Adsense

Ahad, 15 Julai 2012

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Mahal tanda Shila Amzah matang

Posted:

Mahal tanda Shila Amzah matang

MENDENGAR khabar tentang Shila Amzah diberi cuti lima hari oleh doktor yang merawatnya di Pusat Perubatan Pantai pada awal minggu lalu, satu persoalan tercetus. Sakitkah dia atau tertekan sangatkah anak sulung penyanyi ND Lala itu terhadap isu naik harga yang baru-baru ini hangat diperkatakan?

Satu panggilan diajukan kepada ibunya Fauziah Sarman menanyakan situasi sebenar. Mujurlah jawapan yang diberikan tidak menghalang hajat merakamkan satu sesi fotografi bersama Shila sebagai pengisi ruang portfolio minggu ini.

Tiba lengkap dengan pakaian kasual dan solekan yang sedia untuk melangkah ke depan kamera, kesungguhan pelantun Patah Seribu itu menunjukkan keseriusannya memberikan komitmen. Bisik ibu: "Shila cuma migrain. Memang doktor minta dia rehat, tapi dalam jadual, hari ini kami ada sesi latihan untuk rakaman sebuah program raya dengan Astro, tapi tiba-tiba ia ditunda ke tarikh lain, ini rezeki awak."

Agak keletihan barangkali kesan sampingan berjenis ubat yang diambil, Shila bagaimanapun tidak mengecewakan. Puas dibidik lensa kamera, si kekasih aktor Sharnaaz Ahmad itu sudah tahu apa yang dikehendaki daripada bicaranya.

"Saya anggap diri saya dalam laluan yang positif ketika ini. Sepanjang tempoh 12 tahun lepas, sudah banyak cabaran yang saya lalui. Bagi saya, Tuhan tidak akan berikan semua sekali gus apa yang kita mahukan tapi dia berikan kita cabaran, cabaran itulah yang sedang saya depani hari ini," ungkapnya tenang saat definisi kerjaya minta diulas sebagai mukadimah.

Masuk ke topik Mania yang banyak menjadi platform kepadanya untuk menyambung harapan untuk ke Indonesia, kata Shila dia tidak mahu berhenti berharap ke arah itu. Janji Ahmad Dhani mahu dipegang dan jika dipermudahkan Tuhan, cita-cita untuk melebarkan pengaruh ke negara serumpun itu akan terlaksana jua.

Banyak yang cuba Shila kongsikan, paling utama rasa terkilannya terhadap isu yang menjadi buah mulut ramai. Isu menaikkan bayaran nyanyian sebenarnya bukan isu baharu dalam senario nyanyian tanah air. Cuba bayangkan, selama lebih 20 tahun industri, sudah berapa kali agaknya Datuk Siti Nurhaliza atau Anuar Zain begitu juga Ziana Zain menaikkan tahap bayaran masing-masing.

Kali pertama menjadi perhatian atas isu yang berkait rapat dengan suhu karier seninya, Shila tidak melihat isu bayaran sebagai satu masalah besar.

"Mungkin sebab dahulu orang anggap saya artis suam-suam kuku, nampak tak tegas. Sebab itulah bila saya naikkan fi persembahan, hal itu jadi isu besar. Saya bergerak sendiri, bila orang hubungi dan bertanya tentang bayaran, saya beri harga yang sepatutnya. Sebenarnya, itu harga sejak awal tahun 2012 lagi, sebelum masuk Mania dan selepas Anugerah Juara Lagu lagi.

"Bagi saya, ia tak sepatutnya jadi isu sebalik satu perkara yang normal. Menaikkan harga bermakna saya meletakkan tanggungjawab yang lebih tinggi, mencabar diri saya untuk memberi hasil yang lebih baik, memberi motivasi untuk diri sendiri supaya lebih memuaskan hati dan membuka mata ramai untuk melihat kematangan Shila Amzah," Shila mengusung pendiriannya.

Bukan naik kosong


SHILA AMZAH tidak mahu dianggap meninggi diri kerana naikkan harga bayaran.


Usia semuda 22 tahun bukan bermakna Shila kosong pengalaman. Berbelas tahun menyanyi, sudah entah berapa kali dia hanya dibayar dengan harga saguhati sedangkan ada artis lain yang sebaya dengannya menerima bayaran yang sepatutnya dibayar terhadap penyanyi profesional.

"Insiden-insiden begitu buat saya lebih berhati-hati. Dalam diam, saya juga ada membuat perbandingan, orang kata saya sudah pandai naikkan harga sedangkan ada penyanyi lain yang satu generasi dengan saya menetapkan bayaran berganda lebih tinggi berbanding saya.

"Sebelum berada di tahap yang sepatutnya, saya sendiri memang tidak berani letak harga mahal-mahal, saya takut juga tak boleh nak penuhi kehendak orang. Tapi sekarang saya sudah beroleh keyakinan, saya naikkan pada kadar yang berpatutan dengan diri saya. Saya masih sedar diri dan saya percaya isu ini pun pernah terjadi kepada rata-rata artis," katanya yang popular dengan Beribu Sesalan gandingan bersama Ning Baizura dan Jaclyn Victor.

Sharnaaz panas baran, merokok

Sambil menyifatkan Patah Seribu sebagai kayu ukur pencapaian peribadi Nur Shahila Amir Amzah, kemunculan Sharnaaz Ahmad yang kini bertakhta di hati sedikit sebanyak memanaskan keberadaan Shila, di mata peminat.

Sudah resam cinta sesama artis, perhubungan Shila dan Sharnaaz yang mulanya menjadi bahan cerita, kini beransur tenang dek pengakuan dan keintiman yang bersulam restu orang tua.

"Saya baca hampir semua artikel tentang saya dan Sharnaaz. Dahulu saya pernah kata mahu ketepikan cinta demi karier tapi bila dengan Sharnaaz, saya tak tahu macam mana hendak tepis lagi. Orang kata, sekarang masa yang terbaik untuk saya fokus dengan kerja, tapi syukurlah juga, sebab Sharnaaz muncul ketika kerja saya juga sedang menunjukkan 'sesuatu.' Sekarang, rasanya saya sedang ada kedua-duanya (cinta dan karier) pada satu sama masa," ucap Shila tanpa sembunyi.

Belum boleh meramal masa depan, namun Shila yakin sudah ada keberanian untuk percaya pada kata hati. Antara dia dan Sharnaaz, Shila juga sedar, banyak perkara tentang lelaki dari Pulau Pinang itu yang tidak disukainya.

"Rasa 70 peratus apa yang ada pada Sharnaaz ialah perkara yang saya tidak begitu gemar, dia merokok, kasar dan mudah marah. Dia juga kuat cemburu, tapi Allah sudah buka pintu hati saya untuk jatuh cinta dengannya. Sekarang terserah kepada jodoh sahaja," katanya bersaksikan ibu yang tersenyum di sebelah.

Mengakui, biarpun bapanya, ND Lala tidak pernah menghalang hubungan mereka, namun kata Shila: "Ayah saya juga tidak pernah 'ya' atau 'tidak.' Bila jumpa Sharnaaz, dia okey cuma tidak beri kata putus."

Kata orang, cinta itu datang dan pergi, bagi Shila dia juga tidak tahu sama ada cintanya bersama Sharnaaz akan berpenghujung ke destinasi yang diimpikan. Biarlah tempoh dua atau tiga tahun dari sekarang menjadi waktu untuk mereka mengukuhkan kedudukan.

OEM mohon maaf

Posted:

OEM mohon maaf


SAMI tidak dapat meneruskan konsertnya seperti yang dijadualkan pada malam tadi kerana sebab yang tidak dapat dielakkan.


KONSERT Salaam penyanyi Sami Yusuf yang berlangsung buat julung-julung kali di Kota Singa pada hujung minggu lalu berlangsung dalam suasana meriah.

Kira-kira 3,000 orang penonton memenuhi ruang Stadium Tertutup Singapura di Kallang, Singapura pada malam Ahad lalu bagi menyaksikan persembahan tersebut.

Sami yang menyampaikan lagu-lagu popularnya seperti Healing, The Source, Ya Muhammad dan Make Me Strong itu mengundang keterujaan peminat di Malaysia kerana dia turut dijadualkan mengadakan konsert sama di sini semalam.

Bagaimanapun peminat di Malaysia terpaksa berputih mata apabila penganjur mengumumkan konsert tersebut ditunda pada saat-saat akhir Khamis lalu kepada satu tarikh yang akan diumumkan kelak.

Pihak penganjur, Offshore Entertainment Production (OEM) yang bertanggungjawab membawa Sami ke Kuala Lumpur dan Singapura memohon maaf kepada mereka yang sudah membeli tiket.

"Kami memohon maaf kepada peminat dan pembeli tiket yang telah membeli tiket konsert tersebut kerana penundaan ini. Ucapan terima kasih juga kepada semua pihak kerana menyokong usaha penganjuran konsert ini," ujar wakil OEM, Shuhainie Shamsudin ketika dihubungi Sensasi Bintang.

Konsert tersebut dijadualkan diadakan di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor pada pukul 9 malam tadi.

Pihak OEM bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai sebab-sebab pembatalan tersebut. Pihaknya tidak dapat mengeluarkan sebarang kenyataan kerana ia melibatkan proses guaman.

Bagaimanapun Shuhainie menjelaskan bahawa pihaknya telah mengadakan persiapan akhir di stadium terbabit beberapa hari menjelang konsert.

"Pentas konsert dan kesemua kelengkapan telah pun disiapkan sejak Selasa lepas. Namun, pihak kami tidak menjangkakan tentang penangguhan ini," kata Shuhainie.

Konsert yang dijadualkan diadakan di malam tadi itu seperti perancangan asal menampilkan penyanyi Datuk Siti Nurhaliza dan pemuzik Mohram di samping kumpulan nasyid Rabbani dan UNIC sebagai pembuka konsert.

Penyanyi kelahiran Teheran, Iran dan membesar di London itu dijadualkan berduet dengan Datuk Siti Nurhaliza melalui lagu You Came To Me.

OEM turut menggesa peminat yang telah membeli tiket tersebut untuk menebus semula wang tunai masing-masing dengan melayari laman web www.airasiaredtix.com.

"Kami akan mengembalikan semula wang tunai mengikut harga tiket yang dibeli. Semula tiket perlu ditebus dalam tempoh 14 hari bermula hari Sabtu (14 Julai) daripada ejen-ejen tiket yang dilantik," kata Shuhainie lagi.

Mulut manis Akim

Posted:

Mulut manis Akim


AKIM AHMAD keluar dengan sebuah album perdana sebagai tanda cinta. Lima tahun lagi, dia melihat dirinya ligat di belakang tabir penulisan.


AKIM AHMAD melafazkan keterujaannya. Laksana mendapat anak pertama apabila album perdana dengan tajuk Akim Ahmad keluar menghadap pendengaran khalayak.

Dia turut berkongsi gelisah, kalau-kalau album ini tidak mendapat perhatian tetapi katanya, dia sudah berbuat sehabis baik dalam menghasilkan buah tangan yang sudah lama dinantikannya ini.

Terdapat 10 buah lagu dalam albumnya itu termasuk tujuh buah lagu baharu, manakala tiga buah lagu popularnya iaitu Inilah Cinta, Bengang dan Janji dihasilkan dalam bentuk akustik.

Antara lagu baharu dalam album tersebut ialah Daya Cinta, Menunggu, Tentang Dia, Yang Nyata, Dunia dan Syurga, Mesti Ada Cinta dan Kembali.

Dalam kesemua lagu yang dinyanyikan, Akim memberitahu, lagu berjudul Daya Cinta merupakan lagu yang paling sukar untuk dihasilkan.

"Boleh dikatakan lagu tersebut memang paling mencabar buat diri saya berbanding lagu-lagu lain. Untuk mendapatkan penghayatan serta hasil yang terbaik saya terpaksa menangis semasa merakam lagu itu," yang mahu dikenali sebagai penyanyi dan komposer.

Ujar Akim lagi, lima tahun daripada sekarang dia mahu fokus dengan kerja-kerja belakang tabir. Vokalis dengan nada tersendiri ini kuat bercita-cita menghasilkan banyak lagu-lagu dan lirik dan bergelar seorang komposer.

ILHAM HATI

Ilham memang daripada jiwa dan hati saya. Sebab itu untuk album perdana saya, banyak lagu dan lirik yang saya ilhamkan sendiri. Tetapi saya turut berkolaborasi dengan komposer lain seperti Omar K dan Audi Mok. Ilham datang bila-bila masa. Saya hairan bila yang menganggap muzik itu haram sedangkan ilham membuat muzik itu datang dari Allah juga.

KENA PAKSA MAIN GITAR

Saya belajar main gitar sejak tingkatan satu kerana dipaksa seorang teman. Katanya, saya hanya asyik menyanyi dan ada baiknya saya belajar main gitar. Kami dahulu sama-sama terlibat dalam sebuah grup. Kemudian saya cuba main piano. Saya berhasrat untuk belajar bermian piano selepas puasa dan raya nanti. Itu cita-cita saya.

PENGARUH BESAR

Dalam hidup saya, ayah dan ibu adalah pengaruh terbesar saya. Tanpa mereka, saya tidak akan muncul dengan sebuah album dan berdiri tegak seperti sekarang. Kalau dalam muzik, saya tidak meletakkan satu pengaruh khas dalam mendengar. Saya dengar variasi kerana mahu mempelbagaikan ilmu dan pengamatan dalam muzik. Tetapi kalau pengaruh kuat adalah daripada grup-grup dari Sweden dan Britain seperti Abba.

MASA ITU EMAS

Saya suka mengumpul jam kerana bagi saya masa itu emas. Hobi mengumpul jam ini memang sejak daripada sekolah lagi dan saya menyimpan baik semua jam yang saya beli. Saya cenderung membeli jam jenama Seiko. Saya juga ada kumpul cermin mata tetapi tidaklah menjaga sebaik jam.

MULUT MANIS

Saya memang seorang yang bermulut manis. Barulah perempuan suka kalau lelaki bermulut manis (ketawa besar). Tidaklah, ini kerana saya dibesarkan dalam famili yang tidak bermasalah dan sangat mengambil berat. Bagi saya dengan berkata-kata manis maksudnya kita menghargai.

RAGUT

Saya menasihatkan agar kaum Hawa berjalan dengan kaum Adam dan jangan jalan bersendirian. Jika tidak pun, jalan dengan seseorang yang mempunyai kudrat lebih daripada dirinya. Ini untuk pertahanan daripada menjadi mangsa ragut.