Adsense

Isnin, 3 Disember 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Kejutan malam resepsi

Posted: 02 Dec 2012 06:44 AM PST

BERTEMAKAN 'Barbeque Wedding', majlis resepsi pelakon popular, Farid Kamil Datuk Dr Zahari dan pasangannya, bintang jelita berdarah kacukan Melayu-Inggeris, Diana Danielle Danny Beeson berlangsung dalam suasana ringkas tapi cukup bermakna di Taman Ekuestrian Putrajaya, Presint 5, di sini, malam kelmarin.

Tepat jam 9.10 malam, pasangan mempelai diarak masuk ke dalam taman kayangan dengan menaiki kereta kuda yang dihias indah bagaikan dalam cerita dongeng menuju ke pelamin rekaan Rita Collections.

Pada malam itu, tetamu turut disajikan dengan persembahan kuda daripada Unit Berkuda Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang membabitkan sebanyak lapan ekor kuda untuk perarakan 'Tean Paging' . Selain itu, persembahan daripada pelatih Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan pertunjukan silap mata.

Jika Farid nampak segak dengan sut PDRM, Diana yang berbadan dua tetap tampil menawan dengan busana sedondon warna putih rekaan Mimpi Kita serta sentuhan solekan daripada Chot.


Tidak lengkap majlis resepsi tanpa dimeriahkan dengan kehadiran barisan artis popular tanah air seperti Fazura, Ummi Nazeera, Nad Zainal, Maya Karin, Sazzy Falak, Nadia Nisa, pengarah Osman Ali, produser dan pengarah Sharad Sharan serta ramai lagi. Tidak ketinggalan, Ketua Pegawai Eksekutif Metrowealth, David Teo dan isterinya, Jane Lim.


Sambil kira-kira 600 tetamu menjamu selera dengan juadah barat 'Asado Argentina' ,mereka turut dihiburkan dengan persembahan hiburan daripada barisan artis popular tanah air iaitu Adira dengan lagu Ombak Rindu, Amir Jahari, Suffian Aji Boy dan Zul Huzaimy.

Selepas majlis merenjis dan makan beradab, pengacara majlis turut mengumumkan kejutan daripada ibu bapa Farid yang bermurah hati untuk menghadiahkan sebuah kereta mewah BMW Turbo buat pasangan mempelai yang baru sebulan melayari hidup sebagai suami isteri.

Secara peribadi, Farid mengakui persandingan di kelab ekuestrian itu adalah gabungan impian perkahwinannya dengan Diana.

"Diana memang impi untuk buat majlis persandingan 'garden wedding' dan saya pula ingin paparkan elemen baru iaitu istiadat berkuda pada majlis resepsi kami.

"Pada mulanya, saya merancang untuk buat persembahan kami berdua menunggang kuda tapi terpaksa ditukar pada saat akhir kerana memikirkan keadaan Diana yang mengandung," katanya.

Ditanya mengenai banyak kekurangan pada majlis malam itu seperti bekalan elektrik terputus beberapa kali dan makanan yang tidak cukup untuk tetamu yang hadir, Farid berkata, dia dan Diana memohon maaf atas kejadian yang tidak disengajakan itu.

"Sebenarnya, perancangan untuk majlis resepsi malam ini dibuat dengan teliti sebab itu saya sendiri terkejut dengan apa yang berlaku. Saya tidak terkejut dengan kejutan hadiah dan persembahan tapi kekurangan dalam majlis pada malam inilah yang paling 'best' dan mengejutkan.

"Terus terang, kami buat majlis pada malam ini mengikut kemampuan kewangan dan hanya inilah yang kami mampu buat. Kami juga buat majlis ini dengan menggunakan duit sendiri tanpa penajaan daripada mana-mana pihak.

"Memang ada beberapa pihak yang berminat ingin menaja tapi kami belajar daripada pengalaman artis lain yang pernah mengalami penaja menarik diri pada saat akhir dan kami ambil langkah selamat ini untuk mengelakkan perkara seperti itu berlaku pada majlis resepsi kami pula," katanya.

Diana amalkan petua ibu mentua

BARU sebulan melayari bahtera rumah tangga, Diana yang sudah berbadan dua mengakui mula menyesuaikan diri dengan statusnya sebagai isteri dan bakal ibu muda.

Walaupun sibuk membuat persiapan majlis resepsi dan majlis persandingan sebelah keluarga Farid di Kedah selepas ini, Diana tetap tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai isteri dan sempat mencuri masa yang ada untuk memasak makanan kegemaran Farid di rumah.

"Saya sentiasa ingat dengan petua ibu mentua iaitu jika ingin rumah tangga bahagia, kita kena jaga makan minum suami sebaik mungkin.

"Farid pula memang suka makanan tradisi Melayu seperti Nasi Tomato dan Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Nasi Lembik. Saya juga sudah belajar memasak makanan kegemarannya itu. Kalau masakan barat lagi mudah iaitu sosej dan sebagainya untuk sarapan pagi," katanya.

Menyentuh mengenai kandungannya pula, kata Diana, dia tidak berdepan dengan masalah seperti 'morning sickness' dan sebagainya lagi pada trimester awal kehamilan ini.

"Saya juga seorang yang aktif sejak dulu dan tidak bercadang pun untuk perlahankan aktiviti seni walaupun kini mengandung. Saya juga akan teruskan aktiviti seni seperti biasa tetapi akan terima tawaran watak yang lebih sesuai," katanya.

Sementara itu, Farid dan Diana yang menjalinkan hubungan cinta selama tiga tahun selamat diijabkabulkan sebagai suami isteri di Hotel Flamingo By The Lake, Kuala Lumpur tanggal 3 November lalu.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/02



Peluang raih trofi cerah

Posted: 02 Dec 2012 06:36 AM PST

MENYENARAIKAN lima filem untuk dipertandingkan di Festival Filem Asia Pasifik (FFAP) ke-55 di Macau pada 15 Disember ini iaitu Ombak Rindu, Bunohan, Songlap, Nur Kasih The Movie dan Hikayat Merong Mahawangsa, Malaysia mempunyai potensi tinggi untuk membawa pulang anugerah utama termasuklah Aktres Terbaik mahupun Aktor Terbaik.

Demikian jangkaan Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Filem Malaysia (PFM) selaku ketua delegasi, Pansha, mengenai potensi karya terbabit malah turut berbangga kerana kesemua filem itu mempunyai kekuatan tersendiri.

"Sewaktu membuat pemilihan lima filem berkenaan, kami menyimpan harapan yang sangat tinggi. Ini kerana bukan saja filem-filem berkenaan terdiri daripada genre berbeza malah nilai artistik, kualiti serta penyampaian pelakon juga cukup kuat.

"Bunohan dan Songlap mendapat perhatian yang sangat memberangsangkan di peringkat antarabangsa, sementara Ombak Rindu dan Nur Kasih The Movie pula mengangkat kisah drama yang cukup meruntun emosi penonton, manakala Hikayat Merong Mahawangsa pula mempunyai keunikan sendiri sebagai filem epik yang semestinya jarang-jarang dibuat.


"Bagaimanapun, sepanjang terbabit dalam festival ini, mengikut pengalaman saya, sukar untuk membuat jangkaan awal kerana apa-apapun penilaian di peringkat akhir sering berubah-ubah. Pengadilan sebegini cukup subjektif apatah lagu kini festival ini menekankan aspek persaingan berbanding sebelum ini, hanya untuk tujuan diplomatik.


"Apapun, dengan kepelbagaian genre itu sekurang-kurangnya memberi pilihan kepada juri dan tidak mustahil pelakon kita mampu membawa pulang anugerah utama pada festival itu nanti," katanya pada sidang media baru-baru ini.

Bakal berangkat ke Macau, China pada 13 Disember ini, antara pelakon yang akan mewakili delegasi Malaysia termasuklah Syafie Naswip, Shaheizy Sam, Maya Karin dan Ummi Nazeera. Akan berada selama empat hari di sana, Pansha juga bersyukur kerana dapat turut serta pada festival berkenaan berikutan sebelum ini, Malaysia hampir terlepas acara berprestij itu.

"Sebenarnya, kita hampir tidak menghantar wakil dan pencalonan ke festival itu pada tahun ini kerana kesilapan teknikal. Kami tidak menerima sebarang jemputan sehinggalah saya diberitahu seorang rakan bahawa festival itu diadakan pada tahun ini.

"Saya pun menghubungi pihak di sana dan bertanyakan kenapa tidak ada jemputan untuk Malaysia menghantar penyertaan kali ini. Amat mengejutkan apabila alasan yang diberikan adalah mereka gagal menghubungi pihak kami, padahal semua nombor telefon dan emel masih lagi sama seperti sebelumnya.

"Pada masa itu juga, sebenarnya tarikh penyertaan sudah pun berakhir namun akhirnya penganjur memberi masa tambahan memilih lima filem untuk dipertandingkan," katanya.

Kali terakhir festival itu berlangsung adalah dua tahun lalu, dan disebabkan tidak mendapat penajaan, festival itu tidak diadakan pada 2011. Kemenangan terakhir Malaysia adalah menerusi Allahyarham Yasmin Ahmad yang membawa pulang anugerah Pengarah Terbaik pada 2010 menerusi Mualaf.

Turut hadir pada sidang media berkenaan adalah Ketua Pengarah Perbadanan Filem Malaysia (Finas), Mohd Naquib Razak, yang berpuas hati dengan pemilihan lima filem terbabit.

"Pemilihan berkenaan dibuat seratus peratus PFM dan saya percaya mereka sudah memutuskan lima yang terbaik walaupun saya agak sedih sedikit kerana ada beberapa filem bukan bahasa Melayu tidak sempat dinilai.

"Apapun, selain mengharapkan kemenangan, semestinya apa yang penting adalah pengalaman dan penyertaan itu sendiri. Amat penting juga buat kita untuk mengekalkan momentum demi menembusi pasaran luar dan tidak menyepi daripada acara besar sebegini," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/02