Adsense

Sabtu, 10 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Bila artis tak datang majlis

Posted:

Bila artis tak datang majlis

Bila artis tak datang majlis


NORISH KARMAN


BARU-baru, teman Joyah ke sidang akhbar penganjuran sebuah teater sempena Festival Monodrama 2011 di Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur. Cuaca hujan masa itu tapi digagahkan juga ke tempat berprestij di Jalan Tun Razak yang terkenal dengan kawasan jammed.

Bagaimanapun, bila dah sampai, darah teman Joyah yang membara itu bertambah mendidih bila dikejutkan dengan berita daripada penganjur yang ketiga-tiga artis terlibat dalam teater itu iaitu Norish Karman, Misha Omar dan Yasmin Hamid tak dapat datang.

Teman Joyah itu kecewalah, penat memandu ke IB tak habis lagi ditambah bengang sebab artis tak datang majlis.

Buat apa wartawan datang sedangkan tak ada artis yang hendak ditemuramah? Mestilah ada banyak soalan yang hendak ditanya tentang persiapan sebelum lakonan dan macam-macam lagilah.

Kemudian pula itu, tiga artis yang terlibat dalam teater tu bukan calang-calang orang, semuanya top dan banyak peminat!

Bila tak datang ke sidang akhbar, jadi macam ada sesuatu nak disembunyikan. Tapi kalau pun seorang saja artis yang bermasalah dalam teater tu, yang ada cerita kontroversi tersendiri, takkan lagi dua orang artis tu tak boleh datang mewakili kawan lagi seorang tu!

Joyah yakin, takkan lah tiga-tiga artis yang dah berpuluh-puluh berlakon drama dan filem ni sengaja buat hal. Joyah pun kenal dengan mereka.

Tapi apa yang Joyah tak faham, kenapa mereka tak paham lagi kerja wartawan yang selama mencari artis untuk dapatkan berita.

Kalau tak nak datang sekali pun, jangan cakap nak datang pada penganjur yang selalunya tempat rujukan para wartawan. Sebab penganjur selalunya nak suruh wartawan ni datang cover majlis dia dan bila semua wartawan dah sampai, tiba-tiba kata artis tak ada. Rasa macam ada konspirasi pula.

Kes artis tak datang sidang akhbar ni kalau ditanya kepada pihak penganjur biasanya alasan klise keluar: "Maaf ye, semua artis tak dapat datang sebab masing-masing ada jadual shooting. Saat-saat akhir terpaksa batal datang ke PC sebab dah terikat dengan komitmen lain."

Alahai... sedangkan semua tahu yang artis adalah penting pada sidang akhbar itu. Tak apalah, lepas ini penganjur di luar sana kena pastikan surat jemputan itu hanya tercatat nama artis yang sudi nak datang saja. Senang wartawan nak tapis siapa artis yang betul-betul 'ikhlas' dalam industri ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Kemelut Ombak Rindu

Posted:

Kemelut Ombak Rindu

Kemelut Ombak Rindu

SEBENARNYA Joyah gembira dengan perkembangan filem Ombak Rindu yang disifatkan sebagai fenomena ketika ini. Banyak orang yang dah pergi menonton sibuk memberitahu filem tersebut memang benar-benar meresap ke dalam jiwa mereka.

Dari satu sudut Joyah memang gembira. Dah lama rasanya tak ada fenomena yang berlaku macam ni. Kalau dulu filem Hantu Kak Limah Balik Rumah pun, situasinya agak sama dengan apa yang berlaku pada Ombak Rindu.

Lantas menyebabkan ramai yang pergi menonton buat kali kedua walaupun kedua-dua genre ini memang berbeza. Yang akan jadi masalah kalau penonton ke panggung tetapi apabila mereka pulang masing-masing senyap. Itu bahaya.

Tapi dalam orang seronok memperkatakan Ombak Rindu begitu meruntun jiwa, tiba-tiba penulis novel berkenaan mula buka mulut tentang isu bayaran. Soal bayaran ni memang sensitif.

Apa yang diungkit oleh Fauziah Ashari mungkin ada asasnya. Tapi kenapa baru sekarang nak ungkit semua itu? Kenapa bila filem berkenaan kutip lebih RM5 juta, baru Fauziah nak cakap soal bayaran.

Seharusnya daripada awal lagi Fauziah perlu tahu perkara ini. Yang menjadi masalah kenapa dalam kontrak dulu tak disebut syarat-syarat yang perlu dipatuhi oleh penerbit filem sekiranya naskhah itu berjaya atau sebaliknya? Itu hak mereka.

Ini yang menjadi kemusykilan Joyah. Joyah juga tidak berpihak kepada penerbit filem tersebut. Kalau sudah dapat berjuta-juta apa kata mereka berbincang secara baik dalam menyelesaikan kemelut yang melanda ini.

Nasihat Joyah kepada mana-mana penulis yang hebat agar lebih peka dalam soal macam ni. Ini bukan pertama kali berlaku.

Full content generated by Get Full RSS.