (Saatnya Akan Tiba), Shoutul Iman - SMK Sultan Abdul Jalil Kluang (Pesanan Buat Remaja), Najhatul Hayat - SMA An-Nur Benut Pontian (Ukhwah Mahabbah), Shoutul Abrar - SMK Tun Ismail, Parit Raja (Memantap Ukhwah Memperkasa Ummah, Al-Ikhwan - SM Arab Darul Falah (An-Nur), Al-Munawwarah - SMK Tun Aminah Batu Pahat (Cahaya) dan Wardatuddiniyyah - SMKA Sharifah Rodziah Telok Mas ( Kembara Cinta Mu Melangkah.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.