Adsense

Selasa, 16 Ogos 2011

borak kosong

borak kosong


Kerana gila pizza lelaki ini sanggup beli beli 150 pizza untuk dinikmati

Posted: 16 Aug 2011 09:00 PM PDT


STOUGHTON — Tidak ada orang sebahagia David Schuler ketika melihat tumpukan pizza masuk ke dalam bagasi keretanya.

Schuler membeli sekira 150 pizza yang dimasukkan ke dalam peti sejuk di dalam keretanya dan melakukan perjalanansejauh 1.400 km menuju rumahnya, menuju keluarganya untuk menikmati pizza tersebut selama berbulan-bulan.

Schuler bukanlah orang gila, dia hanya penikmat pizza yang mengerti rasa yang nikmat.

Dia menghabiskan dana sebesar USD1.197 meski dia mendapat potongan harga. Dia merupakan pelanggan individu yang memesan pizza dengan jumlah besar.

Seperti dilapor Associated Press, Selasa (16/8/2011), Schuler memesan pizza tersebut dengan memasukkannya ke dalam plastik dan pendingin agar awet untuk beberapa bulan.(rhs)

Laman web untuk orang tua cari pasangan muda

Posted: 16 Aug 2011 08:00 PM PDT


WASHINGTON - Satu laman web, SeekingArrangement.com mengatur janji temu untuk golongan lelaki kaya mencari pasangan.

Ia merupakan salah satu daripada laman web yang memaparkan golongan lelaki tua untuk mencari gadis yang lebih muda.

Laman itu mendedahkan akaun bank si lelaki tua dan elaun bulanan yang boleh diberikannya kepada seorang wanita.

Lelaki yang berminat akan membuka akaun dengan bayaran AS$50 (RM149) dan tambahan sebanyak AS$1,000 (RM2,981) setahun.

"Orang ramai bertemu, mereka berunding dan berasa serasi. Jika kedua-dua mereka tidak menyukai di antara satu sama lain, tiada apa-apa perkara yang akan berlaku," kata pengasas laman itu, Brandon Wade. - AFP

Bayi seperti makhluk asing dilahirkan di Nigeria

Posted: 16 Aug 2011 07:00 PM PDT


ADO EKITI - Seorang ibu berusia dalam lingkungan 30-an di Iyin Ekiti, Nigeria melahirkan seorang anak yang kelihatan seperti gambaran makhluk asing dalam filem, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Ibu itu yang sudah mempunyai dua anak, hamil selama 13 bulan sebelum dia melahirkan anak ganjil tersebut di sebuah hospital di sini menerusi pembedahan pada pukul 2.15 petang pada Khamis lalu.

Kelahiran bayi itu mencetuskan kekecohan di hospital berkenaan kerana beberapa pegawai perubatan membincangkan keganjilan bayi berkenaan.

Pesuruhjaya Kesihatan Negeri Ekiti, Dr. Wole Olugboji mengesahkan kelahiran bayi tersebut.

"Terdapat seorang wanita yang melahirkan seorang bayi ganjil di Hospital Besar Iyin. Bayi itu sudah meninggal dunia tetapi ibunya okey," katanya.

Menurutnya, ubat sedatif diberikan kepada ibu itu supaya dia tidak sedarkan diri selepas melahirkan anak tersebut bagi memastikannya tidak melihat anaknya yang ganjil.

Akhbar Vanguard mendapat maklumat bahawa suami wanita tersebut bersetuju supaya pengebumian dilakukan terhadap bayi ganjil itu dengan segera.

Satu sumber memberitahu akhbar tersebut bahawa bayi ganjil itu mempunyai dua mata yang membonjol dan beberapa helai rambut di dahinya.

Bayi itu tidak mempunyai otak.

Satu lagi sumber menyatakan bahawa bayi itu terlalu kecil semasa dilahirkan.

- Agensi

sumber : kosmo online

Wow..lakaran pejabat Apple seperti piring terbang

Posted: 16 Aug 2011 06:00 PM PDT


CUPERTINO, Amerika Syarikat (AS) - Beberapa lakaran gambar pejabat baharu syarikat Apple yang mengeluarkan komputer iPad dan telefon bimbit iPhone didedahkan kelmarin.

Pejabat baharu penyelidikan dan pembangunan itu dibina menyerupai sebuah piring terbang.

Foto kampus itu yang bakal dibina di sini didedahkan oleh arkitek Britain, Norman Foster dalam satu mesyuarat majlis perbandaran sebelum ia tersebar di Internet.

Kampus berkenaan yang digelar AppleSaucer, terdiri daripada sebuah bangunan pejabat serta pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) di tapak seluas 260,000 meter persegi.

Ia merupakan bangunan kaca empat tingkat berbentuk bujur dan berkonsepkan mesra alam yang mengelilingi sebuah taman dan boleh menempatkan 13,000 kakitangan Apple.

Antara kemudahan yang bakal dibina termasuk sebuah auditorium korporat berkapasiti 1,000 tempat duduk, pusat kecergasan, loji janakuasa mesra alam dan tempat letak kereta.

Syarikat Apple diasaskan oleh Steve Jobs yang merupakan antara bilionair di dunia. - Agensi

sumber : kosmo online

Wow..ternyata lelaki yang dikebiri panjang umur

Posted: 16 Aug 2011 05:00 PM PDT


Para ilmuwan nampaknya telah mengetahui alasan mengapa wanita cenderung hidup lebih lama dibanding lelaki.

Dalam penelitian terakhir yang dipublikasikan di Scientific American, Professor Thomas Kirkwood, Director of the Institute for Ageing and Health di Newcastle, Inggris mengungkapkan bahawa secara genetik, lelaki lebih mudah habis dibanding wanita ?

Sebelum ini, orang berfikir bahawa manita hidup lebih lama kerana lelaki umumnya mengalami stress lebih berat di pekerjaannya dibanding wanita. Akan tetapi ini tidak terbukti kerana wanita kini juga mengerjakan pekerjaan yang sama dengan lelaki. Sementara kesenjangan harapan hidup rata-rata di antara keduanya tetap jauh.

Teori lain, wanita diperkirakan berusia lebih panjang kerana mereka tidak cenderung tidak memiliki kebiasaan buruk seperti minum minuman keras, merokok, ataupun sering memakani makanan tidak sehat. Teori ini juga tidak terbukti kerana meski wanita hidup lebih lama, akan tetapi dibanding pria saat sudah manula, rata-rata tingkat kesihatan mereka lebih rendah saat di usia sama.

Wanita atau betina pada spesies lain juga ternyata relatif memiliki umur yang lebih panjang dibanding pejantan. Lalu, apa yang membuat wanita ataupun betina lebih panjang umur dibanding lelaki atau pejantan?

Seperti dikutip dari Physorg, 12 November 2010, dari penelitian yang dilakukan, diketahui bahawa tikus betina memiliki kemampuan yang lebih baik dalam memperbaiki sel tubuhnya dibanding tikus jantan. Akan tetapi, ini berubah ketika ovarium tikus tersebut diangkat.

Hal yang serupa terjadi pada tikus jantan. Tikus jantan yang dikebiri memiliki umur yang lebih panjang dibanding tikus jantan yang peralatan kelaminnya tetap lengkap.

Kirkwood juga menemukan bukti dari sebuah rumah sakit jiwa di Kansas di mana tindakan pengebirian sempat menjadi hal yang lumrah untuk membantu pesakit. Dari bukti-bukti yang dikumpulkan, rata-rata lelaki yang dikebiri berusia 14 tahun lebih panjang dibanding lelaki normal.

"Wanita lebih memerlukan tubuh yang sihat kerana tubuh mereka memiliki peranan yang lebih penting saat membesarkan keturunan mereka," kata Kirkwood. "lelaki tidak memiliki peranan tersebut sehingga sel tubuh mereka tidak ada hubungannya dengan umur lebih panjang," ucapnya.

Kirkwood menyebutkan, tingkat testosteron juga tampaknya mempengaruhi pendeknya umur lelaki. Jadi, jika Anda seorangl elaki, menjadi lelaki perkasa bukanlah kunci agar Anda panjang umur.

Meski teori yang dibuatnya tidak bisa disebut akurat secara absolut, tetapi Kirkwood yakin bahwa alasan di atas merupakan penjelasan biologis yang paling masuk akal mengapa wanita lebih panjang umur.

Sumber : [http://www.exelroze.info]

Gila..selamba je dia potong jari rakannya

Posted: 16 Aug 2011 11:01 AM PDT

v



v



v



v



v
oooo..rupanya dia gunakan parang macam ini

HEBOH !! OBAT KUAT DARI DAGING MAYAT BAYI DI CHINA

Posted: 16 Aug 2011 10:30 AM PDT


Kementerian Kesihatan China telah membentuk pasukan untuk menyelidiki peredaran kapsul yang dibuat dari daging mayat bayi. Pil yang dikatakan boleh meningkatkan stamina dan beredar di Korea Selatan diyakini berasal dari China.

Juru bicara Kementerian Kesihatan, Deng Haihua, Selasa (9/8), mengatakan pihaknya telah menghubungi pihak kesihatan di provinsi Jilin untuk meneliti kes itu.
Deng mengatakan, China punya peraturan ketat soal pengurusan pembuangan mayat bayi dan orok, begitu juga dengan plasenta. "Setiap tindakan penanganan mayat sebagai sampah medik sangat dilarang," kata Deng.
Menurut aturan di China, lembaga kesihatan dan pekerjanya dilarang terlibat dalam perdagangan mayat.

The Global Times melaporkan, bahawa SBS, salah satu dari tiga jaringan televisyen utama Korea Selatan, pada 6 Ogos mengudarakan filem dokumenter tentang kapsul dari China yang dibuat dari daging bayi.
Televisyen itu juga memperingatkan bahawa kapsul itu telah dimakan warga Korea. Televisyen itu juga mengatakan telah mendatangi hospital di China yang menjual daging bayi serta merakam proses pembuatan kapsul itu.
Laporan itu mengutip sumber di dalam hospital tersebut yang mengatakan bahawa kapsul-kapsul yang boleh membuat greng itu dibawa keluar oleh warga keturunan Korea yang banyak tinggal di Provinsi Jilin, Liaoniong and Heilongjiang.

Uji laboratorium yang dilakukan oleh pejabat imigrasi dan institut investigasi ilmiah di Korea Selatan menunjukkan bahawa kapsul yang diterima televisyen itu 99 peratus identik dengan manusia.
Seorang profesor di Hospital Ketiga di Universiti Jilin mengaku belum pernah mendengar kes semacam itu selama 20 tahun kariernya. "Sulit berkoment, kerana itu mirip rumor. Sangat tidak mungkin kalau menurut penilaian profesional saya," kata Prof Zhang.
Meski begitu, memakan plasenta (ari-ari) sudah lama dikenal dalam tradisi masyarakat China. Dalam pengubatan tradisional China, ari-ari diyakini sebagai bahan sperma dan mendukung kecukupan darah.

Di China, ari-ari menjadi milik ibu yang melahirkan. Lembaga kesehatan hanya akan menerima ari-ari itu bila si ibu menyumbangkannya. Berdasarkan peraturan yang dikeluarkan Kementerian Kesehatan, tidak seorang pun diizinkan menjual atau membeli ari-ari.

Kerana disuruh bersihkan rumah,anak buat report ibu ke Polis

Posted: 16 Aug 2011 09:49 AM PDT


AACHEN - Seorang kanak-kanak berusia 11 tahun menghubungi polis untuk mengeluhkan "kerja paksa" kerana disuruh ibunya membersihkan rumah.

Polis mengatakan bahawa kanak-kanak yang berasal dari Aachen, Jerman, itu menghubungi polis dari nombor kecemasan.

Dia mengatakan bahawa "Aku harus bekerja terus sepanjang hari, aku tidak punya waktu bebas," ujar kanak-kanak tersebut kepada polis.

Ibunya sendiri memang mengatakan bahawa anaknya selalu mengancam akan menghubungi polis kerana selalu disuruh membersihkan rumah pada saat dia cuti sekolah.

Ketika ditanyakan "kerja paksa" apa yang dimaksudkan, dia mengatakan bahawa dirinya dipaksa untuk membersihkan rumah .

"Anak itu selalu bermain sepanjang hari, dan ketika disuruh membersihkan rumah setelah dia bermain, dia selalu berkata disuruh kerja paksa," ujar sang ibu kepada polis, seperti dilapor BBC, Selasa (16/8/2011).(rhs)

Penyeludupan iPad dan iPhone4 Melalui Flying Fox

Posted: 16 Aug 2011 08:45 AM PDT


Sekelompok orang tertangkap sedang menyelundupkan iPad dari Hong Kong melalui perbatasan kota Shenzen, China. Yang paling menarik perhatian adalah cara mereka menyeludupkan barang tersebut. Yakni melalui tali yang membentang di antara kedua perbatasan seperti pada permaianan flying fox. Wow!

Tali flying fox tersebut dipasang di tingkat 21 rumah salah seorang pelaku pada ketinggian sekitar 300 meter. Selanjutnya, produk Apple yang telah dimasukkan ke dalam tas, dipasangkan pada tali tersebut dan dipindahkan dari Hong Kong ke China dengan cara 'melayang' di udara.

Polisi mengendus praktik penyeludupan ini kerana mencurigai keberadaan tali yang membentang di antara perbatasan Hong Kong dan China tersebut. Setelah menyelidikinya, pasukan polis pun berhasil menangkap enam orang pelaku.

Diketahui, para pelaku tak hanya menyeludupkan iPad tetapi juga iPhone 4. Tidak disebutkan berapa unit iPad dan iPhone 4 yang diseludupkan. Namun polis memberikan keterangan bahawa total nilai barang seludupan tersebut lebih dari USD 50 ribu.

Meski melanggar hukum, namun tindakan para pelaku dinilai 'cerdik'. Agaknya mereka terdorong mencari cara kreatif untuk menghindari sistem pajak. Untuk diketahui, Hong Kong dan China menjalankan sistem pajak yang berbeza.

Tentunya, dengan cara ini mereka boleh meraup keuntungan dengan membeli barang elektronik dari pasar Hong Kong yang tidak terlalu membatasi, untuk kemudian menjualnya di tempat lain.

sumber: detik

Pelik..Doktor Yang Gemar Koleksi Tatoo Mayat

Posted: 16 Aug 2011 07:41 AM PDT


Ramai orang memiliki hobi mengkoleksi setem, sebahagian lainnya gemar mengumpulkan kereta dan kereta antik, ada juga yang mencari dan menyimpan medal, wang kuno, kristal, guci, piring antik, patung dan lukisan.

Namun terbayangkah anda bahawa ada saja orang yang gemar mengkoleksi sesuatu yang amat sangat tidak biasa, iaitu Kolektor Tattoo Mayat.

Dr Katsunari Fukushi adalah salah seorang pendiri Japan Tattoo Institute yang bergerak dibidang pelestarian seni tradisional tattoo Jepang atau popolernya "tebori".


Sebanyak 100-an lebih tattoo tradisional yang memenuhi kanvas hidup kulit manusia yang sudah mati, disamak dan dikoleksinya. Hal ini tentunya dilakukan dengan mendapat keizinan sebelumnya, segalanya ia lakukan demi pelestarian budaya dan ilmu pengetahuan.

Tebori yang artinya mengukir dengan tangan. Zaman dahulu kala masyarakat Jepun mentatto tubuh mereka dengan menggunakan sebuah batang bambu berisi jarum di hujungnya yang digunakan untuk menempatkan arang dan menggunakannya sebabai tinta tatto.

sumber: yahoo.id

Penunggang Motor Ini Celaka Setelah Melirik Gadis Cantik

Posted: 16 Aug 2011 06:30 AM PDT

Sudah sepatutnya pemandu kereta atau motor memberi tumpuan ketika memandu.Salah perhitungan boleh membahayakan diri sendiri. Seperti lelaki penunggang skuter yang satu ini.
Saking asyiknya melihat awek seksi, tanpa disedari sebuah van sudah berada di depannya. Penunggang skuter tersebut melanggar bahagian kiri belakang van dan langsung tersungkur ke kiri.

Seorang wanita yang tengah menunggang skuter di belakangnya tidak boleh mengendalikan kendaraannya, wanita itupun melanggar lelaki tersebut dan tersungkur akibat perbuatan lelaki 'jelalatan' itu.

Dalam video berdurasi 23 saat itu terlihat jelas jika lelaki yang tidak diketahui namanya itu melihat ke arah awek seksi yang berada di kanannya. Padahal ia berada di tempat keramaian di salah satu jalanan di China seperti dilansir carscoop.



Botol Yang Dapat Digunakan Mengirim SMS Dan Menelefon

Posted: 16 Aug 2011 05:53 AM PDT

Sekilas, botol ini terlihat tidak istimewa. Namun jika ditengok lebih jauh ternyata di dalamnya sudah dibenamkan teknologi sehingga memungkinkannya untuk melakukan panggilan telepon dan mengirim pesan.

Ya, ini memang bukan botol biasa, melainkan sebuah wadah untuk menyimpan ubat-ubatan yang di dalamnya dibenamkan chip besutan Qualcomm.

Botol bernama Vitality ini dihadirkan dengan sebuah alat penerima signal yang dirancang untuk diletakan pada tembok.

Di dalam tutup botol ini memiliki sensor yang berfungsi sebagai pengingat agar si pengguna segera memakan ubat pada waktunya.

Ada berbagai modus pengingat yang boleh digunakan, mulai dari lampu yang berkedip, suara alarm, hingga melakukan panggilan telefon dan mengirim SMS ke seseorang yang dituju. Boleh pesakit, dokter, atau kerabat dekat.

"Kami sengaja menghadirkan perangkat nirkabel canggih di dunia medik agar para pengguna boleh memantau kesihatannya dengan mudah," ujar Don Jones, Vice President of Wireless Health Qualcomm.
Selain botol canggih tersebut, Qualcomm juga mempamerkan beberapa perangkat medik lainnya yang menggunakan chip mereka di pameran Editors Day di San Diego, Amerika Syarikat.

Sumber : Kaskus

Senjata Baru Yang Boleh Menembakkan 1 Juta Peluru Dalam 1 Minit [Video]

Posted: 16 Aug 2011 04:00 AM PDT

Metal Storm mampu mengeluarkan peluru sampai 1 juta peluru per menit. Video Dibawah :





Tangan panjang pemain basketball ini selamatkan seekor ikan lumba-lumba

Posted: 16 Aug 2011 03:00 AM PDT


Seekor lumba-lumba bernama Linda yang tinggal di taman laut di China terpaksa harus di tolong seorang bekas pemain basketball.

Linda yang biasa tampil menghibur di Hangzhou Polar Ocean Park, Zhejiang itu menelan semacam bantalan plastik dan tak boleh dikeluarkan ,tersangkut di perutnya.

Adapun Linda ketahuan menelan bantalan plastik setelah dirinya kehilangan rasa ketertarikannya melakukan trik yang biasa Linda lakukan, iaitu mencuri ikan dari keranjang/ valdi saat tampil di taman tersebut.

"Dia nampak sangat sedih dan tak ada mood makan sama sekali. Kami semua khuatir dia sakit," ujar jubir taman itu seperti dikutip dari Ananova.com


Para pegawai di taman laut sana sendiri sebenarnya sudah mencuba mengeluarkan bantalan itu dengan menggunakan peralatan doktor haiwan, tapi peralatan itu tak boleh meraih bantalan yang ada di dalam perut Linda.

Hal hasil, setelah pihak Hangzhou Polar Ocean Park minta bantuan kepada biro atau pejabat olah raga setempat, maka datang deh Zhang Youliang menolong Linda.

Zhang Youliang sendiri adalah bekas pemain basketball yang memiliki tinggi 7 kaki 1 inci (sekitar 215,9 cm) dan memiliki lengan yang panjangnya lebih dari 1 meter.

Dengan di bantu lebih dari 10 pekerja taman laut, akhirnya , setelah usaha yang ke-2, Zhang pun mampu merogoh masuk ke dalam perut Linda dan mengambil bantalan plastik yang tersangkut di perut Linda.

Menurut doktor haiwan, perlu 1 minggu buat Linda untuk boleh sembuh semula.

Pelik..pertandingan renang guna 'sex doll'

Posted: 16 Aug 2011 02:00 AM PDT


Pertandingan renang yang satu ini pastinya paling aneh. Adapun lumba renang ini bernama Bubble Baba challenge dan diselenggarakan di Vuoksa Rapids, 50 mil dari Saint Petersburg.

Sekitar 800 orang Russia ambil bahagian hanya untuk mengapung di air sungai yang deras dengan naik di atas boneka yang boleh ditiup atau boneka berbentuk manusia (sex doll) dan hanya diperlukan sekitar 3 minit untuk menyelesaikannya.

Penemu dan organizer, Dmity Bulawinoy mengatakan lumba itu bermula sebagai sebuah lawak di pesta "dimana lelaki jadi mabuk dan para wanita gak muncul."

Meski kebanyakan yang ikut lumba ini adalah lelaki, ternyata ada juga wanita yang ambil bahagian dalam pertandingan itu.

Dan menurut Dmitry, para wanita diizinkan menggunakan boneka berbentuk lelaki namun harus menyediakan sendiri.

"Boneka-boneka lelaki sangat mahal, kami tak mampu membelinya," ujar Dmitry seperti diberitakan situs Orange.

Wah..Nenek 83 Tahun Lakukan Implant Payudara

Posted: 16 Aug 2011 01:00 AM PDT


Marie Kolstad dari Santa Ana, California mengatakan dirinya menghabiskan wang 5 ribu Poundsterling untuk implant payudara dengan alasan asetnya sudah termakan usia.

"Payudaramu pergi ke satu arah dan otakmu pergi ke arah yang lain," ujar Marie kepada New York Times.

Marie sendiri masih nampak sihat dan mampu berfikir," kenapa tak mengambil keuntungan dari keadaannya itu?"

Dia juga mengatakan ibunya hidup lama dan dia mengharapkan hal yang sama.

Marie menjadi headline di beberapa media kerana operasi tersebut.

Seorang ahli bedah plastik mengatakan pada ABC News kalau dia lebih suka mengoperasi wanita lanjut usia sihat berusia 70 hingga 75 tahun daripada pesakit 40 tahun tapi tak sihat.

Wow..Gadis Ini Tidur Selama 2 Bulan Setiap 7 Bulan Sekali

Posted: 16 Aug 2011 12:00 AM PDT


Seperti kisah seorang puteri tidur di dunia nyata, gadis ini menderita penyakit langka yang menyebabkan dirinya tidur dalam waktu yang lama sekali. Ia menderita penyakit aneh yang hingga kini belum ditemukan ubatnya.

Lily, foto: the sun

Wanita berumur 21 tahun ini bernama Lily. Sejak tahun 2007, ia sudah mulai mengalami gejala penyakit aneh yang bernama sindrom Kleine-Levin.

Ketika itu setelah bermain ice skating seharian Lily tertidur di kerusi tempat ia duduk di sebuah tempat makan. Ibunya, Adele, cuba membangunkan Lily, namun matanya tetap tertutup hingga ia terbangun 23 jam kemudian di rumah orangtuanya di Haslemere, Surrey.

Kini ia tidur dengan lama rata-rata selama 2 bulan sekali tidur. Dan tidur panjangnya ini akan terulang sekitar 7 bulan kemudian.

Sayangnya sindrom Kleine-Levin hingga kini belum ditemukan ubatnya. Tapi menurut ahli kesihatan penyakit ini biasanya hanya terjadi pada orang muda. Jadi kemungkinkan Lily akan sembuh di masa yang akan datang.

Adele kini mendirikan group support penderita penyakit sindrom Kleine-Levin di www.kls-support.org.uk.


sumber: the sun

Wow.. Minuman Energi Ini Namanya 'Pussy'

Posted: 15 Aug 2011 11:00 PM PDT


Terdapat minuman energi yang memakai nama tak patut yakni 'Pussy' yang dalam bahasa Melayu bererti alat kelamin wanita.

Perusahaan pembuat minuman ini mengatakan, "Nama ini mengejutkan dan menarik perhatian dan itu intinya. Ini merupakan resepi yang menghasilkan hal luarbiasa. Minuman energi premium ini diberi nama dengan percaya diri."

Menurut edisi mingguan LA, minuman ini 100% menggunakan bahan alami dari campuran jus anggur, jeruk, granadilla, lychee dan air ditambahkan 'daun obat terpilih'. Namun Pussy hanya tersedia di Inggris.

Namun nampaknya hanya perlu beberapa waktu hingga minuman ini akhirnya menyebar di seluruh dunia. Untuk 24 tin minuman ini dijual seharga 10,99 GBP.

Tahi di Jadikan Bahan Bakar Kereta

Posted: 15 Aug 2011 10:00 PM PDT


Bahan bakar biofuel ini mudah diciptakan, kerana bahan bakunya dihasilkan setiap hari, yakni tahi manusia.

Sebuah percubaan di Universiti California menghasilkan bahan bakar yang bahan bakunya berasal dari tahi manusia. Yakni dengan mengubah biogas menjadi hidrogen yang dapat digunakan untuk menggerakkan kereta hidrogen.

Prosesnya, bakteria pada tinja menghasilkan biogas yang jika dicampur dengan wap panas, akan mengurai metan menjadi hidrogen dan karbon dioksida.

"Ini adalah teknologi penghasil hidrogen dengan impak lingkungan terminimum,"ujar Scott Samuelson, direktur National Fuel Cell Research Center,UniversitiCalifornia, seperti dikutip dari MSN.

Pembangkit tenaga dari bakteria dan biogas bukan hal baru. Tapi ini adalah pertama kalinya teknologi ini digunakan sebagai penghasil bahan bakar kereta hidrogen.

Samuelson mengatakan, tahi manusia yang mengandung banyak bakteria dapat dimanfaatkan untuk menggerakkan lebih dari 30% jumlah kendaraan bermotor di California Selatan.

Sebelumnya sudah banyak perusahaan mobil yang berencana melepas produk kereta hidrogen di California pada 2015, antara lain Mercedes, Honda, dan Chevrolet.