Adsense

Rabu, 8 Februari 2012

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Kebebasan Fara ada batas

Posted:

Kebebasan Fara ada batas

Kebebasan Fara ada batas

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar WAHIDIN SALIM


Fara bersama sahabat baiknya, Darling.


SECARA rasmi, Fara Fauzana bertugas sebagai penyampai di radio Hot FM, dan semua sedia maklum akan hal itu.

Bagaimanapun wajahnya amat mudah dilihat di mana-mana saja, pada bila-bila masa, seolah-olah selebriti ini tidak terikat dengan satu majikan secara langsung.

Itulah tuah dan istimewanya seorang Farah Fauzana Mohd. Fadzil.

Menurut Fara, biarpun sibuk sebagai penyiar di radio Hot FM, dia bebas melakukan tugasan lain seperti berlakon atau mengacara tanpa sebarang masalah.

Pada setiap Isnin hingga Jumaat, dia memulakan tugasan di konti untuk segmen HotFM Krew, bermula pukul 6 pagi hingga 11 pagi.

Selain tugasan harian sebagai penyampai, Fara memperuntukan hari Selasa dan Rabu untuk rakaman rancangan Nona di TV3.

Menurut Fara, dia begitu bertuah apabila sepanjang bekerja di stesen radio tersebut, tidak pernah dihalang untuk mengembangkan bakat ke peringkat lebih jauh.

"Bukan Fara seorang, sebaliknya pihak pengurusan memang tidak pernah menyekat mana-mana kakitangan yang ingin mengembangkan bakat masing-masing.

"Boleh dikatakan, kebanyakan penyiar Hot FM ada tugasan sampingan lain mengikut minat dan rezeki masing-masing. Kami bebas melakukan tugasan lain, asalkan memaklumkan kepada pihak pengurusan.

"Selagi tugasan di stesen tidak terganggu, saya bebas untuk buat apa sahaja. Selalunya, saya terima sesuatu pekerjaan itu jika pihak di sana boleh mengikut jadual kerja saya," katanya.

Biarpun perlu melakukan banyak kerja dalam satu tempoh, namun dia gembira dan segala jadual kerja dan temu janjinya diatur oleh pembantu yang juga anak saudaranya sendiri yang mesra disapa, Zul.

Demi teman baik

SEMENTARA itu, persahabatan sejati antara Fara Fauzana dengan Nasreen Ngasri atau Darling adalah di antara punca kenapa penyiar radio Hot FM itu sanggup berlakon sitkom Antara Kita.

Kesibukan yang sedia ada ternyata bukan halangan buat Fara dalam usaha menjaga hati seorang teman baik.

Kata Fara, dia bukan setakat mengenali Darling, malah turut mengenali seluruh keluarga pelakon dan penerbit tersebut.

"Kalau ikutkan jadual kerja, memang padat macam tidak ada ruang untuk saya bergerak. Tapi semua itu saya tolak tepi apabila Darling minta tolong.

"Nak tolak pun berat, sebab kami sudah kenal lama. Dulu Darling juga yang tawar saya berlakon drama Gadis Cuci. Lagipun penggambaran Antara Kita tidak menganggu waktu kerja, cuma saya kena kerja lebih sikit daripada biasa," katanya.

Dalam drama itu Fara berlakon sebagai Nurul Amani yang berusia dalam lingkungan 20-an.

Katanya, watak sebagai anak sulung kepada Pak Adman, lakonan Zaibo tidak susah kerana Nurul seorang yang happy go lucky seperti dirinya.

"Ini juga pertama kali saya berlakon dengan Zaibo. Kami bukan sekadar berlakon sebagai anak dan bapa, tapi saya juga banyak mendapat tunjuk ajar dan nasihat daripadanya," katanya yang akan muncul dalam filem Cinta Kura-Kura pada 1 Mac ini di pawagam.

Lawak Abon setaraf Hollywood?

Posted:

Lawak Abon setaraf Hollywood?

Lawak Abon setaraf Hollywood?

Oleh KHADIJAH IBRAHIM


OSBON menanti kehadiran penonton di Istana budaya, malam esok dalam persembahan lawak ke der?


SEPANJANG Abon dikenali sebagai pelawak menerusi sitkom Kampung Seri Wangi pada tahun 1983 hingga kini, tiada apa yang lebih membanggakannya sehinggalah dia mendapat pujian daripada seorang peminat baru-baru ini.

Abon amat terharu apabila seorang peminat dari Melbourne, Australia datang kepadanya dan melabelkan lawaknya setaraf pelawak Hollywood sewaktu menonton persembahan Lawak Ke Der? Jumaat lalu.

Katanya, ahli perniagaan berkenaan mula melihat aksinya sewaktu dia mengacara persembahan Konsert Pop Yeh-Yeh 60-an ketika pulang bercuti di tanah air.

"Saya kenal dia sebagai Datuk Alim. Dia sudah lama menetap di Australia dan datang ke sini untuk tonton konsert Pop Yeh Yeh. Dia sekali lagi kembali ke Malaysia bersama-sama keluarga semata-mata untuk melihat saya dalam Lawak Ke Der?

"Pada 3 Februari itu, dia dan isteri sanggup tunggu saya di Istana Budaya sehingga saya selesai segala urusan. Dia tidak sangka pelawak tempatan juga berkualiti. Lawak saya setaraf pelawak Hollywood, kata Datuk Alim, " ceritanya.

Jelas Abon, dia cukup terharu apabila mendengar ucapan tahniah daripada orang luar yang tidak pernah terdedah dengan dunia hiburan tempatan.

Kata-kata ikhlas daripada peminat berkenaan menyuntik semangatnya untuk mengadakan persembahan yang lebih menarik pada malam esok untuk persembahan Lawak Ke Der?.

Kata bapa kepada empat orang anak itu, kumpulan Osbon tidak akan memberi persembahan yang sama kerana mereka amat menitik beratkan soal kepuasan penonton.

"Ingat senangkah nak buat orang ketawa? Tambahan pula yang datang kena bayar dan kita pula menjadi tumpuan. Jadi sebagai tanda penghargaan kepada orang ramai yang sanggup mengeluarkan wang untuk menonton kami, sudah pasti Osbon memberi yang terbaik.

"Jumaat ini tak tahulah nak bawa apa lagi atas pentas. Kalau minggu lalu, bawa teksi Os, kali ini tak pasti lagi. Apa pun corak persembahan kami berbeza dari minggu lalu, mahupun daripada program Maharaja Lawak," jelasnya terperinci.

Abon atau nama sebenarnya Shahrizan Ahmad, 52, berkata, Lawak Ke Der? terbitan Istana Budaya (IB) dan RG Enterprise, bukan sahaja memberi peluang kepada para pelawak tanah air menunjukkan bakat, malah mengangkat martabat mereka ke depan.

Pertunjukan lawak itu turut dijayakan oleh Afdlin Shauki, Harun Salim Bachik, Nabil, Johan dan Zizan Raja Lawak serta Harith Iskander.