Adsense

Isnin, 8 Ogos 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Awal tiada niat tandingi

Posted:

Awal tiada niat tandingi <i>Melodi</i>

Awal tiada niat tandingi Melodi

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar JEFFRI IRAN


AWAL Ashaari merupakan pengacara Fuhhh! yang berjaya menghidupkan rancangan itu sejak hampir dua tahun lalu.


AWAL Ashaari merupakan pengacara rancangan hiburan, Fuhhh! terbitan TV3 sejak ia diterbitkan pada Januari tahun lalu. Malah, sejak dari awal diterbitkan sehinggalah kini, pengacara berusia 29 tahun terbabit masih mengacarakan rancangan tersebut.

Biarpun masih setahun jagung, tetapi Fuhhh! merupakan salah satu rancangan hiburan yang popular selepas Melodi yang turut diterbitkan oleh TV3 yang masing-masing terletak di bawah saluran televisyen (TV) swasta milik stesen penyiaran Media Prima Berhad.

Berbeza dengan Melodi yang sering bertukar-tukar pengacara, ia berlainan dengan Fuhhh! yang masih menaruh kepercayaan terhadap Awal sebagai pengacaranya. Fuhhh! dan Melodi juga dikatakan saling bersaing antara satu sama lain sejak akhir-akhir ini.

Menurut Awal, dia tidak menafikan rancangan yang diacarakannya itu mempunyai tarikan tersendiri. Namun, sambutan para penonton itu bukan menunjukkan dia mahu menandingi rancangan yang dikatakan berasal daripada inspirasi kejayaan Melodi.

"Saya cuba melakukan sedaya upaya saya bagi menarik lebih ramai penonton menyaksikan Fuhhh! pada setiap minggu. Ia tiada kena mengena dengan istilah mahu 'caras mencaras' dan sebagainya. Setakat ini pun, Melodi masih berada di tangga teratas rancangan hiburan di TV3.

"Biarpun Melodi dan Fuhhh! rancangan berkonsepkan hiburan tetapi pendekatan kami berbeza. Contohnya, Melodi lebih ke arah gosip dan cerita sensasi, manakala Fuhhh! berbentuk informasi dalam dunia hiburan," katanya kepada Hits sewaktu ditemui baru-baru ini.

Pada pertemuan sebelum rakaman Fuhhh! Merdeka Raya di PNB Darby Park, Kuala Lumpur itu, Awal mengacarakan rancangan tersebut bersama ramai artis jemputan antaranya pelakon drama Juvana, Johan As'ari, Saiful Apek, Fizz Fairuz, Miera Leyana dan Mia Sara.

Fuhhh! Merdeka Raya dengan durasi tayangan hampir sejam yang diterbitkan oleh Zamzuri Zaini atau lebih dikenali sebagai Ayau dengan kerjasama PNB Darby Park itu akan disiarkan melalui TV3 pada 30 Ogos ini pukul 11 malam sempena Hari Raya Aidilfitri.

Jelas anak kelahiran Kampung Baru, Kuala Lumpur (KL) ini, Melodi dan Fuhhh! juga menampilkan gaya persembahan yang berbeza bukan setakat pengisian bahan-bahan di dalamnya tetapi juga waktu tayangannya agar ia tidak mengelirukan para peminat dua rancangan itu.

"Melodi ditayangkan pada setiap hari Ahad pukul 12.30 tengah hari hingga 1.30 petang, sedangkan Fuhhh! pula disiarkan pada setiap Selasa pukul 11.05 malam hingga 12 tengah malam. Fuhhh! dirakamkan sedangkan Melodi pula disiarkan secara langsung.

"Saya yakin lama kelamaan para peminat akan dapat membezakan antara rancangan Melodi dan Fuhhh! Sebab itu saya kata, saya mahupun Fuhhh! bukannya mahu bersaing dengan Melodi kerana kami berada di bawah stesen yang sama. Tetapi ia satu alternatif buat para penonton," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Elaine penyeri Neon Trees

Posted:

Elaine penyeri Neon Trees

Elaine penyeri Neon Trees

Oleh MUHAMMAD SYAFIQ ROOS ANNUAR
Gambar MOHD AZIM ABD RAHMAN

BUKAN sekadar penyeri dalam kumpulan Neon Trees, Elaine Bradley membuktikan kehadirannya menganggotai kumpulan yang berasal dari Utah, Amerika Syarikat (Amerika) itu mempunyai fungsi yang sama hebat dalam memastikan muzik mereka diminati ramai.

Kehebatannya bermain drum tidak pernah dipandang rendah oleh tiga lagi anggota dalam Neon Trees iaitu Tyler Glenn (vokalis), Chris Allen (gitar) dan Branden Campbell (bass).

Berasal dari Chicago, Elaine berkata, gender tidak pernah menjadi penghalang baginya untuk maju dan mendalami muzik.

"Saya sering menjadikan pemain drum daripada kumpulan rock legenda Led Zeppelin, John Bonham, sebagai idola saya.

"Oleh itu, dalam mempelajari sesuatu yang baru, saya mempunyai sikap tidak pernah meletakkan had jika kita mahu belajar.

"Maka itulah, di awal saya memulakan langkah sebagai pemain drum yang kedengaran biasa-biasa sahaja, saya berkata kepada diri sendiri, ini tidak betul.

"Saya perlu memperbaiki tahap ketukan dan permainan saya daripada biasa kepada luar biasa.

"Jadi, saya mengambil keputusan untuk mendalami kehebatan alat muzik tersebut dan sekali gus, mencabar diri saya supaya menjadi lebih baik," katanya ketika ditemui di Hotel Hilton, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Kehadiran Neon Tress di Kuala Lumpur adalah atas undangan untuk mengadakan persembahan di MTV World Stage Live in Malaysia.

Berbalik kepada perbualan Hits bersama wanita hebat ini, Elaine memberitahu, dalam kehidupannya, dia berpegang kepada prinsip.

"Setiap apa yang saya lakukan, saya akan cuba lakukannya sebaik mungkin dan selagi saya tidak berpuas hati dengan pencapaian yang saya sasarkan, saya tidak akan berhenti.

"Dalam kamus hidup saya, istilah 'menyerah' tidak ada sama sekali. Biarpun saya seorang perempuan dalam Neon Trees namun anggota lain dalam kumpulan ini bukan sahaja menghormati saya tetapi memberi layanan yang sama sahaja," katanya .

Kelebihan Elaine bermain drum mendapat pujian daripada Chris yang mengakui, kagum dengan kebolehan yang dimiliki oleh rakannya itu.

"Dia hebat dan amat meyakinkan. Tanpa dia, kumpulan kami akan menjadi pincang.

"Kalau saya seorang pemain drum, saya mahu menjadi sehebat Elaine," kata Chris.

Muzik yang menangkap

Bukan mahu bersikap terlalu memuji tetapi hakikatnya, alunan muzik yang diadunkan oleh kumpulan ini sememangnya menangkap jiwa anak muda terutama sekali melalui single pertama mereka, Animal.

Membawakan genre alternatif rock, Neon Trees sememangnya mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri dalam memancing halwa telinga pendengar.

Menurut Chris, mereka bukan sahaja terkejut tetapi bangga mempunyai platform peminat yang kukuh di Malaysia.

"Saya terkejut dan dalam masa yang sama, terharu apabila melihat reaksi dan sambutan peminat di sini.

"Kami berasa amat dihargai kerana sepanjang mengadakan persembahan, peminat turut sama menyanyi dengan kami.

"Itu sebagai bukti yang peminat benar-benar mengetahui lagu-lagu kami dan bagi kami, ini adalah 'sesuatu' dan ia pasti yang paling baik buat Neon Trees," katanya dengan nada teruja.

Katanya lagi, sejak Neon Trees ditubuhkan enam tahun lalu, mereka banyak melalui pengalaman pahit maung dalam usaha memantapkan muzik yang dimainkan oleh mereka.

Justeru, apabila mendapat undangan mengadakan persembahan di Malaysia, mereka tidak menolak sebaliknya melihat inilah peluang untuk mengenali dan mendekatkan diri dengan peminat di benua Asia pula.

"Jujur saya katakan di sini bahawa kami sangat menghargai sokongan peminat setia kami di sini. Kami sememangnya bertuah kerana peminat tidak henti-henti memberikan sokongan padu kepada kami.

"Tanpa peminat, umpama tiada ertinya kehadiran Neon Trees dalam dunia hiburan walaupun peminat kami bukannya berada di Amerika.

"Maka itulah, setelah membuat persembahan di sini, saya percaya, bahasa bukanlah penghalang kepada peminat untuk menggemari mana-mana kumpulan muzik kegemaran mereka," ujarnya.

Menyentuh tentang lagu hit mereka, Animal, Elaine dan Chris menyatakan lirik tersebut adalah nukilan tersendiri vokalis mereka, Tyler Glenn termasuk menghasilkan lirik lagu itu.

"Pendengar tidak perlu skeptikal apabila membaca judul single kami, Animal. Ia mempunyai maksud yang tersendiri dan dikaitkan dengan sesiapa sahaja.

"Maka itu, terpulang kepada mereka (peminat) untuk membuat konotasi sendiri ke atas lagu itu, " katanya.

Lagu Animal pernah didendangkan drama muzikal televisyen terkenal, Glee, musim kedua manakala lagu Your Surrender pula menjadi runut bunyi filem komedi, Prom.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.