Adsense

Selasa, 15 November 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Sesuai dengan jiwa

Posted: 14 Nov 2011 03:46 PM PST

Hip

Semangat tak pernah luntur

BARANGKALI apabila namanya disebut, ramai masih tertanya-tanya siapakah gerangan di sebalik orang itu walaupun sudah beberapa kali muncul di layar perak.

Pernah membintangi filem hit seperti Castello dan Maut kedua-duanya arahan Badarudin Azmi, tetapi ia tidak cukup mengukuhkan nama pelakon wanita di persada dunia hiburan. Meskipun begitu, pemilik nama Noreminadiya Ramli atau Nuremy Ramli terus memacu langkah di dalam bidang lakonan yang cukup diminatinya dan kini bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, Nuremy disunting oleh Metrowealth Pictures (MIG).

Tekad meninggalkan kerjayanya yang terdahulu sebagai perunding kewangan di sebuah bank, gadis yang berusia 25 tahun ini gembira kerana diberi peluang membuktikan kebolehannya berlakon, yang mana bukan saja diberi percubaan membintangi empat filem juga sebagai tunjang utama dalam filem Super Duper Lover bersama Aeril Zafrel.

Kala pertemuan di Johor Bahru sewaktu menjayakan aktiviti jelajah sempena Festival Filem ke-24 baru-baru ini, gadis ini tanpa henti menceritakan selok-belok yang dilaluinya dalam mengecapi nama sebagai anak seni.

Namanya diakui lambat naik jika mahu dibandingkan dengan pelakon wanita yang lain seperti Liyana Jasmay. Dia pernah bergandingan bersama Liyana dan Zain (Ruffedge) dalam filem Castello pada 2004, namun ketika itu tuah tidak berpihak kepadanya.
"Selepas membintangi Castello pada 2004 dan Maut (2007), saya berhenti sebentar selama tiga tahun, iaitu sehingga tahun lalu, yang mana dalam masa tiga tahun itu saya menyambung pelajaran dan kemudian bekerja di sebuah bank.

"Pada masa itu, saya terikat dengan badan kerajaan. Saya tidak dibenarkan muncul di layar perak, dan pekerjaan ini juga dilakukan demi menjaga hati ibu bapa saya. Namun selepas dua tahun saya dapat merasakan kerja itu tidak sesuai dengan jiwa saya, dan dari situ saya mula mencari apa yang sebenarnya saya mahu.

"Ternyata jiwa saya lebih di dalam bidang lakonan, serta demi minat yang mendalam saya berusaha mencari peluang berlakon kembali. Bukan senang nak mendapat kepercayaan dan meyakinkan orang, kerana orang ramai semakin lupa lakonan saya yang terdahulu," katanya.

Menurut gadis ini lagi, walaupun memang meminati lakonan, tetapi sebelum membuat sesuatu keputusan, dia akan mendapatkan nasihat dan pandangan daripada mereka rakan pengarah dan rakan artis yang lebih berpengalaman untuk memastikan dapat mengurangkan risiko tersilap langkah.

"Tidak putus semangat, saya mula kembali dari bawah dengan menghadiri pelbagai uji bakat, bertanya pendapat orang seni yang lebih berpengalaman dan pengarah, Osman Ali. Abang Osman adalah individu yang menasihati saya mencuba nasib di 'talent agency', dan dari situlah saya menemui MIG, serta bersyukur rezeki saya lebih terbuka di situ.

"Mulanya saya tidak yakin kerana saya pernah menemui David Teo pada Anugerah Skrin 2009, tapi selepas dipertimbangkan, pintu hati saya terbuka untuk meneruskan kesungguhan sebagai pelakon," katanya yang baru lima bulan menandatangani kontrak bersama MIG dan selesa bergerak di bawah tinjauan syarikat tersebut.

Lambat tapi puas

WALAUPUN dikatakan agak lambat melangkah, Nuremy tidak terasa hati, sebaliknya menerima rezekinya dengan tangan terbuka, lantas bersyukur kerana setidak-tidaknya dia diberi kesempatan menonjolkan bakatnya kerana bukan senang untuk menjadi terkenal dan diterima ramai.

Menjadikan filem Castello sebagai daya sokongan dan inspirasi, kini dirinya mampu tersenyum kerana impiannya kembali berlakon sudah termakbul.

Sementara itu, publisiti dan promosi diletakkan di tempat kedua selepas bakat, kerana menurut gadis kecil molek ini dirinya tidak mengejar populariti, dan mahu berdiri kerana bakat yang dipertaruhkan. Dengan adanya produk iaitu filem, barulah dirinya selesa untuk tampil ke hadapan.

Terbaru, anak kelahiran Sungkai, Perak ini baru saja selesai dengan aktiviti penggambaran filem Super Duper Lover di sekitar Kuala Lumpur dan Pantai Morib. Menerusi filem ini, dia menjayakan watak Murni iaitu pasangan kepada Mukhriz, watak yang dibawa oleh Aeril.

Akui karakter yang dibawanya adalah sesuatu yang baru baginya, menurut Nuremy itu adalah kali pertama dia berlakon di samping Aeril, lantas perlu benar-benar menyelami unsur cinta platonik yang menjadi tema dalam filem itu.

Demi menjayakan wataknya, Nuremy mencuba sebaik mungkin untuk membina keserasian bersama Aeril apabila mereka juga sering mengada pertemuan di luar set penggambaran, supaya tidak kelihatan kekok di hadapan kamera.

Namun, apabila ditanya mengenai cinta lokasi, dengan pantas gadis ini menolak andaian di antara mereka wujud bibit-bibit cinta, sebaliknya mereka hanya menjayakan watak masing-masing. Dalam pada itu, dirinya bersyukur kerana dapat mewujudkan kerjasama yang erat di antara mereka.

Selain itu, Nuremy juga membintangi empat filem lain terbitan MIG, iaitu filem Halimunan, Nonkrong, Aji Noh Terbang dan 3 Temujanji, serta filem pertamanya bersama MIG akan ditayangkan awal tahun depan, iaitu 'X'.

Masih lagi dalam tempoh pembelajaran dan proses memperbaiki diri, Nuremy menyimpan hasrat berlakon di bawah arahan Osman Ali, Soffi Jikan dan Yusry Abdul Halim serta bekerjasama dengan pelakon hebat seperti Elly Suriati, Fauziah Nawi dan Sharifah Amani.

PROFIL

NAMA: Noreminadiya Ramli
UMUR: 25 tahun
TARIKH LAHIR: 7 April 1986
ASAL: Sungkai, Perak
ADIK-BERADIK: Anak keempat daripada empat beradik
PENDIDIKAN: Diploma Pengurusan Perniagaan, Kolej Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL)
FILEM: Castello dan Maut
DRAMA: Gerak Khas, Delima Wanita dan Atas Nama Cinta

Full content generated by Get Full RSS.

Tenang terima 'kekalahan'

Posted: 14 Nov 2011 03:42 PM PST

Hip

NADIA (kanan) ketika penggambaran filem Aji Noh Motor.

NADIA (kanan) ketika penggambaran filem Aji Noh Motor.

Nadia tidak kisah digandingkan dengan Lisdawati

MELIHAT aksinya memakai tudung litup selepas itu membawa motosikal dengan wajah yang tenang, seolah-olah tiada apa yang berlaku kepada pelakon bernama Nadia Mustafar ini.

Lagaknya cukup bersahaja. Dia memberikan tumpuan sepenuhnya dengan setiap arahan yang diberikan. Sesekali Nadia kelihatan ketawa apabila ditegur oleh pembantu pengarah atau pelakon lain yang bergandingan dengannya. Itulah gelagat Nadia ketika dalam set penggambaran filem terbarunya, Aji Noh Motor arahan Mohd Razif Rashid atau Ajib di Beranang, Selangor, baru-baru ini.

Hakikatnya, beberapa minggu sebelum penggambaran filem ini dimulakan, Mahkamah Sesyen mengarahkan dia membayar saman sebanyak RM50,00 kepada Lisdawati. Di atas nasihat peguamnya, Nadia tidak memberikan sebarang ulasan panjang lebar.

Percaya bahawa lumrah alam ada turun naik dan cukup bersedia dengan situasi menang atau kalah, pelakon drama dan filem ini menerima keputusan mahkamah baru-baru ini dengan hati yang terbuka.

"Saya tidak mempertikaikan. Bagaimanapun, saya masih mempunyai hak memfailkan rayuan. Ini keputusan saya sendiri dan atas nasihat peguam. Lagipun, sebelum perkara ini dibawa ke mahkamah, saya sudah pun bersedia dengan segala kemungkinan," katanya ketika diminta mengulas kekalahannya dalam kes saman fitnah yang difailkan Lisdawati terhadapnya.
Nadia sememang begitu tenang menjawab soalan membabitkan perkara itu.

Katanya, kekalahan itu tidak sesekali mematahkan semangatnya untuk hidup bahagia disamping dua anaknya, Hazil Izham Qaliff Izham berusia dua tahun setengah dan Mia Qaisara Qaliff Izham berusia tiga tahun setengah.

"Saya tidak terperanjat dengan keputusan itu. Rasa tenang dan sudah adat dunia menang atau menerima 'kekalahan'. Sebenarnya saya tidak mahu komen lagi berkenaan isu ini kerana sudah dinasihati peguam. Saya juga sudah bersedia menerima keputusan ini. Jika tidak menang, saya perlu menerima 'kekalahan' dan begitulah sebaliknya.

"Selepas menerima keputusan ini, saya menjalani kehidupan seperti biasa. Berlakon seperti biasa dan tidak tertekan," katanya.

Ditanya tidakkah selepas menerima keputusan itu, dia bimbang peminat akan menganggapnya sebagai bersalah, Nadia tetap positif mengatakan pada dirinya sendiri bahawa dia tidak rasa bersalah atau malu kerana selama ini memang tidak pernah mengambil duit orang mahupun membuat kehidupan sesiapa susah.

"Saya hanya tuntut kebenaran. Sebenarnya hal ini hanya saya dan dia (Lisdawati) saja yang tahu kebenarannya. Jadi saya terima saja apa yang berlaku. Kalau dia berada di tempat saya, dia juga akan lakukan perkara yang sama," katanya.

Bertanya berkenaan sejauh mana tahap profesionalisme dirinya jika digandingkan bersama Lisdawati, Nadia ada jawapannya tersendiri.

"Selama ini selepas kejadian yang berlaku, saya dan dia tidak pernah digandingkan dalam mana-mana produksi. Mungkin semua produksi sudah tahu apa yang berlaku dan tidak menggandingkan kami. Jika ada tawaran bersama dia, saya ok saja.

"Dalam Suria Di Cardobo juga saya dan dia berlakon tetapi melalui masa penggambaran yang tidak sama," katanya sambil memberitahu perkara itu sudah lapan tahun berlalu.

Membawa Nadia kembali semula kepada soal kerjayanya, dia memberitahu setakat ini rezeki hadir mengiringi hidupnya.

Katanya, dia akan berlakon drama di bawah arahan Hans Isaac berjudul Lemang Kampung Santan dan filem Penanggal terbitan Tayangan Unggul dan supertele berjudul Isnin, Selasa, Rabu di bawah arahan James Lee.

"Sekarang ini saya menjalani penggambaran filem Aji Noh Motor di bawah arahan Muhamad Razif Abdul Rashid. Bekerja dengan pengarah ini membuatkan saya cukup selesa dan bebas memberikan idea.

"Lagipun sebelum ini saya dan pengarah sudah pernah bekerjasama. Saya melihatnya cukup berbakat dan penuh dengan idea baru," katanya yang membawakan watak sebagai Datin Zalzlina yang cukup garang.

Katanya, dia juga masih aktif dalam perniagaan makanannya dan berharap rezeki itu terus menyuburkan dia sekeluarga.

" Saya masih buat perniagaan tempahan makanan. Cuma yang terbaru saya sudah mula memperkenalkan tempahan makanan saya di set lokasi dan sambutan yang diterima menggalakkan.

"Dulu saya ada buka kedai makanan tetapi kerana tidak ada siapa boleh menguruskan dengan baik, saya tutup saja dan menumpukan kepada bidang tempahan makanan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.