Adsense

Ahad, 27 Jun 2010

borak kosong

borak kosong


WASPADA APABILA BERGELAK KETAWA

Posted: 27 Jun 2010 12:12 PM PDT


Kita perlu berwaspada daripada bergelak ketawa kerana perbuatan itu mengandungi bahaya :
  • Dicela ulama dan orang yang sopan serta sempurna akal
  • Memberanikan orang berkata bodoh kepada kita
  • Jika bodoh akan bertambah kebodohannya,jika alim akan berkurangan ilmunya kerana seorang alim yang tertawa bererti dia memuntahkan ilmunya
  • Melupakan dosa -dosa yang lalu
  • Melupakan mati dan akhirat
  • Berani berbuat dosa kerana apabila tertawa nescaya membekukan hatinya
  • Menanggung dosa orang yang tetawa kerana tertawaan kita

Mati Dalam Pesta

Posted: 27 Jun 2010 11:20 AM PDT

Kisah ini berlaku keatas seorang pemandi mayat yang belum pernah terjadi sepanjang dia memandikan jenazah.Ketika dia membuka selimut yang menutupi mayat seorang wanita ,dia jatuh pengsan.Beberapa orang telah datang menyedarkannya.Setelah sedar si pemandi jenazah tadi segera menemui ibu si mati  dan bertanya,"Wahai ibu,seumur hidupku aku belum pernah melihat keadaan jasad yang sedemkian,aku melihat jasad anakmu dalam keadaan menari.Apa yang dilakukan oeh anakmu semasa hidup,"tanya si pemandi jenazah.
Sibu pun menceritakan sambil menangis teresak-esak bahawa anaknya suka muzik dan nyanyian.Hidupnya penuh dengan muzik dan  nyanyian sahaja.Suatu hari dia pergi ke pesta .Didalam pesta itu dia menari dengan riang dan sungguh gembira.Dalam keadaan riang itu  tiba -tiba dia terjatuh dan tubuhnya melanggar meja didepan.Ia tidak sedarkan diri dan mengalami pendarahan yang banyak di kepala dan dia meninggal dunia.Dan tubuhnya kaku  tidak dapat digerakkan.Dengan posisi tangan meliuk di kepala seperti orang berjoget.
Setelah mendengar cerita si ibu ,pemandi jenazah  berusaha memandikan mayat gadis malang itu dan cuba memperbetulkan si mayat sebagaimana mayat biasa tetapi jasad itu benar-benar kaku seperti batu dan tidak dapat diperbetulkan tangaan si mayat.Akhirnya dia pasrah dan membungkus mayat dalam keadaan sebagaimana adanya.
Kisah ini mengajar kita tentang perlunya kita melakukan perkara yang baik semasa hidup dan jangan melakukan perkara yang tidak elok.Alngkah sedih jika Allah menunjukkan perkara  semasa kita di dunia.

''Kerana syaitan apabila makan ,makan dengan tangan kiri "

Posted: 27 Jun 2010 10:19 AM PDT

makan makan! Pictures, Images and Photos


Mungkin ramai yang tidak peka tentang saranan dan larangan Rasulullah tentang makan dengan menggunakan tangan kiri. Apatah lagi apabila makan menggunakan sudu.Ramai yang ambil mudah tentang itu.Ramai yang tidak tahu,makan dengan tangan kanan seperti yang di maksudkan Rasulullah ialah apabila mengambil makanan dan mahu menyuap ke mulut tidak dengan jari atau sudu/garpu.

Rasulullah bersabda yang bermaksud,

'Apabila salah seorang dari kalian makan,maka hendaklah makan dengan tangan kanan dan apabila dia minum,minumlah dengan tangan kanan.Kerana syaitan apabila makan ,makan dengan tangan kiri dan apabila minum ,minum dengan tangan kiri."(HR Muslim)

Bagaimanakah kalau ia seorang yang KIDAL?

Dari Abdullah bin Muhammad dari seorang wanita di antara mereka berkata; Rasulullah SAW masuk menemuiku ketika aku sedang makan dengan tangan kiriku kerana aku seorang wanita KIDAL. Maka Baginda memukul tangan ku sehingga sesupa makanan jatuh.Lalu Baginda bersabda : "Janganlah engkau makan dengan tangan kirimu,sedangkan Allah telah menjadikan tangan kanan untukmu."(HR Ahmad dan Thabarani)

Simpan mayat isteri dalam peti sejuk

Posted: 27 Jun 2010 09:45 AM PDT


Biasanya peti sejuk di gunakan untuk menyimpan sayur-sayuran atau makanan yang tidak habis.Sebaliknya di Beijing  satu kejadian ngeri telah berlaku apabila seorang suami sanggup meyimpan mayat isterinya didalam peti sejuk selama 3 tahun.
Zhao Qingsong mengaku membunuh isterinya kerana melakukan hubungan sulit dengan lelaki lain dan menyimpam mayat isterinya supaya boleh kekal bersama.Dia berjaya menipu mertuanya dan anaknya dengan mengatakan yang isterinya hilang setelah terbabit di dalam kemalangan.Rahsianya terbongkar setelah tuan rumahnya menemui mayat dalam peti sejuk itu.

Luis Fabiano nak join Manchester United

Posted: 27 Jun 2010 09:19 AM PDT


Penyerang Brazil Luis Fabiano ingin meyertai pasukan Manchester United atau ke San Siro.Dia lebih berminat untuk menyertai pasukan Man U.Bermain bersama Wayne Rooney sangat meguja dia.

Bayi Berwajah 'Alien'

Posted: 27 Jun 2010 09:01 AM PDT


Kelahiran seorang bayi lelaki berwajah makhluk asing menggemparkan masyarakat di perkampungan Yanzhou, Wilayah Yichun China.Li Xing dilahirkan di sebuah klinik kerajaan mempunyai bentuk kepala yang lonjong,berbenjol di kiri kanan muka serta mempunyai sepasang mata yang besar.Pihak doktor terpaksa mengambil masa tiga jam untuk mengeluarkan Xing melalui pembedahanmemandangkan fizikalnya yang besar.

Apakah hukum dapat duit dari Nuffnang dan Google adsense?

Posted: 27 Jun 2010 08:51 AM PDT


Sewaktu aku membelek majalah Solusi(isu no 19) aku ada membaca satu soal jawab agama mengenai konsep advertisement blog.Ruangan soal jawabini dikendalikan oleh Ustaz Zaharuddin Abd.Rahman yang memang pakar daln soal muamalat.
Soalan yang di tanya pembaca ialah :
  • Saya nak bertanya mengenai satu advertisement blog yang benama Nuffnang.Kalau kita letak subscribe Nuffnang dan Google Adsense di blog,kita akan dapat duit upah kerana sudah mengiklankan sesuatu produk.Soalan saya ialah,bolehke kita ambil duit yang diberi dan apakah status duit tersebut?
Jawapan Ustaz
Saya tidak pernah meneliti perjanjian yang diletakkan oleh pihak Nuffnang dan Google Adsense,jesteru sukar saya memberikan jawapan yang tepat dan spesifik kepada soalan tersebut.
Oleh itu saya hanya ajan memberikan jawapan umum dan juga panduan ringkas untuk meyemk status hukum hal sebegitu
Isu utama dalam hal ini adalah upah yang di beri kerana membenarkan ruang web atau blog yang di gunakan bagi tujuan pengiklanan oleh pihak Nuffnang dan Google Adsense,hasil daripada kemudahan yang diberikan itu,kedua-dua pihak tadi akan memberikan upah tertentu menurut cara tertentu.
Dari sudut akad atau kontrak,substance atau inti utama kontrak sebegini jatuh dalam ketegori akad" menjadi wakil dengan upah tertentu" atau wakalah bil ujr.Dalam konteks ini,kita selaku pemilik web dan blog menyebarluaskan iklan mereka.Sebagai timbal balas,ganjaran akan diberikan berdasarkan formula tertentu sama ada jumlah klik dan sebagainnya.

Secara ringkasnya,bagi menentukan hukum dalam hal ini beberapa perkara perlu di ambil kira

AUTORITI 
  • Autoriti pihak yang menyediakan tawaran dalam konteks ini ialah Nuffnang dan Google Adsense.Jika telah disemak dan di pastikan kedua-dua pihak mempunyai kredibiliti untuk melunaskan janji dan tawarannya,satu semakan hukum telah lulus.Peringkat ini penting bagi memastikan tiada unsur gharar dalam penaaran mereka.
UPAH DAN CARA KIRAAN
  • Jumlah upah dan cara pengiraannya mestilah diberitahu dengan jelas dan boleh difahami oleh pihak pelanggan (kita).Jika perkara ini berjaya dipastikan dan difahami sebaiknya,tatkala itu lulus peringkat kedua semakan syariah.
KANDUNGAN IKLAN
  • Kandungan iklan yang dipaparkan,jika sekiranya kandungan yang terbit di ruangan iklan yang disediakan Google dan Nuffnang itu memaparkan iklan yang tidak halal,seperti gambar wanita tidak menutup aurat,permainan berunsur judi,iklan forex trading,bank riba,,pinjaman riba atau apa saja iklan yang tidak halal, tatkala upah yang diterima kerana mengiklankannya juga turut haram.Prinsip Islam jelas dalam soal ini,setiap promosi haram hukumnya adalah haram.Dalilinya terlalu banyak,antaranya ialah laknat Allah  terhadap setiap orang yang terlibat dengan arak dan riba serta Allah juga melarang kerjasama dalam hal yang membawa dosa dan permusuhan.
CARA PEMBAYARAN
  • Hal ini perlu disemak dengan teliti memastikan tiada unsur penipuan /gharar.
Jika keempat-empat peringkat itu semuanya lulus dan berjaya mematuhi hukum Islam,tatkala upah yang kita perolehi juga halal,demikian juga sebaliknya.

Tawa Bawa Duka

Posted: 27 Jun 2010 08:09 AM PDT

Senyum tertawa semuanya merupakan hiasan hidup manusia.Namun semuanya harus berpada -pada.Menurut pandangan Islam,bergelak ketawa tidak baik dan hukumnya adalah makruh.
Ibn Mas'ud meriwayatkan dari Auf bin Abdullah,bahawa Rasulullah SAW biasanya tidak tertawa,melainkan senyum simpul dan tidak suka melerek,iaitu tidak,kecuali dengan semua wajahnya.Hadis itu menunjukkan bahawa senyum itu sunat dan ketawa terbahak-bahak adalah makruh.
Oleh itu,seseorang yang sihat akal nya dilarang bergelak ketawa kerana mereka yang banyak bergelak ketawa di dunia akan banyak menangis di akhirat.Orang yang banyak menangis di dunia mereka akan banyak ketawa di syurga.

Jangan Bakhil Memanjatkan Doa

Posted: 27 Jun 2010 07:31 AM PDT

Di dalam solat ada doa,dalam puasa,zakat,haji,semuanya mengandungi doa.Jadi doa terkandung dalam semua aspek kehidupan manusia.Janganlah kita termasuk orang bakhil dalam memanjatkan doa.Doa memang harus di budayakan,baik untuk diri sendiri,keluarga,saudara-saudara kita,mahupun doa untuk generasi penerus kita.Harapan akan selalu ada apabila kita mahu berdoa dan berusaha.

Syarat Doa Di Terima Oleh Allah SWT

Posted: 27 Jun 2010 06:08 AM PDT

Ada beberapa syarat supaya doa diterima Allah SWT iaitu antara lain :
  • Ikhlas.Dalam berdoa kita harus benr-benar ikhlas dan berserah diri hanya kepada Allah SWT
  • Taat kepada Allah.Kita taat  dan patuh terhadap perintah Allah
  • Menghindari yang haram.Kita harus menghindarkan diri dari larangan Allah dan membersihkan diri dari hal-hal yang kotor.Jadi dalam berdoa,kita harus benar-benar dalam keadaan bersih kerana kebersihan itu sendiri merupakan sebahagian daripada iman
  • Orang yang mendahulukan beramal soleh.Sebelum berdoa,kita terlebih dahulu beramal soleh,misalnya kita menolong orang sakit kemudian kita berdoa.InsyaAllah doa kita akan diterima oleh AllahSWT
  • Mensucikan diri terlebih dahulu.Ketika berdoa semestinya kita dalam keadaan suci kerana Allah sangat menyukai kesucian

Mengeratkan ikatan cinta suami isteri

Posted: 27 Jun 2010 05:18 AM PDT

Perkara yang perlu di lakukan pada lima tahun perkahwinan :

Kenal Hobi Pasangan
  • Sertai minatnya itu.Jangan sesekali menyekat pergaulan suami dengan rakan-rakannya.Luangkan masa menyertai acara atau aktiviti yang di minati pasangan.Pada masa yang sama ,anada berpeluang menarik pasangan menyertai aktiviti yang anda minati
Sikap Berterus Terang
  • Sekiranya anda merasakan sesuatu berlaku atau tidak kena pada pasangan, jangan sesekali memendam perasaan itu.Berani berterus terang dan jangan mudah putus asa,sebaiknya cari jalan penyelesaian dengan baik
Sentisa Berdoa :
  • Memohn keberkatan daripadaNya sediki sebanyak dapat meredakan perasaan seseorang,di samping dapat memelihara keutuhan sesebuah rumahtangga.Jadi anda dinasihati agar sentiasa memohon rahmat dan perlindungan dari Allah SWT

Manfaat DOA

Posted: 27 Jun 2010 02:13 AM PDT


Manfaat doa bagi umat manusia amat banyak,antaranya :
  • Mendatangkan keredhaan Allah SWT
  • Menghilangkan kesediahan dan kemuraman hati
  • Menguatakan hati dan badan
  • Membuat hati dan wajah berseri-seri
  • Menimbulkan perasaan bahawa diriny diawasi sehingga mendorongnya untuk selalu berbuat kebajikan
  • Mendekatkan diri kepada Allah SWT
  • Selalu ingat kepada Allah SWT
  • Membersihkan hati dari karatnya
  • Menghapus kesalahan dan menghilangkannya
Selain itu masih banyak lagi manfaat doa,dimana ianya membuat kita selalu dekat dengan Allah SWT.Manfaatkanlah doa  kerana  itulah cara kita berhubung dengan Allah SWT.

Doa penting yang hendaklah dimohon kepada Allah

Posted: 27 Jun 2010 12:59 AM PDT

Doa Pictures, Images and Photos




Beberapa doa penting yang hendaklah di mohon oleh seseorang hamba kepada Allah antara lain adalah :
  • Memohon hidayah atau petunjuk kepada Allah SWT agar di tunjukkan jalan yang benar
  • Memohon agar di ampunkan segala dosa yang dilakukan
  • Memohon agar  dimasukkan ke dalam syurga dan di jauhkan dari api neraka
  •  Memohon keselamatan di dunia dan akhirat serta dijauhkan dari pelbagai macam bencana dan malapetaka
  • Memohon agar hatinya di tetapkan di atas agama dan tetap istiqamah dalam melaksanakan ibadah kepada Allah SWT
  • Memohon agar ditetapkan nikmat Islam,sunnah dan diselamatkandari segala kemurkaanNya

Syaitan kuasai manusia melalui 10 pintu

Posted: 27 Jun 2010 12:05 AM PDT

Mengikut ulama,syaitan akan menguasai tubuh badan manusia melalui 10 pintu :
  • melalui sifat sombong dan angkuh.Ia bepunca daripada keegoan manusia yang lazimnya mudah hanyut ketika di limpahi kemewahan dan kesenangan
  • melalui sifat bakhil dan kedekut.Setiap harta benda dan kemewahan yang diperolehi adalah kurniaan Allah yang seharusnya di belanjakan ke jalan yang hak
  • melalui sifat takbur dan bongkak.Allah berfirman bermaksud "Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang takbur.' (Surar an -Nahl,ayat 23)
  • sifat khianat.Khianat yang di maksudkan bukan saja melalui perbuatan merosakkan sesuatu yang menjadi milik orang lain,malah mengkhianati hidup orang lain dengan tidak mematuhi apa -apa bentuk perjanjian,perkongsian dan sebagainya
  • sifat tidak suka menerima ilmu dan nasihat
  • melalui sifat hasad .Rasuullah SAW pernah bersabda bermaksud :"Hindarilah kamu daripada sifat hasad kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering."(HR Bukhari dan Muslim)
  • melalui sifat suka meremehkan orang lain.Abu Umamah prnah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud :"Tiga kelompok yang manusia yang tidak boleh di hina kecuali orang munafik ialah orang tua muslim,orang yang berilmu dan imam yang adil."(HR Muslim)
  • melalui sifat bangga diri.Menurut Imam Ahmad ,Rasulullah SAW bersabda bermaksud :"Jangan kamu bersenag lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah itu bukan orang yang bersenang -senang saja."(HR Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)
  • melalui sifat suka berangan -angan.Islam adalah anti kemalasan.Orang yang berat tulang untuk berusaha bagi mencaoai kecemerlangan dalam hidup akan dipandang hina oleh Allah dan manusia
  • melalui sifat buruk sangka.Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa di selidiki terlebih dahulu amat di cela oleh Islam.Rasulullah besabda bermaksud :"Nanti akan ada seseorang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak,Sesungguhnya orang yang berkata itu sebenarnya yang telah rosak dirinya."(HR Muslim)

Beli telur guna kilo??

Posted: 26 Jun 2010 10:17 PM PDT

Bagaimana kalau di negara kita nanti  beli telur atau oren di  jual dengan menggunakan kilo atau timbang? Di Eropah parlimennya telah meluluskan agar telur,oren dijual mengikut berat  atau timbangan.Penjual tidak boleh lagi menjual telur mengikut dozen atau biji.-klik sini untuk mengetahui lebih  lanjut

p/s pening kepala peniaga

Duit Syiling Emas Terbesar Di Dunia

Posted: 26 Jun 2010 07:47 PM PDT

Duit syiling emas yang terbesar di dunia telah di lelong dengan harga 2.68 juta paun di satu majlis lelongan.
Berat duit syiling itu ialah 220.5 Ib dan hanya di buat 5 keping sahaja.Duit ini telah di beli oleh satu syariakat besi Sepanyol untuk pelaburan masa hadapan.

Gagal Mengucap

Posted: 26 Jun 2010 05:58 PM PDT

Seorang penyembelih ayam warga asing yang mendakwa dirinya beragama Islam tiba-tiba gagap dan terketar-ketar apabila disuruh mengucap dua kalimah syahadah dalam operasi bersepadu membabitkan beberapa jabatan dan agensi di sebuah pusat penyembelihan.Lelaki warga Bangladesh itu menggunakan nama bukan Islam dalam dokumen pengenalan dirinya.Tindak tanduknya yang mencurigakan menimbulkan persoalan sama ada ayam yang disembelihnya halal dimakan oleh umat Islam-metro ahad

P/S  bagaimana tauke ayam ini boleh terlepas pandang.Tidak ke dia mengetahui majoriti pembeli ayam adalah umat Islam.Jangan kerana nak mengaji pekerja murah sanggup menggadaikan agama.Kalau taukenya bukan Islam tolong lah belajar apa yang perlu dipelajari tentang cara penyembelihan ayam dalam Islam.Boleh panggil orang jabatan agama untuk mempelajari hukum -hakam dalam penyembelihan binatang dalam Islam.Tak rugi pun malah mengutungkan dapat menambahkan ilmu.

Neraka Isteri Muda

Posted: 26 Jun 2010 05:28 PM PDT


Seorang wanita yang mengahwini suami orang tidak menyangka madunya sanggup menggunakan ilmu hitam yang dipanggil sihir najis hingga menyebabkan dirinya berbau busuk ketika hendak mengadakan hubungan dengan suami.Keadaan ini tidak terjadi jika mereka berjauhan.-metro Ahad