Adsense

Rabu, 22 Februari 2012

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Cabaran cinta Shila dan Sharnaaz

Posted:

Cabaran cinta Shila dan Sharnaaz

Cabaran cinta Shila dan Sharnaaz

Oleh AIDA RIZMARIZA KAMARUDDIN
Gambar MOHD. AZIM ABD. RAHMAN


SHARNAAZ pilih Shila kerana sifat penyabar yang dimiliki gadis ini.


TIDAK seperti sesetengah artis yang suka mengelak atau lebih senang mendiamkan diri daripada mengulas mengenai cinta mereka, pasangan ini nyata sebaliknya.

Mereka kelihatan begitu romantis dan tidak menyembunyikan perasaan indah yang dirasai itu daripada mata umum. Malah kedua-duanya amat terbuka memperkatakan tentang hati dan perasaan masing-masing.

Tidak mahu berselindung dan amat memahami diri masing-masing sebagai seorang artis yang menjadi tumpuan, mereka mengakui lebih senang berterus terang mengenai hubungan masing-masing.

Kini mereka ibarat belangkas yang tidak boleh dipisahkan. Ke mana sahaja bersama andai ada masa terluang.

Namun bukan mudah bercinta atas tiket seorang artis. Cabaran itu kini dirasai oleh pasangan Shila Amzah, 22, dan Sharnaaz Ahmad, 27.

Masakan tidak, tatkala mereka berdua sedang enak diulik cinta, timbul isu hangat yang mengaitkan gaya romantis yang ditunjukkan pasangan ini.

Ada mendakwa cara mereka di hadapan kamera terlalu berani malah kemesraan Shila dan Sharnaaz di khalayak ramai juga mula dipersoalkan.

Shila atau nama sebenarnya Nur Shahila Amir Amzah tenang sahaja ketika diminta menjawab mengenai perkara tersebut.

Tidak mahu cepat melatah, tegas Shila, bukan niatnya untuk memulakan sebarang kegusaran di hati peminat.

Bagi anak kepada penyanyi popular tahun 1980-an, N.D. Lala itu, dia hanya mahu menjadi dirinya sendiri.

"Secara jujurnya kami berdua tahu akan batas yang perlu kami patuhi sebagai anak serta artis.

"Jadi, sepatutnya tidak timbul isu ini kerana peminat Shila sendiri sebenarnya tidak pernah menyuarakan rasa tidak senang mereka di atas kemesraan yang kami pamerkan," katanya ketika ditemui pada majlis santai telefilem Patah Seribu lakonannya bersama Sharnaaz.

Bagaimanapun kata Shila, dalam mendapatkan kepercayaan keluarga dan peminat terhadap hubungannya dengan pelakon tersebut, dia bersedia untuk menerima sebarang teguran dan nasihat.

Ini kerana, bagi penyanyi muda itu, tiada lain yang dimahukan selain yang terbaik untuk sebuah hubungan yang masih mentah ini.

"Jika ada yang tidak senang dengan hubungan kami, saya minta maaf.

"Mungkin dengan teguran serta nasihat yang diberikan kami berdua akan mendapat hubungan yang direstui," tambahnya.

Mengharungi kehidupan sebagai seorang penyanyi sejak berumur 10 tahun, bagi Shila, pengalaman selama 12 tahun berada dalam dunia hiburan banyak mengajarnya untuk menjadi seorang yang jujur.

"Bukan mudah sebenarnya untuk menjalinkan hubungan ini, tambahan pula dengan gelaran yang dipegang kami berdua.

"Bagaimanapun membawa gelaran sebagai seorang artis tidak bermakna hubungan ini harus dirahsiakan.

"Saya percaya saya juga milik peminat dan mereka mempunyai hak untuk mengetahui mengenai hubungan ini," katanya.

Keluarga jadi landasan

Menurut Shila, seperti lazim seorang insan, dia juga ingin merasai kehangatan sebuah percintaan seperti orang lain biarpun dirinya bergelar artis dan dikenali ramai.

Namun cara dia menghargai cinta pertamanya ini sedikit berbeza seperti orang lain apabila keluarga sentiasa menjadi landasan untuk memastikan kesucian hubungan tersebut.

"Kami tidak pernah keluar berdua bersama. Selalunya saya akan ditemani sama ada oleh ibu atau adik saya.

"Mungkin agak janggal pada yang tidak biasa. Namun bagi saya sendiri, ia merupakan cara terbaik untuk kami berdua malah Sharnaaz sendiri selesa dengan permintaan ini," jelasnya.

Ditanya keistimewaan yang terdapat pada lelaki pilihannya itu, Shila memberitahu, walaupun masing-masing mengenali di antara satu sama lain sejak dua tahun lalu namun dia dan Sharnaaz hanya mula bercinta sejak lima bulan lepas.

"Satu sikapnya yang membuatkan saya tertarik kepada Sharnaaz adalah cara dia menghormati keluarga saya.

"Selain itu Sharnaaz juga melalui pandangan saya adalah seorang yang bertanggungjawab bukan sahaja terhadap dirinya tetapi juga cara dia menghargai hubungan kami berdua," jelasnya.

Bukan cari populariti

Mempunyai impian untuk bergelar pelakon sejak kecil, kata Sharnaaz, dia sebenarnya diminta oleh ayahnya untuk menghabiskan pengajian terlebih dahulu sebelum boleh mengejar cita-citanya itu.

"Bagi menghormati permintaan ayah hanya selepas mendapat ijazah dalam bidang Logistik dari Kolej Olympia, Kuala Lumpur baru saya berjinak-jinak dengan dunia lakonan.

"Walaupun bermula agak lewat saya bersyukur dengan peluang yang diberikan kepada saya malah sehingga kini saya sebenarnya masih di dalam proses pembelajaran bagi memantapkan teknik lakonan saya," katanya yang sering menimba ilmu daripada rakan pelakon yang lebih senior.

Mempunyai pengalaman berkerja dalam dunia perbankan, cari gali minyak dan hartanah, menurut Sharnaaz dia sebenarnya amat tertarik dengan bidang professional sebelum memilih untuk terjun ke dalam dunia lakonan.

"Saya sebenarnya suka mencari pengalaman dan sebab itu saya tertarik untuk berada di dalam dunia professional, walaupun tidak lama ia banyak membantu saya.

"Sebenarnya tujuan saya berada di dalam dunia lakonan bukanlah untuk mencari populariti semata-mata ini kerana apa yang paling penting untuk saya adalah untuk mengetengahkan bakat yang dimiliki saya," katanya.

Bergelar pelakon

Sementara itu Shila pula yang julung kali melangkah ke dunia lakonan melalui telefilem Patah Seribu arahan Michael Ang memberitahu agak gementar dan gusar dengan kemampuan dirinya.

Namun sokongan oleh para pelakon yang menjayakan telefilem tersebut serta Michael telah memudahkan percubaan kali pertamanya itu.

"Selama 12 tahun berada dalam industri, ini kali pertama saya bergelar seorang pelakon.

"Pada mulanya saya agak takut. Itulah pertama kali memegang skrip. Namun lama kelamaan ia menjadi mudah apabila mendapat bantuan dari Michael sendiri," katanya.

Masih tidak pasti apakah akan terus aktif dalam dunia lakonan, menurut Shila, buat masa ini dia lebih senang memberi tumpuan kepada bidang nyanyian.

Malah dia percaya, tahun ini bakal menjanjikan sesuatu yang lebih manis untuk dirinya sebagai seorang penyanyi.

"Tahun ini kalau boleh saya mahu menumpukan perhatian kepada bidang nyanyian dahulu. Namun saya juga tidak akan meminggirkan dunia lakonan yang baru saya ceburi ini.

"Semuanya terpulang kepada kemampuan saya kerana saya tidak mahu hilang fokus. Dan antara impian utama saya untuk tahun ini adalah untuk muncul dengan album baru.

"Tentu sahaja album ini sesuatu yang amat istimewa kerana saya yang akan menulis semua lagu-lagu yang terkandung dalam album ini nanti," katanya yang baru menjulang trofi Naib Juara Anugerah Juara Lagu ke-26 (AJL26) bersama trio 3Suara menerusi lagu Beribu Sesalan yang didendangkan bersama Ning Baizura dan Jaclyn Victor.

Nurul mengintai peluang

Posted:

Nurul mengintai peluang

Nurul mengintai peluang

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar JEFFRI IRAN


FILEM Chantek merupakan platform untuk Nurul Ekasari mencipta nama di Malaysia.


NAMANYA mungkin masih terlalu hijau dalam lapangan seni namun penampilan pertama Nurul Ekasari Rosihan Anwar dalam filem tempatan, Chantek nyata tidak menghampakan.

Ramai yang memuji lakonan gadis dari seberang ini dan menganggap watak Chantek dalam filem itu amat bersesuaian dengan dirinya.

Nyata, pengarah dan hero filem tersebut, Pierre Andre tidak salah memilih pasangan lakonannya itu yang dicari hingga ke Indonesia.

Siapa menyangka, gadis yang baru berjinak-jinak dalam dunia lakonan ini berjaya menambat hati Pierra biarpun khabarnya ada nama-nama popular dalam seni lakon seberang yang turut datang mencuba nasib dalam uji bakat untuk filem tersebut.

Kini bakat Nurul Ekasari yang mesra disapa Nurul ini mulai mendapat perhatian pengarah dan produser tempatan untuk berlakon dalam produk keluaran mereka.

Mengakui teruja dengan penerimaan kelompok penggiat seni di negara ini, kata anak sulung daripada tiga beradik itu, dia juga tidak kisah jika perlu menetap lebih lama di negara ini demi menggapai cita-cita dalam dunia lakonan.

Nurul Ekasari yang menetap di Jakarta Timur itu berkata, dia sudah bersedia untuk berpindah dan menetap di Malaysia sekiranya mendapat tawaran berlakon di sini.

"Kalau ada tawaran yang menarik, sudah tentu saya terima. Bagi saya rezeki ada di mana-mana. Jika di Malaysia mampu memberi rezeki kepada saya, sudah tentu saya bersedia.

"Mungkin bila saya berjauhan dengan keluarga dan merantau bersendirian, saya akan menjadi lebih matang," jelasnya tanpa ragu-ragu.

Bagaimanapun, Nurul Ekasari mengakui bahawa dia amat merindui keluarganya sepanjang dua minggu berada di negara ini ketika penggamabaran dan sesi promosi filem tersebut.

Namun tegas gadis berusia 24 tahun ini, perasaan itu bukan sesuatu yang dapat mematahkan semangatnya demi memastikan kejayaan dalam dunia lakonan yang diminatinya.

Justeru, kata Nurul Ekasari, dia kini lega kerana filem sulung lakonannya dalam Chantek mendapat reaksi positif daripada penonton di negara ini.

"Nyata pengorbanan saya itu berbaloi," katanya sambil tersenyum manja.

Lebih senang berbicara soal kerjaya, Nurul Ekasari juga agak berat mulut untuk bercerita soal hati dan perasaan.

Namun dia tidak pula menunjukkan reaksi kurang senang apabila soal cinta diajukan kepadanya sebaliknya melemparkan senyuman paling manis tanpa memberikan sebarang komen.

Tetapi daripada gerak tubuhnya dapat disimpulkan bahawa gadis manis itu sudah pun mempunyai teman lelaki istimewa dan kini sedang berbahagia dengan seseorang.