Adsense

Selasa, 4 Oktober 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Nafi himpit Fasha

Posted: 03 Oct 2011 04:25 PM PDT

Hip

Cinta Elysa buka ruang Johan beraksi di sisi pelakon pujaan

LIMA bulan lalu, ketika jejaka ini muncul bersama dua lagi rakannya menghiasi muka depan ruangan Hip, mungkin tidak ramai yang mempedulikan kehadirannya dalam kancah seni. Waktu itu, dia hanyalah pelakon pembantu dalam drama bersiri Juvana terbitan Filmscape Sdn Bhd.

Benar bak kata pepatah, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Tidak sampai pun lima bulan membabitkan diri secara serius sebagai pelakon, nama Johan Ariff As'ari, 25, mula meniti di bibir peminat, terutama wanita. Sikap ganasnya sebagai Botak dalam drama Juvana cukup meninggalkan kesan dalam hati penonton. Kini, hati peminat sekali lagi terkesan dengan lakonannya sebagai Aril dalam drama Cinta Elysa.

Baru setahun jagung dalam dunia lakonan, Johan sudah pun mendapat kepercayaan penerbit untuk mendukung watak utama, malah dia juga amat beruntung apabila berpeluang beraksi di sisi pelakon hebat seperti Datuk Jalaluddin Hassan, Eman Manan dan Fasha Sandha.

Kali pertama menemubualnya dulu, Johan seorang yang lurus dan jujur. Ketika temu bual terbaru ini dilakukan pun, sikapnya masih sama seperti dulu. Namun anak muda ini turut melahirkan kebimbangan tidak mampu mengekalkan sikap sedemikian satu hari kelak.

"Alhamdulillah selepas Juvana tamat, saya mendapat beberapa tawaran daripada stesen televisyen dan produksi lain. Hendak katakan banyak, tidaklah juga, tetapi Allah mempermudahkan perjalanan saya.
"Dapat berlakon di samping pelakon yang ada nama dan muncul pula pada waktu perdana adalah satu kurniaan rezeki yang tidak saya sangka-sangka. Apabila Allah memberi rezeki, saya percaya dia tidak memilih siapa kita. Walau apapun, rezeki dalam bidang lakonan tetap halal sekiranya kita berniat dalam hati tujuan berlakon adalah untuk berdakwah.

"Contohnya, jika peminat melihat lakonan saya, kemudian terdetik di hati mereka tidak mahu melakukan perkara sama seperti saya lakukan, itu sudah menjadi satu dakwah," katanya yang tidak sangka dapat berlakon di samping pelakon yang cukup diminatinya, Fasha.

Dipertemukan dalam drama Cinta Elysa yang menemui penonton setiap Selasa, nyata merapatkan hubungannya dengan wanita itu. Gara-gara berlakon bersama, mereka sering dilihat berdua-duaan walau ke mana saja.

Maka timbul suara-suara sumbang kononnya Johan cuba menghimpit Fasha. Atau paling tidak, mahu menumpang populariti wanita itu bagi melonjakkan namanya.

Bagaimanapun, dakwaan itu jelas sekali mengejutkan jejaka ini. Katanya, langsung tidak pernah terlintas dalam kotak fikirannya untuk menaruh hati kepada wanita secantik dan terkenal seperti Fasha.

"Saya menghormatinya kerana dia sudah lama berada dalam industri. Pengalaman Fasha dalam dunia lakonan juga cukup luas. Malah pernah satu ketika dia berada di atas dan secara tiba-tiba namanya jatuh, tetapi dia masih mampu bertahan. Dia tahu jatuh bangun dalam dunia seni, yang membuatkan saya begitu mengagumi dirinya. Setakat ini saya belum meletakkan sebarang perasaan untuk bercinta dengan Fasha.

"Saya mengaku, sebelum bergelar pelakon, saya begitu mengagumi lakonan Fasha. Tidak terlintas satu hari nanti saya akan mendapat peluang berlakon dengannya.

"Sebelum bertemu dengan Fasha, saya amat berdebar, rasa kekok, semuanya bercampur-baur. Tetapi selepas digandingkan, saya dapat rasakan keserasian antara kami, sekali gus melenyapkan perasaan bimbang itu," katanya.

Bimbang lupa diri

BERKALI-kali dia menyatakan kebimbangan akan lupa diri apabila semakin dikenali. Acap kali juga dia meminta supaya ditegur seandainya terlihat perubahan padanya.

"Saya memang takut sangat menjadi manusia lupa diri. Sekiranya kita mula lupa diri, ia bermakna zaman kejatuhan kian menghampiri. Oleh itu, setiap kali berada di set, saya tidak pernah berasakan diri sudah cukup bagus.

"Sebaik saja mendengar perkataan 'cut', saya akan segera mendapatkan pengarah untuk bertanya kekurangan pada lakonan saya. Memang saya mengaku, ketika berlakon dalam Juvana, saya pernah menangis kerana tidak berjaya mengekalkan momentum watak Botak. Tapi lama-kelamaan keyakinan semakin dapat saya pupuk.

"Setiap kali berada di set juga, saya sering mencuri peluang mendekati pelakon yang bagus. Saya banyak meminta petua lakonan daripada mereka. Dua pelakon yang amat saya kagumi ialah Zahiril Adzim dan Bront Palarae. Bagi saya, mereka pelakon yang sangat hebat," katanya yang mengimpikan untuk menggenggam trofi pelakon terbaik satu hari nanti.

Mungkin pada ketika ini, masih terlalu awal untuk dia mengimpikan trofi itu, namun jejaka yang sedang menangguhkan pengajiannya dalam Diploma Kaunseling, Kolej Universiti Islam Melaka ini tetap mengharapkan trofi berkenaan.

"Sebagai seorang pelakon, saya memang berharap dapat menjadi pelakon yang terbaik, bukannya popular. Tolok banding seorang pelakon adalah pada anugerah. Sekiranya dapat menaiki pentas untuk mengambil trofi sebagai pelakon terbaik, ia penghargaan besar buat saya kerana orang menyedari penat lelah saya," katanya.

Azam tamat pengajian

PENGAJIANNYA masih berbaki tiga semester, bagaimanapun kesibukan dirinya yang kini bergelar pelakon menyebabkan Johan belum dapat menyambung kembali kursusnya.

Bagaimanapun, dia yang juga adik kepada pelakon Farah Alya ini tetap berazam menamatkan juga pengajiannya kerana menyedari kepentingan ilmu. Selain menuntut di Melaka, Johan juga pernah menuntut ilmu agama di Jambi dan Batam, Indonesia, selama setahun, serta mampu menghafaz dua juzuk al-Quran.

"Walaupun sibuk berlakon, saya tidak pernah lupa pada pengajian. Setakat ini saya tidak tahu bila lagi akan menyambung kembali kursus, tetapi saya bertekad akan tetap menghabiskannya juga.

"Saya juga tidak pernah lupa dengan ilmu agama. Jika ada waktu terluang saya akan mengulang kaji dan membaca al-Quran untuk memastikan saya tidak lupa," katanya yang berhasrat menubuhkan sebuah syarikat penerbitan bersama kakaknya.


Lupakan sebentar Nur Amina

Posted: 03 Oct 2011 04:23 PM PDT

Hip

Tiz Zaqyah

Tiz Zaqyah

Tiz mahu peminat kenalinya dengan Soffiya pula

MEMERHATIKAN tingkah laku Tiz Zaqyah apabila ditemu bual media, kadang-kadang terlintas juga dalam hati gelagatnya entah apa-apa. Tidak menjawab soalan yang diajukan, ketawa tanpa sebab yang melucukan dan kurang memberi tumpuan dengan apa yang berlaku di sekelilingnya.

Mujurlah dia lahir dengan aura dan pesona yang menarik. Air mata, senyuman, tangisan, jeritan, ketawa dan langkahnya diperhatikan ribuan peminat sehingga lakonannya dalam drama bersiri seperti Nur Kasih berjaya menenggelamkan nama popular lain, sebaik saja drama itu ke udara satu kira-kira tiga tahun lalu. Tidak puas dengan lakonan figura ini dalam drama, atas permintaan ramai, terbit pula Nur Kasih The Movie bagi mengubat kerinduan peminat terhadap watak yang mencetuskan fenomena dalam industri hiburan tanah air.

Tiz atau nama sebenarnya Siti Zaqyah Abdul Razak mungkin bukanlah wanita paling cantik di layar kecil mahupun layar lebar, namun mungkin kerana aura yang ada pada dirinya, membuatkan pelakon ini dilihat cukup istimewa.

Suara lembut dan lenggok tubuhnya yang ayu memakai tudung dalam Nur Kasih membuatkan ramai wanita terpegun dan mahu menjadi sepertinya. Tidak keterlaluan dikatakan watak bertudung yang dilakonkan olehnya berjaya mengubah penampilan beberapa peminat dan membuka pintu hati kalangan penonton wanita untuk menjadi seperti Nur Amina.

Bertemu pelakon kecil-molek ini pada sesi ramah mesra drama bersiri Soffiya, baru-baru ini, dia cuma berharap peminat lupa sebentar Nur Amina yang dibawanya menerusi drama dan filem Nur Kasih. Dia sebaliknya berharap, ruang diberikan pula kepada watak Soffiya, seorang mangsa perkosaan bapanya sendiri.
Pelakon filem Cinta Kura Kura yang bakal menjengah pawagam tidak lama lagi ini berkata, dia tidak menafikan watak Nur Amina sungguh kuat dan melekat dalam hati peminat sehingga watak lain yang dibawanya seakan tenggelam.

"Saya melihat watak itu terus diingati kerana kekuatan skrip dan jalan cerita yang digarap pengarah. Bukan saya seorang saja yang membuatkan watak itu begitu dihargai kerana dengan sokongan pengarah, produksi dan pelakon lain selain jalan cerita yang hebat, ia menjadi satu drama yang terus diminati dan diperkatakan.

"Sukar saya mahu komen mengenai watak Nur Amina yang saya bawa itu kerana yang lebih layak untuk mengkritik ialah peminat. Sekarang, saya sudah tinggalkan jauh-jauh Nur Amina dan mula mendalami watak Soffiya pula," katanya.

Menurut Tiz, apa yang mampu diberikannya setiap kali berlakon ialah kerjasama, komitmen dan kesungguhan dalam menjayakan sesuatu watak.

"Saya tidak mahu merebut terlalu banyak peluang lakonan. Ini kerana menjadi pegangan saya sebagai pelakon untuk mengambil sesuatu peluang dan tidak terlalu banyak berlakon dalam satu masa.

"Saya mahu fokus. Untuk tahun ini saya cuma melakonkan watak Soffiya dan masih memikirkan untuk menerima tawaran lain," katanya yang menafikan pendekatan itu diambil bagi menjadikan dirinya terlalu eksklusif di TV atau filem.

Menurutnya lagi, dia percaya jika orang suka kepada dirinya, mereka tidak akan melupakannya dengan mudah.
Alasan untuk tidak mahu menerima terlalu banyak tawaran berlakon juga adalah kerana dia tidak mampu menghayati banyak watak pada sesuatu masa.

"Oleh itu, saya tidak ambil semua watak yang ditawarkan," katanya sambil memberitahu kehadiran nama baru dalam industri dilihat sebagai satu perkembangan yang baik dan dirinya tidak langsung rasa tergugat, kerana dia membabitkan diri dalam lakonan kerana minat yang mendalam.

Berbicara soal watak Soffiya yang dibawakan olehnya dalam drama 28 episod, Tiz berkata, wanita itu dilihat mempunyai kekuatan tersendiri dan dia cukup selesa membawakan watak berat sedemikian.

"Saya selesa bawa watak berat kerana menganggap ia sebagai sesuatu yang mencabar dan mampu memberikan kesan kepada penonton apabila dipertontonkan.

"Watak dirogol bapa sendiri satu perkara yang tidak dialami semua orang. Saya belajar berimaginasi dengan watak seperti itu untuk lebih menghayati perasaan gadis yang dinoda orang tuanya. Pengarah juga meminta saya menjiwai watak gadis yang dirogol secara semula jadi, dan saya cuba membuka naluri ke arah perasaan gadis bernama Soffiya," katanya.

Jelasnya, Soffiya ialah gadis kampung yang berbeza dan dia perlu menghayati dan menjiwai tekanan emosi yang dihadapi gadis berkenaan.

"Saya seronok berlakon drama ini kerana pengarah dan pelakon cukup akrab. Ini pengalaman yang baik untuk saya. Saya percaya jalan cerita sesebuah drama yang baik akan membuatkan drama itu lebih berjaya," katanya lagi.

Tutup Twitter elak khayal, ketagih

KETIKA ditanya mengenai keputusannya untuk menutup akaun Twitter yang menjadi medan perantara dirinya dengan peminat, Tiz mempunyai jawapan tersendiri.

"Ya, saya sudah menutup akaun Twitter saya. Saya tak dapat memfokuskan diri apabila menggunakannya untuk berhubung dengan peminat dan rakan. Saya khayal dan sangat ketagih. Oleh itu, saya buat keputusan untuk menutup Twitter saya," katanya.

Katanya, dia juga tidak menafikan kadang kala pujian yang diberikan di laman sosial itu turut mengkhayalkan dirinya dan disebabkan itu dia sedar supaya tidak terus berada dalam dunia pujian yang mampu mengkhayalkan, lebih baik dia berhenti saja daripada menggunakannya.

"Saya kini lebih selasa apabila tidak lagi mempunyai akaun Twitter. Saya boleh fokus dan tidaklah 24 jam dengan laman sosial itu. Jadi, tidak adanya Twitter, saya juga tidak mengeluarkan kenyataan atau 'tweet' perkara yang bukan-bukan tanpa sedar," katanya yang mengakui sudah dua tahun menggunakan laman sosial berkenaan.

Katanya lagi, peminat boleh mengubat kerinduan dengan melayari laman sosial Facebooknya, Tiz Zaqyah Zak, kerana dia masih aktif di laman berkenaan untuk bertemu peminat secara alam maya.