Adsense

Khamis, 11 Ogos 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Mon, Fyza bukan kejar glamor

Posted:

Mon, Fyza bukan kejar glamor

Mon, Fyza bukan kejar glamor

Oleh NUR AZHARI ZAINOODDIN
Gambar ZAKARIA IDRIS


MON dan Fyza akui perjalanan seni mereka masih lagi jauh.


GLAMOR dan mewah. Itulah yang dapat digambarkan apabila bercerita mengenai gaya hidup yang sering ditonjolkan oleh kebanyakan bintang-bintang yang menyinari persada seni tanah air.

Malah gaya hidup yang ditonjolkan oleh mereka ini juga sering menjadi ikutan para peminat sehingga menjadi satu trend dalam dunia fesyen.

Bagaimanapun, kehadiran bakat-bakat baru yang berani untuk terjun menjadi anak seni sering disalah ertikan dan dipandang serong oleh sesetengah pihak.

Lantas, kehadiran mereka yang baru untuk bertapak sebagai pelapis anak seni masa hadapan sering dilemparkan dengan berbagai tohmahan.

Bertemu dengan dua muka baru Metrowelth International Group (MIG), Mon Ryanti dan Fyza Kadir, Hits sempat mengusik mereka dengan soalan adakah glamor dan kemewahan yang dicari di pentas seni yang diceburi?

Bagai menduga soalan itu menjadi fokus utama kami, dengan tenang kedua-dua anak kelahiran Johor itu memberikan jawapan.

Jelas Mon, keterujaannya untuk menjadi anak seni tiada kaitan dengan corak hidup dan gaya mewah yang ditonjolkan oleh artis.

Baginya, jika matlamatnya dalam dunia seni sekadar untuk mengecapi populariti dan mengejar kehidupan glamor, sudah tentu namanya tidak akan bersinar lama dalam dunia seni.

"Tidak pernah terlintas di hati saya untuk mengejar glamor apatah lagi mencari kemewahan mudah.

"Malah untuk berjaya tiada jalan mudah dan kita kena berusaha sendiri untuk mencapai apa yang kita mahukan," ujar Mon ketika selesai sesi fotografi di Studio Utusan, baru-baru ini.

Setuju dengan jawapan yang diberikan Mon, Fyza yang baru sahaja selesai menjalani pengambaran filem Hantu Dalam Botol Kicap turut meluahkan rasa yang sama.

Ujar gadis berusia 26 tahun itu, dia menjengah persada seni bukanlah untuk mengejar glamor atau mencari populariti.

Baginya, apa yang dilakukan itu adalah berlandaskan minat demi menggapai impian yang telah tertanam dalam hati.

"Saya memang minat berlakon dan menganggap lakonan sebagai satu karier.

"Jadi untuk berjaya dalam karier bukan mudah di mana kita kena berusaha dan berkerja keras demi mencapai kejayaan.

"Bagi saya tidak timbulnya soal mencari glamor dan mengejar kemewahan apabila saya menceburi bidang ini," jelasnya yang menjadikan aktres Sofea Jean sebagai idola.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Cubaan bukan aibkan orang ramai

Posted:

Cubaan bukan aibkan orang ramai

Cubaan bukan aibkan orang ramai

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar MOHD FARIZWAN HASBULLAH


AKHIL Hay dan isterinya, Waheeda (empat dari kiri) bersama sebahagian daripada kakitangan Akhil Network meraikan ulang tahun pertama syarikat itu di Kajang, Selangor, baru-baru ini.


ASTRO Oasis di saluran Astro 106 merupakan sebuah saluran alternatif yang menyiarkan rancangan-rancangan berunsur keislaman. Cubaan salah satu rancangan yang kini sedang disiarkan menerusi saluran televisyen (TV) berbayar itu pada setiap Sabtu pukul 7.30 malam.

Meskipun berunsur keislaman, tetapi rancangan yang diacarakan oleh Akhil Hayy itu dikatakan menyerupai rancangan Barat, Candid Camera. Ia berdasarkan konsep rancangan itu yang seperti mengenakan orang ramai melalui rakaman daripada kamera video yang disorokkan.

Bagaimanapun, menurut Akhil, Cubaan bukan sebuah rancangan yang mahu mengenakan atau memalukan orang ramai. Sebaliknya ia tampil dengan elemen pendidikan selain bagi menguji tahap keprihatinan masyarakat terhadap sesuatu insiden yang diketengahkan dalam program itu.

"Kami bukan mahu mengenakan orang ramai tetapi berharap mereka dapat mencari makna di setiap segmen yang kami tampilkan. Contohnya, jika berlaku kes ragut yang kami lakonkan dalam satu segmen, apakah tindakan orang ramai sewaktu mendepani situasi seperti itu," ujarnya kepada Hits.

Pada pertemuan di majlis pelancaran Konsert Mini Kembara Sufi Akhil Hayy itu, bekas penyanyi rock kumpulan D'Riyadh itu berkata, Cubaan juga tidak berniat untuk memalukan orang ramai yang ditemubual secara rambang dalam rancangan tersebut.

Dalam sebuah segmen Cubaan, pendakwah bebas itu misalnya telah menemubual seorang lelaki berusia awal 40-an mengenai bacaan doa qunut tetapi sayangnya individu terbabit tidak mampu menghabiskan bacaan ayat yang dipetik daripada solat Subuh itu.

Jelas Akhil, pihaknya telah memikirkan perkara itu di mana pelbagai persiapan telah dilakukan sebelum Cubaan disiarkan di kaca TV bagi memastikan air muka individu-individu yang disiarkan menerusi program tersebut tidak diaibkan.

"Sebelum menemubual orang ramai, kami akan meminta kebenaran terlebih dahulu untuk menyiarkan rakaman itu. Kami juga mendapatkan tandatangan dalam satu surat persetujuan bagi membenarkan rakaman itu disiarkan dalam Cubaan. Ia bagi mengelakkan pertikaian pada masa akan datang.

"Bagaimanapun, ada segmen-segmen tertentu kami akan menutup muka responden yang ditemu bual bagi mengelakkan mereka berasa malu. Selain itu, kami juga mendapat nasihat dan kerjasama daripada DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) dan polis sebelum rakaman dimulakan," katanya.

Mencari hikmah

Suami kepada penyanyi Waheeda itu berkata, Cubaan yang mempunyai 13 episod itu akan menggunakan pendekatan mendidik para penonton berdasarkan paparan lakonan yang dirakamkan oleh kamera terselindung tentang sesuatu isu yang hendak diketengahkan itu.

"Namun, saya tidak mahu menamakan konsep rancangan Cubaan ini sebagai senda gurau. Sebaliknya, ia adalah sebuah pendidikan kerohanian. Ia sebuah rancangan berkonsepkan ilmu dan pengajaran di mana para penonton boleh mencari hikmah di sebalik sesebuah realiti kehidupan yang dipaparkan," jelasnya.

Sementara itu, sewaktu ditanya tentang Konsert Mini Kembara Sufi yang dianjurkan oleh syarikatnya, Akhil Hayy Network, ia hasil daripada permintaan para peminat yang masih ingin melihatnya menyanyi di atas pentas persembahan,

Akhil atau nama sebenarnya Akhil Abdul Hai menjelaskan, menerusi konsert itu pihaknya akan memberi kepercayaan kepada mana-mana juga penganjur persembahan yang sanggup menarik penyertaan sekurang-kurangnya 300 peminat hadir menyaksikan konsert tersebut.

"Kami akan mengeluarkan 300 keping tiket kepada mana-mana penganjur konsert dan terpulanglah kepada mereka untuk menjualnya. Setiap tiket berharga RM30. Apabila semua tiket itu habis dijual maka pihak terbabit akan menganjurkannya.

"Selain menyaksikan konsert, turut diadakan ialah majlis tazkirah di mana Akhil Network juga akan memberi hadiah istimewa berupa produk keluaran syarikat saya kepada yang membeli tiket konsert tersebut. Pada 26 Julai lalu, konsert pertama yang kami adakan di Beranang, Selangor telah ditonton hampir 200 peminat," katanya.

Selain sibuk mengacarakan rancangan Cabaran, menjayakan Konsert Mini Kembara Sufi, Akhil Network juga menganjurkan pakej umrah di mana seramai 30 jemaah telah mengikuti rombongan pertama pada April lalu yang diketuai oleh penasihatnya, Datuk Mohamed Zain Zakaria.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.