Adsense

Rabu, 21 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Trofi bukan tiket

Posted:

Trofi bukan tiket <i>demanding</i>

Trofi bukan tiket demanding

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar MOHD. AZIM ABD. RAHMAN dan ihsan CUBE FILM


PEMINAT Randy Pangalila dan Nurul Elfira Loy tidak seharusnya melepaskan peluang menonton telefilem Biar Mimpi Sampai Ke Bintang di Astro Ria, malam ini.


SEHINGGA ke hari ini, apabila diminta komen berhubung kemenangannya pada Anugerah Skrin 2011 pada 4 November lalu, Nurul Elfira Loy Ahmad Sabri tetap merasakan dirinya masih lagi bermimpi.

Tidak pernah terlintas di fikiran gadis genit itu bahawa trofi Pelakon Pembantu Wanita Drama Terbaik akan berpihak kepadanya pada malam anugerah itu.

Apatah lagi, senarai lawannya bukan calang-calang. Semuanya adalah pelakon senior yang lebih dahulu makan garam.

"Saya masih terkejut dengan berita kemenangan itu. Tidak pernah menyangka bahawa rezeki akan berpihak kepada saya pada malam itu.

"Bayangkan, saya tahu tentang itu (kemenangan) pun menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan Twitter yang mengucapkan tahniah ketika baru pulang dari tuisyen.

"Namun, demi pelajaran dan fokus saya kepada Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ketika itu, saya harus melepaskan detik terindah dalam karier seni saya untuk berada di atas pentas dan menerima trofi itu," ujar Nurul Elfira Loy pada sesi ramah mesra bersama para pelakon telefilem Biar Mimpi Sampai Ke Bintang (BMSKB) di The Gardens, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Nurul Elfira Loy atau mesra disapa dengan gelaran Elfira memenangi trofi tersebut menerusi lakonannya dalam telefilem Kum Kum arahan Michael Ang.

Atas alasan itu, Elfira cukup terhutang budi kepada Michael yang mempercayai bakatnya untuk membawa watak seorang gadis yang suka memberontak dan keluar dari kepompong watak yang sering dibawa.

Sekadar mengusik Elfira dengan bertanyakan soalan lazim yang sering diajukan kepada mana-mana pelakon yang sudah menggenggam trofi, apakah kini dia boleh meletakkan harga atau demanding?

Diam seketika sebelum membariskan butir bicaranya, Elfira ternyata tidak selesa dengan terma yang boleh membawa kepada konotasi negatif pada sesetengah pihak.

Kata Elfira, bukan semua pelakon yang menentukan harga sewenang-wenangnya. Ada juga pihak produksi yang cuba mengambil kesempatan.

"Daripada pengalaman saya sendiri, pernah dulu saya cuba menaikkan harga sedikit. Namun, pihak produksi mengatakan apakah kelayakan saya untuk berbuat demikian hanya kerana saya tidak memenangi sebarang anugerah.

"Jadi, kalau sekarang ini selepas saya memenangi trofi dan cuba hendak menaikkan harga, mereka pasti akan berkata sebaliknya. Ibaratnya seperti main tarik-tali dan tidak serius dalam soal kerja.

"Kerana itulah bagi saya, menang atau tidak ia sebenarnya tidak membawa apa-apa perubahan. Saya masih selesa dengan apa yang saya ada setakat ini.

"Perkara penting, saya dapat membahagiakan dan meringankan beban keluarga daripada pendapatan saya sebagai seorang pelakon," kata Elfira yang masih lagi mempunyai kontrak selama setahun sebagai Wajah Eksklusif Astro.

Pelbagai

Sebagai seorang aktres muda yang semakin mencipta nama, Elfira juga mahu mempelbagaikan watak dan karakter dalam setiap telefilem mahupun drama bersiri yang dibintangi.

Dengan penuh terbuka gadis manis itu mengakui pada awalnya dia berasa selesa dengan karakter budak sekolah dan pelajar seiring dengan usianya.

Ditambah pula dengan bentuk badannya yang genit itu, peluang agak tipis untuk membawakan watak yang lari daripada kebiasaan.

Namun, Elfira optimis dengan kerjaya seninya dan bersedia untuk menyahut cabaran. Dalam hal ini, anak kedua daripada empat beradik itu memberikan contoh lakonannya dalam telefilem BMSKB yang akan disiarkan pukul 9 malam ini di Astro Ria.

"Sebelum ini, saya memang tidak mahu membawa watak cinta kerana berasakan bukan seperti diri sendiri.

"Tetapi, penulis skrip, Amor Rizan memberitahu dia menulis watak Alya itu untuk saya. Dia juga mahu saya membawakan watak itu dengan cara tersendiri.

"Daripada situ, saya melakukannya mengikut terjemahan diri sendiri dan tidak menonton mana-mana filem cinta kerana tidak mahu terbawa-bawa," jelasnya panjang lebar.

Bukan itu sahaja, Elfira juga pasti akan menjadi mangsa cemburu kaum sejenisnya kerana dia digandingkan dengan pelakon remaja lelaki popular dari Indonesia, Randy Pangalila dalam telefilem arahan Michael itu.

Menceritakan pengalamannya berlakon dengan aktor muda yang pernah membintangi sinetron popular seperti Cinta Kirana, Nada Cinta, Cinta Melody dan Cinta Fitri, Elfira menyifatkannya sebagai satu pengalaman baru.

Malah, Elfira juga tidak menolak untuk mengatakan dirinya sebagai seorang yang cukup bertuah untuk digandingkan bersama aktor muda pujaan ramai itu.

"Memang rasa teruja dan siapa yang tidak mahu berlakon di samping pelakon yang mereka minati. Dia seorang yang sangat mudah bekerjasama dan cukup merendah diri walaupun dia seorang pelakon popular masa kini di Indonesia.

"Bayangkan selama ini saya hanya menonton Randy di televisyen tetapi tidak sangka akan berlakon dengannya," kata Elfira sambil ketawa kecil.

Dalam pertemuan itu juga, sempat juga Elfira ditanya tentang perancangannya untuk tahun 2012. Sudah pasti, Elfira akan meneruskan karier seninya selain mahu menyambung pengajiannya dalam bidang kejuruteraan penerbangan.

Full content generated by Get Full RSS.

Siapa pemilik RM50 ribu?

Posted:

Siapa pemilik RM50 ribu?

Siapa pemilik RM50 ribu?

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar MOHD. AZIM ABD. RAHMAN


ANTARA Asmidar (kiri) dan Mafa, siapa bakal menjadi juara ditentukan Ahad ini.


SIAPAKAH yang bakal muncul sebagai juara program realiti Vokal Bukan Sekadar Rupa (Vokal), adakah Norhasmidar Ahmad (Asmidar) atau Mafarikha Md. Akhir (Mafa)?

Mereka akan bersaing memperdengarkan vokal masing-masing menerusi tiga buah lagu pada pukul 9 malam, Ahad ini dari Studio Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam.

Juara untuk pertandingan yang pertama kali diperkenalkan oleh TV3 itu akan membawa pulang wang tunai sebanyak RM50,000 dan RM30,000 untuk naib juara.

Menurut penerbit rancangan itu, Muhamad Sufian Che Isa, pada pertandingan akhir itu, mereka akan mendendangkan tiga buah lagu iaitu lagu baru, lagu pilihan dan lagu yang ditentukan oleh pesaing.

"Lagu baru dendangan Asmidar dicipta oleh Ajai. Sementara Audi Mok pula cipta lagu untuk Mafa. Pada peringkat akhir itu juga, Asmidar akan menyanyikan lagu yang dipilih oleh Mafa dan sebaliknya.

"Terpulang pada mereka sama ada hendak memilih lagu yang sukar untuk diberikan pada pesaing. Apa pun saya percaya mereka mampu mendendangkan apa juga genre lagu," katanya pada sidang akhbar selepas persembahan konsert kesembilan di Plaza Alam Sentral, Shah Alam, baru-baru ini.

Pada peringkat akhir, pemarkahan masih lagi menggunakan format yang sama iaitu 50 peratus daripada tiga juri profesional dan 50 peratus daripada penonton menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Selain mengundang seorang juri jemputan, penyanyi Adibah Nor juga akan mengadakan persembahan pada peringkat akhir itu.

Sementara itu, Erra Fazira yang merupakan juri tetap vokal bersama Azmeer berkata, mereka tidak salah memilih peserta akhir iaitu Asmidar dan Mafa yang memperoleh undian sebanyak 58 peratus dan 48 peratus.

Katanya, antara Asmidar, Mafa dan Azmarul Azuan Harun (Azmarul), 27, yang tersingkir di saat akhir dengan undian 43 peratus, masing-masing ada kelebihan.Hanya nasib sahaja tidak menyebelahi peserta daripada Melaka itu.

"Saya dan Azmeer memang menaruh harapan yang tinggi untuk peserta Vokal. Kami telah melihat transaksi mereka dan kalau boleh kami mahukan yang lebih baik daripada apa yang ditonjolkan sebelum ini.

"Harap mereka dapat menggunakan peluang ini untuk membuktikan kepada orang ramai bahawa, masing-masing mempunyai bakat nyanyian seperti orang lain," katanya.

Dalam pada itu Asmidar, penuntut Ijazah Sarjana Muda Muzik (vokal) dari Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) berkata, meskipun gembira terpilih sebagai finalis namun hatinya tetap sedih kerana seorang rakannya tidak dapat bersaing bersamanya.

"Walaupun kelak saya boleh menjadi tenaga pengajar vokal tapi secara peribadi saya suka menyanyi dan itulah salah satu sebab saya menyertai program ini.

"Alang-alang sudah sampai ke akhir, saya berjanji akan memberikan persembahan yang terbaik nanti," kata peserta asal Kuala Lumpur.

Sementara itu Mafa mengakui apabila dia perlu mendendangkan lagu Awan Nano bersaing dengan Azmarul sebagai penentu ke peringkat akhir, penuntut Universiti Multimedia, Cyberjaya itu tidak yakin dirinya terpilih sebagai peserta akhir.

Apa pun dia bertuah kerana Erra dan Azmeer lebih tertarik dengan corak persembahan vokalnya berbanding Azmarul.

"Saya akan cuba buat yang terbaik kerana inilah kesempatan saya untuk memperpanjangkan impian yang terpendam selama ini," akuinya.

Bagi Azmarul, walaupun gagal ke peringkat akhir namun reda kerana dapat mengetengahkan minat nyanyian.

Katanya, dia akan meneruskan usaha untuk mengembangkan bakat sehinggalah berjaya menghasilkan sebuah single.

Full content generated by Get Full RSS.