BELUMPUN ditayangkan di tanah air, buah tangan terbaru Dain Said, Bunohan sudah menjelajah dunia 'mengibar Jalur Gemilang'. Penyertaan di Festival Filem Antarabangsa Toronto ke-36 (TIFF), Golden Horse Film Festival (Taipei) 2011, Festival Filem Antarabangsa Sao Paolo 2011, Festival Filem Antarabangsa Palm Spring, Festival Filem Asia 2011 di Bali, Festival Filem Antarabangsa Rotterdam 2012 dan Fantastic Feast 2011 di Amerika Syarikat antara sebagai bukti.
Sebenarnya masih ada beberapa penganjur festival yang inginkan penyertaan Bunohan, namun pihak penerbitan produksi Apparat ini harus memilih supaya lebih strategik.
"Kalau ditanya secara peribadi, saya tidak kisah sangat kalau menyertai atau tidak festival antarabangsa kerana fokus saya membuat filem untuk orang tengok. Lagi ramai lagi bagus. Tetapi sebagai produser seperti Nandita Solomon, ia penting untuk memasarkan produknya ke pasaran yang lebih luas.
"Bagaimanapun, saya berbangga dengan pencapaian Bunohan setakat ini. Kalau bukan untuk saya pun, penyertaan Bunohan ke festival antarabangsa itu bukan sahaja penting untuk portfolio saya sebagai pengarah tetapi, ia membawa nama Malaysia di peta perfileman dunia.
"Bahkan penyertaan ini penting untuk portfolio Bunohan itu sendiri, bonus untuk pemasaran. Ketika di Toronto, kami menggajikan seorang wakil publisiti sebagai 'pembuka mata' orang di sana," kata Dain ketika ditemui di pejabat Apparat, di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Pun begitu, kata pengarah Dukun ini, penyertaan ke festival juga harus berdepan dengan risiko tersendiri serta bajet yang bukan sedikit. Menurutnya, penyertaan ke festival filem antarabangsa bermula dalam penantian jawapan Unit Wajib Tayang untuk tayangan Bunohan di Malaysia.
Dalam tempoh lapan bulan menanti itu, kata Dain, dia tidak mahu melepaskan peluang yang terbuka. Kebetulan beberapa penganjur festival 'sudah memanggil' menerusi ejennya, Easternlight Films.
"Sebenarnya sebelum penggambaran Bunohan lagi, pihak Easternlight Films sudah menyatakan minat untuk membawa filem ini ke festival. Pertemuan kami di Hong Kong mempertemukan pula dengan Tim Kwok dari Entertainment Convergence yang berminat memasarkan filem ini ke pasaran dunia.
"Tim Kwok berasal dari Ipoh, Perak, tetapi kini menetap di Los Angeles, menguruskan pemasaran filem. Daripada hasil perbincangan itu, dia bersetuju menjadi produser bersama Bunohan.
"Di Hong Kong juga kami diperkenalkan kepada Giovanni Fulvi yang bertanggungjawab memilih filem dari Asia ke Festival Filem Antarabangsa Toronto. Dia suka sangat dengan Bunohan, lalu dibawa ke sana yang baru berlangsung dari 1 hingga 5 Februari lalu," katanya yang turut membenarkan wakil Harian Metro menyaksikan hampir 30 minit Bunohan.
Dain akui, rangkai kerja amat penting untuk pemasaran antarabangsa. Daripada Easternlight Films juga, Bunohan mendapat pengedaran antarabangsa bersama Universal Pictures untuk United Kingdom, Perancis, Jerman, Australia dan New Zealand.
"Memang kami berbangga, tetapi bukan untuk Apparat sahaja malah untuk komuniti filem Malaysia. Namun, saya tetap mahu Bunohan ditonton oleh orang kita. Saya buat untuk Malaysia dan itu akan membuat saya lebih bangga.
"Dalam pada itu, usaha Finas yang memilih Bunohan sebagai wakil ke Bali pada Oktober lalu amat dihargai. Alhamdulillah," katanya.
Bunohan yang bakal ditayangkan di Malaysia bermula 8 Mac depan disifatkan Dain sebagai filem 'jantan'. Selepas menyaksikan kira-kira 30 minit itu, memang benar apa yang disimpulkannya.
Judul Bunohan agak 'ngeri' bunyinya, tetapi realitinya, ia sebuah pekan harmoni di daerah Tumpat, Kelantan. Namun menurut Dain, dia memilih Setiu, Terengganu sebagai latar Bunohan kerana masih memiliki keaslian sebagaimana yang dituntut oleh skripnya.
"Secara kasarnya, ia filem mengenai pembunuh upahan dan lawan tomoi. Pun begitu, Bunohan bukan glamor seperti Bourne Ultimatum kerana ia lebih bersifat semula jadi sebagaimana latarnya.
"Biarpun saya mengatakan ia filem jantan, sebuah ekspresi dunia lelaki, tetapi cinta tetap wujud di sebalik kepunahan sebuah institusi keluarga. Orang Melayu suka simpan dan kambus, tetapi kalau dapat tahu, ia boleh menimbulkan konflik yang besar," katanya.
Bunohan sebuah kisah tragik kasih sayang antara tiga beradik dan bapanya yang kian uzur. Kisah pergelutan mereka untuk merapatkan ikatan kekeluargaan dan restu, beransur ke arah keganasan, rasuah dan pembunuhan. Filem ini bermula jauh di kampung pedalaman bahagian selatan Thailand, berdekatan sempadan Malaysia.
'Bunga Lalang' atau Adil mengambil bahagian dalam pertandingan tinju tomoi yang membabitkan pertaruhan wang, maruah dan nyawa. Sahabat lama Adil sempat menyelamatkannya daripada pinggir maut, mengubahkan mereka menjadi pelarian penganjur pertinjuan haram itu.
Ilham seorang pembunuh upahan dihantar untuk memburu mereka, sedang kedua-dua sahabat itu berada dalam perjalanan pulang ke Kampung Bunohan. Bunohan juga kampung halaman Ilham yang sudah lama ditinggalkan. Ilham tidak pernah pulang walaupun ketika ibunya berada di anjung nyawa. Pada waktu yang sama, Bakar, abang sulung Adil juga pulang ke Bunohan kononnya untuk menjaga bapa mereka yang uzur.
Perwatakan soleh Bakar tersembunyi niat buruk seorang usahawan bercita-cita tinggi. Bakar berhati kejam, sanggup melepaskan segalanya untuk mencapai kekayaan. Sekembali mereka bertiga ke kampung halaman di mana takdir mereka menunggu. Dalam bayangan kegelapan diri masing-masing timbul memori silam yang dipenuhi keinginan, penghukuman dan perasaan kehilangan. Dalam Bunohan, di sinilah bermulanya segala keperitan.
"Saya bertuah kerana memiliki pelakon hebat seperti Faizal Hussein (Ilham), Zahiril Adzim (Adil), Pekin (Bakar) sebagai teraju utama. Malah kehebatan mereka turut dibantu Bront Palarae, Nam Ron, Wan Hanafi Su, Sofi Jikan, Amerul Affendi, Hushairy Hussein dan Jimmy Lor. Selain mereka, kami juga berbangga mempunyai model tinggi lampai Tengku Azura dan pengarah indie Ho Yuhang," katanya.