Adsense

Selasa, 7 Disember 2010

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Kembali bersama selepas 20 tahun

Posted:

Kembali bersama selepas 20 tahun

Kembali bersama selepas 20 tahun

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
liza.zakaria@utusan.com.my
Gambar FATAH SULAIMAN


TIADA SENGKETA... Jamal Abdillah dan Ahmad Nawab bagaikan irama dan lagu.


SAMA ada sedar atau tidak, permulaan dalam kejayaan seni Jamal Abdillah banyak dibantu oleh komposer terkenal, Datuk Dr. Ahmad Nawab.

Sejak menjuarai Bintang RTM 1979, Jamal Abdillah atau nama sebenarnya Jamal Ubaidillah Ali, 51, namanya menuju ke puncak persada seni dengan hasil karya Ahmad Nawab.

Bermula dengan album pertamanya, Perpisahan Tanpa Relaku (1980), satu demi satu album Jamal yang diterbitkan komposer tersohor, Ahmad Nawab membantu menaikkan dan mengekalkan populariti penyanyi itu.

Bersama Ahmad Nawab, sebanyak enam album telah diterbitkan antaranya Derita Cinta (1981), Hatiku Luka Kembali (1982), Sendiri (1984) dan Sepi Seorang Perindu (1989).

Gandingan mereka berdua bagaikan irama dan lagu yang tidak boleh dipisahkan.

Antara Jamal dan Ahmad Nawab, mereka saling memerlukan untuk ke atas dan kekal di kedudukan mereka.

Namun tiada siapa menduga, setelah satu dekad bekerjasama, 'pasangan ideal' itu berpisah pada tahun 1990 gara-gara proses rakaman lagu Seniman Menangis yang dinyanyikan oleh Jamal Abdillah.

Entah di mana silapnya, selepas rakaman itu, Ahmad Nawab tanpa berselindung memberi kata putus bahawa itulah rakaman terakhir kerjasamanya dengan Jamal Abdillah.

No more recording! Itu yang terlontar dari bibir seniman terkemuka negara, Ahmad Nawab tatkala menyempurnakan rakaman lagu Seniman Menangis menjadi titik noktah kerjasama Jamal dan Ahmad Nawab.

Percanggahan pendapat yang berlaku serta sikap kurang sabar rupa-rupanya mencipta garis yang membuka jurang pemisah di antara mereka.

Sejak itu, Jamal dan Ahmad Nawab dikatakan saling berjauh hati antara satu sama lain. Malah, mereka tidak lagi bekerjasama untuk menghasilkan album baru.

Kini, setelah 20 tahun berlalu, ada yang tertanya-tanya apakah masih tersimpan dendam dan luka di hati Jamal mahupun Ahmad Nawab berikutan peristiwa dua dekad lalu?

Sebabnya, sejak peristiwa itu ramai yang membuat andaian sama ada Jamal Abdillah mahupun Ahmad Nawab sendiri saling mengelak untuk bertemu.

Baru-baru ini, Mega mengambil inisiatif mengatur pertemuan dua insan seni itu di kediaman Ahmad Nawab di Taman Melewar, Gombak, Selangor.

Dalam pertemuan lebih dua jam itu menyaksikan betapa irama dan lagu menemukan mereka kembali!

Sepanjang tempoh dua dekad lalu, inilah pertemuan yang menyaksikan keterbukaan dua pejuang seni itu mengimbau kembali kisah silam yang pernah menjadi bualan hangat suatu ketika dahulu.

"Hubungan kami tiada masalah. Apa yang berlaku dahulu hanyalah secara spontan. Memang benar apa yang orang kata bahawa kami berdua ini bagaikan irama dan lagu yang tidak boleh dipisahkan.

"Sebabnya ke mana sahaja Jamal pergi orang akan kata lagu-lagu yang banyak meninggalkan kesan nyanyiannya ialah lagu-lagu ciptaan saya," kata Ahmad Nawab.

Biarpun selepas kejadian itu populariti yang dikecapi Jamal sehingga kini tidak mampu dinafikan, peminat tetap merindui sentuhan lagu-lagu Ahmad Nawab yang dialunkan oleh penyanyi itu.

"Kami hanya berselisih pendapat ketika rakaman Seniman Menangis, tetapi tidaklah sampai tidak bertegur sapa," kata Jamal.

Bagi anak kelahiran Perak itu, tiada istilah mengelak untuk berjumpa dengan insan yang banyak menabur jasa padanya itu apatah lagi, resam hidup di dunia seni kemana-mana melangkah pasti akan bertemu jua.

Ahmad Nawab enggan beri lagu

Jamal yang dalam proses menyiapkan album terbarunya yang memuatkan rangkaian lagu-lagu lama yang diminati dan dinyanyikan semula olehnya, Jamal rupa-rupanya menanti air tangan daripada komposer terkenal itu.

Sayangnya, untuk album terbarunya yang bakal memuatkan lagu-lagu popular penyanyi terdahulu yang diminatinya, dia tidak memperoleh sebarang lagu daripada komposer terkenal itu.

"Saya minta lagu daripada abang Mad tetapi beliau kata tidak untuk album terbaru ini.

"Sebaliknya bakal bekerjasama dalam album saya yang akan datang," kata penyanyi yang cukup popular dengan lagu Penghujung Rindu itu.

Album yang diberi nama Raja Pop 2 itu dijangka bakal dipasarkan awal tahun depan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Jamal bawa Suraya di J2011 - Lagenda

Posted:

Jamal bawa Suraya di J2011 - Lagenda

Jamal bawa Suraya di J2011 - Lagenda

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
liza.zakaria@utusan.com.my
Gambar FATAH SULAIMAN

J2011-LAGENDA merupakan konsert ketiga Jamal Abdillah yang bakal dipersembahkan di pentas berprestij Istana Budaya pada 7 hingga 10 Januari depan.

Menjanjikan persembahan yang terbaik, J2011- Lagenda terbahagi kepada dua segmen sepanjang persembahan yang berdurasi selama dua jam itu.

Pada segmen pertama, penonton bakal dibawa ke era lagu-lagu klasik yang menyaksikan Jamal menyanyikan lagu-lagu lama.

Ini termasuklah lagu-lagu yang pernah dipopularkan oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, Datuk Ahmad Jais, Ismail Harun, S. Affendi, M. Bakri, Oslan Husin, Eddy Silitongga dan Yopie Latul secara orkestra.

Manakala pada segmen kedua pula penonton bakal dihiburkan dengan simfoni orkestra menerusi lagu-lagu popular Jamal yang jarang dipersembahkan oleh penyanyi itu di mana-mana persembahan pentas.

Selain dihiburkan dengan lagu-lagu legenda, peminat juga bakal mengalami pengalaman berbeza apabila atmosfera ruang pentas bakal dihiasi dengan teknik janaan imej dan cahaya berkonsepkan PANI daripada Austria.

Ini merupakan kali pertama di negara ini yang menampilkan konsep PANI dalam sesebuah konsert.

Tambah menarik, konsert tersebut turut menyaksikan kolaborasi Jamal bersama komposer tersohor, Ahmad Nawab dalam persembahannya.

Kehadiran Ahmad Nawab dengan tiupan saksafonnya pasti bakal menambah nuansa buat legenda sepanjang konsert tersebut.

Menariknya kehadiran Ahmad Nawab bukan hanya tampil dengan saksafonnya tetapi turut menyaksikan sebuah karya baru ciptaannya, Suraya dilagukan oleh Jamal.

Suraya merupakan lagu yang dicipta khas oleh Ahmad Nawab untuk konsert tersebut dan bakal dinyanyikan secara eksklusif kepada peminat yang hadir.

"Ini adalah hadiah Ahmad Nawab kepada saya. Malah, kehadiran beliau untuk konsert ini bagi saya satu anugerah yang tidak terhingga.

"Ini adalah seperti apa yang diinginkan peminat untuk melihat kami kembali bergandingan dalam sebuah lagu dan J2011-Lagenda menyaksikan kami bukan hanya berkerjasama dalam persembahan malah, ada sebuah lagu baru," kata Jamal lagi.

Bagi Ahmad Nawab pula, konsert tersebut pastinya akan menyaksikan pertemuan kembali yang bukan hanya menghibur tetapi munculnya karya baru ciptaannya buat Jamal.

Menyedari kehadiran Ahmad Nawab dalam kebanyakan persembahannya begitu dinantikan oleh peminat, jelas Jamal, kali ini dia sendiri datang berjumpa komposer terkenal itu untuk sama-sama membuat persembahan.

"Alhamdulillah, Abang Mad tidak mengambil masa yang lama untuk berfikir.

"Setelah beberapa hari berbincang akhirnya kami saling menandatangani perjanjian untuk bekerjasama dalam J2011-Lagenda pada Januari nanti," kata Jamal lagi.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.