Adsense

Jumaat, 24 Disember 2010

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


'Memang saya tumpang populariti mereka'

Posted: 23 Dec 2010 05:15 AM PST

TANGGAL 20 Disember lalu genap usia perkahwinan Asmawi Ani atau Mawi dan isterinya, Nora'asikin Rahmat atau Ekin dua tahun.

Namun, gosip liar yang mengguris hati nyata tidak pernah lekang menghinggapi pasangan bahagia ini. Ternyata mulut orang sememangnya tak boleh ditutup.


Apapun, lali dengan segala tohmahan dan gosip yang cuba merosakkan keharmonian rumah tangga mereka itu, Mawi mahupun Ekin kini lebih selesa berdiam diri.

Menurut Ekin, 30, yang penting mereka memang bahagia dan sangat mengimpikan kehadiran cahaya mata. Ujarnya, setiap pasangan berkahwin pasti inginkan zuriat. Bagaimanapun, barangkali sekarang belum ada rezeki untuk mereka berdua.

"Saya tidak sedih, sebaliknya yakin semua ini ketentuan Ilahi. Apapun, saya sangat bersyukur rumah tangga yang dibina bersama Mawi masih bertahan.

"Saya hanya mengharapkan perkahwinan kami mampu berkekalan hingga ke akhir hayat.


"Sekarang ini, kehidupan kami pun berjalan dengan baik dan lancar. Cuma, masih belum mempunyai cahaya mata dan kami sesekali tidak pernah merancang.

"Kami berserah dan dalam pada itu saya tetap berusaha menjalani rawatan tradisional.


"Antara kaedah dilakukan ialah perubatan alternatif dan berurut. Mana tahu ia akan membuahkan hasil kerana dapat seorang anak pun jadilah. Asalkan ada tanda pengikat kasih kami. Malah, saya sentiasa berdoa supaya kami diberi peluang itu.

"Siapa yang tidak impikan peluang untuk bergelar ibu dan bapa. Begitu juga dengan saya dan Mawi.

"Oleh itu, kami meletakkan tempoh masa enam tahun untuk dapat anak, kalau masih tak berhasil juga mungkin ambil anak angkat dulu," katanya.


Menyentuh soal sambutan ulang tahun mereka, Ekin berkata, dia dan Mawi meraikannya dengan majlis makan malam.

Turut disertai kembarnya, Aein bersama suami, mereka menghabiskan masa bersiar-siar di pusat beli-belah Pavillion di ibu kota.

Semestinya ada hadiah istimewa Mawi untuk Ekin, pasangan sejoli ini mengharapkan mereka dapat merealisasikan impian yang belum terlaksana lagi pada 2011 nanti. Katanya Ekin, sekarang pun dia sibuk menguruskan Medan Selera Lambai Lambai di Johor.


Ditanya mengenai cerita Ekin dikatakan kini fobia bertemu media kerana tidak mahu terlalu menonjol di sisi suaminya, wanita jelita ini memaklumkan semua itu tidak benar. Katanya, dia tidak lagi berlakon dan tiada produk baru untuk dikongsi.


"Saya tidak pernah melarikan diri daripada media. Bagi saya, cukuplah Mawi saya diketengahkan kerana dia memang sibuk dengan pelbagai aktiviti seni.

"Selain menyanyi, Mawi juga sibuk menguruskan produksi kami dengan menerbitkan drama.


"Sebagai isteri, saya hanya mampu mendoakan yang terbaik buat suami dan menyokong segala minatnya. Saya melihat Mawi sangat berminat untuk aktif di belakang tabir penerbitan drama dan pengarahan, jadi tiada salah galakan diberi padanya.


"Apa yang dilakukan Mawi kini adalah bekalan untuk masa depan kami. Sampai bila dia akan terus menyanyi dan diterima peminat?

"Bila sudah tiba masa, Mawi mesti mengundur diri dan perniagaan diusahakan kini menjadi jaminan kami," katanya.


Mesra berbicara, Ekin juga berkata, dia sudah tidak ambil peduli dengan segala cakap orang terhadap dirinya dan Mawi. Ujarnya hidup mesti diteruskan dan mereka sudah menjadi suami isteri. Jadi, apa lagi yang hendak dimarahi atau sakit hati.

Album Mawi Idolaku
DIA pernah mencetuskan fenomena, kini siapalah Mawi. Biarpun, sedar namanya sudah tidak sehebat dulu, tetapi itu bukan satu titik noktah. Mawi yakin dan percaya dia masih mempunyai kelompok peminat yang setia menyokong karier seninya.


Sekalipun kini aktif di belakang tabir, tetapi nyanyian tetap keutamaan. Justeru, selepas dua tahun bekerja keras maka terhasillah album baru Mawi Idolaku yang memuatkan 15 lagu dengan 12 daripadanya dirakamkan secara duet bersama artis lain.


Apakah Mawi akur dia kini sudah kehilangan populariti dan memerlukan artis ternama seperti M Nasir, Jamal Abdillah, Ramli Sarip, Zamani dan ramai lagi untuk menaikkan semula namanya di mata peminat? Ini jawapan Mawi berseloroh.


"Ya memang betul saya tumpang populariti mereka. Bagaimanapun, realitinya semua artis yang terbabit dalam rakaman album baru saya ini mempunyai kelompok peminat mereka sendiri. Antara kami sebenarnya, saling bekerjasama.

"Jujur, saya akui sangat teruja untuk menyiapkan album ini kerana mendapat peluang merakamkan lagu bersama artis kegemaran saya dalam industri seni suara tanah air.

"Bagi saya, penantian dua tahun ini sudah berhasil dengan terbitnya album Mawi Idolaku.


"Idola-idola saya dalam album ini bukan saja hebat, tetapi memiliki pengikut tersendiri.

"Jadi, gabungan saya dan mereka secara tak langsung akan menarik minat pendengar kami semua hingga sudi mendapatkan album ini di pasaran.


"Memang tidak dinafikan, ia turut membantu menaikkan kembali populariti saya. Apapun, selain Ogy Ahmad Daud, saya juga bercita-cita untuk duet dengan Datuk Siti Nurhaliza. Namun, atas sebab teknikal beliau tidak boleh terbabit sama," katanya.


Menurut Mawi, mungkin perancangan berduet dia dan Siti akan dilakukan untuk projek album lain. Apapun, uniknya album Mawi Idolaku ini ialah Mawi turut muncul mendendangkan lagu baru berentak R&B, Menanti Hikmah sebagai percubaannya.


Sehubungan itu, antara lagu popular yang diberi nafas baru dan dimuatkan dalam album Mawi Idolaku ialah Tak Mungkin Berpaling (Zamani), Dari Kekasih Kepada Kekasih (Hattan), Lagu Jiwa Lagu Cinta (M Nasir), Menyesal Tak Guna (Jay Jay), Siti Haida (Jeffrydin) dan Geram (Aznil) termasuk lagu baru, Barangkali.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Ngangkung pecah rekod

Posted: 23 Dec 2010 05:10 AM PST

LIMA minggu tayangan di 59 pawagam tanah air, filem seram komedi Ngangkung terbitan MIG Prodctions Sdn Bhd bukan saja mencatat kutipan pecah panggung di luar jangkaan dengan RM8.15 juta, malah mencatat rekod baru kutipan tertinggi setakat ini.

Filem ke-42 MIG serta arahan pertama Ismail Bob Hasim ini mengatasi kutipan Adnan Sempit arahan Ahmad Idham yang ditayangkan Januari lalu dengan RM7.66 juta.


Kejayaan Ngangkung ini sangat mengejutkan penerbitnya, David Teo dan atas kejayaan 'berganda' filem ini membuatkan David berminat menghasilkan sekuelnya. Setakat ini, skripnya sudah disiapkan dan kemungkinan penggambaran dijangka pada Januari atau Februari nanti.

"Saya akan mengekalkan Bob Hasim sebagai pengarahnya. Apapun, saya sebenarnya tak menyangka Ngangkung berjaya mencetus fenomena sehebat ini, sekali gus mengatasi kutipan filem Adnan Sempit.


"Macam tak percaya Ngangkung mencipta sejarah kutipan filem tempatan paling tinggi setakat ini, kerana pada awalnya saya hanya mensasar jumlah sekitar RM4 juta. Jadi, siapa tidak gembira apabila mendapat dua kali ganda daripada sasaran.


"Saya berterima kasih kepada penonton yang menyokong filem ini. Malah, saya juga melihat kejayaan ini sebagai hasil kerja berpasukan. Bagi saya, ia tidak terletak kepada pelakon semata-mata, tetapi semua tenaga produksi yang terbabit.

"Dakwaan mengatakan kejayaan sesuatu filem bergantung kepada artis saja, tidak benar sama sekali. Dalam soal ini, artis, tenaga produksi dan publisiti saling ada hubung kait membantu kejayaan filem dihasilkan. Ia bukan atas faktor 'seorang'," katanya.


Menurut David, kejayaan Ngangkung juga menunjukkan MIG sentiasa ke arah mencetus genre baru di persada perfileman negara. Ujarnya, atas kejayaan itu pastinya ia akan menjadi ikutan sebagaimana filem Jangan Pandang Belakang.

Beliau berkata, kejayaan Jangan Pandang Belakang membuka ruang kepada penggiat seni tanah air giat menghasilkan filem seram. Diikuti, pula Adnan Sempit selepas itu yang mengetengahkan genre aksi komedi dan kini tentunya Ngangkung.


"Justeru MIG Productions sangat berbangga dapat menjadi 'pencetus' idea ini yang kemudian menjadi ikutan ramai. Oleh itu, saya harus sentiasa berusaha membawa pembaharuan supaya penonton terhibur dan dapat kepuasan yang mereka mahu.


"Selain Ngangkung, pada 16 Disember lalu MIG Productions muncul dengan satu lagi filem di pawagam iaitu Aku Masih Dara. Selama lima hari tayangan, saya berpuas hati dengan kutipan diraih iaitu RM1.1 juta. Saya yakin, jumlah ini akan bertambah.


"Bagaimanapun, untuk filem Aku Masih Dara saya meletakkan sasaran kutipan sekitar RM2 juta lebih. Namun, melihatkan kepada jumlah diperoleh setakat ini, sasaran ditetapkan takkan lari. Ia akan ada dalam genggaman tidak lama lagi," katanya.


Ngangkung yang dijayakan Shaheizy Sam, Angah Raja Lawak, Azad Jazmin, Putri Mardiana, Eira Syazira dan Farisya Fatin, tampil dengan mesej supaya supaya masyarakat tidak terjebak dengan aktiviti main nombor ekor hingga sanggup melakukan pemujaan. Manakala Aku Masih Dara pula tentunya mengingatkan remaja tidak liar dan menjaga kehormatan diri.


Selepas dua filem ini, sebagai menutup tirai kejayaan MIG Production sepanjang 2010, filem Damping Malam akan menemui penonton di pawagam pada 30 Disember ini. Selain mengarah, Ahmad Idham juga mengetengahkan semula bakat lakonan selepas 10 tahun menyepi.


Satu lagi filem komedi seram, Hantu Kak Limah Balik Rumah yang ditayangkan di pawagam sejak 9 Disember lalu, turut mencatat sambutan hebat. Filem arahan Mamat Khalid dan diterbitkan Tayangan Unggul Adn Bhd ini mencatat RM5 juta.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.