Adsense

Sabtu, 14 April 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Misteri terungkai

Posted: 13 Apr 2012 06:00 PM PDT

Hip

Carissa Putri mengakhiri teka-teki apabila memperkenalkan suaminya, Navies Abdullah Naif selepas bernikah pada 31 Mac lalu

SEORANG yang agak tertutup dalam membicarakan isu peribadinya, bintang yang melonjak popularitinya lewat filem Ayat-Ayat Cinta, Carissa Putri mengakhiri segala teka-teki dengan memperkenalkan suaminya, Navies Abdullah Naif kepada wartawan pada petang Sabtu lalu.

Berita mengenai aktres kelahiran Frankfurt, Jerman berusia 27 tahun itu bakal bernikah pernah menimbulkan keraguan dan tanda tanya kerana Carissa tidak pernah membuka mulut mengenainya. "Ini suami saya, Navies. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar begitu juga dengan upacara pernikahan. Navies seorang yang baik dan kacak, dialah lelaki yang menjadi suami saya," kata Carissa kepada wartawan pada sidang media di Kelab Bimasena, The Dharmawangsa Hotel, Jakarta Selatan, Sabtu lalu.

Pada majlis pernikahannya, Carissa menerima mas kahwin iaitu sepersalinan kelengkapan solat dan gelang emas putih sembilan gram dan 3.6 karat berlian.

Gelaran isteri tidak menggugat keinginan pemain watak Maria Girgis dalam filem yang diangkat daripada novel tulisan Habiburrahman El Shirazy itu untuk terus menekuni dunia lakonan.

Navies sendiri memberi kebebasan kepada isterinya untuk meneruskan minatnya, malah akan setia menyokong sesuatu yang sudah sebati dalam diri Carissa.
"Saya tidak akan membataskan kariernya, dia bebas untuk meneruskan apa yang diminatinya," kata Navies.

Ditanya mengenai ciri yang ada dalam diri Carissa yang membuat pintu hatinya untuk menerima wanita itu sebagai isteri, Navies selesa membiarkan soalan itu berlalu tanpa jawapan.

Pasangan pengantin baru itu bagaimanapun, masih belum menetapkan destinasi bulan madu mereka.
Carissa berkata, selesai majlis resepsi dia terikat dengan komitmen yang terlebih dulu dipersetujui membuatkan rencana bulan madu terpaksa ditangguhkan.

"Belum tahu lagi bila kami akan berbulan madu kerana selepas ini saya kembali sibuk dengan kerja. Mungkin bulan depan baru perkara itu akan dibincangkan," katanya.

Carissa berkata, dia dan suami mempunyai beberapa pilihan lokasi yang ingin dituju namun masih belum menetapkan destinasi yang pasti.

"Belum tahu lagi mahu ke mana kerana lokasi masih dalam perbincangan. Kami pun tidak mahu tergesa-gesa, selesaikan dulu urusan kerja dan hanya selepas itu, kami akan luangkan waktu untuk berbulan madu," katanya.

Turut dikenali sebagai model komersial, Carissa berkata, fokusnya ketika ini lebih terarah kepada promosi kempen iklan yang dijayakannya dan belum berkeinginan untuk kembali berlakon sinetron.

"Belum masanya kerana berlakon sinetron itu menyita waktu. Jika diberi pilihan saya lebih selesa berlakon di layar lebar tetapi saya tidak terus pantas menerimanya.

"Apa juga tawaran yang datang, saya akan mempertimbangkan dulu skrip dan jalan cerita. Tiada salah saya bersikap selektif," katanya mengakui lakonan menuntut kekuatan luar biasa kerana ada ketika penggambaran dijalankan tanpa cuti.

Pernah sakit kerana diet

PENAMPILAN Carissa yang sebelum ini agak cengkung selepas beberapa lama menyepikan diri daripada dunia hiburan mengejutkan banyak pihak.

Wajah yang dulu segar serta bertenaga seolah-olah tidak bermaya dan ketika ditanya, Carissa tidak menafikan dia pernah merana kerana mengamalkan diet yang silap.

"Memang saya mahu berdiet tetapi tidak pula saya sangka lama kelamaan berat badan semakin merosot. Serik dengan apa yang saya lalui, saya enggan berdiet lagi," katanya.

Carissa berkata, dia mengamalkan diet biasa selain memperbanyakkan aktiviti olahraga untuk memastikan tubuhnya sentiasa segar.

Namun, disebabkan pola pemakanan yang diambil kurang bersesuaian membuatkan tubuhnya lemah dan akhirnya dia jatuh sakit.

"Mungkin juga kerana saya sering bertangguh apabila tiba waktu makan, lama-kelamaan badan saya tidak mampu menghadapinya lagi lalu saya sakit," katanya.

Carissa berkata, dia tidak menyalahkan sesiapa dalam hal itu kerana keputusan untuk berdiet atas kemahuannya sendiri.

Sempat menerima nasihat keluarganya supaya tidak melakukan diet berlebihan tetapi semua itu tidak diendahkan kerana mahu mencapai sasaran berat yang ditetapkan.

"Ramai yang menegah kerana bimbang, jika jatuh sakit nanti tiada apa yang boleh mengubahnya. Saya tidak mahu diet lagi, malah sudah menjamah nasi.

"Alhamdulillah diet ketat itu membuatkan saya berjaya menurunkan berat badan hampir 10 kilogram dalam tempoh enam bulan.

"Saya tidak melakukannya secara drastik. Saya dapat merasakan perbezaan yang pasti ketika menyarung jeans kegemaran. Ia semakin longgar dan selesa digayakan," katanya.

Kebal digosip

Posted: 13 Apr 2012 05:56 PM PDT

Hip

KEPULANGANNYA ke Jakarta, Indonesia awal April lalu kembali menghembus luka kepada Sophia Latjuba apabila persoalan mengenai rumah tangganya yang berantakan berterusan dibangkitkan.

Semua itu bagaimanapun, tidak membekas di hati aktres kelahiran Berlin, Jerman itu yang mengambil pendirian tegas menolak untuk tidak melayan sebarang pertanyaan mengenai rumah tangganya.

"Kebenarannya bagaimana, lihat saja nanti," jawab Sophia pendek, enggan mengesahkan berita mengenai rumah tangganya dengan lelaki warga Amerika Syarikat (AS) Michael Anthoni Villarea yang dikatakan sudah berakhir. Berita perceraian hangat diperkatakan apabila pada Ogos tahun lalu, Michael menerusi akaun Twitter peribadinya mengumumkan perpisahannya dengan aktres berusia 41 tahun itu.

"Dalam kesedihan yang dalam, saya mengumumkan pernikahan kami akan berakhir. Perkara ini sudah dibincangkan bersama dan kami sepakat untuk mengakhirinya. Namun ketika ini, kami masih suami isteri," kata Michael.

Perkahwinan yang berjalan selama tujuh tahun itu dikatakan sulit untuk diselamatkan apabila Sophia dikatakan berlaku curang hingga menyebabkan rumah tangganya dan Michael goyang.

Sophia dan Michael bernikah pada 30 April 2005 di Gereja Anglican All Saints, Jakarta ketika bekas isteri Indra Lesmana itu sedang hamil lima bulan. Mereka dikurniakan sebagai cahaya mata perempuan, Manuella.
Percintaan mereka sempat menuai kontroversi kerana ketika itu Michael masih bergelar suami kepada Louisa Ibbotson yang diceraikan ketika sedang hamil.

"Bagaimana mungkin saya digelar ibu tunggal sedangkan bapa kepada anak saya masih ada. Sama ada saya berpisah atau sebaliknya, itu soal rumah tangga saya.

"Tidak penting untuk saya kongsi di sini," kata Sophia yang kembali ke Jakarta untuk menjayakan Konsert Chrisye 2012: Kidung Abadi di Gedung Nyi Ageng Serang, Kuningan, Jakarta Selatan pada 2 April lalu.

Pelakon Bilur-Bilur Penyesalan, Catatan Si Boy V dan Kuldesak itu menegaskan, hubungannya dan Michael masih berjalan baik.

"Michael akan datang ke sini dua minggu lagi untuk menjemput Manuella ke AS. Dia terpaksa pulang dulu kerana masih sekolah sedangkan saya pula terikat dengan jadual kerja.

"Saya sudah kebal digosip, malah saya tidak peduli dengan apa yang diperkatakan. Ia tidak membuat saya terganggu," katanya menolak dipanggil ibu tunggal kerana merasakan bekas suaminya masih memainkan peranan dalam pendidikan anak mereka.

Berita perceraian mereka hangat diperkatakan apabila Sophia yang sudah tiga tahun menetap di AS mengambil keputusan untuk pulang ke Indonesia, Oktober tahn lalu.

Bagaimanapun, Sophia sehingga hari ini masih bungkam dan enggan berterus terang mengenai perkara itu sebaliknya, selesa membiarkan ia menjadi teka teki umum.

Riak wajah yang tadi keruh beransur ceria apabila diajak berbicara mengenai kehidupannya di Los Angeles (LA). Biarpun tidak lagi aktif dengan aktiviti seni, namun masanya terisi dengan beberapa kegiatan bermanfaat lain.

Selain menghabiskan masa di rumah dengan dua cahaya matanya, Eva Celia, 20 dan Manuella, 6, Sophia juga memanfaatkan waktunya dengan mengajar yoga.

"Saya tidak mempunyai pembantu rumah di LA, jadi masa saya dihabiskan dengan menjaga anak selain mengajar yoga. Saya tidak janggal menetap di LA, malah berasa seperti dialu-alukan setiap kali pulang ke sana.

"Saya datang ke Jakarta berdua dengan Manuella kerana Eva terikat dengan kuliah. Dia mengambil jurusan pendidikan muzik dan memilih untuk tinggal di LA.

"Bakatnya terarah ke muzik, saya tidak pernah menghalang. Dia sudah betah dengan cuaca di sana. Eva tetap rapat dengan bapanya, malah setiap hari dia akan berbual dengan Indra menerusi skype.

"Kali terakhir dia pulang ke Jakarta pada sambutan Krismas lalu. Eva cukup merindui makanan di sini, dia cukup suka masakan yang pedas," katanya.

Biarpun selesa menetap di LA tetapi Sophia tidak membiarkan dua anaknya terlalu bebas hingga lupa asal usul mereka.

Katanya, sedikit sebanyak dia berusaha memberikan pendedahan mengenai budaya Indonesia kepada mereka malah cuba mengaitkannya dalam kehidupan seharian di sana.

"Manuella boleh bertutur dalam bahasa Indonesia, cuma tidak terlalu fasih. Sampai sekarang ketika mendidik mereka, saya akan menerapkan sedikit budaya Indonesia supaya tidak lupa kepada tanah kelahiran," katanya.

Mengakui berulang alik antara LA dan Jakarta bukan masalah yang besar baginya, Sophia berkata, minatnya terhadap dunia seni tidak pernah bernoktah.

Sophia berkata, tidak akan menolak jika ada yang berminat untuk menawarkan peluang rakaman begitu juga dengan lakonan.

"Saya ada menerima tawaran merakamkan single. Tiada masalah kerana jika tidak terikat dengan sebarang urusan kerja, saya akan pulang ke LA.

"Anak saya sekolah, masih memerlukan perhatian. Saya akan berada di Jakarta sehingga akhir April, jadi saya jalani hari demi hari di sini tanpa perlu memikir jauh," katanya.

Turut diajukan tawaran bermain filem, namun Sophia enggan mengulas lanjut kerana segala butiran mengenai perkara itu masih dalam perbincangan.

"Saya akan ke lokasi penggambaran akhir bulan ini tetapi masih banyak yang boleh diperkatakan. Kebarangkalian untuk kembali berlakon itu 80 peratus.

"Saya hanya berkesempatan bertemu penerbit dan pengarah selepas selesai konsert. Hanya selepas kontrak ditandatangani, baru saya akan bercerita mengenainya," kata Sophia yang mengaku ditawarkan watak utama.