Adsense

Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Memancing buat Qi tenang

Posted:

Memancing buat Qi tenang

Memancing buat Qi tenang

Oleh MUHAMMAD SYAFIQ ROOS ANNUAR
Gambar JEFFRI IRAN
Tajaan lokasi rotikaya.com


SAIZ sama ada besar atau kecil tidak penting buat Qi, sebaliknya kepuasan apabila umpan mengena dan ikan berjaya dinaikkan.


DAPAT ikan kecil pun jadilah," kata Qi Razali sambil ketawa semasa melihat hasil tangkapan setelah bersabar menunggu mata kailnya disentap ikan dalam hujan gerimis.

Tidak dinafikan, jejaka kelahiran Pulau Pinang ini mempunyai minat yang mendalam terhadap aktiviti memancing, lebih-lebih lagi jika banyak masa yang terluang.

Baginya, aktiviti tersebut sedikit sebanyak menenangkan jiwa.

"Kalau memancing ini, sekurang-kurangnya dapat juga melarikan diri daripada kesibukan dan hiruk-pikuk di kota. Bagi saya, setakat untuk bersantai, kalau datang ke tempat sebegini pun sudah cukup.

"Asalkan tempatnya tenang dan tidak ada perkara lain yang mengganggu," ujarnya ketika ditemui S3 di kolam memancing di Batu 9, Kajang, Selangor, baru-baru ini.

Bagi pemegang watak Budi dalam drama rantaian Blogger Boy ini, kepuasan memancing bukanlah terletak pada hasil pancingan semata-mata.

"Kalau nak diikutkan, kepuasan memancing hanya dapat dirasai oleh pemancing itu sendiri.

"Kecil atau besar bukan ukuran sebab thrill memancing ini terasa apabila batang pancing kita disentap ikan.

"Masa itu, perasaan cemas timbul dan dalam masa yang sama, otot-otot yang lain akan turut tertumpu pada mata kail," jelas Qi sambil menyelak helaian novel yang dibacanya sambil menunggu umpannya mengena buat kali kedua.

Apabila memperkatakan tentang aktiviti masa lapangnya itu, Qi tidak dapat melupakan pengalaman ketika memancing ikan jenis layaran di Endau Rompin, Pahang, beberapa bulan lalu.

"Semasa itu, saya terpaksa bergelut untuk menaikkan ikan tersebut dalam tempoh lebih kurang 20 minit. Habis satu bot yang saya naiki itu terpaksa saya kelilingi bagi menjinakkan ikan layaran itu.

"Alhamdulillah, setelah beberapa rakan membantu, akhirnya dapat juga saya naikkan ikan seberat 26 kilogram itu," cerita pemilik nama penuh Qushairi Mohammed Razali ini penuh bersungguh.

Tambahnya, jika betul-betul ingin merasakan adrenalin pertarungan menaikkan ikan, bolehlah mencuba memancing di laut.

Selain itu, di kolam memancing yang dikunjungi Qi bersama S3 , terdapat juga satu kawasan yang menempatkan beberapa ekor rusa.

Kata jejaka berusia 34 tahun ini lagi, kebiasaannya jika sudah puas memancing dan mempunyai kesempatan, dia akan memberi makanan kepada rusa-rusa di situ.

"Kadang-kadang apabila dapat luangkan masa buat perkara sebegini, tenang rasanya. Kalau keadaan tenang dan nyaman macam ini, hilang segala masalah dalam kepala," ujar Qi sambil menghulurkan makanan kepada rusa yang menghampirinya.

Hos program baru

SELARI dengan minatnya terhadap aktiviti memancing, akhirnya Qi terpilih untuk menjadi pengacara sebuah rancangan memancing terbitan Homegrown yang akan memulakan penggambaran tidak lama lagi.

Menurut Qi, dalam rancangan tersebut, dia bakal membawa penonton meneroka tempat-tempat memancing yang mampu menarik deria kaki-kaki pancing.

Namun dalam kesibukan Qi menjadi pengacara, dia mengakui 2011 merupakan tahun yang memenatkannya.

Tidak dinafikan, sejak memulakan langkah pertama menjadi pengacara untuk Destinasi Bajet pada tahun 2004, kini rezeki jejaka ini mencurah-curah.

"Kesilapan saya adalah tidak menyusun jadual dengan cekap menyebabkan saya tidak ada masa yang cukup untuk berehat.

"Insya-Allah, tahun hadapan saya akan pastikan pembahagian dan pengurusan masa saya lebih tersusun dan tidak terlalu padat.

"Sekurang-kurangnya dapat juga saya berehat. Risau juga sekiranya saya terlalu penat, nanti hilang pula momentum untuk muncul ceria ketika mengacara," jelasnya yang juga pengacara program Art Attack! di saluran Disney.

Full content generated by Get Full RSS.

Boling pilihan Najman sekeluarga

Posted:

Boling pilihan Najman sekeluarga

Boling pilihan Najman sekeluarga

Oleh MUHAMMAD SYAFIQ ROOS ANNUAR
Gambar AMIN FARIJ HASAN


NAJMAN bersama isterinya, Hawa dan anak, Amirul Akid sering meluangkan masa bermain boling bersama.


BAGI pendengar setia stesen radio Sinar FM, nama Najman Mohamed pasti membuatkan mereka teringat segmen Sinar Petang dan Seleksi.

Dalam kesibukannya sebagai seorang penyampai radio, Najman yang memiliki suara memukau ini tetap tidak melupakan masa lapangnya dengan memilih sukan boling.

Bertempat di Superbowl Ampang Point, Ampang, Selangor baru-baru ini, S3 berkesempatan meluangkan masa bersama Najman yang rupa-rupanya mempunyai pengalaman bermain boling selama 21 tahun.

Maka itu, tidak hairanlah apabila Najman yang berusia 41 tahun ini tetap hebat di gelanggang boling dan berjaya mencipta strike dalam setiap permainannya.

Apa yang mengagumkan tentang family man ini ialah apabila dia turut meluangkan masa di pusat boling itu bersama keluarga tercinta.

Mula meminati sukan boling seawal usia 17 tahun, dia mengakui sukan tersebut bukan sahaja menyihatkan badan, malah turut merapatkan hubungannya anak-beranak.

"Memandangkan isteri saya (Hawa Atan) dan anak-anak tinggal di Johor Bahru maka aktiviti sebegini sememangnya menjadi pilihan kerana ia dapat merapatkan lagi hubungan kami sekeluarga.

"Lagi pun aktiviti riadah yang dilakukan ini memang menyihatkan. Sekurang-kurangnya, keluar jugalah peluh," katanya lagi.

Selain itu, bagi anak kelahiran Johor Bahru ini, bermain boling memerlukan persediaan rapi bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini daripada berlaku.

"Biasanya sebelum saya bermain boling, saya akan membuat senaman pemanas badan. Ini bagi memastikan badan kita bersedia sebelum membuat balingan.

"Selain itu, kalau mahu main boling, kita memerlukan ketenangan kerana senang untuk fokus kepada permainan. Barulah boleh mencipta strike nanti," ujarnya sambil menunjukkan cara balingan kepada anak lelakinya, Amirul Akid, yang turut sama bermain boling pada hari tersebut.

Menurut Najman, jika ada antara anak-anaknya yang mempunyai bakat dalam sukan boling, dia akan menggalakkan dan mahu bakat mereka digilap sebaiknya.

"Saya percaya dengan fokus, dedikasi dan disiplin, tidak mustahil kita dapat melahirkan bintang baru dalam sukan boling tanah air," katanya bersemangat sebelum meneruskan permainan.

Full content generated by Get Full RSS.