Harian Metro: Rap |
Sayang & Cahaya bukan 'syok sendiri' Posted: 09 Dec 2010 04:35 AM PST "KALI ini saya sendiri yang tentukan arah saya. Selepas lapan tahun berjuang, saya yang menentukan ke mana arah tuju bagi Sayang & Cahaya," kata Dayang Nurfaizah Awang Dowty, 29 atau Dayang. Mendengar tutur bicaranya mengenai pembikinan album terbarunya, ternyata anak kelahiran Kuching, Sarawak ini sudah banyak berubah. Apakah Dayang mahu 'tunjuk kuasa' dan enggan lagi mengikut telunjuk orang? "Bagi saya ia perkara yang biasa berlaku apabila kita sudah menimba pengalaman dalam hidup. "Saya ingin lebih jujur kepada diri saya sendiri dan juga peminat. Sudah sampai masanya saya mencorakkan sendiri bentuk lagu-lagu saya," kata Dayang.
Dayang nampak begitu semangat sewaktu bercerita mengenai pembikinan album Sayang & Cahaya. Sempat juga pengurusnya, Shaliza Kader Sultan menunjukkan sekeping gambar yang digunakan sebagai penghias muka depan album yang sudah pun diedarkan itu. Ia menarik dan kreatif. Gambar itu menjadi bukti Dayang bukan lagi remaja dan penampilannya semakin matang.
"Memang saya gemarkan lagu berentak sedemikian. Dulu apabila menghasilkan album, saya akan mengambil lagu yang sudah ada dalam simpanan komposer. Setiap lagu dinilai dan dipilih, tetapi tidak dalam pembikinan Sayang & Cahaya di mana semuanya adalah dibuat khas mengikut apa yang saya mahukan," jelasnya.
Kesungguhan Dayang dalam memastikan lagu ditampilkan benar-benar berkualiti dan memenuhi cita rasa turut diceritakan sewaktu penghasilan lagu Temu Cahaya karya Yassin. Katanya, kerana mahu memastikan melodi dan susunan lagu berentak 'world music' itu menarik, dia sanggup menunggu sehingga dua tahun untuk disiapkan.
"Sekali dengar ia sudah mampu menarik minat. Begitupun kerana ia tidak menepati cita rasa yang saya mahukan ubah suai terhadap susunan lagu Temu Cahaya dibuat. Ia mengambil masa panjang dan kami banyak berbincang. "Setiap kali perubahan dibuat Yassin, saya akan dengar dan kalau masih tidak sempurna, perubahan dibuat sekali lagi sehinggalah kami berdua benar-benar pasti dengan apa yang dimahukan. Saya puas kerana kebanyakan komposer yang bekerja untuk album ini bersikap terbuka dengan setiap cadangan yang diberikan," katanya. Proses sama juga turut dibuat bersama komposer lain yang terbabit dalam album ini seperti Audi Mok yang menyumbangkan dua lagu, Omar K dan Zain. Afdlin Shauki turut mencipta sebuah lagu khas untuk album Dayang berjudul Hingga Ke Akhirnya dan susunannya dibuat Jenny Chin.
"Jadi kesempatan yang ada digunakan komposer terkenal itu untuk menggunakan khidmat pemuzik di sana. Selepas mendengar melodinya ia sangat 'meriah' dan cukup membuai perasaan," katanya.
Menerusi Zuriani juga, Dayang diperkenalkan dengan Chukii Booker, pengarah muzik yang pernah bekerja dengan penyanyi antarabangsa antaranya Mary J Blige, Faith Evans dan Lionel Richie.
"Pada asalnya kedua-dua lagu dihasilkan mahu dialih bahasa ke dalam bahasa Melayu, tetapi selepas ia dilakukan, 'feel' nya seakan tidak kena. Jadi saya mengambil keputusan untuk mengekalkannya. Bagaimanapun satu lagi lagu dialih bahasa dan Zuriani sendiri mencipta liriknya," kata Dayang lagi.
Menyentuh mengenai tafsiran peminat kelak yang menganggap album dihasilkan 'syok' sendiri. Jelas Dayang sebagai penyanyi dia mahukan perubahan dan cuba memastikan kerjaya seninya sentiasa ke hadapan.
"Tidak ada bukan kerana ia ciptaan dianggap karya sepanjang zaman. Mariah sentiasa memastikan lagu didendangkan menepati cita rasa semasa. "Tidak dinafikan ada peminat datang kepada saya dan bertanya mengapa tidak menghasilkan lagu seperti Selagi Ada Cinta. Melodi seperti itu sudah dilakukan sebelum ini. Saya mahu membawa peminat menghayati muzik yang lain pula, lebih segar dan relevan dengan situasi semasa," katanya.
"Saya terpaksa meninggalkan Dayang kerana harus mengikut suami yang menetap di Amerika Syarikat. "Hendak diikutkan memanglah sedih kerana kami sudah bersama hampir lapan tahun. Jatuh bangun kami bersama, tetapi perkara ini terpaksa dilakukan demi rumah tangga yang baru saja saya bina," katanya.
"Begitupun saya hanya akan 'terbang ke Amerika, Februari nanti. "Jadi saya masih ada dua bulan untuk merangka segala strategi bagi memastikan album dihasilkan ini diterima peminat," katanya.
>PROFIL: |
Posted: 09 Dec 2010 04:17 AM PST PEMENTASAN Natrah kali kedua baru saja melabuhkan tirainya pada malam Maal Hijrah lalu namun pengarahnya Fatimah Rahmat atau Erma Fatima, 42, sudah mula merangka untuk menghasilkan skrip sekuel drama pentas muzikal itu dan merancang mementaskannya pertengahan atau akhir 2011. Bukan itu saja, Erma mahu mencipta rekod dengan mementaskan drama sekuel dirancang selama sebulan.
Bercerita lanjut mengenai perancangan besarnya itu, kata Erma, drama yang mahu dipentaskan bukanlah sama dengan sedia ada sebaliknya ia berupa naskhah baru menceritakan apa yang berlaku kepada Natrah sebaik saja dia dibawa pulang ke Belanda.
"Di Malaysia, seakan menjadi budaya di mana kita hanya mementaskan teater selama dua minggu sedangkan kalau di luar negara, tempoh itu boleh dianggap amat singkat. Saya mahu cipta rekod baru di Malaysia dengan menghasilkan drama teater muzikal yang dipentaskan selama 30 hari tanpa henti. Biarlah sekuel Natrah itu nanti jadi langkah permulaan," katanya.
"Sewaktu musim pertama, Natrah disaksikan 18,000 penonton dan yang kedua jumlahnya juga lebih kurang sama. Ini bermakna saya ada lebih 30,000 penonton.
|
You are subscribed to email updates from Harian Metro: Rap To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |