Adsense

Sabtu, 19 Mei 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Antara bisnes & seni

Posted: 18 May 2012 09:14 AM PDT

JIKA dihitung setiap kali wajahnya mewarnai ruang publisiti di dada akhbar mahupun majalah, figura berwajah manis dengan personaliti menarik ini tidak terlepas daripada soal peribadinya yang dibicarakan.

Meskipun cuba mengelak dan menyembunyikan diri, ia bagai sudah terikat untuk persoalan kontroversi. Kononnya sering kali tampil dengan imej seksi dan kisah-kisah remeh yang diungkap, nama Lana Nordin seakan terjerat dengan persoalan 'panas'.

Hakikatnya, pelakon popular yang sebelum ini dikenali menerusi drama siri Gol & Gincu, Kaizer, Astana Idaman 3 dan Dunia Baru ini tidak sekali menadah diri untuk 'ditembak' namun sudah menjadi lumrah sepak terajang dunia seni, kontroversi dan spekulasi bagai permainan buatnya.

Jelas pemilik nama sebenar Mazlina Hasan Nordin ini ketika ditemui petang minggu lalu di Balai Berita, biar apa saja orang ingin bercerita, yang penting adalah nawaitu dan arah tuju diri sendiri.


"Sudah lali rasanya menerima kritikan atau segala cacian kerana itulah 'makanan' sejak awal melangkah dalam dunia ini. Namun untuk saya mengalah adalah mustahil, sebaliknya setiap apa yang diperkatakan itu saya jadikan pembakar semangat untuk buktikan kepada mereka yang saya bukan begitu.


"Kalis peluru memang sesuai digelar kepada saya kerana itulah yang saya amalkan hingga kini. Jika tidak mengenali saya lebih dekat, usah lekas menjatuh hukum kerana saya tidak pernah mengharapkan kisah panas apatah lagi kontroversi semata-mata ingin popular. Itu persepsi lama yang sudah lapuk," katanya.

Mengenali Lana, si pemilik personaliti menggoda dengan sikapnya yang rendah diri adalah seorang yang berterus-terang. Jika tidak menepati cita rasa dan seleranya akan terus diperkatakan kerana padanya, sikap jujur lebih baik daripada suka bersembunyi.

Justeru tambahnya lagi sebaik persoalan mengenai kekasih hatinya ketika ini, jika benar ada kekasih atau menjalin hubungan cinta akan terus diceritakan kepada mereka yang bertanya.

Lebih menarik petang itu, Lana yang pernah mengacarakan program Jejak Pulau dan XTune sebelum ini lebih rancak berkongsi mengenai lapangan perniagaan yang diceburinya.

"Saya langsung tidak terfikir soal cinta atau kekasih kerana alhamdulillah, apa yang pernah saya impikan sebelum ini sudah pun sebelah kaki menjadi kenyataan. Saya sangat gembira dan bersyukur kerana sejak dulu lagi minat saya adalah pada dunia perniagaan. Lama juga saya menimba pengalaman dan mencari kekuatan, kini saya sudah pun bergelar usahawan.

"Setakat ini saya sudah memiliki syarikat sendiri yang menguruskan banyak perniagaan berkaitan jual beli rumah dan tanah, hartanah dan beberapa cabang perniagaan yang lain. Itulah yang saya lakukan sekarang dan banyak masa diberikan untuk meletak sepenuh fokus pada dunia impian saya ini. Saya bersyukur kerana diberikan rezeki dan kepercayaan sebegini.

"Lakonan adalah satu lapangan yang memperkenalkan saya dan mengukuhkan nama untuk memudahkan urusan kerja lain. Kini selepas apa yang saya usahakan sudah hampir berjaya dan saya sudah nampak hasilnya daripada syarikat milik sendiri ini, saya rasa lakonan akan menjadi perkara kedua. Saya memang gilakan perniagaan dan kini semakin serius untuk mengukuhkan nama sebagai usahawan berjaya.

"Insya-Allah akan lebih berkembang perniagaan jual beli tanah dan hartanah kerana saya bersungguh-sungguh ingin merealisasikan semua yang saya lakukan ketika ini. Sekarang apa yang banyak saya lakukan adalah menjadi orang tengah untuk urusan jual beli tanah termasuk pembalakan dan ladang. Setakat ini saya sudah nampak hasilnya dan kesenangan yang ada juga semuanya dari usaha berniaga ini," katanya yang juga pemilik syarikat Charisma Works dan Karisma Electric.

Terlanjur bercerita mengenai perniagaan dan perancangannya sebagai seorang usahawan, terlintas pula persoalan ke mana pula arah lakonannya selepas ini?

Jelasnya yakin, hidup perlu realistik.

"Sampai bila saya mampu bertahan menjadi pelakon? Itulah yang selalu saya fikirkan dan keluarga tanyakan. Mampukah saya bertahan hingga 20 tahun lagi sebagai pelakon dan adakah nama dan bakat saya diperlukan pada masa itu sedangkan saingan terlalu banyak dan senario industri juga semakin meruncing.
Ada saja masalah yang timbul terutamanya dari aspek bayaran pelakon dan nasib anak seni hari ini.

"Lantas mengapa perlu saya tunggu dan mengharap sesuatu yang belum pasti kerana prinsip hidup saya begitu mudah. Realistik dan sentiasa peka pada sekeliling.
Saya perlukan sokongan lain untuk terus mencari rezeki bagi membantu keluarga dan membina hidup sendiri. Alhamdulillah peluang dan rezeki dibentangkan kepada saya dan inilah keputusan terbaik yang perlu saya lakukan.

"Sepanjang berkecimpung dengan serius dalam dunia perniagaan, saya sudah nampak arah tuju dan objektif masa depan yang lebih terjamin. Itulah yang harus saya kejar dan terus berusaha mengukuhkan lagi tapak sedia ada," katanya.

Mengalih sedikit perbualan kepada dunia lakonannya, Lana tetap bersyukur kerana masih ada pihak produksi yang yakin kepada kredibilitinya.

Meskipun tidak henti dilanda kontroversi, nama dan bakatnya seolah berada di gelanggang tersendiri.

Buktinya, lakonannya dalam filem yang kini hangat ditayangkan, Chow Kit mendapat pujian ramai.

"Chow Kit adalah sebuah filem yang saya sifatkan punya kesenian dan keistimewaan tersendiri. Plot ceritanya begitu santai dan bersahaja dengan pembangunan watak yang kesemuanya begitu realistik dan jelas termasuk watak saya sendiri, Siah seorang pelacur yang membesarkan anak, namun terjerat pula dengan masalah apabila anaknya dirogol.

"Ia mengisahkan senario sebenar di Chow Kit yang jarang sekali diketahui umum.
Saya begitu tertarik dan yakin filem ini akan memberikan satu dimensi tersendiri kepada industri hiburan kerana memaparkan sesuatu yang unik dan melangkaui imaginasi kini," katanya.

Lana turut muncul dalam filem Lagenda Budak Setan dengan melakonkan watak Zaharah selain sebuah lagi filem sentuhan Afdlin Shauki berjudul Parti Vs Orang Minyak dan Tokak garapan pengarah Sabree Fadzil pada tahun ini.

Trivia Lana Nordin

  • Nama Sebenar...Mazlina Hasan Nordin
  • Tempat Lahir...Bintawa, Kuching, Sarawak
  • Profesion...Pelakon dan pengacara
  • Status...Bujang
  • Filem..Remp-It, Main-Main Cinta
  • Drama TV...Gol & Gincu, Kaizer, Astana Idaman 3, Dunia Baru, Mendung Berarak Kelabu, Impian Itu Milik Kita, Kamasutra, Akademi Cinta, Puteri, Cebisan Duka, Aku Juga Perlu Cinta dan Tidurlah Permaisuri
  • Program TV...Jejak Pulau (13 episod), XTune untuk saluran Astro Ria.



  • Steve, Irene mantapkan KIJF

    Posted: 18 May 2012 08:28 AM PDT

    STEVE Thornton dan Irene Soliano adalah insan daripada latar kehidupan berbeza namun yang pasti, mereka memiliki minat sama terhadap genre jazz.

    Apapun, mereka berdua antara nama besar akan menghangatkan pentas KL International Jazz Festival (KIJF) 2012 yang berlangsung di Plenary Hall, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur mulai hari ini (Sabtu) dan esok.

    Steve cukup dikenali sebagai pemain 'master percussionist' di peringkat antarabangsa sementara Irene adalah anak perempuan kepada pengasas Orkestra Radio Televisyen Malaysia (RTM), Alfonso Soliano. Irene juga anggota kumpulan muzik dan harmoni adik-beradik yang dikenali sebagai The Solianos. Dalam satu temu ramah bersama mereka berdua di Balai Berita, Bangsar, Khamis lalu, dua artis ini menyifatkan berada dalam KIJF 2012 adalah pengalaman 'mesti dirasai' mereka yang meminati genre unik itu.

    Kata Steve, menetap di Malaysia sejak 1997 sebaik saja mendapat tahu KIJF akan diadakan, dia terus berhubung dengan pihak penganjur.


    "Ini satu penghormatan. Dengan pengalaman menjelajah dunia termasuk di Eropah, Kanada, Amerika Selatan, Afrika dan Jepun, saya sedia berkongsi pengalaman dengan KIJF 2012.


    "Bukan itu saja, saya berharap festival ini akan dapat meningkatkan status negara kita sebagai penganjur festival muzik jazz setaraf negara lain," katanya.

    Sebelum ini, Steve pernah menjayakan persembahan bersama George Duke, Sadao Watanabe, David Sanborn, Datuk Sheila Majid dan pencetus 'post-bop' dengan gaya Maurice Ravel iaitu Herbie Hancock. Kata Steve, jazz adalah muzik terbuka menawarkan banyak improvisasi dan mana-mana pemuzik yang bagus boleh dijemput naik ke pentas menjayakan persembahan.

    "Bagi saya, Malaysia juga ada banyak rentak tradisi yang hebat seperti zapin, asli serta joget dan inilah yang perlu diketengahkan. Jadi saya cukup bangga dapat memainkan pelbagai rentak yang pernah dimuatkan dalam album saya, On Latin Percussion And AfroAsia. Bahkan, salah satu djembe yang saya gunakan adalah buatan Bali.

    "Kini saya sangat berasa bangga kerana dapat mewakili Malaysia dalam KJIF l Jazz Festival. Malaysia sebuah negara unik, masyarakatnya peramah, makanannya juga sedap-sedap. Semangat perkauman pun tidak wujud.

    "Sebaliknya isu perkauman di Amerika Syarikat belum benar-benar ada jalan penyudah," kata Steve berasal dari Brooklyn, New York, tempat sama lahirnya dua peninju legenda heavyweight dunia, Mike Tyson dan Riddick Bowe.

    Irene pula bakal beraksi bersama Big Band RTM pimpinan Datuk Mokhzani Ismail.
    Dia mahu menjadi inspirasi kepada penyanyi muda dalam mengenengahkan bakat pada KIJF 2012.

    "Saya bersama Big Band RTM sejak tiga tahun lalu. Kami juga pernah menjayakan persembahan Java International Jazz Festival di Jakarta pada 2010.

    "Saya biasa menyanyi bersama The Solianos dengan enam anggota dan kemudian menyanyi dengan Big Band RTM seramai 15 pemuzik. Sebenarnya, satu 'miss beat' boleh menjejaskan persembahan, apatah lagi 'counting' yang sangat penting dalam kumpulan yang besar sekalipun menyanyikan 'standard tune'," jelasnya.

    Ditanya mengapa sukar untuk menemuramah Solianos, Irene berkata: "Mungkin kami jenis suka 'low-profile' jadi kuranglah publisiti.

    "Kami lebih suka berlatih berjam-jam dan sangat serius terhadap nota muzik, vokal dan instrumen muzik kerana kami mahu semuanya sempurna. Seperti kata ayah saya, Alfonso, kalau nyawanya diambil Tuhan, biarlah dia bersemadi sebagai pemuzik kerana seni sudah mengalir dalam darah dagingnya," kata Irene.

    KIJF menyajikan persembahan muzik selama 12 jam tanpa henti untuk tempoh dua hari. Antara kumpulan antarabangsa dan artis Malaysia yang terbabit adalah kumpulan British yang terkenal dengan 'acid jazz movement' iaitu Incognito, Ernie Watt, Jeremy Monteiro Quartet, Micheal Veerapen Quartet bersama Junji Delfino, Everette Harp danKL Jazz Project.