Adsense

Ahad, 27 Jun 2010

MY ADHA™ | Sumber Maklumat Terkini, Jawatan Kosong

MY ADHA™ | Sumber Maklumat Terkini, Jawatan Kosong


World Cup FIFA 2010 Result (Second Round) - 27 June 2010

Posted: 27 Jun 2010 09:00 AM PDT

(20' M.Klose, 32' L.Podolski, 67' 70' T.Muller) Germany 4 - 1 England (37' M.Upson)
* Germany qualified to the quater finals

PKR Selangor dirombak, Azmin ganti Khalid

Posted: 27 Jun 2010 06:52 AM PDT

Naib Presiden PKR Azmin Ali dilantik sebagai pengerusi majlis pimpinan negeri Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkuatkuasa serta merta.

Perkara itu diumumkan oleh Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail selepas mempengerusikan mesyuarat pimpinan pusat parti itu di Shah Alam hari ini.

Menurut Wan Azizah, rombakan itu dibuat bagi membolehkan Khalid menumpukan tugaskan kepada usaha pentadbiran kerajaan negeri.

"Ini dimohon oleh Tan Sri Khalid sendiri bagi menumpukan tenaganya untuk disalurkan dalam pentadbiran Selangor," katanya.

Azmin sebelum ini mengetuai PKR Wilayah Persekutuan.

Kekosongan yang ditinggalkannya Azmin di negeri itu akan diambil alih oleh penyelaras Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim, umum Wan Azizah lagi.

Rombakan itu dilihat mengejutkan apabila sejak semalam ramai pemimpin kanan parti itu terus menafikan terdapat desakan supaya Khalid berundur dalam pemukiman PKR.

Anwar nafi cubaan MP guling Khalid

Khalid tidak hadir dalam kesemua sesi pemukiman dua hari sejak semalam di sebuah hotel di Shah Alam.

Selain ditemani Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, ketiga-tiga Azmin, Khalid dan Zaid hadir bersama dalam sidang media petang ini.

Bercakap soal yang sama, Anwar juga memberitahu dua negeri lagi akan mengalami pertukaran pucuk pimpinan yang akan diumumkan kemudian.

"Ia sedang dimuktamadkan," katanya yang enggan menyatakan terlebih dahulu negeri atau pimpinan terbabit.

Selain itu, Anwar turut menafikan bahawa terdapat pakatan ahli parlimennya yang merancang mahu menggulingkan Khalid sebagai menteri besar.

"Perkara itu tak berbangkit sama sekali. Kita sebulat suara dokong penuh. (Beri) Pandangan itu biasalah.

"Kita tengok Tan Sri Khalid pun tak sensitif sangat. Yang sensitif akhbar Umno," katanya.

- MALAYSIAKINI

30% Gagal Bayar Balik Pinjaman TEKUN

Posted: 27 Jun 2010 06:46 AM PDT

Kira-kira 30 peratus daripada 170,000 peminjam Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) di seluruh negara gagal menjelaskan pinjaman mereka.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tekun Nasional, Datuk Abdul Rahim Hassan berkata, kebanyakan peminjam gagal membayar semula pinjaman selepas perniagaan mereka tidak berdaya maju dan menemui kegagalan.

"Tekun memberikan pinjaman berjumlah RM1.5 bilion kepada 170,000 peminjam sejak ditubuhkan pada 1989 dan daripada jumlah itu kira-kira 70 peratus membuat pembayaran semula manakala 30 peratus gagal menjelaskan hutang," katanya ketika ditemui pemberita di sini.

Beliau berkata, pihaknya bersedia melonggarkan syarat bayaran balik kepada peminjam terbabit bagi memastikan dana Tekun terus dapat diagihkan kepada peminjam baru, dan menurutnya ketika ini peminjam juga diberi kelonggaran membayar balik pinjaman tanpa perlu mengikut perjanjian yang dibuat sebelum ini.

"Sebab itu sekarang ada peminjam yang bayar hanya RM200 sebulan walaupun sepatutnya mereka membayar RM500, kerana kami mahu menggalakkan peminjam untuk membayar balik pinjaman walaupun tidak seperti syarat yang dipersetujui," katanya.

Sementara itu Abdul Rahim berkata, sambutan terhadap pinjaman Tekun sentiasa mendapat sambutan masyarakat malah RM500 juta pinjaman dipohon tahun lepas.

Namun menurutnya akibat kekurangan dana, hanya pinjaman berjumlah RM300 juta sahaja yang diluluskan tahun lalu.

Sehingga Mei tahun ini pula sejumlah RM130 juta pinjaman diagihkan kepada kira-kira 12,000 pemohon.

- MSTAR

Jadual Perlawanan Piala Dunia (Pusingan 2 - 16 Pasukan) - 27/06/2010

Posted: 26 Jun 2010 11:08 PM PDT

10.00 PM : Juara D - Jerman lwn Naib Juara C - England (Siaran Tertunda di TV1 jam 12.00 AM)

2.30 AM : Juara B - Argentina lwn Naib Juara A - Mexico (Siaran Langsung di TV1 jam 2.00 AM)

* Waktu Malaysia