Adsense

Khamis, 7 Oktober 2010

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Sheila gah di pentas DFP

Posted:

Sheila gah di pentas DFP

Sheila gah di pentas DFP

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar ihsan DEWAN FILHARMONIK PETRONAS


SHEILA juga berjaya menyuntik emosi audiens dengan lagu-lagu sentimental.


IMPIAN yang dipendam sekian lama sejak menjadi anak seni 25 tahun adalah untuk beraksi di pentas prestij sambil lagu-lagu dendangannya dialunkan oleh sekumpulan pemuzik orkestra.

Bagi Datuk Sheila Majid, sebagai anak seni, dia mahu menjadikan momen itu antara detik terpenting dalam direktori seninya yang dapat dikenang oleh para peminatnya.

Lalu, apabila perancangan selama setahun untuk menampilkan Sheila di pentas Dewan Filharmonik Petronas (DFP) itu menjadi kenyataan, tiada lain yang mampu diluahkannya hanyalah mengucapkan syukur.

Apatah lagi, persembahannya akan diiringi oleh pemuzik orkestra dari Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) yang sudah termaktub sebagai salah sebuah kumpulan orkestra terbaik di rantau ini.

Hujung minggu lalu, selama dua malam berturut-turut bermula 1 Oktober, Sheila membuat persembahan solo pentas penuh gah itu di bawah siri DFP Showcase.

Sebetulnya, ini bukanlah kali pertama wanita genit ini membuat persembahan di sana. Sebelum ini, dia pernah mengalunkan lagu-lagunya dalam siri Jazz & World Music di DFP pada tahun 2000.

Eksklusif

Cuma bezanya ketika itu, persembahan Sheila tidak diiringi orkestra tetapi oleh barisan pemuzik profesional yang sering mengiringi persembahannya sebelum ini.

Sememangnya penantian untuk menonton persembahan eksklusif Sheila di DFP sudah begitu lama dan akhirnya, ia dimakbulkan juga.

Kegembiraan itu bukan hanya disambut oleh Sheila tetap juga para peminat tegar yang tidak pernah jemu menikmati alunan indahnya selama 25 tahun.

Percaya atau tidak, kesemua tiket untuk persembahan tersebut habis dijual hanya dalam tempoh 48 jam sebaik sahaja kaunter dibuka pada 23 Ogos lalu.

Lebih menakjubkan apabila ada peminat yang sanggup beratur seawal pukul 6.30 pagi semata-mata mahu mendapat tempat duduk terbaik.

Memang ia kerja gila tetapi siapa yang mahu melepaskan peluang menonton persembahan Sheila di DFP yang sekian lama diingini oleh tuan punya badan dan juga peminatnya.

Untuk anak seni sehebat Sheila, memang sudah layak dia diangkat ke taraf setinggi itu dengan mengadakan konsert di DFP.

Barangkali, selepas Allahyarham Datuk Sudirman Arshad, belum ada lagi penghibur yang mampu menyatukan semua bangsa tanpa kira warna kulit, agama dan kedudukan dalam menikmati muzik mereka.

Dan, Sheila sepatutnya berasa bangga kerana dia adalah antara penghibur yang berjaya merentasi sempadan itu bukan hanya di Malaysia tetapi juga di negara jiran, Indonesia.

Ini dapat dibuktikan dengan kehadiran penonton yang hadir pada malam pembukaan konsertnya pada 1 Oktober lalu yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat.

Ia termasuklah isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Seri Noorainee Abdul Rahman; Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said serta artis-artis popular seperti Tan Sri S.M. Salim, Syafinaz Selamat, Vanidah Imran dan Rashidi Ishak.

Konsert yang diberi nama MPO Celebrates 25 Years of Sheila Majid itu dimulakan dengan lagu instrumental, Prelude D'Legenda yang digubah oleh Jenny Chin.

Sebaik sahaja Sheila muncul dengan gaun labuh merah jambu rekaan Michael Ong, penonton dengan pantas menyambut kehadiran Sheila dengan tepukan gemuruh.

Memilih lagu Aduh Sayang sebagai lagu pembukaan, Sheila tidak perlu menunggu lama untuk terus memastikan penonton melekat di kerusi masing-masing.

"Lagu seterusnya ini adalah gambaran jelas tentang kerjaya saya selama 25 tahun dan anda (peminat) yang telah meletakkan saya di puncak tertinggi ini," kata pemilik nama penuh Shaheila Abdul Majid ini sebelum menyampaikan lagu Gemilang.

Meneruskan persembahan, Sheila memilih lagu Percayalah dan Cobalah Bertahan yang sememangnya bukan lagu hits Sheila.

Namun penyandang gelaran Vokal Wanita Terbaik Anugerah Industri Muzik (AIM) 1997 ini ada rasionalnya.

"Saya memilih dua lagu ini kerana merasakan ia mampu menjadi sebuah karya yang hebat seandainya dimainkan dengan iringan orkestra," ujarnya seraya memberikan senyuman kepada konduktor MPO malam itu, Kevin Field.

Sememangnya percaturan Sheila memilih dua lagu tersebut memang tepat kerana ia menjadi begitu gah dan dramatik sekali apabila dimainkan oleh orkestra.

Untuk itu pujian harus diberikan kepada Jenny Chin dan Ahmad Muriz Che Rose yang telah menggubah susunan muziknya dan menjadikannya ia begitu indah sekali.

Begitu juga dengan lagu Jeritan Batinku yang dibawa dengan begitu baik sekali oleh Sheila dengan interpretasinya sendiri sehingga seluruh dewan menjadi senyap seketika.

Walaupun sudah lama berkecimpung dalam seni suara, Sheila tidak mampu mengelak dirinya daripada mengalami darah gemuruh.

Ada kalanya bahasa tubuh Sheila menampakkan dia sedikit gementar dan itu bukanlah satu kesalahan besar.

Untuk mana-mana artis yang menyanyi bersama orkestra, pastinya akan mengalami perasaan tersebut dan Sheila juga tidak terkecuali.

Mujurlah Sheila bijak mengatasinya dengan skil komunikasinya yang memang sudah menjadi identitinya di atas pentas.

Lagu Kerinduan dan Embun juga menjadi pilihan Sheila dalam konsert tersebut yang pastinya mengubat kerinduan peminatnya yang sudah lama tidak mendengar lagu-lagu itu disampaikan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com and Used Car Search Engine.

Kejutan rating Syawal TV3

Posted:

Kejutan rating Syawal TV3

Kejutan rating Syawal TV3

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar DJOHAN SHAHRIN SHAH


MENTOR 4 Raya merupakan rancangan muzikal TV3 yang mendapat rating paling tinggi sepanjang Syawal ini.


SABAN tahun, Media Prima Berhad (Media Prima) menerusi empat stesen televisyennya iaitu TV3, TV9, 8TV dan ntv7 tidak pernah ketandusan idea untuk memberikan santapan terbaik pada bulan Syawal khusus buat penonton setia mereka.

Biarpun perlu menghadapi saingan daripada pesaing mereka, harus diakui rancangan yang disiarkan di rangkaian Media Primatetap menjadi pilihan rakyat Malaysia.

Ini dapat dibuktikan khususnya menerusi stesen nombor satu negara, TV3 apabila sajian yang dihidangkan oleh mereka terus mendapat tempat di kalangan penonton.

Bermula dari malam raya sehinggalah ke hari raya kedua, TV3 telah mencatatkan rating secara purata sebanyak 29 peratus.

Angka ini terus meningkat kepada 33.7 peratus pada minggu berikutnya sehingga hari raya kesembilan seperti mana yang dicatatkan oleh AGB Nielsen.

Mengulas tentang kejayaan terbaru itu, Ketua Pegawai Eksekutif Rangkaian Televisyen Media Prima, Datuk Seri Farid Ridzuan berkata, pihaknya optimis dengan kandungan yang disediakan buat penonton setia mereka setiap kali menjelangnya Syawal.

Bukan sekadar hiburan semata-mata, tumpuan TV3 juga diberikan kepada penerbitan drama berkualiti dan tayangan filem-filem tempatan yang dapat menarik perhatian menonton untuk terus setia bersama mereka.

"Ini membuktikan bahawa masyarakat masih lagi mendambakan rancangan berkualiti yang dapat memberikan kepuasan kepada mereka sepanjang Syawal ini.

"Sekalipun ada yang mengatakan sambutan Syawal tahun ini kurang meriah berbanding tahun-tahun sebelum ini, kami di TV3 menganggapnya tidak relevan sama sekali.

"Kami tidak pernah menghampakan penonton setia kami dengan rangkaian program menarik yang ditayangkan. Daripada rating yang dicatatkan, sudah membuktikan bahawa kami masih lagi menjadi pilihan rakyat Malaysia," jelasnya penuh optimis.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis rumah terbuka Media Prima yang diadakan di perkarangan Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Turut hadir Pengerusi Media Prima, Datuk Johan Jaafar; Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Amrin Awaluddin; Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial, Datuk Ahmad Abd. Talib serta Ketua Rangkaian Radio, Ahmad Izham Omar.

Rumah terbuka Media Prima yang mengambil tema Raya Sepanjang Zaman itu turut menampilkan persembahan artis-artis popular seperti Aizat, Jaclyn Victor, Adibah Noor, Faizal Tahir dan Azlan & The Typewriter.

Jika tahun-tahun sebelum ini, telemovie dan program muzikal yang menampilkan artis ternama negara menjadi pilihan penonton sehingga mencatatkan rating melebihi satu juta penonton, kali ini senarionya berubah.

Ketika Farid mengumumkan program muzikal Mentor 4 Raya menduduki carta teratas senarai program yang paling ramai ditonton, ia sememangnya sesuatu yang cukup mengejutkan.

Dengan rating mencecah hampir 3 juta, ia sekali gus membuktikan selera penonton kini sudah beralih arah untuk mencari hiburan yang berbeza dengan yang sedia ada.

Apakah ini membuktikan kuasa dan pengaruh artis-artis besar seperti Datuk Siti Nurhaliza, Anuar Zain dan Faizal Tahir sudah semakin berkurangan?

Mana tidaknya, program-program yang melibatkan mereka seperti Stylistika Siti, Semuanya Untukmu Anuar Zain dan Fenomena Faizal Tahir hanya sekadar mencatatkan rating sekitar sejuta penonton sahaja.

Mengulas kejutan terbaru itu, Farid melihatnya dari sudut yang positif sambil memberitahu ia adalah kejayaan semua pihak yang bertungkus-lumus menerbitkan sebuah program berkualiti.

"Saya tidak menolak kemungkinan kejayaan Mentor 4 Raya adalah daripada penerbitan rancangan itu sendiri yang menampilkan kelainan dari segi kandungannya.

"Mentor 4 Raya bukan sahaja rancangan nyanyian seperti lazimnya tetapi ia juga diselitkan dengan elemen drama dan komedi yang barangkali berjaya menarik ramai penonton menontonnya," jelas Farid lagi.

Mengenai sambutan yang boleh dikatakan kurang memberangsangkan terhadap program muzikal artis popular lain, Farid tidak menolak kemungkinan barangkali ia ada kaitan pendedahan berlebihan di stesen lain.

Namun, kata Farid, ia tidak bermakna artis yang memiliki pengaruh besar ini tidak lagi diberikan peluang untuk muncul dalam mana-mana program sempena Syawal tahun depan.

"Selagi ada permintaan, kami akan terus menerbitkan program untuk mereka. Semuanya bergantung kepada maklum balas peminat yang kami terima.

"Kami juga perlu memikirkan tentang pengiklanan kerana ia juga memainkan peranan penting dalam meningkatkan keuntungan syarikat," jelasnya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com and Used Car Search Engine.