Adsense

Selasa, 5 Julai 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


'Orang baru' dalam hidup Tiara

Posted:

'Orang baru' dalam hidup Tiara

'Orang baru' dalam hidup Tiara

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar SITI ASMAD MAMAT (Pelatih Unimas)


HEBAT... Tiga daripada lima tonggak utama pementasan The Secret Life of Nora iaitu (dari kiri) Ryan Silverman, Tiara Jacquelina dan Aznil Nawawi pada sidang akhbar yang berlangsung di Pavilion, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


APABILA Datin Seri Tiara Jacquelina mempertaruhkan bintang Broadway, Ryan Silverman sebagai bintang utama teater muzikal terbarunya, The Secret Life of Nora (NORA), pasti akan ada yang mempertikaikan keputusannya itu.

Mungkin pada pengamatan segelintir pihak, apakah tidak ada pelakon tempatan yang benar-benar layak untuk memegang watak seorang agen penyiasat bernama Roger itu.

Namun, mengenali Tiara, dia bukanlah seorang yang gemar mengambil pusing kata orang sekeliling kerana dia tahu matlamat yang mahu dicapainya menerusi NORA.

Lihatlah sahaja bagaimana percaturan yang dilakukan oleh wanita besi ini sewaktu dia memperkenalkan Stephen Rahman-Hughes sebagai Hang Tuah untuk pementasan Puteri Gunung Ledang the Musical selama tiga musim.

Siapa sangka daripada seorang yang begitu asing di negara ini, Stephen Rahman mencipta fenomena luar biasa sehingga dia mampu berdiri sebaris dengan artis popular tempatan lain.

Atas alasan itu jugalah, Tiara melahirkan rasa optimisnya dengan pemilihan Ryan sebagai Roger kerana percaya dengan kredibiliti aktor kacak itu yang memiliki portfolio mengagumkan di pentas teater.

"Saya harus akui bukan mudah untuk saya dan seluruh pasukan NORA untuk memilih pelakon utama dalam membawakan watak Roger ini.

"Selepas melalui beberapa siri perbincangan dan rombakan skrip, kami di Enfiniti Vision Media (EVM) perlu melakukan sesuatu yang di luar kotak agar penonton dapat menikmati sesuatu yang baru.

"Proses pemilihan untuk watak Roger juga bukan semudah yang disangka kerana kami mahu pelakon yang benar-benar layak dan berkemampuan membawakan watak itu.

"Lalu, kami menilai beberapa nama dan portfolio sehinggalah nama Ryan menangkap pandangan kami. Tidak menunggu lama, kami berhubungan dengan agennya di New York, AS dan kami gembira apabila menerima jawapan positif daripada mereka," jelas Tiara panjang lebar saat ditanya tentang pemilihan Ryan untuk NORA.

Aktres dan penerbit terkenal itu ditemui pada sidang akhbar pengumuman barisan pelakon utama NORA yang berlangsung di Pavilion, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Selain Ryan dan Tiara yang akan memegang watak Nora dalam pementasan itu, dua bintang popular negara, Aznil Nawawi dan Adibah Noor juga menjadi pilihan EVM untuk membintangi teater muzikal arahan Steven Dexter itu.

Walau bagaimanapun, Adibah tidak dapat hadir ke majlis itu berikutan sudah terikat dengan komitmen lain.

Untuk teater muzikal yang berkonsepkan penyiasatan komedi itu, Aznil akan membawakan watak penjahat yang masih belum bernama manakala Adibah pula sebagai Khatijah iaitu teman baik kepada Nora.

Hanya satu lagi watak iaitu Agen Farouk yang masih lagi menjalani proses pemilihan dan pemegang watak itu akan diumumkan tidak lama lagi.

Menyambung bicara, Tiara menjelaskan proses perbincangan untuk memujuk dan seterusnya mendapatkan Ryan membintangi NORA diadakan secara maya menerusi Skype.

"Ia melibatkan perbincangan tiga penjuru di antara Ryan, agennya dan Naib Presiden Operasi Kumpulan Enfiniti, Izan Satrina sejak beberapa bulan lalu.

"Apa yang membuatkan kami terpikat dengan Ryan adalah keramahan dan personalitinya yang mudah didekati itu walaupun hanya mengenalinya secara maya.

"Selain itu juga, pengalaman luasnya membintangi teater muzikal popular dunia seperti Mamma Mia!, The Phantom of the Opera dan West Side Story menyebabkan kami yakin untuk memilihnya," ujar Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Asia Pasifik Ke-50 (2005) menerusi filem Puteri Gunung Ledang ini penuh optimis.

Begitu juga dengan pemilihan Aznil dan Adibah yang disifatkannya bertepatan dengan watak-watak yang diberikan kepada mereka.

Jelas Tiara lagi, dia percaya dengan kredibiliti dua personaliti popular itu dalam menghidupkan watak serta mewarnai perjalanan muzikal itu nanti.

"Aznil dan Adibah merupakan dua sahabat lama saya. Apabila membaca skrip, sepantas kilat nama mereka terus melekat di minda saya dan saya yakin dengan kemampuan mereka dalam muzikal ini nanti," kata Tiara yang baru sahaja kehilangan ibu tercinta, Nelly pada 27 Jun lalu akibat kanser payu dara.

Sudah pasti, pelaburan yang dilakukan oleh Tiara dan EVM cukup besar untuk mendapatkan nama-nama besar membintangi teater muzikal terbaru mereka itu.

Puas dipujuk untuk berkongsi maklumat tentang kos keseluruhan NORA, seperti biasa, Tiara hanya melemparkan senyuman walaupun dikhabarkan ia menelan belanja yang begitu besar.

"Bukan soal bajet yang menjadi pokok utamanya tetapi apa yang kami mahu mempersembahkan menerusi NORA. Untuk setiap naskhah teater yang kami terbitkan, azam dan visi kami adalah untuk memberikan sesuatu yang baru kepada audiens.

"Kami di EVM tidak mahu berada di takuk lama dan kami sentiasa mahu menampilkan kelainan dalam memartabatkan industri seni persembahan ke peringkat lebih tinggi.

"Untuk NORA ini juga, kami telah mencabar diri kami dengan menampilkan kelainan dari semua aspek walaupun perlu berhadapan dengan risiko yang sangat tinggi," ujar Tiara lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Showdown 2011 menghampiri kemuncak

Posted:

Showdown 2011 menghampiri kemuncak

Showdown 2011 menghampiri kemuncak

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar ihsan 8TV


TUNJANG utama Showdown 2011 iaitu (dari kiri) Hafiz Hatim selaku pengacara, Maple Loo dan Joe Flizzow.


TERASA pantas masa berlalu dan tanpa disedari, program realiti popular, Showdown 2011 sudah tiba ke penghujungnya apabila acara kemuncaknya akan berlangsung malam ini.

Bertempat di Ruang Terbuka, i-City, Shah Alam, Selangor, peminat setia program yang mula diperkenalkan tahun lalu akan menjadi saksi untuk melihat sebuah lagu kumpulan tarian dinobatkan sebagai juara.

Sekadar menyegarkan kembali ingatan, kumpulan Wakaka Crew telah dijulang sebagai juara sulung Showdown tahun lalu dengan menewaskan dua kumpulan lain untuk memenangi hadiah utama bernilai RM50,000.

Kejayaan itu berjaya meletakkan mereka sebagai kumpulan tarian yang semakin mendapat perhatian dan sering muncul mengiringi persembahan artis-artis popular serta majlis hiburan.

Lalu, siapakah di antara empat kumpulan yang berjaya ke peringkat akhir tahun ini yang akan mengulangi kejayaan serupa seperti Wakaka Crew.

Mereka yang berjaya mara ke pentas akhir Showdown 2011 adalah Bounce Stepperz, Elecoldxhot, HMC Phlow dan Rokusteps yang mana kesemuanya mempunyai kelebihan masing-masing.

Sekadar memberikan kejutan, Showdown 2011 mempertaruhkan empat kumpulan di peringkat akhir berbanding hanya tiga sahaja pada tahun lalu.

Semuanya adalah untuk memberikan lebih persaingan di kalangan empat kumpulan tersebut dalam memberikan persembahan yang menarik.

Salah seorang juri tetap Showdown 2011, Joe Flizzow menjelaskan dia cukup berpuas hati dengan persembahan keempat-empat kumpulan pada peringkat separuh akhir minggu lalu.

Atas alasan itu, kata Joe, mereka memang layak untuk berada di pentas akhir kerana versatiliti dan kemampuan mereka memberikan persembahan bertenaga sepanjang Showdown 2011 berlangsung sejak 3 Mei lalu.

"Bukan hanya mahu memuji tinggi melangit tetapi saya sifatkan empat kumpulan ini memiliki kualiti sebuah kumpulan tarian atau kru yang dicari untuk meletakkan mereka di tahap sepatutnya.

"Apa yang boleh saya katakan ialah pentas akhir yang berlangsung malam ini pastinya akan menyaksikan persaingan sengit di antara mereka.

"Tugas kami sebagai juri sudah selesai untuk meletakkan mereka di kedudukan yang selayaknya untuk mereka. Sekarang ini giliran empat kumpulan ini untuk memberikan sesuatu yang luar biasa dalam memancing undian peminat," ujar Joe penuh optimis sewaktu dihubungi Hits, baru-baru ini.

Selain Joe, tugas juri tetap Showdown 2011 turut digalas oleh penari dan koreografer terkenal, Maple Loo.

Ketika ditanya kepada salah seorang pengasas kumpulan Too Phat itu tentang calon pilihannya untuk menjuarai Showdown tahun ini, Joe lebih selesa memberikan jawapan selamat.

Katanya, masing-masing mempunyai peluang sama cerah memandangkan keempat-empat kru yang bertanding memiliki kelebihan dan keistimewaan tersendiri.

Rockusteps misalnya, berupaya memberikan persembahan yang versatil dan membuktikan mereka mampu menari dalam pelbagai rentak selain mempertaruhkan identiti b-boying yakni konsep asal tarian akrobatik hip hop yang lebih dikenali sebagai breakdance.

Begitu juga dengan Bounce Stepperz yang mengagumkan ramai pihak apabila menampilkan elemen tradisional dalam tarian mereka.

"Elecoldxhot dan HMC Phlow juga mempamerkan kekuatan tersendiri di mana mereka boleh menari dalam pelbagai rentak seperti K-Pop dan konsep tarian seperti mana yang kita tonton di MTV.

"Memang sukar untuk meramalkan siapakah yang akan bergelar juara tahun ini. Menang atau kalah bukan perkara pokok tetapi matlamat setiap peserta yang menyertai Showdown 2011 untuk mengangkat tarian jalanan ini ke peringkat lebih tinggi," kata Joe atau nama sebenarnya Johan Ishak penuh bersungguh.

Mengulas tentang program realiti yang dicetuskan oleh stesen televisyen 8TV itu, Joe menjelaskan Showdown telah membuka mata ramai pihak terutama generasi baru terhadap tarian jalanan ini.

Jika dulu tarian ini seperti tidak diendahkan, tetapi kini semuanya berubah dan ia telah membuktikan bahawa tarian jalanan ini berupaya membuka lembaran baru untuk industri hiburan.

"Dengan adanya program seperti Showdown ini, ia bukan hanya memberi peluang kepada anak-anak muda untuk menonjolkan bakat masing-masing.

"Tetapi, ia juga memberi peluang kepada mereka untuk melebarkan sayap seni mereka dalam cabang seni lain seperti terlibat dalam pementasan teater muzikal.

"Setidak-tidaknya, bakat-bakat baru ini mendapat peluang dalam bidang seni untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing," ujarnya yang pernah muncul dengan album solo pertamanya berjudul President pada tahun 2008.

Dalam masa yang sama, sebagai seorang yang cukup berpengalaman dalam bidang seni, Joe sempat menitipkan pesanan buat bakat baru ini yang mahu meneruskan perjuangan mereka dalam bidang tarian.

Kata Joe, perkara pokok untuk menjadi seorang yang terkenal adalah dengan memiliki disiplin yang tinggi kerana tarian bukanlah sesuatu yang harus dipandang enteng.

"Tahap kesihatan perlu berada dalam tahap terbaik. Mereka perlu menjaga pemakanan dan menjalani rejim senaman kerana stamina amat penting setiap kali membuat persembahan.

"Bukan itu sahaja, mereka juga perlu menjauhkan diri daripada rokok dan alkohol kerana dua perkara ini merupakan 'musuh' ketat untuk mana-mana penari," katanya panjang lebar.

Melihat kepada populariti dan kejayaan Showdown untuk dua musim, Joe percaya rancangan itu mampu bertahan lama. Malah, penyanyi dan komposer itu juga mahu melihat 8TV meneruskan apa yang telah mereka lakukan menerusi Showdown.

Katanya, menerusi Showdown, dapat dilihat dengan jelas kreativiti setiap peserta mencorakkan persembahan masing-masing.

"Pernahkah kita terfikir lagu tradisional dan lagu seperti Meet Uncle Hussain dijadikan lagu latar untuk persembahan peserta? Jadi, di sinilah terletaknya kehebatan Showdown yang berjaya mencungkil kreativiti bakat-bakat muda ini," jelas Joe yang berusia 32 tahun itu lagi.

Bagi peminat Showdown dan tarian jalanan, pastikan anda tidak ketinggalan untuk menonton rancangan ini yang disiarkan secara langsung menerusi 8TV (saluran 708, Astro) pukul 9.30 malam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.