Adsense

Selasa, 2 Julai 2013

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Tunggu masa sesuai

Posted: 01 Jul 2013 11:30 PM PDT

Oleh MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI
Gambar FARAH AIN BAHAMAN (Pelatih Unisel)

SEBAGAI lelaki dan suami, dia mahu mempersiapkan asas yang kukuh buat dirinya dan keluarga dalam pelbagai bidang.

SELEPAS memilih untuk mengurangkan aktiviti lakonan dan mendalami bidang perubatan Islam, nama Ashraf Muslim nampaknya menjadi semakin panas dan terus panas.

Bekas Ketua Pegawai Operasi (COO) di Pusat Rawatan Islam Al Hidayah ini dicari dan dikejar merata, semata-mata untuk mendapatkan berita, benarkah dia mahu mengamalkan poligami, hanya selepas dua tahun bernikah dengan Noor Dayana Lokman?

Banyak perubahan baik yang dilakukan jejaka berusia 32 tahun ini berjaya melonjakkan namanya (berbanding zaman berlakon), tetapi selagi seseorang itu bergelar selebriti, pastinya tidak mampu untuk lari daripada gosip-gosip liar atau tohmahan negatif.

Berkuat kuasa pada tarikh 2 Jun lalu, Ashraf dikhabarkan telah meletakkan jawatannya selaku COO di Pusat Rawatan Islam Al Hidayah, tidak beberapa lama selepas dikaitkan dengan gosip berhubung isu poligami.

Setelah beberapa minggu mengelak daripada dihubungi pihak media, Ashraf tampil memberikan sedikit sebanyak kisah daripada pihaknya kepada media dalam sidang akhbar Seindah Ramadan TV3 2013 yang diadakan di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sedar akan cerita-cerita buruk yang berkisar tentang dirinya, Ashraf memilih untuk mendiamkan diri daripada memberikan sebarang kenyataan buat masa ini.

"Sebagai seorang lelaki dan suami, saya mempunyai cara tersendiri untuk menyelesaikan sebarang masalah yang tiba, dan buat masa ini saya memilih untuk mendiamkan diri.

"Saya mengambil langkah ini kerana beberapa sebab, antaranya adalah untuk menjaga hati individu-individu yang terlibat selain tidak mahu menimbulkan sebarang salah faham.

"Insya-Allah apabila sudah tiba masa yang sesuai saya akan mengadakan satu sidang akhbar khusus untuk menerangkan perkara dan situasi yang sebenar," katanya.

Ashraf yang telah bergelar suami kepada Dayana pada 30 Ogos 2011 memberitahu tiada gunanya dia memberikan sebarang kenyataan balas berhubung gosip tersebut kerana itu adalah fitnah dibuat orang terhadap dirinya.

"Soal berhubung poligami ini adalah suatu perkara yang serius dan mungkin menimbulkan perselisihan. Ada yang berpendapat positif manakala selebihnya pula berpendapat negatif.

"Tetapi saya sedar bukan hak saya untuk menghalang sesiapa sahaja daripada membuat sebarang kenyataan, cuma saya ingin bertanya apakah salah saya sehingga diperlakukan sedemikian?," kata Ashraf.

Bertanya lanjut mengenai soal poligami, kata Ashraf, lebih elok jika dia tidak terlalu terbuka soal itu.

Tentang tindakan seorang wanita yang dikenali sebagai Sakinah memberi kenyataan kepada sebuah akhbar berbahasa Melayu tempatan bahawa isteri kepada Ashraf iaitu Dayana sudi untuk bermadu dengannya, Ashraf mengakui perkara tersebut juga merunsingkan dirinya.

"Tidak lama selepas berita itu tersebar, saya sendiri menghubungi wanita tersebut bertanyakan hal sebenar. Namun menurutnya dia tidak pernah berbuat demikian. Maknanya, itu bukan kenyataan daripada dia.

"Secara jujur saya juga kecewa dengan perkara yang berlaku. Mungkin pihak-pihak yang memulakan gosip ini mempunyai kepentingan tersendiri tetapi saya tidak mahu bercerita tentang perkara tersebut lagi," katanya lanjut.

Sayang isteri

Perkahwinan yang dibina Ashraf bersama isterinya, Dayana baru sahaja mahu menginjak ke usia dua tahun tetapi apabila timbulnya gosip sedemikian (poligami) pastinya ia akan menimbulkan suasana kurang manis di antara pasangan terbabit.

Antara sebab Ashraf membuat keputusan untuk berdiam diri juga adalah untuk menjaga hubungan di antara dirinya dan isteri dan juga seluruh ahli keluarga.

"Gosip-gosip seperti ini bukan perkara baru bagi saya, dan saya yakin mampu mengawalnya. Akan tetapi bagi isteri dan keluarganya, ini adalah suatu perkara yang baru buat mereka.

"Pastinya gosip sedemikian akan memberikan mereka juga tekanan, apatah lagi buat isteri saya. Tetapi mujurlah dia dan keluarganya mengetahui perkara sebenar berhubung diri saya.

"Apa yang mahu saya katakan, saya amat menyayangi isteri saya," katanya dengan jelas dan tenang sewaktu ditemubual.

Dalam setiap perkahwinan, pasti akan ada dugaan dan cabaran yang dihadapi, apatah lagi sekiranya perkahwinan yang dibina itu masih lagi berusia muda dan Ashraf sendiri menyedarinya.

"Saya menganggap kejadian ini merupakan suatu dugaan dan cabaran kecil dalam hidup saya dan Insya-Allah, semuanya akan selesai tidak lama lagi," jelasnya.