Adsense

Khamis, 13 Januari 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Impian Marsha terlaksana

Posted: 12 Jan 2011 09:13 AM PST

LEBIH lima tahun menanti, akhirnya impian Marsha Milan Londoh, 26, untuk memiliki album tercapai. Menelan kos puluhan ribu ringgit, pembikinan album EP pertama, Yang Pertama, dibiayai sepenuhnya oleh Marsha.

Kenyataan gadis cantik ini membiayai kos albumnya mengundang sangsi lalu ada suara-suara nakal mengusik apakah Marsha ditaja individu bergelar hartawan.


Menguntum senyuman manis namun tegas dan serius suaranya, Marsha ketika ditemui di majlis pelancaran albumnya, menafikan dakwaan liar itu.

"Takda maknanya ditaja. Pembikinan album ini menggunakan sepenuhnya wang dari simpanan saya yang dikumpul berdikit-dikit sejak keluar dari AF3 lebih kurang enam tahun lalu.


"Bukan tajaan daripada kekasih atau sesiapa, semuanya hasil titik peluh saya sendiri. Ketika masih bernaung di bawah Maestro Records, masa itu baru tamat AF3 gerak hati seolah dapat menjangkakan ada sesuatu akan berlaku.


"Dengan keadaan penjualan album yang kurang memberangsangkan, tidak semua bintang AF berpeluang menghasilkan album dan ia menjadi lebih rumit apabila kontrak tamat.

"Jadi, awal-awal lagi saya selalu beringat. Dapat saja duit 'show' saya menabung. Mungkin, sekarang ini peminat lebih mengenali saya sebagai pelakon tetapi saya bersyukur kerana dari dulu sampai sekarang saya masih menerima undangan persembahan setiap bulan.


"Daripada rezeki menyanyi dan berlakon itulah saya kumpul wang. Bila rasa sudah cukup duit gunakan untuk merakamkan lagu," katanya turut menghiburkan tetamu dengan lagu Bila, Janji Ruang Kedua secara langsung sebelum pelancaran bermula.

Belum puas menduga Marsha yang memang ramah dan 'sporting', pihak media bertanya lagi, jika bukan hartawan mungkinkah teman lelakinya seorang ahli perniagaan berjaya berusia awal 30-an yang menaja pembikinan album itu.


Gadis kelahiran Michigan, Amerika Syarikat (AS) ini sekali lagi menafikannya. Katanya, teman lelakinya tiada kena-mengena langsung dengan album ini. "Sebagai orang yang terbabit dalam dunia perniagaan, dia banyak memberikan nasihat dan inspirasi selain sentiasa berada di sisi memberi sokongan," ujar pemilik bibir mungil ini.


Bercerita lanjut mengenai album Yang Pertama yang memilih 11.1.11 sebagai tarikh keramat, ia memuatkan lima lagu iaitu Ruang Kedua yang disampaikan secara duet bersama penyanyi kelahiran Perancis, Julian Cely,Tak Perlu Selamanya, Bila, Janji dan Bersama Kita.


Album ini bagi Marsha bersifat cukup peribadi padanya kerana dua daripadanya lagu yang dimuatkan adalah hasil sentuhannya sendiri. Malah gadis yang baru saja menyambut ulang tahun ke-25 pada 6 Disember lalu, berkuasa sepenuhnya dalam memilih lagu dimuatkan dalam albumnya.


Akui Marsha, dia begitu gembira, teruja dan gementar menantikan kemunculan Yang Pertama di pasaran Februari nanti. "Bila, adalah gubahan pertama saya. Lagu ini sangat istimewa bagi saya kerana proses pembikinan lagu ini dipenuhi aura-aura kegembiraan, bermula dari saat saya menekan kunci pertama di piano saya sehingga tamatnya rakaman vokal. "Lirik feminin yang bersahaja ditulis Eenaz Mokhtar manakala susunan muzik yang segar dan bertenaga oleh Kimberly Chin bagai memberikan nyawa kepada lagu 'gembira' ciptaan saya ini.


"Manakala, Janji pula adalah gubahan pertama saya yang diterbitkan. Semasa menghayati watak Wati ketika penggambaran dokudrama Korban 44, saya mendapat inspirasi untuk menulis lagu ini.


"Lagu ini pada asalnya ditulis dalam 'mood' yang sedih bagi memenuhi skrip dan jalan cerita Korban 44. Tetapi apabila diolah semula untuk album ini, ia diberi nafas baru dan terarah kepada sebuah penceritaan lagu yang menggambarkan kebahagiaan. "Lirik puitis lagu ini ditulis oleh Hariry Jalil yang memainkan watak Anjang iaitu pasangan Wati dalam drama tragis," katanya turut merancang menghasilkan EP dalam bahasa Inggeris.


Album dipasarkan Alibi Music itu turut menampilkan beberapa penerbit seperti Francis Hawtyn Cobb, Imran Ajmain, Adeep Nahar, Cydney Chang dan Delynne Hashim.


Tidak hanya berkisar album saja, pertemuan dengan Marsha kelmarin, menghimpun pelbagai cerita menarik. Antaranya, kisah cintanya dengan ahli perniagaan berbangsa Melayu.


Sebagaimana gosip yang pernah tersebar sebelum ini, keluarga Marsha dikatakan pernah menentang hubungannya dengan pemuda Melayu sebelum ini. Justeru, apakah kali ini hubungannya direstui.


"Kami baru sangat kenal dan saya lebih senang menyifatkan hubungan kami ini sebagai kawan-kawan. Iya dia memang mengambil berat akan diri saya dan keluarga tahu saya rapat dengannya.


"Bagi saya berkawan tidak salah lagipun tidak pernah terfikir jauh sekali merancang untuk berkahwin memandang saya masih muda. "Memang keluarga saya mahukan saya berkahwin dengan lelaki seagama tetapi mereka tidak melarang saya berkawan dengan sesiapapun asalkan kawan saya itu baik untuk didampingi," katanya. Beralih pada lakonan pula, Marsha bakal muncul dengan filem Cun arahan Osman Ali dan beberapa drama seperti Kum Kum The Series, KITA 2 dan Mimi Mencari Cinta, mahu mengehadkan pembabitan dalam lakonan untuk memberi laluan kepada karier nyanyiannya.

>PROFIL
NAMA: Marsha Lya Milan Londoh
NAMA PENTAS: Marsha
TARIKH LAHIR: 6 Disember 1985
UMUR: 26 tahun
TEMPAT LAHIR: Michigan AS
ZODIAK: Sagitarius
ASAL: Tamparuli, Sabah
BANGSA: Kadzandusun
BERAT: 50 kg
TINGGI: 5'3"
DRAMA: Kerana Karina (2006), Korban 44 (2009), Mega Sekeping Hati (2010), Hotel Mania (2010), K.I.T.A (2010), Dottie (2010), Saloon (2010), Seribu Kali Cinta (2010), Awan Dania 3 (2010) dan Mimi Mencari Cinta (2011).
FILEM: Misi 1511 (2006), Saus Kacang (2008), Senario Episode 2: Beach Boys (2009), Magika (2010), 4 Madu (2010), Cun (2011).

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Peluang jumpa artis pujaan

Posted: 12 Jan 2011 09:08 AM PST

PELUANG untuk peminat jumpa artis depan mata. Itulah matlamat Jelajah Harian Metro yang akan membuka tirai di Dataran Hadhari, Pantai Teluk Batik, Lumut, Perak pada Sabtu dan Ahad ini.

Program sempena meraikan ulang tahun ke-20 Harian Metro dibuat sebagai usaha mendekati pembaca dan tanda terima kasih kerana setia menyokong akhbar nombor satu negara ini.


Jika sebelum ini pembaca sinonim dengan Karnival Gegaria Harian Metro yang dilangsungkan di beberapa lokasi di seluruh negara, Jelajah Harian Metro begitu berbeza kerana pengisiannya lebih kepada mengeratkan hubungan silaturahim warga kerja Harian Metro dan barisan artis yang dibawakan dengan peminat.

Bukan calang-calang artis yang dibawakan kerana Shaheizy Sam antara yang turut terbabit dalam Jelajah Harian Metro ini bersama-sama 14 artis lain iaitu Roslan Shah, Intan Ladyana, Mohamad Mentor, Kamal Adli, Ifa Raziah, Diana Amir, Razali Hussain, Farah Asyikin, Faith, Yana Shamsuddin, Daus AF8, Farawahida, Azza Elite dan Kamal Faridz.


Mereka yang dipecahkan kepada empat rumah mewakili unit tertentu di Harian Metro seperti Rumah Merah mewakili meja hiburan (Rap), Rumah Biru (Hati), Rumah Kuning (Variasi) dan Rumah Hijau (Arena) akan turut serta ambil bahagian dalam acara yang akan dijalankan iaitu tarik tali, lari dalam guni, lari tempurung kelapa, bowling kelapa, anyam ketupat dan belon air.


Sudah tentunya pelbagai aksi menarik dapat dilihat semasa acara ini berlangsung pada jam 9 pagi, Ahad. Inilah peluang yang tidak boleh dilepaskan begitu saja oleh peminat dan penduduk di sekitar Lumut. Bahkan sebelum itu mereka boleh turut serta dalam acara senaman poco-poco bersama artis yang dijalankan pada jam 8.40 pagi.

Kanak-kanak juga tidak dilupakan kerana mereka berpeluang menyertai acara harta karun dan pertandingan mewarna pada hari itu. Dan bagi yang minat menyanyi, boleh menguji bakat dalam acara karaoke santai yang menawarkan hadiah berupa wang tunai.


Kemeriahan Jelajah Harian Metro tidak berhenti setakat itu, kerana selain sukaneka peminat juga akan dihiburkan dengan persembahan menarik pada sebelah petangnya dari artis antaranya Ifa Raziah, Mohamad Mentor, Farawahida dan Farah Asyikin. Kesemua mereka berjanji akan menampilkan persembahan yang menghiburkan.

"Peluang terbabit dalam siri pertama Jelajah Harian Metro sangat saya hargai kerana sedar peminat di luar bandar jarang dapat bertemu artis. Saya berjanji akan buat mereka terhibur dengan memilih menyanyikan lagu Hey Lady yang dipopularkan oleh Rossa. Buat pertama kalinya peminat di Lumut juga akan mendengar lagu terbaru saya, Jangan Tanya Aku Lagi," kata Farawahida.


Ifa Raziah yang terkenal dengan celotehnya turut menggunakan kesempatan ini untuk menampilkan persembahan yang menarik. Apatah lagi selama ini peminat seperti melupakan karier sebenarnya sebagai penyanyi kerana menganggap dia adalah pelakon dan pengacara.


"Peminat mungkin keliru kerana saya jarang terbabit dengan persembahan sebegini. Sebenarnya ramai yang tak tahu saya masih aktif menyanyi di persembahan pentas dan majlis tertutup. Jadi apabila diundang oleh Harian Metro, saya sudah pilih untuk menyanyikan lagu Luarbiasa dan Panas," katanya yang kelihatan begitu teruja.


Kehadiran pelakon hit masa kini dalam Jelajah Harian Metro tentunya sangat dinanti-nantikan oleh peminat. Shaheizy Sam berkata, selain beramah mesra dengan peminat, dia juga akan menggunakan kesempatan untuk mempromosi filem terbarunya.


"Selalunya saya hanya ikut promosi filem untuk bertemu peminat di pawagam ataupun kompleks membeli-belah. "Kali ini suasananya berbeza kerana selain dilangsungkan di kawasan terbuka, saya juga akan terbabit dalam acara sukaneka dengan mereka. Itulah yang saya tunggu kerana peluang ini bukan selalu datang. "Bagaimanapun dalam bersuka, saya tetap tak lupakan tanggungjawab sebagai pelakon. Jadi saya akan turut mempromosi filem terbaru MIG, Kongsi yang akan ditayangkan di pawagam pada Februari nanti," katanya. Tidak menarik sesebuah acara tanpa kepakaran pengacara yang mengendalikannya. Roslan Shah yang menggalas tanggungjawab itu memberitahu akan menggunakan segala pengalamannya untuk memeriahkan acara pada hari itu.


"Saya sudah selalu mengacara majlis membabitkan masyarakat di luar bandar. Untuk itu saya sudah ada resipi tersendiri bagi menghiburkan mereka. Saya pasti mereka akan terhibur dengan celoteh saya serta aksi-aksi semua artis nanti. "Diharapkan mereka hadir beramai-ramai ke Jelajah Harian Metro kerana peluang ini bukan selalu datang," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.