Adsense

Khamis, 13 Januari 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Misteri ikatan Syafie, Sara

Posted:

Misteri ikatan Syafie, Sara

Misteri ikatan Syafie, Sara



BIAR berbeza usia dan pertama kali digandingkan bersama, Syafie Naswip dan Sara Ali pantas mencipta keserasian bersama. Malah Syafie tidak berselindung memberitahu hubungannya dengan pemegang watak Hawa, dalam filem Songlap itu cukup rapat.

Dia juga mengakui ada sesuatu yang berlaku antara mereka. Namun enggan menghuraikan apakah yang dimaksudkannya itu.

"Saya dan Sara cukup rapat dalam filem ini. Tapi rapat macam mana saya tidak boleh cerita. Bagi saya Sara seorang pelakon yang bagus dan saya senang bekerjasama dengannya," tuturnya.

Enggan mengulas lanjut tentang misteri hubungan mereka, pemilik nama sebenar Mohd. Syafie Naswip ini mengalih bicara tentang tenggelam timbul dia dalam industri seni.

Semuanya kerana pemergian pengarah dan gurunya, Allahyarham Yasmin Ahmad.

Selain seperti hilang tujuan, dia juga pernah berputus asa terhadap dunia seni dan selepas Talentime, dia jarang muncul di kaca televisyen mahupun layar perak.

Namun, atas nasihat keluarga dan teman-teman, akhirnya Syafie terpaksa mengalah memandangkan cintanya terhadap dunia seni begitu mendalam.

Syafie yang ditemui pada majlis pelancaran filem terbarunya berjudul Songlap di Bangsar, baru-baru ini memberitahu, tahun ini dia hanya akan muncul dengan dua buah filem baru iaitu Nur Kasih The Movie dan Songlap.

"Saya sebenarnya tidak yakin untuk berlakon selepas pemergian arwah kerana saya dibentuk olehnya, selepas arwah tiada, saya berehat daripada dunia lakonan hampir setahun.

"Tahap keyakinan diri saya depan kamera jatuh menjunam, tetapi lama-kelamaan saya kembali okey walaupun lakonan kini bukan kerjaya saya yang utama," ujarnya yang melakonkan watak utama dalam Songlap.

Menurut Syafie yang kini merupakan pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Gombak Setia, lakonan merupakan kerjaya keduanya kerana dia harus memberi fokus kepada peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) yang akan diambil tahun ini.

"Sebelum habis belajar, saya hanya akan ambil tawaran berlakon ketika cuti persekolahan yang panjang sahaja kerana saya tidak mahu mengganggu pelajaran," terangnya yang bersyukur pihak penerbit memahami komitmen utamanya itu.

Tambahnya, meskipun kerjaya lakonan menjanjikan pulangan yang lumayan dan masa depan yang cerah, tetapi tegas Syafie dia harus menamatkan pelajarannya terlebih dahulu sebelum memberi fokus kepada dunia lakonan.

"Saya harus menyediakan payung sebelum hujan untuk diri sendiri dan keluarga. Jadi pelajaran sangat penting buat saya kerana saya bukannya orang kaya.

"Selepas sekolah, saya berhasrat untuk menyambung pelajaran dalam bidang fotografi atau filem. Mana tahu, kalau saya tidak lagi jadi pelakon, saya boleh jadi jurugambar atau jurukamera filem pada masa depan," ucapnya.

Gugup

Lama tidak menjejaki set penggambaran menyebabkan Syafie berasa gugup saat tiba pada hari pertama di lokasi Songlap.


AKUI Syafie, hubungannya dengan Sara rapat biarpun Sara lebih tua daripadanya.


Semua krew dan pelakon yang digandingkan dengannya dalam filem arahan Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Isahak itu cukup asing baginya.

"Sampai di set penggambaran saya rasa asing. Dalam hati saya, boleh ke saya berlakon? Tetapi dengan tunjuk ajar pelakon lain dan disiplin lakonan yang dijaga oleh pengarah semuanya berjalan dengan lancar.

"Malah, saya rasa seronok sepanjang bekerja dengan mereka, walaupun agak tertekan kerana pelakon lain semuanya hebat-hebat," katanya.

Disebabkan ingin mendalami wataknya sebagai Adam Kecil yang merupakan adik kepada Adam Besar (Shaheizy Sam) seorang ejen penjualan bayi dan kaki judi, Syafie meninjau sendiri kehidupan di belakang kawasan Chow Kit, Kuala Lumpur pada waktu malam.

"Saya tinjau dan lihat sendiri bagaimana kehidupan orang-orang di sana supaya mudah untuk saya melakonkan watak Adam Kecil kerana filem ini ada kaitan dengan kegiatan pelacuran dan dadah," ujarnya.

Pertama dan terakhir

Sara Ali berusia 21 tahun, baru melibatkan diri dalam dunia lakonan pada tahun lepas, bagaimanapun sudah lima buah filem yang menggunakan khidmatnya sebagai pelakon.

Antaranya, filem Sesuatu Yang Tertinggal, Klip 3GP, Penunggu Istana, Nur Kasih The Movie dan Songlap. Jika dilihat sebagai pelakon yang baru, Sara dikira seorang gadis yang bertuah.

Bakatnya belum lagi terbukti, tetapi sudah diberi kepercayaan oleh pihak penerbit untuk memegang watak utama dalam filem, sedangkan pelakon wanita yang sedia ada juga tidak mempunyai tuah sepertinya.

"Saya mula berlakon pada Mac tahun lalu, semuanya berlaku secara tidak sengaja apabila ada orang produksi menghubungi saya menerusi laman sosial Facebook.

"Mereka minta saya datang uji bakat. Pada mulanya saya tidak percaya tetapi bila mereka minta saya hadir ke sesi uji bakat di Sri Pentas, TV3, baru saya percaya.

"Saya dipilih dan pada fikiran saya filem Sesuatu Yang Tertinggal merupakan filem pertama dan terakhir saya, tidak sangka pula akan dapat tawaran filem lain," ucapnya dalam senyuman manis.


DARI kiri: Shaheizy Sam, Syafie dan Sara menjadi tunjang utama filem dengan bajet RM1.7 juta ini.


Sara yang merupakan pelajar jurusan Seni Bina dari Universiti Lim Kok Wing itu tidak pernah terfikir untuk bergelar seorang pelakon, tetapi selepas mula berlakon filem pertama minatnya semakin bercambah.

"Memang tidak fikir langsung akan jadi pelakon tetapi mungkin sudah rezeki saya dalam bidang lakonan. Bagaimanapun, semua penggambaran dilakukan ketika waktu cuti semester, jadi saya boleh membahagikan masa dengan baik antara pelajaran dan lakonan.

"Buat masa ini harapan saya agar penonton boleh terima kehadiran saya dalam dunia seni dan melihat bakat saya. Jika saya diterima mungkin saya akan teruskan dengan lakonan, jika tidak, saya mungkin akan jadi arkitek, semuanya tidak dapat dipastikan lagi," katanya kini sedang menjalani penggambaran filem keenamnya.

Ulasnya mengenai filem Songlap, dia menimba pengalaman yang cukup berguna kerana digandingkan dengan pengarah dan pelakon yang mempunyai nama besar.

"Macam Syafie, dia muda daripada saya tetapi dia lebih berpengalaman, jadi kami sering bertukar-tukar pendapat dan berlatih terlebih dahulu sebelum masuk ke set penggambaran.

"Apa yang saya suka mengenai Songlap, filem ini diambil daripada kisah benar dan isu semasa yang memang terjadi di Malaysia," luahnya mengenai filem yang sedang dalam proses suntingan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Aamir tonjol pelacuran

Posted:

Aamir tonjol pelacuran

Aamir tonjol pelacuran


AAMIR KHAN


AKTOR dan penerbit filem terkenal Aamir Khan dikenali dengan perangainya yang mementingkan kesempurnaan dalam semua perkara yang dilakukannya termasuk ketika menerbitkan filem keempatnya yang diarahkan oleh pengarah Reema Kagti.

Menurut laporan, filem keempatnya itu telah memilih Aamir, Rani Mukerji dan Kareena Kapoor sebagai pelakon utama. Aamir mahu pastikan filemnya itu nanti begitu dekat dengan dunia realiti.

Memandangkan salah seorang pelakon utama wanita itu akan memegang watak pekerja seks, Aamir mahu penggambaran filem yang membabitkan watak pelacur itu menjalani penggambaran di 'kawasan merah' (kawasan pelacuran) iaitu di Kamathipura.

Bagaimanapun, keputusan Aamir itu ditentang oleh pengarah dan penerbit lain iaitu Ritesh Sidhwani dan Farhan Akhtar.

Buat masa ini Rani, Kareena serta kru filem itu sibuk memujuk dan meyakinkan Aamir bahawa terlalu dekat dengan realiti tidak semestinya satu perkara yang baik kerana penggambaran akan dilakukan di kawasan yang penuh dengan samseng dan meletakkan pelakon dalam keadaan yang bahaya.

Sehingga kini belum ada sebarang pengesahan mengenai perkara itu. Namun, apa yang pasti, hasil kerja daripada Aamir Khan tidak pernah mengecewakan penonton.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.