Adsense

Ahad, 13 Mei 2012

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Dayang Nurfaizah sukar cari lagu balada

Posted:

Dayang Nurfaizah sukar cari lagu balada

Dayang Nurfaizah sukar cari lagu balada

SUASANA dingin menyelubungi sesi fotografi yang diadakan di persekitaran luncur ais bertempat di Hotel Royale Bintang, Damansara. Ternyata sang penyanyi, Dayang Nurfaizah menggemari suhu beku malah dia tidak sedikit pun menggigil kesejukan.

Ketika ditanya kedinginannya dari dunia seni, bibir Dayang hanya melirik senyum. Tidak mudah panas hati orangnya. Malah dia sedar, khalayak menganggap sebegitu terhadap kemunculannya. Dibelek jadualnya untuk bulan ini, rupanya Dayang berhadapan kesesakan jadual. Perlu menyusun baik-baik agak tak tergelincir.

"Orang nampak perlahan dan steady. Jujurnya, Alhamdulillah jadual penuh dan kadangkala tak menang tangan. Ini kerana saya lebih banyak terlibat dengan persembahan korporat dan peribadi," ujarnya yang sudah menyusun jadual hingga bulan Julai kelak.

Duet Anuar Zain

Paling terdekat, dia bakal beradu suara dengan penyanyi lelaki kegilaan ramai, Anuar Zain di ruangan eksklusif dan mewah, Dewan Philharmonik Petronas (DFP), KLCC.

Konsert istimewa yang dibawakan Kelab Sukan dan Rekreasi Petronas (KSRP) ini diadakan untuk badan-badan kebajikan, rumah orang tua dan rumah anak yatim terpilih. Antaranya Dana Asy-Syakirin, Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas (Puchong) dan Rumah Kasih Harmoni.

Ruang dewan bakal berlagu dendangan suara harmoni Dayang dan Anuar pada Selasa ini pada pukul 8.30 malam. Sedap telinga mendengar apabila semua tiket yang berharga RM500, RM350, RM250 dan RM150 sudah habis terjual. Begitu kuasa kedua penyanyi yang diberi jolokan prince and princess of pop ini terus berbisa.

Berkongsi rasa geruh dan gembira, Dayang mengaku persediaannya terbentuk ekstra. Bukan sahaja kerana rakan duetnya bernama Anuar Zain tetapi faktor duet itu membuatkan dirinya terlebih peduli.

"Jujurnya, saya membuat latihan yang lebih. Kalau solo, senang sedikit tetapi kerana kami akan muncul secara berduet, jadi perlu tahu bahagian masing-masing. Perlu juga tahu lagu yang sesuai diduetkan. Saya sangat-sangat berharap agar semuanya berjalan lancar," ujar Dayang yang pernah berkolaborasi bersama Anuar Zain dalam program Sunday Night Live di Planet Hollywood pada 2004.

"Sebenarnya mahu pilih lagu juga sedikit memeningkan kerana perlu fikir lagu apa yang penonton mahu dengar dan sesuai untuk dinyanyikan. Lagi pun saya sudah pernah ada album live, jadi perlu pamerkan sesuatu yang berlainan," senyumnya yang tidak mahu persembahannya mudah ditebak umum.


DAYANG juga akan berduet bersama Datuk DJ Dave di Istana Budaya dengan membawakan lagu bertajuk Sebenarnya.


Bekerja dengan Anuar Zain menyenangkan, itu kata Dayang. Walaupun berdepan cabaran kerana mempunyai range vokal yang berlainan, namun keserasian itu akan dibuktikan di DFP kelak.

"Mungkin orang ingat senang sebab kami pernah berduet tetapi tidak. Bagaimanapun kami sama-sama tahu kelebihan dan kekurangan vokal masing-masing, jadi saling membantu dan menyokong," luah Dayang yang belum mempunyai perancangan untuk muncul dalam sebuah album duet bersama Anuar.

Sukar cari lagu balada

Masih dalam rangka mempromosikan album Sayang dan Cahaya yang dilancarkan pada Jun tahun lalu, dalam masa yang sama, Dayang sedang membuat persiapan untuk mengumpul material baharu untuk dirinya.

"Memang sukar untuk mencari lagu balada yang sedap pada masa sekarang. Saya cari lagu-lagu balada yang ada magis seperti lagu balada tahun 1990-an. Melodi yang sedap itu yang sukar ditemui dan saya masih mencari. Buat saya, tidak kisah siapa komposernya, jika ada yang rasa berminat, boleh e-melkan kepada saya," luahnya yang berkehendakkan sebuah lagu balada yang benar-benar menyentuh jiwa.

"Kalau jumpa sebuah lagu balada pun bagus tetapi saya tidak terlalu mengejar album baharu. Masih dalam proses mencari," katanya yang menamakan lagu-lagu balada nyanyian Whiteny Houston mempunyai melodi yang enak dan segar.

Selain sibuk dengan program nyanyian, kudrat dan jiwanya turut disumbangkan kepada aktiviti yang mahu disebarkan kepada umum.

Sejak tahun 2009, Dayang telah diiktiraf sebagai Selebriti Sokongan 'Red Ribbon' oleh Majlis AIDS Malaysia untuk mencipta kesedaran mengenai transmisi gejala HIV/AIDS dan juga kesedaran mengenai hak orang ramai untuk memartabatkan kehidupan harian mereka, tidak kira siapa.

Jalan anak Sarawak

Merintis kembali jalan seninya di negeri Bumi Kenyalang sempena edaran Kosmo! di tanah kelahirannya, Dayang berkongsi cerita tentang jalan seninya sebagai sebuah perkongsian.

Sarawak kata Dayang, merupakan sebuah negeri yang mempunyai landskap muzik yang tersendiri. Malah penduduk negeri kelahirannya itu mempunyai label rakaman tempatan.

"Jualan album mereka lebih banyak daripada album Dayang sendiri," ujar Dayang yang bangga dengan perkembangan tersebut. Lalu pengaruh muzik yang besar di Sarawak sedikit sebanyak mendorong dirinya bergelar penyanyi.


DAYANG akan muncul bersama Anuar Zain di Dewan Philharmonik Petronas pada 15 Mei ini.


"Dulu, saya mula dengan pertandingan menyanyi sewaktu umur 12 tahun. Jiran saya nama Mak Kiah yang daftarkan nama saya. Saya ni pemalu tetapi atas dorongan, saya masuk dan menang. Itu permulaannya dan usia 15 tahun saya masuk pertandingan nyanyian anjuran RTM untuk mewakili Sarawak ke Kuala Lumpur. Lalu saya bertemu Adnan Abu Hassan yang membantu saya masuk ke dalam industri," kenangnya tentang awal kehidupannya sebagai selebriti.

"Dulu, awal-awal menjadi artis saya ikut jelajah radio Cats FM yang membawa saya menjejak dan mengenali daerah seperti Mukah dan beberapa kawasan pedalaman," senyumnya yang seronok belajar tentang makanan dan budaya yang pelbagai di Sarawak.

"Saya tidak pandai berbahasa Sarawak yang lain kecuali bahasa Melayu Sarawak. Ada beberapa perkataan yang saya faham. Tapi ada juga keinginan untuk membawakan lagu bahasa etnik ini kelak, " ujar Dayang yang lahir di Kuching, Sarawak ini.

"Saya berharap agar saya dapat memperbanyakkan aktiviti di Sarawak. Ingin berbakti untuk negeri sendiri," luahnya mengakhiri perbualan petang Khamis lalu.

Apek tetap tuntut hutang David

Posted:

Apek tetap tuntut hutang David

Apek tetap tuntut hutang David


SAIFUL APEK tetap akan meneruskan tuntutan terhadap haknya walaupun terpaksa berjuang di mahkamah.


PERKATAAN 'sedekah' yang diulang sebut oleh penerbit terkenal, David Teo sebanyak dua kali dalam sebuah program sensasi televisyen terhadap Allahyarham Bob Kuman mencetuskan polemik.

David yang sering mengeluarkan kenyataan celupar kali ini menyebabkan Saiful Apek hilang sabar. Sahabat baik Bob Kuman itu meluahkan perasaan tidak puas hatinya dalam laman sosial Twitter dan Facebook. Apek menyelar David dan menuntut tauke Metrowealth International Group Sdn. Bhd. (MIG) itu memohon maaf secara terbuka.

Tuntutan Apek itu mendapat pelbagai respons termasuk media arus perdana. David akur dengan kecaman Apek dan membuat satu kenyataan menerusi e-mel, Khamis lalu.

Masih tidak puas hati dengan bahasa David yang dianggap kurang beradab, Apek kemudian tampil dengan tuntutan-tuntutan sampingan termasuk memperjuangkan isu bayaran tertunggak berjumlah RM200,000. Dakwa Apek, bayaran itu sepatutnya dilangsaikan David hasil kutipan filem lakonannya dalam filem Lady Boss dan Anak Mami Kembali, lima tahun lalu.

Permohonan maaf David sebelum ini dianggap belum cukup untuk membasuh luka dan hina terhadap keluarga Allahyarham Bob. Tidak sahaja hutang lakonan dan pelaburannya, pelawak itu turut menuntut David membayar tunggakan puluhan artis serta kru yang lain.

"Tanggungjawab nombor satu saya ialah menuntut David supaya membayar hutang maaf secara terbuka, bukan menerusi e-mel tetapi menerusi media elektronik.

"Dia (David) keluarkan kenyataan menerusi media elektronik jadi permohonan maaf juga harus dengan media elektronik. Memang David tiada hutang duit dengan arwah Bob, dia cuma ada hutang maruah kepada arwah dan keluarga arwah. Itu sahaja," jelas Apek saat dihubungi Sensasi Bintang baru-baru ini.

Sensasi Bintang juga difahamkan Apek bersama sekumpulan artis serta kru penggambaran akan mengadakan sidang media tergempar. Selain itu, Apek didakwa akan mengemukakan bukti-bukti penyelewengan pemilik rumah produksi gergasi itu.

Sensasi Bintang: Boleh namakan artis yang akan hadir untuk menuntut hak mereka nanti?

SAIFUL APEK: Terlebih dahulu saya minta maaf, saya tak boleh nak nyatakan di sini. Biarlah mereka hadir dulu ke sidang media berkenaan dan barulah masyarakat akan tahu dengan sendiri. Jika tidak dapat, saya memang mahu merakamkan luahan mereka untuk dipertontonkan kepada media pada sidang media berkenaan.

Adakah David Teo digesa hadir ke sidang media berkenaan?

Saya memang tak jemput tapi kalau David dan pihaknya ada rasa tanggungjawab, maka kehadiran mereka dialu-alukan.

Masalah ini nampaknya sudah berlarutan daripada satu isu kepada satu isu, apa sebenarnya tuntutan Apek?

Nombor satu, saya mahu tuntut hutang maruah dan permohonan maaf secara terbuka. Minta maaf menerusi e-mel tidak beri erti. Cara David bercakap kepada Melodi lain, dan cara dia hantar e-mel juga lain. Memandangkan David dan MIG ada masalah dengan ramai artis dan kru penggambaran, sidang media itu juga akan perjuangkan soal bayaran yang selama ini tidak diketahui pihak luar. Ramai yang takut mahu buka mulut sebab sayangkan periuk nasi.

Kenapa tak guna persatuan atau peguam untuk selesaikan soal bayaran itu?

Saya tak berniat nak ketepikan persatuan seni dalam soal ini. Media sudah buat hebahan dan saya yakin persatuan sudah sedar perkara ini. Saya amat berbesar hati jika ada pihak persatuan yang mahu turun padang bersama-sama saya nanti. Soal peguam pula, saya memang sedang berbincang dengan peguam. Saya sudah lantik peguam yang baharu untuk kendalikan kes ini. Kes saya dulu pernah dibicarakan di mahkamah, tapi hingga ke hari ini, saya sendiri tidak tahu apa statusnya.

Anda sendiri ada hubungi David berhubung isu bayaran itu?

Saya sudah puas saya turun naik pejabat MIG, sekarang tak guna lagi berdiam diri. David sendiri tidak hubungi saya, tapi seorang stafnya ada menghantar pesanan menerusi Twitter seolah-olah memperlekehkan saya. Tak mengapalah, saya berani kerana benar. - TENGKU SUZANA RAJA HAMAT

Dira sudah bersedia

Posted:

Dira sudah bersedia

Dira sudah bersedia



SECARA fizikalnya si pengacara dan pelakon itu nampak lasak. Menggemari motosikal berkuasa besar sudah cukup untuk menggambarkan bahawa dia bukan seorang wanita yang penakut kepada cabaran.

Apabila diteliti pada dalamannya pula, Dira Abu Zahar nampak kuat. Banyak kontroversi yang melanda dirinya, tetapi ditelannya bulat-bulat.

Biarpun dihambat cerita-cerita negatif, Dira tetap tegar percaya bahawa pahit manis merupakan asam garam yang harus dilaluinya sejurus bergelar orang popular.

"Biarpun cerita baik dan buruk keluar tentang diri ini, saya tidak takut dan sudah lama bersedia. Saya terima segala perkara (kontroversi) kerana percaya bahawa ia sudah termaktub dalam 'kontrak' setelah bergelar selebriti.

"Apabila cerita kontroversi melanda saya tidak pernah lari daripada wartawan kerana faham akan situasi seperti ini," katanya yang baru-baru ini tampil dengan filem Chow Kit.

Sebelum ini nama Dira masih samar, namun setelah menjadi pengacara rancangan hiburan popular, Melodi, namanya tiba-tiba meletup.

Tidak cukup dengan itu, nama Dira bertambah popular setelah tersebar cerita kes pergaduhannya di pusat hiburan saat setahun bergelar pengacara rancangan itu.

Kini nama Dira sudah dikenali. Kontroversi yang terpalit membuatkan namanya lebih melekat. Sayangnya, dek cerita negatif itu dia direhatkan daripada mengacara rancangan tersebut.

Bahkan, kontroversi itu turut dikaitkan dengan keengganan pihak produksi menyenaraikan Dira untuk mempromosikan filem Chow Kit yang membariskannya sebagai bintang utama.