Adsense

Jumaat, 10 Februari 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Tayang karakter sendiri

Posted: 09 Feb 2012 04:30 AM PST

PETANG itu, sesi fotografi yang diaturkan menemukan dua pengacara muda ini mengundang gelak tawa. Reza Mohamed yang memang terkenal dengan sikap 'gila-gila' tidak lekang mengusik Iesya Toh. Namun, peribadi dan karakter selamba Iesya membuatkan setiap usikan Reza itu menjadi sesuatu yang disukainya.

Kebetulan mereka mengendalikan program baru Pilih Kasih (PK) bersama, lantas keserasian dan persefahaman yang ada antara mereka jelas tergambar.

Reza buat kali ketiga mengacarakan Pentas PK yang menjadi gelanggang utama pertaruhan 16 peserta tahun ini dan Iesya pula diberi kepercayaan sekali lagi mengacarakan sebuah program baru, Zoom PK.

Pertama kali menembusi gawang komersial yang mana memperkenalkan wajahnya sebaris Reza yang lebih popular daripadanya membuatkan Iesya atau nama sebenarnya Nor Iesyatirradiah Sanny Toh melihat rancangan itu sebagai sesuatu yang positif.


Jelas Iesya yang juga pengacara Selamat Pagi Malaysia (SPM) di RTM1 dan Ping! di saluran TVi (Astro 180), kali kedua mengendalikan PK membuatkannya yakin untuk terus mencatur langkah ke fasa yang lebih tinggi.


"Meskipun kurang publisiti dan baru berusia 28 tahun, saya sebenarnya sudah lebih lapan tahun terbabit dalam dunia penyiaran selaku pengacara SPM. Namun, adat dunia seni yang begitu menuntut nilai komersial dan ruang populariti, lantas saya akur akan senario yang mana nama dan wajah saya tidak begitu dikenali.

"Bagaimanapun, saya berharap agar kali kedua mengendalikan PK ini membuka peluang untuk saya menyelinap ke depan. Alhamdulillah rezeki dan ruang itu diberikan kepada saya oleh pihak Suhan Movies dan RTM sendiri.

"Ia sebuah program baru yang akan menjejaki peserta yang terdahulu selain mendekati kesemua tenaga pengajar dan keadaan di balik tabir produksi," katanya.

Tambah Iesya, tugas barunya itu mencerminkan satu sisi lain daripada penampilan kebiasaannya yang mana dirinya lebih luas menterjemah ekspresi dan keperibadian diri.

"Lapan tahun mengendalikan SPM, saya terikat dengan personaliti seorang penyampai program bual bicara yang lebih serius. Namun menerusi Zoom PK, saya berpeluang menayangkan karakter sendiri yang mana lebih bebas dalam menyusun kata, lenggok penyampaian di depan kamera dan paling penting, pemakaian saya jauh lebih 'ranggi'.

"Saya mengharapkan agar peminat dan mereka yang mengikuti perkembangan kerjaya saya sejak di SPM akan terus menyokong kerana ini satu lagi kayu ukur yang melihat sejauh mana kemampuan saya sebagai pengantara," katanya.

Usik Reza atau nama sebenarnya Syaiful Reza Mohamed, penonton dapat melihat kelainan pada Iesya yang mana sebelum ini begitu anggun mengacarakan SPM kini sudah berubah gaya 360 darjah menjadi seorang gadis periang!

Bagaimanapun, pengalaman mengacarakan PK musim pertama lagi bersama Raja Azura dan kemudiannya seorang diri tahun lalu dan juga musim ketiga ini membuatkan Reza juga bekas bintang kelahiran Akademi Fantasia 3 (AF3) ini berasa selesa bersama PK.

Menurutnya yang menyifatkan PK sebagai sebuah program realiti terbaik dalam mencungkil bakat seni lakon, kali ketiga di pentas yang sama akan menguji kemampuannya bagi memberikan sesuatu yang berlainan kepada penonton.

"Alhamdulillah pihak produksi masih lagi meletak kepercayaan kepada saya untuk menggalas tanggungjawab selaku pengacara. Ikhlas cakap, ia memberikan satu pengalaman luar biasa sepanjang mengendalikan program ini kerana ia begitu dekat dengan jiwa saya. mana tidaknya, selain idea dan konsepnya adalah asal daripada Rosyam sendiri, keseluruhan keluarga produksi, tenaga pengajar dan peserta sendiri begitu akrab bagai sebuah keluarga besar.

"Kali ketiga berdiri di pentas yang sama pastinya menguji kredibiliti saya mencari kelainan dalam terus menghiburkan penonton selain mengikat perhatian mereka untuk kekal setia ke akhir rancangan. Itu bukanlah satu tugas yang mudah sebaliknya ia menuntut pengamatan dan komitmen yang tinggi. Lantas saya sudah pun membuat sedikit persediaan bagi mencari formula baru kali ini.

"Insya-Allah saya berharap agar peminat terus setia menyokong saya dan tidak terlepas peluang menyaksikan program ini setiap minggu nanti," katanya.

Pengacara yang keletah dan lucu ini mengambil keputusan meninggalkan konti Era FM yang sudah enam tahun dipegangnya. Jelasnya, dalam perjuangan mengejar sesuatu, kita harus berkorban meninggalkan sesuatu agar fokus dan perhatian itu tidak terusik hingga menjejaskan kualiti.

"Memang saya sedih ketika meninggalkan Era kerana itulah permulaan saya dalam lapangan seni. Tawaran menduduki kerusi di dalam konti Era memang menjadi satu laluan terbaik untuk kekal dalam dunia seni selepas AF. Alhamdulillah, saya bersyukur dengan peluang yang diberi selama enam tahun di situ. Namun, bagi terus mengejar apa yang saya impikan, saya harus membuat keputusan walaupun berat di hati.

"Saya memang memerlukan sepenuh perhatian bagi menumpukan kepada beberapa kerja lain termasuk menguruskan syarikat sendiri, Patung Studio selain mengacarakan beberapa program televisyen lain. Kini, saya punya lebih masa bagi menyusun langkah dalam membina empayar sendiri.

"Patung Studio menyediakan kelas tarian, lakonan dan beberapa kelas lain termasuk vokal dan menyediakan studio juga kian berkembang. Kerjasama dengan sahabat baik, Sufie Abu Bakar dalam membina nama dan pengurusan Patung Studio akhirnya membuahkan hasil. Saya berbangga dan gembira atas usaha dan penat lelah selama ini," katanya lagi.

Trivia Iesya Toh

  • Berdarah campuran Melayu, Arab, Cina dan Thailand
  • Pernah menjadi Juara Puteri Wilayah Persekutuan, Juara Idola Remaja, Juara Gemersik, Juara Suara Merdeka, Bintang Sensasi Menara Kuala Lumpur, Bintang Radio Malaysia Johor, Juara Pepsi & Media Hiburan, Juara Bintang Emas Johor dan Juara Talentime
  • Berlakon filem Tangkai Jering, I Know What U Did Last Raya dan Potret Mistik
  • Anak sulung tiga beradik
  • Popular sebagai penyanyi di Singapura
  • Berlakon drama TV termasuk Tarian Melayu Terakhir, Simbiosis, Suara Hati

    Trivia Reza

  • Lahir di Kampung Dato, Sibu, Sarawak pada 25 Ogos 1978
  • Mulakan kerjaya pada 2006 sebagai penyampai di Radio Era
  • Sebelum menyertai penyiaran, Reza seorang penari, penyanyi di hotel dan kelab pada tahun 1998
  • Pada 2006, berlakon filem Malaikat Maut arahan Bade Hj Azmi
  • Pada 2008, mengacara program Kelab Pop
  • Kini, menguruskan syarikat sendiri, Patung Studio.


  • Tugas konti mulai Isnin

    Posted: 09 Feb 2012 04:20 AM PST

    KHABAR angin mengenai Sarimah Ibrahim akan bergelar penyampai radio bukan rahsia lagi. Biarpun keberatan untuk menyatakan nama stesen, tetapi daripada sumber rapat dengannya, mengesahkan Sarimah akan bertugas di Red FM bermula 13 Februari ini.

    Ketika ditemui di Kuching, Sarawak, baru-baru ini, bekas pengacara Akademi Fantasia (AF) ini tidak menafikan perasaan teruja untuk ke kembali ke konti radio selepas menimba pengalaman selama empat bulan di Era FM sebelum ini.

    "Isnin ini bermulalah cabaran terbesar saya, sebab tanggungjawabnya juga besar.
    Kali ini saya bertugas untuk siaran pagi, tapi bukan dengan rangkaian AMP atau Media Prima. Saya memilih stesen ini kerana ia mempunyai potensi besar untuk saya dan dipasangkan pula dengan kawan-kawan yang berpengalaman dalam radio.

    "Cabaran sebab tugas saya untuk menarik lebih pendengar Melayu mendengar siaran radio Inggeris. Memang sangat besar bagi saya dan juga penerbit. Buat masa ini, biarlah khabar angin itu keluar daripada mulut orang lain, bukan saya. Tunggu saja pengumumannya nanti.

    "Tapi apa yang boleh saya katakan, sebagai penyampai radio ini bagaikan suatu 'kepulangan' untuk saya mengendalikan program berbahasa Inggeris sejak The Biggest Loser. Sebab selama ini saya banyak diberikan program dalam bahasa Melayu," katanya yang seperti biasa ramah bersembang.

    Kesungguhannya untuk kembali menjawat tugas penyampai radio, menurut Sarimah juga untuk membolehkannya melakukan penjenamaan semula dirinya dan dalam masa yang sama sebagai mempromosikan syarikatnya, Sarimah Sdn Bhd yang mengendalikan produksi dan pengurusan acara.

    Sarimah yang ditemui ketika sesi uji bakat On Air bersama Aznil Nawawi dan Suhaimi Sulaiman di Bumi Kenyalang itu turut memberitahu yang dia baru meminta geran daripada kerajaan untuk menerbitkan dokumentari 90 minit yang memfokuskan kesihatan mental di Malaysia serta perbandingannya dengan negara rantau Asia.

    "Saya mendapat bantuan daripada Universiti Help dalam usaha penerbitan dan penyelidikan mengenai mentaliti manusia. Setakat ini saya sudah siapkan sebuah buku panduan bagaimana mengatasi tekanan dalam kehidupan.

    "Saya sudah membuat kajian berkaitan psikologi ini sejak 10 tahun lalu dan untungnya, profesor saya juga membantu projek ini. Bagaimanapun, buku panduan itu masih belum bertajuk dan dikeluarkan lima enam bulan dari sekarang. Saya buat dalam dua versi - Melayu dan Inggeris," katanya.

    Daripada buku panduan itu kata Sarimah, dia boleh menulis lebih banyak topik yang berkaitan dengan tekanan yang dihadapi manusia. Malah daripada kajian dan pengamatannya selama ini, kes seperti penderaan anak, pembuangan bayi dan bunuh diri antara yang disebabkan oleh tekanan.

    "Saya mahu membantu memberi kesedaran mengenai perkara ini kerana ramai dalam kalangan kita yang ambil lewa, walhal ia amat penting untuk kehidupan yang lebih sihat dan bermakna.

    "Sebab itu saya rasakan yang radio adalah jalan terbaik untuk saya merealisasikan hal ini dan berkongsi dengan pendengar masalah-masalah mereka," katanya.

    Secara peribadi, Sarimah mengharapkan pihak kerajaan memperuntukkan lebih bajet untuk mengatasi tekanan dalam kalangan rakyat Malaysia. Tekanan katanya, akan mendorong kepada sakit jiwa dan mental.

    "Ramai pesakit jiwa yang saya jumpa termasuk kawan-kawan ada masalah tekanan.
    Ada kes bunuh diri, seorang lelaki yang mengalami kemurungan sejak kecil akibat didera bapa sendiri. Apabila dewasa, dia terbabit dengan dadah dan berkahwin cerai. Anak-anak dia pula menjadi mangsa dera sehingga dia sendiri membunuh diri.

    "Ini baru satu dua kes dan banyak lagi yang lebih kurang sama, semuanya berpunca daripada tekanan. Dengan bertugas di konti radio ini, insya-Allah saya mencadangkan kepada penerbit membuat satu segmen, memberi ruang kepada pendengar membuat panggilan meluahkan atau aduan," katanya.