Hip
Pilih lagu ikut selera pendengar, tak timbul soal pilih kasihSTESEN radio tempatan mengakui melaksanakan strategi tertentu bagi memancing pendengar. Tetapi stesen radio terbabit enggan mendedahkan kaedah diambil termasuk kaji selidik lagu popular atas alasan persaingan dan rahsia perniagaan.
Pengendali stesen radio mendakwa, strategi menarik pendengar yang dilaksanakan tidak hanya memberi keutamaan kepada himpunan lagu popular, sebaliknya mengambil kira semua faktor termasuk cita rasa pendengar. Pengurus Saluran Sinar FM, Rostam Said, berkata walaupun konsep radio itu menjurus kepada pilihan dendangan lama tetapi lagu baru popular masih mendapat peluang untuk diperdengarkan.
Rostam berkata, tidak perlu sesebuah stesen radio mendedahkan kepada umum hasil pengumpulan maklumat mengenai lagu atau sasaran pendengar semata-mata mahu membuktikan sesuatu.
"Seperti di Sinar FM, kita tidak hanya bergantung kepada kajian yang dijalankan panel, sebaliknya turut mendapatkan maklumat daripada internet, kumpulan fokus dan penilaian daripada pihak dalaman yang kemudian diperhalusi.
"Kita tidak mengambil bulat-bulat hasil kajian. Saya pasti stesen radio lain juga ada strategi atau cara yang ingin disimpan, bukan untuk dikongsi dengan orang ramai. Malah kaedah penilaian seperti ini dilakukan secara berterusan tambahan pula selera pendengar sentiasa berubah.
"Dalam memberi sajian terbaik kepada pendengar, kita perlu profesional dan harus menetapkan sasaran. Justeru, tiada ruang untuk pilih kasih kerana amalan seumpama ini boleh menjejaskan organisasi," katanya kepada HIP di sini, semalam.
Semalam, HIP melaporkan, penyanyi vokal mantap, Anuar Zain, 42, mahu stesen radio tempatan mengemukakan bukti hasil kaji selidik lagu pilihan pendengar bagi mengelak timbul isu pilih kasih selain merungkai kemusykilan berhubung amalan itu.
Sementara itu, pihak pengurusan Rangkaian Radio Media Prima ketika dihubungi enggan memberi ulasan lanjut atas alasan isu sama sudah berulang kali disuarakan sedangkan hakikatnya, tidak timbul soal diskriminasi atau pilih kasih.
Pengurusan Rangkaian Radio Prima menegaskan, segala-galanya masih bergantung kepada kecenderungan pendengar.
Malah, sumber itu berkata, sehingga kini pihaknya memberi ruang kepada dendangan baru seperti segmen Hot FM Kita Punya.
"Isu lagu tidak disiar radio sudah lama diperkatakan pelbagai pihak. Bagi kami tiada komen lanjut untuk isu ini kerana sudah berulang kali kami terangkan dengan terperinci kaedah saringan lagu," katanya.
Sistem format pilih lagu
"KIRA-KIRA 15 tahun lalu, ketika menjadi juruhebah, saya berhak dan berpeluang memilih lagu kegemaran untuk diputarkan. Tetapi konsep itu sudah berubah dengan kewujudan radio era baru," kata Timbalan Presiden KRU Music, Khairul Che Ismail atau KC.
KC berkata, seingat dia, sejak akhir 1990-an, kuasa pemilihan lagu tidak lagi terletak di tangan juruhebah sebaliknya melalui sistem format radio.
"Dulu saya pilih saja lagu saya suka sebab ia tidak diformat. Tetapi sekarang situasi itu tidak ada lagi," katanya.
KC berkata, kaji selidik atau kajian lagu popular di setiap stesen radio wujud tetapi setiap organisasi menggunakan alternatif berbeza.
"Ada stesen radio melantik syarikat lain untuk membuat kajian lagu popular semasa. Ada juga membentuk organisasi sendiri bagi menjimatkan kos.
"Sebagai contoh, mereka menggunakan tenaga produksi stesen radio sendiri untuk menghubungi pendengar dan menjalankan kajian jenis lagu yang diminati.
Selalunya, 100 pendengar diambil sebagai responden dalam kajian ini," katanya yang pernah bekerja di stesen Suria FM.
Cuba menjelaskan situasi dan pengalaman diri, KC berkata, hasil kaji selidik lagu popular yang dikumpul dimasukkan dalam format radio seperti yang dilaksanakan sekarang.
"Zaman saya dulu, tidak ada sistem format ini. Jika juruhebah tidak pilih, pihak pengurusan yang akan memberi lagu yang mahu diperdengarkan.
"Setiap hari, ada saja lagu yang saya putarkan untuk peminat mengikut cita rasa saya. Namun, ketika itu, tidak timbul isu pilih kasih pula. Semuanya berjalan lancar dan seimbang kerana kita tahu apa yang pendengar mahukan," katanya.
Tidak menafikan operasi stesen radio lebih berorientasikan perniagaan, KC berkata tidak hairanlah hasil kaji selidik dianggap sulit untuk didedahkan.
"Radio kini melalui fasa perniagaan dan bersaing dalam memberikan mutu penyampaian terbaik. Jadi, hasil kaji selidik itu memang wujud tetapi perlu dirahsiakan kerana ia adalah persaingan.
"Contohnya, stesen Sinar FM, tentunya memutarkan lagu yang lebih sesuai kepada sasaran pendengarnya dan Hot FM pula, sudah pasti sasaran pendengarnya adalah remaja.
"Jadi bagi saya, setiap stesen radio, mesti sudah tahu memilih lagu mengikut kesesuaian dan permintaan pendengar," katanya.
KC berkata, sudah tiba masanya artis tidak terlalu bergantung kepada stesen radio untuk memutarkan lagi mereka.
"Artis perlu ikut rentak stesen radio dan prihatin terhadap perkembangan serta jenis lagu yang menjadi pilihan stesen radio. Ini kerana itulah yang dimahukan peminat sebenarnya.
"Bagi saya, tiada isu stesen radio pilih kasih jika artis sendiri tidak melawan arus dan mengikut apa yang dimahukan peminat. Jangan bergantung pada stesen radio dan pelbagaikan promosi. Sekarang banyak cara boleh dilakukan untuk tujuan promosi. Artis boleh gunakan media baru seperti facebook mahupun Twitter mereka," katanya.