Adsense

Selasa, 12 Julai 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


The Good Wife ubah segalanya

Posted:

The Good Wife ubah segalanya

The Good Wife ubah segalanya

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar SYEFRY MONIZ dan ihsan DIVA UNIVERSAL


WATAK Kalinda Sharma telah mengubah hidup Archie Panjabi.


SEDARI kecil, dia sudah menanam impian untuk bergelar seorang pelakon kerana minatnya yang mendalam.

Walaupun dia sedar dengan latar belakangnya yang dilahirkan sebagai seorang Asia akan menyukarkan impiannya itu menjadi realiti, namun, ia bukan satu halangan buat Archie Panjabi.

Apa yang penting baginya adalah untuk terus mencari peluang bagi merealisasikan cita-citanya sehingga pada satu ketika kelak, dia akan memastikan masyarakat di seluruh dunia akan mengenali siapakah dirinya.

Kata Archie, untuk membina nama dan profilnya sebagai seorang aktres memang bukan cukup mudah. Lebih-lebih lagi sebagai seorang Asia, pandangan skeptikal itu sering kali dilemparkan kepada orang sepertinya.

Berdasarkan pengalamannya sebelum ini, pada pandangan sesetengah pihak terutama masyarakat di Barat, orang Asia tidak mampu berjaya dan berdiri setanding dengan mereka.

"Bagi saya, itu hanyalah tanggapan lapuk yang perlu dibuang jauh kerana sekarang ini semuanya sudah berubah. Tidak kisah orang Asia atau apa jua latar belakang seseorang itu, jika anda memiliki disiplin kerja yang terbaik, anda akan diterima tanpa prejudis.

"Apa yang saya lalui sebelum ini untuk mencapai tahap sekarang seperti hari ini bukanlah semudah yang disangka. Saya perlu berdepan dengan persaingan yang cukup sengit dengan orang Barat.

"Saya pernah ditolak mentah-mentah sewaktu mahu menghadiri uji bakat hanya kerana saya seorang Asia. Tetapi, saya tidak pernah berputus asa. Segala cabaran itu saya ambil untuk membina kekuatan saya sehingga dapat mencapai apa yang saya diidamkan," luah Archie panjang lebar apabila mengenangkan kembali laluan seninya.

Archie atau nama sebenarnya, Archana Panjabi itu ditemui dalam satu pertemuan eksklusif bersama media tempatan yang diatur oleh pihak Arcis Communications di Hotel Hilton, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ubah pandangan

Jika disingkap diari seni anak kelahiran London itu, dia memulakan kariernya pada usia 23 tahun apabila ditawarkan berlakon dalam sebuah filem televisyen, Under The Moon.

Perlahan-lahan, dia membina namanya dengan mencari peluang meluaskan bakat lakonannya sehinggalah Archie membintangi filem Bend It Like Beckham bersama Keira Knightley, Parminder Nagra dan Jonathan Rhys Meyers.

Populariti filem itu sedikit sebanyak telah memperkenalkan nama Archie kepada khalayak filem dunia sekali gus membuka mata penerbit dan pengarah filem terutama di Hollywood.

Bintangnya terus bersinar apabila Archie diberi peluang untuk membintangi filem The Constant Gardener di samping Rachel Weisz dan Ralph Fiennes.

Tidak cukup dengan itu, Archie seterusnya mendapat tawaran berlakon filem A Mighty Heart bersama aktres tersohor dunia, Angelina Jolie pada tahun 2007.

Ternyata filem itu membawa tuah buat Archie apabila lakonannya sebagai Asra Nomani mendapat pujian ramai sehingga dia berjaya menerima The Chopard Trophy bagi kategori Bintang Harapan pada Festival Filem Cannes pada tahun yang sama.

Namun, sesuatu yang membuatkan Archie kurang selesa apabila satu demi satu watak yang diterimanya seolah-olah seperti tempelan dan watak sokongan sahaja.

Tiada satu pun watak yang baginya begitu kuat bagi membuktikan dia boleh melakukan lebih daripada apa yang ditawarkan kepadanya.

"Bukan mahu mendabik dada dan menunjukkan saya seorang yang hebat. Tetapi, sampai bila untuk orang Asia diberikan watak yang hanya dilihat sebagai penyendal dan sekadar mengisi kekosongan watak semata-mata.

"Saya tidak mahu watak wanita atau gadis India yang tipikal seperti mana yang sering ditonton. Bukankah zaman sudah berubah dan kita mampu melakukan lebih daripada itu.

"Apa yang saya katakan ini bukanlah mahu menunjukkan saya tidak bersyukur atau kesal dilahirkan sebagai orang Asia. Tetapi, semuanya perlu diubah sekarang ini untuk memberi peluang kepada pelakon Asia lain dalam mengembangkan bakat mereka.," jelas anak kepada pasangan Govind dan Padma Panjabi itu dalam nada yang sedikit tegas namun penuh diplomasi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peminat anugerah Salih Yaacob

Posted:

Peminat anugerah Salih Yaacob

Peminat anugerah Salih Yaacob

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOORADZRENE MOHD. NOOR dan ihsan GLOBAL STATION


POPULAR... Gandingan Salih Yaacob, Raja Azura dan Khairil Rashid menerusi segmen Sinar Pagi di Sinar FM menjadi kegemaran peminat.


MESKIPUN sudah lebih tiga dekad bergelar penghibur, harus diakui, nama Salih Yaacob belum terpahat kemas dalam mana-mana acara anugerah yang berlandaskan kualiti bagi mengiktiraf hasil kerjanya.

Walhal, kalau disingkap diari seninya selama tempoh itu, Salih boleh dikategorikan sebagai anak seni yang memiliki bakat satu dalam sejuta.

Namakan apa sahaja. Semuanya mampu dilakukan Salih baik menyanyi, berlakon, mengacara mahupun berlawak yang sudah menjadi kekuatannya sejak menceburi bidang seni seawal tahun 80-an.

Kalau bakatnya diukur dari segi populariti, pernah sekali sahaja namanya dijulang sewaktu menerima gelaran Penghibur TV Lelaki Popular pada tahun 1992.

Bagi Salih, biarpun dirinya tidak pernah diiktiraf sebagai yang terbaik, namun itu bukan satu kudis baginya. Apa yang penting adalah penerimaan dan sokongan peminat yang tidak berbelah bagi dari dulu sehingga kini.

"Saya mencari rezeki dalam bidang ini bukanlah untuk mengejar anugerah atau mahu diri diiktiraf. Seandainya peminat menerima hasil kerja saya dengan baik dan terhibur dengan apa yang saya persembahkan, itu sudah mencukupi. Malah, ia lebih bernilai daripada mana-mana pengiktirafan.

"Bukanlah saya mengatakan anugerah itu tidak membawa sebarang makna. Kalau menang, ia adalah satu bonus. Tetapi, apakah makna kemenangan itu seandainya ia tidak mampu mengekalkan kedudukan kita dalam industri untuk tempoh yang lama?

"Apa yang saya katakan ini adalah pandangan peribadi saya. Disebabkan itu, saya menganggap peminat saya merupakan anugerah buat saya. Jika bukan kerana mereka, mustahil untuk saya terus kekal selama 30 tahun dalam industri," kata Salih.

Pelawak ternama negara itu yang kini mahu dikenali sebagai SY itu berkata demikian sewaktu pelancaran rancangan bual bicara terbaru kendaliannya, Salih Yaacob Show...I Follow (SYSIF) yang berlangsung di PJ Live Arts, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Menyambung bicara, Salih menegaskan matlamatnya menjadi seorang penghibur adalah untuk menghiburkan peminat yang tidak pernah putus mendambakan persembahannya waima apa jua cara sekalipun.

Sebagai contoh, selepas empat tahun berkhidmat sebagai penyampai radio di stesen radio nombor satu negara, Sinar FM, Salih mengakui peminatnya semakin bertambah dan dia berjaya mengumpul peminat baru.

"Tiada apa yang menggembirakan saya apabila mendapat maklum balas daripada mereka (peminat) yang mengatakan mereka terhibur mendengar celoteh saya di corong radio.

"Apatah lagi jika keletah saya itu dapat menggembirakan mereka sepanjang hari dan melupakan segala masalah serta kesedihan yang dialami.

"Sebagai contoh, ada seorang anak memberitahu saya bahawa ayahnya yang lumpuh separuh badan begitu teruja dan gembira apabila mendengar program saya setiap pagi. Jadi, apabila mendengar kisah-kisah begini, saya tumpang gembira kerana matlamat saya tercapai.

"Jika dulu, mereka boleh menonton saya di televisyen dan filem serta mendengar lagu-lagu nyanyian saya menerusi album, kini, semuanya sudah berubah.

"Bidang penyiaran radio merupakan anjakan baru dalam kerjaya saya sendiri," ujar Salih atau nama penuhnya, Mohd. Salih Yaacob yang memiliki empat orang isteri dan 11 anak itu lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.