Adsense

Rabu, 29 Jun 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Percaya kepada rezeki

Posted:

Percaya kepada rezeki

Percaya kepada rezeki

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar AMIN FARIJ HASAN


SELEPAS empat tahun membina nama sebagai penyanyi dan komposer, Aizat kini boleh berbangga apabila memiliki artis di bawah naungan syarikatnya.


APABILA nama penyanyi dan komposer muda berbakat besar, Aizat gagal tercalon dalam mana-mana kategori untuk Anugerah Planet Muzik (APM 2011), pelbagai persoalan mula timbul.

Jika hendak mengatakan pihak pengurusan Aizat tidak menghantar sebarang pencalonan untuk album keduanya, Urusan Aizat Amdan memang mustahil.

Ini kerana Aizat sendiri mengakui pihaknya sudah menghantar borang pencalonan untuk empat kategori utama termasuk Artis Lelaki Terbaik, Album Terbaik dan Lagu Malaysia Terbaik.

Bukan hanya Aizat, tetapi seorang lagi penyanyi dan komposer muda terkenal, Yunalis Zarai atau Yuna juga telah menjadi mangsa 'kekejaman' pihak juri APM 2011.

Memang pelik apabila insiden itu berlaku sedangkan sebelum ini nama Aizat pernah dijulang di pentas APM pada tahun 2009 apabila dia memenangi kategori Artis Lelaki Baru Terbaik dengan menewaskan pencabar terdekatnya, Afgan.

Mengulas tentang perihal itu, Aizat dengan penuh tenang memberitahu dia langsung tidak menganggap perkara itu sebagai sesuatu yang serius.

Sebaliknya, dia berserah kepada takdir dan dia cukup optimis dengan segala ketentuan Yang Maha Esa.

"Apa yang berlaku bukannya sesuatu yang mematahkan semangat saya untuk terus berkarya. Mungkin kedengaran agak klise, tetapi, saya percaya kepada rezeki yang telah ditetapkan.

"Saya membikin sesuatu produk bukanlah untuk mengejar anugerah. Tetapi, saya lebih mahukan kepuasan dalam berkarya dan jika peminat juga berasa puas, itu satu kejayaan buat saya.

"Kalau menang, ia merupakan satu bonus dan saya menghargai segala pengiktirafan yang diberikan," ujarnya dalam nada yang cukup optimis.

Aizat berkata demikian pada majlis minum petang sempena pengumuman Konsert Borneo Tour Urusan Aizat Amdan yang berlangsung di Restoran Castle, Jalan Imbi, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Selain isu APM 2011, Aizat juga sempat ditanya tentang khabar angin yang mengatakan lagu-lagu di dalam album Urusan Aizat Amdan tidak mendapat tempat di beberapa stesen radio tempatan.

Semuanya kerana kekuatan lagu Sungai Lui yang sehingga kini masih kuat putarannya di stesen radio walaupun pihak pengurusan Aizat sudah menghantar beberapa lagu lain untuk diputarkan.

Walhal kalau diteliti sepenuhnya, album Urusan Aizat Amdan merupakan salah sebuah karya yang cukup teliti pembikinannya dan dianggap sebagai sebuah album terbaik yang dihasilkan sepanjang tahun lalu.

Sentuhan muzik serta lagu yang dimuatkan dalam album tersebut berdiri atas landasan tersendiri sekali gus meletakkan nama Aizat sebagai karyawan muda yang wajar diberikan perhatian.

"Saya mengakui lagu Sungai Lui memang cukup kuat dan ke mana sahaja saya pergi, orang akan memperkatakan tentang lagu itu.

"Itu membuktikan bahawa percaturan saya untuk membuat kelainan dalam album ini dan juga lagu Sungai Lui itu mendapat perhatian.

"Saya dan Anas benar-benar puas hati dengan penghasilan lagu itu yang saya sifatkan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dihasilkan. Kalaulah hanya lagu itu sahaja yang kerap diputarkan, saya melihatnya dari sudut positif," jelas pemilik nama penuh Muhammad Aizat Amdan tentang lagu yang cipta bersama Anas itu.

Antara lagu dalam album Urusan Aizat Amdan yang menjadi pilihan peminatnya adalah Years From Now, Mana Oh Mana, Senyum, Erti Hari Ini dan Emotions.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rasukan yang celaru

Posted:

Rasukan yang celaru

Rasukan yang celaru

Oleh SYAZWAN ZAKARIAH
syazwan_zakariah@astro.com.my

SECARA dasarnya, Rasuk menyajikan sebuah cerita seram yang tipikal. Sepasang suami isteri berpindah ke rumah lama yang diwariskan kepada mereka, kemudian si isteri dirasuk kuasa jahat yang ingin membalas dendam.

Misteri yang menghantui mereka akhirnya terjawab. Tetapi malangnya, saya pula yang tidak mendapat jawapan kepada banyak perkara yang direka penulis skrip, Ikhzal Ideris dan pengarah, S. Baldev Singh.

Jika anda bercadang menyaksikan filem ini, barangkali anda patut berhenti membaca ulasan seterusnya. Beberapa perkara, termasuk penamat akan didedahkan di sini.

Saya percaya Rasuk dibikin dengan niat untuk hiburan dan mungkin menyampaikan sedikit nilai moral atau mesej positif.

Justeru, kerana ia bukan satu naskhah falsafah, filem ini sepatutnya mudah difahami, jelas dan tidak membiarkan penonton tertanya-tanya sebaik saja ia selesai.

Apa pun ilham yang dikembangkan penulis skrip adalah hak mereka. Bijak atau tidak idea tersebut adalah perkara kedua. Apa yang paling penting ialah justifikasi mengapa penulis mewujudkan perkara itu dan bukan kerana sengaja mengada-adakan sesuatu tanpa sebab.

Si isteri yang bernama Melati sebenarnya dirasuk roh tentera Jepun yang ingin membalas dendam ke atas keturunan wanita itu.

Apa yang merugikan Ikhzal dan Baldev ialah apabila mereka tidak membangunkan kisah dendam itu sebagai tunjang utama.

Penonton hanya diberikan satu babak imbas kembali dan sekilas penerangan tentang sejarah pembunuhan daripada tukang kebun, Pak Mail.

Adalah lebih berkesan sekiranya sejarah itu dipaparkan dengan lebih terperinci - bagaimana tentera Jepun itu begitu dibenci dan perhubungannya dengan Melati.

Babak imbasan yang dipaparkan tidak cukup kuat untuk penonton percaya betapa marahnya tentera Jepun itu sehingga mahu menuntut bela atas kematiannya.

Mengapa 'akar' cerita tidak diberi tumpuan, sebaliknya Ikhzal dan Baldev melebihkan babak Melati dirasuk sehingga meleret-leret?

Barangkali lakonan Fouziah Gous belum cukup hebat untuk menang Pelakon Wanita Terbaik. Tetapi saya akui cukup tersiksa melihat dia menjerit, meracau-racau, memanjat tiang, berlari-lari dan melakukan pelbagai gerak tubuh sehingga ke tahap yang melucukan.

Mungkin Ikhzal dan Baldev menjadikan filem popular seperti The Exorcist (1973) dan The Exorcism of Emily Rose (2005) sebagai rujukan, di mana babak rasukan saja memakan masa berminit-minit.

Namun, Rasuk tidak mempunyai momentum seperti dua filem itu untuk penonton rasa takut, ngeri apatah lagi bersimpati.

Pembinaan watak dalam filem ini tidak dipedulikan dan bercelaru. Watak Pak Mail bukan saja stereotaip - tukang kebun yang berperibadi menakutkan dan menjadi bahan syak wasangka - tetapi diragui kewarasannya.

Penonton menyangkakan dia bisu kerana hanya tahu merengus, sehinggalah beberapa minit terakhir dia tiba-tiba bersuara. Jika itu disengajakan, apa sebabnya Pak Mail tidak mahu bercakap dari awal?

Watak doktor pula begitu menjengkelkan. Agak aneh apabila Ikhzal dan Baldev memilih watak profesional seperti ini sebagai comic relief.

Doktor mana yang mentertawakan pesakit, walaupun memberi alasan ketawa itu menghilangkan tekanan? Malah, sehingga menziarah kubur pun doktor masih ketawa!

Saya tidak faham mengapa ketika Melati dirasuk, dia turut membunuh doktor tersebut? Bukankah roh tentera Jepun itu hanya mahu membunuh keturunan Melati?

Apa kaitannya dengan doktor? Mengapa roh jahat itu tiba-tiba membalas dendam (bagi pihak siapa?) kerana doktor pernah mencabul pesakit-pesakitnya?

Sebenarnya, idea Melati seorang penulis skrip yang mengalami krisis personaliti adalah idea yang bernas, tetapi tidak diterokai.

Saya sangat hairan, kerana fitrah manusia biasa, jika sudah terasa diganggu dan tidak selesa dengan rumah itu, mengapa masih tegar tinggal di situ? Melati dan suami, Amran sangat berani.

Seharusnya, apabila membabitkan babak-babak keagamaan, Ikhzal dan Baldev perlu mendapatkan nasihat golongan yang lebih arif.

Watak Pak Imam di dalam filem ini terasa diperkecil-kecilkan kerana kehadirannya sekadar untuk memberitahu Amran supaya membacakan ayat Kursi.

Mengapa Pak Imam sanggup datang ke rumah tetapi bukan dia yang membacakan? Upacara membebaskan Melati dari rasukan tidak meyakinkan dan terlalu senang.

Saya minta maaf jika ulasan ini menyinggung perasaan, tetapi apa yang dihuraikan adalah kepincangan penceritaan.

Dari segi lakonan, Fouziah dilihat sudah sedaya upaya berusaha, manakala Iqram Dinzly terlalu mencuba. Mungkin apa yang boleh dibanggakan ialah imej janaan komputernya (CGI) yang tidak berlebih-lebihan tetapi kemas dan nampak asli, jika tidak sempurna.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.